Knutselen/activiteiten met een kindje van 16 mnd


#1

Ik pas 3 dagen in de week op een kindje van 16 maanden. Sinds kort slaapt hij alleen nog 's middags en moet dus meer vermaakt worden. Al hoewel hij zich prima zelf kan vermaken merk ik af en toe dat hij zich verveeld en hij ontdeugend wordt (op tafel etc klimmen). Mijn oppasadres heeft klei, verf en papier aangeschaft. In het begin ging hij heel geconcentreerd aan het werk met de klei, kleine stukjes maken en in het potje terug doen. Maar nu stopt hij het in zijn mond. Kleuren gaat al wel steeds beter maar de kleurtjes vliegen je al snel om de oren als hij het zat is. Deze mensen wonen op een industerie terrein dus veel te doen is er niet. De speeltuintjes in de buurt zijn voor grote kinderen en heeft hij nog niet zoveel aan. Ik ga weleens met hem wandelen in de wagen maar eigenlijk is hij dat snel zat en zet het hem dan op een krijssen. Nu heb ik ervaring met stage lopen in de kinderopvang maar deze leeftijd vind ik lastiger dan ik dacht. Wie heeft er tips voor wat ik kan ondernemen met hem?


#2

Van een kind van deze leeftijd kun je verwachten dat hij zich hooguit 10 minuten zelfstandig kan vermaken. Daarna zal hij jouw aandacht en tijd weer nodig hebben.

Als ik dit zo lees, vraagt hij ook wel om grenzen. Klei stop je niet in je mond en met potloden wordt niet gegooid. Hoe klein ze ook zijn, je kunt ze dit echt wel leren Risceer het maar dat hij er boos om wordt, jij bent altijd nog degene die bepaalt.

Kiekeboespelletjes doen zijn op deze leeftijd erg in trek of gewoon lekker gek doen en lekker stoeien. Boekjes lezen/kijken. Je hoeft een activiteit niet altijd op het creatieve vlak te zoeken.

Kan hij al lopen? Heb je een fiets met een fietsstoeltje? Hij kan achterop, hoeft niet persé voorop. Met de fiets ben je al een stuk flexibeler dan met alleen een wandelwagen. Geen kinderboerderij in de buurt?

En ik neem aan dat je op vaste tijden aan tafel zit? Maak daar gebruik van, bouw het tafelmoment uit door na het fruit en drinken samen liedjes te zingen (hij zit dan toch al aan tafel ). Je hanteert vast wel het ritme van hoe je het op een dagverblijf hebt geleerd (toch?).

Succes! Uiteindelijk is het eenvoudiger dan je denkt hoor (ennuh, een strafplekje - wij noemen dat het ‘even nadenken stoeltje’- werkt op die leeftijd ook, maar je zult het wel consequent moeten toepassen en natuurlijk niet te pas en te onpas want dan weet hij nog niet waar hij aan toe is )


#3
quote:
Van een kind van deze leeftijd kun je verwachten dat hij zich hooguit 10 minuten zelfstandig kan vermaken. Daarna zal hij jouw aandacht en tijd weer nodig hebben.

Als ik dit zo lees, vraagt hij ook wel om grenzen. Klei stop je niet in je mond en met potloden wordt niet gegooid. Hoe klein ze ook zijn, je kunt ze dit echt wel leren Risceer het maar dat hij er boos om wordt, jij bent altijd nog degene die bepaalt.

Kiekeboespelletjes doen zijn op deze leeftijd erg in trek of gewoon lekker gek doen en lekker stoeien. Boekjes lezen/kijken. Je hoeft een activiteit niet altijd op het creatieve vlak te zoeken.

Kan hij al lopen? Heb je een fiets met een fietsstoeltje? Hij kan achterop, hoeft niet persé voorop. Met de fiets ben je al een stuk flexibeler dan met alleen een wandelwagen. Geen kinderboerderij in de buurt?

En ik neem aan dat je op vaste tijden aan tafel zit? Maak daar gebruik van, bouw het tafelmoment uit door na het fruit en drinken samen liedjes te zingen (hij zit dan toch al aan tafel ). Je hanteert vast wel het ritme van hoe je het op een dagverblijf hebt geleerd (toch?).

Succes! Uiteindelijk is het eenvoudiger dan je denkt hoor (ennuh, een strafplekje - wij noemen dat het ‘even nadenken stoeltje’- werkt op die leeftijd ook, maar je zult het wel consequent moeten toepassen en natuurlijk niet te pas en te onpas want dan weet hij nog niet waar hij aan toe is )


De dingen uit je voorbeeld kiekeboe spelletjes etc doe ik idd ook. Dansen op muziek vind hij ook erg leuk! Omdat ze in een klein dorp wonen is een kinderboerderij toch een stuk verder. Ik ga het eens overleggen of ik haar fiets mag lenen. Want een kinderboerderij is zeker een optie!

Verder probeer ik idd vaste tafelmomenten te hebben maar dit lukt niet altijd omdat hij bijvoorbeeld de ene keer langer slaapt dan de andere keer.

Aangezien ik op het kinderdagverblijf meer oudere kindjes heb gehad en die kinderen van deze leeftijd met de oudere kindjes meehobbelden heb ik weinig ideeën. Ook hebben deze mensen natuurlijk niet alle materialen etc die ze op een kinderdagverblijf wel hebben. Heb ideeën genoeg maar het uitvoeren is af en toe lastig.


#4

Is ook een lastig leeftijd, ze vermaken zichzelf vaak nog niet goed en hebben veel van jouw input nodig.

Wat heel leuk is is het kiekeboespelletje van Nijntje verstoppertje spelen (of Dora, Kikker, Woezel want er zijn inmiddels veel varianten). Misschien een tip voor de ouders om aan te schaffen. En waar Lisa zich ook wat langer mee kan vermaken zijn blokken of duplo, lekker torens stapelen en vervolgens omgooien (en dan geeft het ook niet dat het een rommeltje wordt, wat met klei en kleuren wel vervelend kan zijn). Verder idd vooral muziek dingetjes, op schoot en de oude klassiekers ‘zo gaat de molen’ ‘visje’ altijd goed.

Zo te lezen is het een ondernemend kind, met 16 mnd al op de tafel willen klimmen… hihi, kleine ondernemer dus, ik zou zeggen een goede loopauto en lekker de kamer door laten racen

Succes!
Groetjes Carolien

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#5
quote:
Is ook een lastig leeftijd, ze vermaken zichzelf vaak nog niet goed en hebben veel van jouw input nodig.

Wat heel leuk is is het kiekeboespelletje van Nijntje verstoppertje spelen (of Dora, Kikker, Woezel want er zijn inmiddels veel varianten). Misschien een tip voor de ouders om aan te schaffen. En waar Lisa zich ook wat langer mee kan vermaken zijn blokken of duplo, lekker torens stapelen en vervolgens omgooien (en dan geeft het ook niet dat het een rommeltje wordt, wat met klei en kleuren wel vervelend kan zijn). Verder idd vooral muziek dingetjes, op schoot en de oude klassiekers ‘zo gaat de molen’ ‘visje’ altijd goed.

Zo te lezen is het een ondernemend kind, met 16 mnd al op de tafel willen klimmen… hihi, kleine ondernemer dus, ik zou zeggen een goede loopauto en lekker de kamer door laten racen

Succes!
Groetjes Carolien

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/2Fcvp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb5f.lilypie.com/GV3Tp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fifth Birthday tickers” /></a>


Bedankt voor alle tips!

De laatste tijd kan hij zich steeds beter vermaken en heeft niet alle aandacht meer nodig. Ik heb afgelopen week met hem geverfd, ik durfde het eindelijk aan haha. En het ging goed. Gewoon met wattenstaafjes laten verven, hij vond het prachtig en was geconcentreerd bezig. Verder ben ik pas naar de speeltuin geweest ( op de terugweg ook krijsen, fietsen is dus ook niet z’n succes en zeker geen lange stukken. Maar met boodschappen doen ging het weer prima ( maar dat kan ook door de ballon komen die hij kreeg en niet meer los liet haha.

Een loop auto heeft hij trouwens! Hij vind dat idd geweldig en scheurt de kamer rond haha!


#6

Dat gillen op de fiets komt natuurlijk omdat ie weer naar de speeltuin wil.
Je moet hem meer afleiden, vertellen wat jullie onderweg allemaal zien.
Dan gaat het vast al beter.

Een loopfietsje voor buiten is ook een optie misschien.

M.


#7
quote:
Dat gillen op de fiets komt natuurlijk omdat ie weer naar de speeltuin wil. Je moet hem meer afleiden, vertellen wat jullie onderweg allemaal zien. Dan gaat het vast al beter.

Een loopfietsje voor buiten is ook een optie misschien.

M.

Ik vergat te vertellen dat hij het soms ook al op de heenweg doet.
Vertellen wat we gaan doen en dingen te benoemen die we onderweg zien doe ik al. Liedjes zingen doe ik ook onderweg met hem. Tot nu toe heeft het nog niet geholpen!