Knuffel

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over mijn zoon Jeroen (2 jaar).
Hij heeft al een hele poos een favoriete knuffel, zijn koe “Koetjeboe”.
Zijn koetje is echt zijn allessie, Koetjeboe en Jeroen zijn een twee-eenheid.

Eerst was het zo dat Jeroen hem alleen in zijn bedje had. Maar in december is Jeroen naar een andere groep van het kdv gegaan en het kostte hem in het begin heel veel moeite om te wennen. Dus toen hebben we hem, op advies van het kdv, iets veiligs meegegeven van thuis, Koetjeboe dus. Dit werkte heel goed en hij heeft het nu erg naar zijn zin op het kdv.
Maar nu wil hij thuis ook steeds Koetjeboe mee naar beneden hebben. Dat vind ik op zich helemaal geen probleem, maar wat ik wel vervelend begin te vinden, is dat hij momenteel geen moment meer zónder Koetjeboe lijkt te kunnen. Hij moet overal mee naar toe, mee in de auto, mee op de fiets, mee naar de winkel etc. Hij moet zelfs mee aan tafel, het liefst zelfs óp zijn tafelblad. Je ziet ook dat Jeroen beginnend fantasiespel aan het ontwikkelen is: Koetjeboe ook eten, drinken, haren kammen etc.
Zodra Jeroen Koetjeboe een keer niet mee mag/kan nemen, is het drama, Jeroen wordt dan boos, verdrietig, hysterisch, alles tegelijk. Is dit normaal gedrag? Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?
Ik weet eigenlijk niet goed wat we hier mee moeten doen; moeten we er gewoon aan toegeven dat Jeroen geen moment meer zónder Koetjeboe wil en kan zijn?

Groetjes,
Sonja

Hoi Sonja,

Wij hebben er niet direct ervaring mee dat een knuffel overal mee naar toe gesjouwd moet worden, maar we hebben wel het standpunt dat de knuffels voor in bed zijn (en als we een ziek kindje beneden op de bank hebben liggen, dan mag de knuffel evt. mee naar beneden).

Tot nu toe gaat dit prima eigenlijk.

Ik ga er mijn best voor doen om ervoor te zorgen dat die knuffels echt alleen maar voor in bed zijn, want ik wil het niet meemaken dat ik advertenties in de plaatselijke krant moet gaan zetten omdat mijn kinderen ontroostbaar zijn vanwege een onderweg verloren knuffel.

Ik denk wel dat het in Jeroens geval normaal gedrag is. Hij is gewoon aan Koetjeboe gehecht en zeker dat rollenspel en die fantasiewereld waar hij nu mee bezig is, dat hoort bij de leeftijd.

Is het niet mogelijk om Jeroen desnoods een pop te geven waar hij beneden en onderweg lekker mee kan tutten en fantaseren? Samen met Jeroen en de pop leg je aan Koetjeboe uit dat hij gewoon weer lekker op het slaapkamertje van Jeroen gaat wonen omdat Jeroen beneden voortaan graag met de pop gaat spelen, dat Jeroen 's middag lekker bij Koetjeboe komt slapen en dat Jeroen 's nachts lekker bij Koetjeboe komt slapen en dat dan de pop beneden blijft. Zo kan de pop lekker samen met Jeroen genieten en zo kan Koetjeboe lekker samen met Jeroen genieten.

Op deze manier zou ik het doen. Zo kan Jeroen ook nooit onderweg eens zijn knuffel kwijtraken waardoor het drama thuis nog groter wordt.

Als je meegaat in het rollenspel en de fantasiewereld van Jeroen en ook gewoon met Koetjeboe en die vervangende pop praat (desnoods die pop en Koetjeboe elkaar een kus laten geven bij het naar boven brengen van Koetjeboe), dan denk ik dat Jeroen het beter pikt dat er wat gaat veranderen.

Als je gewoon Koetjeboe zomaar ineens weer boven gaat laten dan wordt het waarschijnlijk drama. Jeroen heeft de leeftijd dat hij nog niet snapt waarom Koetjeboe eerst wel mee naar beneden en zelfs naar het kdv mocht en nu ineens niet meer. Je pakt hem een dierbaar vriendje af wat hij overdag beneden gaat missen.

Desnoods kun je dat ritueel van Koetjeboe met een heel fantasieverhaal er omheen ook eerst zonder vervangende pop proberen. Maar volgens mij hebben kindjes van die leeftijd voor die fantasiewereld echt een soort vriendje nodig.

Ons oudste dochtertje van bijna 2,5 is het ene moment helemaal getrouwd met haar poppen en het volgende moment kijkt ze er niet meer naar om. En ze doet met die poppen precies hetzelfde als wat ik met ons jongste dochtertje doe. We hebben zelfs een pak prematuur luiertjes bij het Kruidvat gekocht zodat we genoeg voorraad hebben voor die poppen. We gaan gewoon mee in die fantasiewereld en dat gaat prima zo.

Misschien nog een tip voor het kdv wat heimwee betreft. Bij ons op de peuterspeelzaal maken de ouders van kindjes die nieuw komen op 2 A4-tjes een collage van foto’s van dingen die belangrijk zijn in het leven van hun kindje. Die A4-tjes komen in een grote ordner op de peuterspeelzaal en als het kind daar behoefte aan heeft of als het getroost moet worden komt dat boek voor de dag. Werkt prima! En het voorkomt knuffel-drama’s zoals jij nu beschrijft.

Desnoods zorg je dat er in het tasje van Jeroen een klein fotoboekje zit waar hij in kan kijken als hij heimwee heeft.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Feb 2006 14:10:46

hoi sonja

ik heb er zelf geen idee mijn zoontje is nog maar 9 maand
dus die heeft dat nog niet.
Ik heb een buurjongen die is nu 4 jaar maar die had met 2 jaar
ook dat die van alles mee wou nemen.

Volgens mij is dat wel normaal op die leeftijd.

groetjes katinka

ja sonja ik herken je probleem .tanja heeft het soms nog wel .maar ik spreek met haar af ze mag het mee maar zodra ze op de kdv was moest hij weer in de tas .en dat heeft altijd prima gewerkt en nu ze naar school gaat heeft ze het soms nog .en dan geld de zelfde regel .op school in de tas .en dan is het goed
nou succes er mee

groetjes marielle mama van
10-10-01

Ja herken het ook!!
Ging bij mijn meiden weer over…
Gewoon nu laten gaan…

Groetjes Mariska
Mama van Lindsay, Tess, Melanie, Julia, Nathalie & Malin

Mijn zoon heeft ook een favoriete knuffel, en zodra hij hem ziet, weet hij dat het bedtijd is, en lacht hij altijd naar het poppetje en begint er vrolijk tegen te brabbelen.

ach hij is nog maar 7,5 maand oud.
Maar wat Sje schrijft dat knuffeltjes alleen voor bed zijn, dat zal ik ook proberen vol te houden, knuffels zijn om te slapen.

Veel suc-6 ermee meis!

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Niet zo 1 2 3 ervaring mee eigenlijk. Maar Evianne had op het kdv ook heel veel moeite in het begin totdat we een foto in het schriftje plakten van ons alle 3 en ook eentje van de hondjes. De kindjes hebben hier allemaal een eigen schriftje waarin geschreven wordt door het kdv. Sinds we de foto`s erin geplakt hadden was het over.

Hier loopt ook een ventje dat het liefst met zijn knuf samen is
Ik maak er geen probleem van dan gaat koe maar met Robin mee
En het word steeds minder
Als we boodschappen gaan doen mag koe ook mee en die blijft dan in de auto
Want ja koe moet op de auto passen
Het gaat vanzelf wel over denk ik

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Lisa is niet zo knuffel-vast ze heeft meerdere knuffels die ze leuk vindt. Alleen TomTom is haar favoriet en die moet altijd bij haar in bed slapen (het is een troetelbeer die licht geeft in het donker).
TomTom blijft meestal wel in bed en mag heel soms van Lisa mee naar beneden. Ze was 'm een keer vergeten bij mijn schoonouders en toen hebben we gezegd dat hij ging logeren. Gelukkig ging ze zonder problemen naar bed en opa kwam de beer later nog even brengen (lief hè).

Maar Cas en zijn Bumba zijn geloof ik getrouwd!!! Waar Cas is, is Bumba!!! Ik koop binnenkort toch even een andere erbij voor de zekerheid want dat wordt een drama als hij Bumba niet heeft bij het slapen.

Zo zie je maar elk kind is weer anders. Bij Lisa moesten bijvoorbeeld zorgen dat we altijd een speen bij ons hadden (ik had er rustig 3 in mijn zak, ik was als de dood dat we er kwijt zouden raken en dan geen speen voor haar zouden hebben) van de ene op de andere dag was het helemaal over. Lisa wilde een dokterskoffertje hebben en toen heb ik gezegd dat ik dan haar spenen wilde hebben. Ik heb ze allemaal gekregen, zelfs die uit haar bed kwam ze zelf aan mij geven. Met een toverspreuk heb ik ze weggetoverd en ze heeft er nooit meer om gevraagd!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)
.