Koemelkallergie en nu eczeem. Rijstebloem? Help!

Ik zit even met een hoop vragen.
Jenda is nu vijf maanden, heeft koemelkallergie en reflux. Daarvoor krijgt ze Pepti en nutriton. Dit ging/ gaat eigenlijk vrij goed. De klachten omtrent huilen zijn praktisch weg. Waar ik wel nog mee zit is het volgende:
Sinds haar geboorte heeft ze een erg droog huidje, het was helemaal schilferig. Toen ze zes weken was hebben we vaseline cetomacrogol creme voorgeschreven gekregen. Daar moesten we toen haar droge plekjes mee insmeren. Voor de rest mocht ze om de dag in bad, enkel in een ongeparfumeerde olie. Dat doen we sindsdien trouw. Ik gebruik daarvoor Neutral badolie. Echter smeren we haar sinds een maand bijna dagelijks helemaal in met vaseline-cetomacrogol. Ze krijgt steeds meer pukkeltjes en rode plekjes. Maar dat is nu goed in de hand te houden, het is rustig en dat blijft meestal ook zo.
Ook haar gezichtje smeren we dagelijks meerdere malen in. 2,5 week geleden ben ik bij de huisarts geweest, omdat ze steeds meer eczeem in haar gezichtje begon te krijgen. Het begon bij een klein plekje, wat met vas.cet. weer wegtrok. Daarna kwam er weer één en weer één enz. Nu smeer ik eigenlijk als sinds het bezoek bij de huisarts dagelijks met hydrocortison, een hormoonzalf. Is de ene plek weg, komen er twee nieuwe voor in de plaats. En de oude is na een paar dagen niet smeren ook weer terug. Het zijn rode schilferige plekken, echt eczeem. (het het zelf ook op m’n handen, dus herken t wel)
Ze begint er nu ook flink jeuk aan te krijgen en wrijft er continu over als ze de kans krijgt. Van een bevriende apothekersassistente heb ik vandaag eucerin blauw gekregen. Dat moet wat verlichting geven.
Alleen waar ik nu dus mee zit is dat de eczeem erger lijkt geworden nadat ik 3,5 week geleden met rijstebloem ben begonnen. Volgens het cb mocht dat, ook bij KA. (ik lees nu echter andere verhalen)
Sinds een dag of vier-vijf lijkt ze het ook niet meer te willen. Ik deed het door de laatste fles, maar die gaat er steeds moeizamer in. Twee dagen geleden heb ik voor t eerst wat pap gemaakt en dat met een lepeltje gegeven. Natuurlijk gaat dat nog met veel gesmeer, maar ze zit er echt bij te kokhalzen. Is dat normaal? Het is toch dezelfde smaak?
Voor de nacht maken we altijd flessen van 250 met rijstebloem klaar. Gister wilde ze na 60 niet meer hebben. Wat verdund, dacht dat ie te dik was. Nog niks. Toen een gewone fles gemaakt en daar dronk ze wel goed van.

Waar ik ook nog mee zit is het volgende: Mijn dochtertje is erg winderig. Al zeker vanaf een week of vier. Ze laat zulke stink winden, dat buitenstaanders denken dat ze een poepluier heeft. Wat echt niet het geval is. Kan dit door de voeding komen? Ik twijfel nu (door de winden en het eczeem) of Pepti wel voldoende is. Ze doet het er prima op, maar volgens mij zit er toch iets nog niet lekker als je steeds van die verschrikkelijke winden moet laten.

Even nog beknopt de vragen, want het verhaal is zo lang geworden:
Wat kan ik aan die eczeem doen? Heeft de rijstebloem hier invloed op? Doe ik er goed aan naar een dermatoloog te gaan? Is Pepti voldoende? Enz.

Bedankt voor jullie tijd!

Groetjes Desirée

Groetjes Desiree

Bij mijn dochter (morgen 10 wk oud) is vandaag pas vastgesteld dat ze (vermoedelijk) koemelkallergie heeft, dus kan je niet echt advies geven maar wilde je toch even een reactie geven!

Bij ons begon het juist met eczeem en ze laat ook zulke winden. Dus heel herkenbaar… wij hebben nu ook Nutrilon Pepti in huis gehaald dus ben benieuwd of het gaat werken… gaf ook borstvoeding er nog bij maar ga er denk ik maar mee stoppen want zo’n dieet houden is erg lastig en wilde de BV toch al verder gaan afbouwen!

Ik lees graag de reacties die je krijgt mee Het enige wat ik wel zou willen meegeven aan je is dat je voorzichtig moet zijn met die hormoonzalf. Bij mijn man zit eczeem, koemelkallergie ed. in de familie en veel en lang hormoonzalf smeren daar word je huid niet blij van. Dan wordt de huid dun geloof ik…

Succes!

Bij Jenda zijn we ook pas met pepti begonnen toen ze ruim tien weken was. De artsen wilden kort gezegd niet naar ons luisteren. Lang verhaal, maar dat staat hier even los van. Van hormoonzalf wordt de huid inderdaad dun en aangezien de huid in het gezicht al van zichzelf dunner is, is het dus niet zo geweldig dit te moeten smeren. Vandaar dus nu ook de eucerin, we willen proberen het daarmee wat rustiger te krijgen.

Groetjes Desiree

Ik heb er nog nooit van gehoord dat rijstebloem niet kan met km allergie.
Wij zijn ook rond de 10 weken begonnen met de pepti en later mocht hij gewoon rijstebloem door de melk. Wij hebben daar ook geen problemen me gehad maar elke allergie is ook weer anders en onze kleine man had geen eczeem.
Je kan misschien de nutramigen voeding gaan proberen word gewoon vergoed als er is aangetoond dat ze km allergie heeft. Wij hebben het destijds ook even geprobeeerd maar hij vond het echt heel vies dus zijn we weer terug gegaan naar de pepti en dat gaat heel goed.
Waar ik ook goede ervaring mee heb is een homeopaat. Misschien kun je dat eens proberen, zo zijn wij erachter gekomen dat onze kleine man ziek werd door de melk.

Groetjes Suzanne

Hoi, klinkt me heel bekend in de oren wat betreft de allergie. Heb ook ceteomacrogol en dezelfde hormoonzalf. Ben over beide niet echt tevreden moet ik zeggen, eigenlijk hetzelfde wat jij zegt komt gewoon weer terug.
Ik gebruik sinds kort dermalex creme junior en… de vlekjes en droge huid verdwijnen als sneeuw voor de zon. Echt top spul.
Wat betreft de rijstebloem zou ik je niet kunnen zeggen, wij gebruiken in ieder
geval voor de kma nutramigen.

Gr Patries

[img] http://by.lilypie.com/34omp1.png [/ img]

[img] http://by.lilypie.com/uqttp1.png [/ img]

@luna en mees waar heb je die creme vandaan? Rens heeft namelijk ook een vrij droge huid en vaak uitslag. gebruik voor hem lanette creme en die helpt wel maar echt over gaat het niet. Heb ook wel hormoonzalf voor hem gekregen maar die gebruik ik liever niet. De plekken komen toch weer terug en het is gewoon niet goed voor je die hormoonrommel… Misschien dat die creme voor Rens ook wel helpt.

groetjes Ramona

Hoi,

Hier een moeder dat zelf veel exzeem heeft. Ik douche zelf ook om de dag zo kort mogelijk en gebruikt dode zee zout. Dit scrub een beetje de huid. Daarna direct na bad goed dik in smeren emt eucherin voor baby’s en de exzeemplekken met of vasaline cetomacrogol of met een hydrocortison creme.
Door dat me huid een beetje wordt gescrubt is het binnen de hand te houden.
Nu snap ik dat je baby niet gaat scrubben veel te tere huid maar misschien is die dodezee zout wel een oplossing. Als zijnde dat je dat oplost in het water. Mijn moeder is me trouwens heel snel gaan douchen en geen badje meer alleen als ik me van boven tot onder had onder gepoept dan ging ik in bad.

Groetjes

lon106

Als eerste zou ik voor de zekerheid even stoppen met de rijstebloem.
Dan even afwachten of het minder wordt.
Wat je ook kan doen is naar een andere voeding vragen, bv. nutramigen. Hiervoor moet je wel bij de huisarts zijn, en dan krijg je hem vergoed door de verzekering. Wij hebben namelijk die voeding voor Seth (ook kma).

Verder heb ik met eczeem niet heel veel ervaring, ik weet wel dat mijn zoontje altijd wat eczeemplekken in zijn gezicht krijgt als hij bezig is met tandjes krijgen. Omdat de zuurgraad in zijn darmpjes dan veranderd. Zou het dat ook kunnen zijn?

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Mijn zoontje is nu 8 maanden en heeft ook KMA en eczeem.
Van de reflux heeft hij gelukkig al heel lang geen last meer.
Hij krijgt ook pepti en ook gewoon rijstebloem. Geen problemen mee gehad hoor!
De eczeem gaat bij Jason ook niet weg, maar eigenlijk bijna alleen maar op zijn hoofdje. Heel af en toe in zijn gezicht maar meestal onder de haren. Omdat de zalf in de haren trekt natuurlijk.

Ik hoop dat het snel beter gaat!

@ ramona, je kunt die creme gewoon bij de drogisterijen krijgen, Bij ons bij het kruitvat kon ik nog 1 tube krijgen, nu heb ik het bij de etos besteld. Het helpt hier echt geweldig. Zou het gewoon proberen, tube kost 9.95.

Gr Patries

Ik gebruik voor mijn zoontje badproducten van Zarqa, verkrijgbaar bij o.a. de DA drogist. Dit product bevat o.a. dode zee mineralen. Badderen inderdaad max. om de dag. Meteen na het bad smeer ik met de babycreme van Weleda. Verder smeer ik s’ochtends en s’avonds mijn zoontje helemaal in met Bepanthene Lotion, speciaal voor de gespannen huid. Veel mensen kennen alleen de creme van Bepanthene, maar o.a. bij de DA drogist is van dit merk ook een lotion verkrijgbaar. Het trekt sneller in de huid en smeert veel gemakkelijker dan de vaselinecreme.

Na allerlei producten te hebben getest blijf ik nu bij bovenstaande en moet ik zeggen dat het eczeem bij mijn zoontje aardig onder controle is.

Mijn zoontje krijgt sinds kort ook rijstebloem door flesvoeding, maar de huidproblemen ontstonden al daarvoor. Ik heb zelf niet het idee gehad dat de rijstebloem de klachten verergerde.

Succes!
Groetjes Carolien.

@lalala: Ik ben inderdaad nu gestopt met de rijstebloem. Even afwachten of het beter wordt. Ze slaapt er in ieder geval niet korter van, dus wat dat betreft hoef ik haar die pap niet te geven. Wat betreft de tandjes: Ik heb gisteren nog weer even gevoeld, maar van tandjes nog geen spoor. Dat lijkt me dus niet de oorzaak.

@luna en mees: Heb nog even gekeken op de site van dermalex. Lijkt me inderdaad ook wel een creme die hiervoor geschikt is. En een stuk goedkoper dan de Eucerin. Hoeveel zit er in een tube? Voor de Eucerin betaal je €19,- voor 50 ml. Dit is dan wel de kalmerende gezichtscreme met 12% omega. Voor de kalmerende lotion, 250 ml betaal je €21,-. Maar ik gebruik het voor Jenda alleen op het gezicht. De rest van haar huid, op haar handjes na, ziet er goed uit.

@lon1306 en mama van Jasper: Wat doet dode zee zout precies? Ik heb het al meer gelezen. Heeft dat een ontsmettende werking ofzo? En prikt het niet als de huid wat rood/ kapot is?

Wat betreft de voeding, daar wacht ik nog even mee met wisselen. Als het nu nog niet beter wordt, dan denk ik er nog eens over na. Ik hou ook de homeopaat even in gedachten. Teveel dingen tegelijk is ook niet goed, want dan weet ik niet door wat het komt als het beter gaat.

Groetjes Desiree

Hoi,

Dode zee zout is grof van structuur. Je kan het gebruiken ipv zeep heeft zelfde effect alleen absoluut zonder parfum enzv… Doordat er ook mineralen inzitten heeft dat wel een wat helende werking althans denk ik dan.
Mensen met psoriasis gaan ook in speciale mineraal baden.
Je moet wel even kijken of je drogidst het heeft. Anders zoals ik doe bij apotheek bestellen.
Het prikt bij mij niet. Zeep prikt bij mij eerder.

Maar ik moet zeggen gebruik het pas sinds ik volwassen ben.
Kan helaas niet meer vragen wat mijn moeder gebruikte. mijn oudere broers en zussen weten het ook niet meer. alleen dat ik altijd douchede en hun lekker in bad mochten.

groetjes

lon106

Hoi Demia, ik schat dat het een tube van 150ml is. Ik vind het echt geweldig, heb echt van alles al geprobeert en niks hielp, dit smeer ik 2dgn erop en het werd al meteen minder met resultaat dat hij nu een zacht huidje heeft met bijna geen exceem. Je moet dan wel echt de junior nemen en niet de gewone dermalex, zit nl een stofje in wat prikt op de gekrabte huid, terwijl je het wel voor kindjes kunt gebruiken dus echt de junior nemen. Kijk voor de gein ook eens op www. babyallergie.nl en dan bij exceem en reacties van ouders. Daar staan zoveel tips van ouders in. Suk6 ermee.

Gr Patries

Hoi Demia,

Ik begrijp je probleem helemaal. Mijn dochtertje heeft hetzelfde gehad. Pepti werkte bij haar voor 3 weken. Daarna overgestapt op nutramigen. Dit was nog erger als pepti! na zelf op internet gezocht te hebben, kwam ik uit op neocate. ontzettende dure voeding, maar de verzekering vergoed het. Dit is het enige wat mijn dochtertje heeft geholpen! Van de pepti bleef zij namelijk de eczeem ook overhouden en later kreeg ze alle koemelkallergieklachten er weer bij. Pepti is niet sterk genoeg bewerkt. Er zit toch koemelk in. Neocate bestaat uit losse aminozuren en je kind kan er geen allergische klachten meer van krijgen. Mijn dochter heeft een mooie gave huid gekregen binnen een paar weken. Succes! gr nancy

quote:
Ik zit even met een hoop vragen. Jenda is nu vijf maanden, heeft koemelkallergie en reflux. Daarvoor krijgt ze Pepti en nutriton. Dit ging/ gaat eigenlijk vrij goed. De klachten omtrent huilen zijn praktisch weg. Waar ik wel nog mee zit is het volgende: Sinds haar geboorte heeft ze een erg droog huidje, het was helemaal schilferig. Toen ze zes weken was hebben we vaseline cetomacrogol creme voorgeschreven gekregen. Daar moesten we toen haar droge plekjes mee insmeren. Voor de rest mocht ze om de dag in bad, enkel in een ongeparfumeerde olie. Dat doen we sindsdien trouw. Ik gebruik daarvoor Neutral badolie. Echter smeren we haar sinds een maand bijna dagelijks helemaal in met vaseline-cetomacrogol. Ze krijgt steeds meer pukkeltjes en rode plekjes. Maar dat is nu goed in de hand te houden, het is rustig en dat blijft meestal ook zo. Ook haar gezichtje smeren we dagelijks meerdere malen in. 2,5 week geleden ben ik bij de huisarts geweest, omdat ze steeds meer eczeem in haar gezichtje begon te krijgen. Het begon bij een klein plekje, wat met vas.cet. weer wegtrok. Daarna kwam er weer één en weer één enz. Nu smeer ik eigenlijk als sinds het bezoek bij de huisarts dagelijks met hydrocortison, een hormoonzalf. Is de ene plek weg, komen er twee nieuwe voor in de plaats. En de oude is na een paar dagen niet smeren ook weer terug. Het zijn rode schilferige plekken, echt eczeem. (het het zelf ook op m'n handen, dus herken t wel) Ze begint er nu ook flink jeuk aan te krijgen en wrijft er continu over als ze de kans krijgt. Van een bevriende apothekersassistente heb ik vandaag eucerin blauw gekregen. Dat moet wat verlichting geven. Alleen waar ik nu dus mee zit is dat de eczeem erger lijkt geworden nadat ik 3,5 week geleden met rijstebloem ben begonnen. Volgens het cb mocht dat, ook bij KA. (ik lees nu echter andere verhalen) Sinds een dag of vier-vijf lijkt ze het ook niet meer te willen. Ik deed het door de laatste fles, maar die gaat er steeds moeizamer in. Twee dagen geleden heb ik voor t eerst wat pap gemaakt en dat met een lepeltje gegeven. Natuurlijk gaat dat nog met veel gesmeer, maar ze zit er echt bij te kokhalzen. Is dat normaal? Het is toch dezelfde smaak? Voor de nacht maken we altijd flessen van 250 met rijstebloem klaar. Gister wilde ze na 60 niet meer hebben. Wat verdund, dacht dat ie te dik was. Nog niks. Toen een gewone fles gemaakt en daar dronk ze wel goed van.

Waar ik ook nog mee zit is het volgende: Mijn dochtertje is erg winderig. Al zeker vanaf een week of vier. Ze laat zulke stink winden, dat buitenstaanders denken dat ze een poepluier heeft. Wat echt niet het geval is. Kan dit door de voeding komen? Ik twijfel nu (door de winden en het eczeem) of Pepti wel voldoende is. Ze doet het er prima op, maar volgens mij zit er toch iets nog niet lekker als je steeds van die verschrikkelijke winden moet laten.

Wat kan ik aan die eczeem doen? Heeft de rijstebloem hier invloed op? Doe ik er goed aan naar een dermatoloog te gaan? Is Pepti voldoende? Enz.

Groetjes Desirée

Groetjes Desiree

en de rijstebloem heeft geen invloed op de allergie. In enkele gevallen nog wel als je de vanillevariant gebruikt. Dus niet doen. Ook kun je maizena of boekweitmeel gebruiken om de flesvoeding aan te dikken. Dit mogen kma kindjes wel gebruiken. gr nancy

quote:
Ik zit even met een hoop vragen. Jenda is nu vijf maanden, heeft koemelkallergie en reflux. Daarvoor krijgt ze Pepti en nutriton. Dit ging/ gaat eigenlijk vrij goed. De klachten omtrent huilen zijn praktisch weg. Waar ik wel nog mee zit is het volgende: Sinds haar geboorte heeft ze een erg droog huidje, het was helemaal schilferig. Toen ze zes weken was hebben we vaseline cetomacrogol creme voorgeschreven gekregen. Daar moesten we toen haar droge plekjes mee insmeren. Voor de rest mocht ze om de dag in bad, enkel in een ongeparfumeerde olie. Dat doen we sindsdien trouw. Ik gebruik daarvoor Neutral badolie. Echter smeren we haar sinds een maand bijna dagelijks helemaal in met vaseline-cetomacrogol. Ze krijgt steeds meer pukkeltjes en rode plekjes. Maar dat is nu goed in de hand te houden, het is rustig en dat blijft meestal ook zo. Ook haar gezichtje smeren we dagelijks meerdere malen in. 2,5 week geleden ben ik bij de huisarts geweest, omdat ze steeds meer eczeem in haar gezichtje begon te krijgen. Het begon bij een klein plekje, wat met vas.cet. weer wegtrok. Daarna kwam er weer één en weer één enz. Nu smeer ik eigenlijk als sinds het bezoek bij de huisarts dagelijks met hydrocortison, een hormoonzalf. Is de ene plek weg, komen er twee nieuwe voor in de plaats. En de oude is na een paar dagen niet smeren ook weer terug. Het zijn rode schilferige plekken, echt eczeem. (het het zelf ook op m'n handen, dus herken t wel) Ze begint er nu ook flink jeuk aan te krijgen en wrijft er continu over als ze de kans krijgt. Van een bevriende apothekersassistente heb ik vandaag eucerin blauw gekregen. Dat moet wat verlichting geven. Alleen waar ik nu dus mee zit is dat de eczeem erger lijkt geworden nadat ik 3,5 week geleden met rijstebloem ben begonnen. Volgens het cb mocht dat, ook bij KA. (ik lees nu echter andere verhalen) Sinds een dag of vier-vijf lijkt ze het ook niet meer te willen. Ik deed het door de laatste fles, maar die gaat er steeds moeizamer in. Twee dagen geleden heb ik voor t eerst wat pap gemaakt en dat met een lepeltje gegeven. Natuurlijk gaat dat nog met veel gesmeer, maar ze zit er echt bij te kokhalzen. Is dat normaal? Het is toch dezelfde smaak? Voor de nacht maken we altijd flessen van 250 met rijstebloem klaar. Gister wilde ze na 60 niet meer hebben. Wat verdund, dacht dat ie te dik was. Nog niks. Toen een gewone fles gemaakt en daar dronk ze wel goed van.

Groetjes Desirée

Groetjes Desiree

Hoi Desiree,

Je topic is even weer naar boven gehaald, maar inmiddels al weer twee maanden oud. Hoe gaat het nu met Jenda? Nog verandert met voeding en heb je het eczeem onder controle gekregen?

Groetjes Carolien.

quote:
Hoi Desiree,

Je topic is even weer naar boven gehaald, maar inmiddels al weer twee maanden oud. Hoe gaat het nu met Jenda? Nog verandert met voeding en heb je het eczeem onder controle gekregen?

Groetjes Carolien.

Hoi,

Ik ben sinds vijf dagen veranderd van voeding. Gebruik nu Nutramigen ipv Pepti.
Verder zijn we onder behandeling bij een homeopaat en volgende week vrijdag gaan we naar een dermatoloog. De behandeling bij de homeopaat lijkt tot nu toe geen verbetering te brengen. Ze zeggen altijd wel dat het eerst erger wordt voordat het beter gaat. Erger is het idd geworden, beter niet.
Ze heeft twee weken geleden een nieuw middel gekregen en dan zouden we met vijf dagen verbetering moeten zien, nu twee weken later zien we nog geen verbetering.
We zijn nu met Nutramigen bezig om te kijken of dat zoden aan de dijk zet. Ik heb geen idee hoe lang het dan kan duren voordat het rustiger is, we wachten wel af. Ik het in ieder geval genoeg voeding in huis voor de komende drie weken. Dan zien we wel verder.
De rijstebloem wil ze dus beslist niet meer, dus daar zijn we vanaf gestapt. Heeft naar mijn idee ook weinig meerwaarde voor haar.
Vorige week gestart met bijvoeding, peer. Daags erna weer mee gestopt ivm dat ze ziek werd. Eenmaal beter, andere voeding. Dus eerst die darmpjes maar weer rustig voordat we verder gaan.

Groetjes Desiree

Hoi Desiree,

Nog midden in het uitproberen/behandelen dus! Vervelend…hoop dat de Nutramigen aanslaat.
In een van mijn vorige krabbels was ik nog heel tevreden over het eczeemhuidje van onze zoon, maar kort erna hebben we ook weer allerlei toestanden gehad waaronder opleving van de eczeem. We gebruiken sinds die tijd friso allergy care, en het gaat nu echt veel beter met alle klachten, maar zeker ook met het eczeem.

Ik zou idd ook eerst de nieuwe voeding even afwachten voor verder te gaan met de bijvoeding. Weet je overigens dat citrusvruchten het eczeem kunnen verergeren, even de fruitpotjes in de gaten houden…

Succes, hoop voor jullie ook snel resultaat van de nieuwe voeding!
Groetjes Carolien