Hoi Sonja,
Wij hebben er niet direct ervaring mee dat een knuffel overal mee naar toe gesjouwd moet worden, maar we hebben wel het standpunt dat de knuffels voor in bed zijn (en als we een ziek kindje beneden op de bank hebben liggen, dan mag de knuffel evt. mee naar beneden).
Tot nu toe gaat dit prima eigenlijk.
Ik ga er mijn best voor doen om ervoor te zorgen dat die knuffels echt alleen maar voor in bed zijn, want ik wil het niet meemaken dat ik advertenties in de plaatselijke krant moet gaan zetten omdat mijn kinderen ontroostbaar zijn vanwege een onderweg verloren knuffel.
Ik denk wel dat het in Jeroens geval normaal gedrag is. Hij is gewoon aan Koetjeboe gehecht en zeker dat rollenspel en die fantasiewereld waar hij nu mee bezig is, dat hoort bij de leeftijd.
Is het niet mogelijk om Jeroen desnoods een pop te geven waar hij beneden en onderweg lekker mee kan tutten en fantaseren? Samen met Jeroen en de pop leg je aan Koetjeboe uit dat hij gewoon weer lekker op het slaapkamertje van Jeroen gaat wonen omdat Jeroen beneden voortaan graag met de pop gaat spelen, dat Jeroen 's middag lekker bij Koetjeboe komt slapen en dat Jeroen 's nachts lekker bij Koetjeboe komt slapen en dat dan de pop beneden blijft. Zo kan de pop lekker samen met Jeroen genieten en zo kan Koetjeboe lekker samen met Jeroen genieten.
Op deze manier zou ik het doen. Zo kan Jeroen ook nooit onderweg eens zijn knuffel kwijtraken waardoor het drama thuis nog groter wordt.
Als je meegaat in het rollenspel en de fantasiewereld van Jeroen en ook gewoon met Koetjeboe en die vervangende pop praat (desnoods die pop en Koetjeboe elkaar een kus laten geven bij het naar boven brengen van Koetjeboe), dan denk ik dat Jeroen het beter pikt dat er wat gaat veranderen.
Als je gewoon Koetjeboe zomaar ineens weer boven gaat laten dan wordt het waarschijnlijk drama. Jeroen heeft de leeftijd dat hij nog niet snapt waarom Koetjeboe eerst wel mee naar beneden en zelfs naar het kdv mocht en nu ineens niet meer. Je pakt hem een dierbaar vriendje af wat hij overdag beneden gaat missen.
Desnoods kun je dat ritueel van Koetjeboe met een heel fantasieverhaal er omheen ook eerst zonder vervangende pop proberen. Maar volgens mij hebben kindjes van die leeftijd voor die fantasiewereld echt een soort vriendje nodig.
Ons oudste dochtertje van bijna 2,5 is het ene moment helemaal getrouwd met haar poppen en het volgende moment kijkt ze er niet meer naar om. En ze doet met die poppen precies hetzelfde als wat ik met ons jongste dochtertje doe. We hebben zelfs een pak prematuur luiertjes bij het Kruidvat gekocht zodat we genoeg voorraad hebben voor die poppen. We gaan gewoon mee in die fantasiewereld en dat gaat prima zo.
Misschien nog een tip voor het kdv wat heimwee betreft. Bij ons op de peuterspeelzaal maken de ouders van kindjes die nieuw komen op 2 A4-tjes een collage van foto’s van dingen die belangrijk zijn in het leven van hun kindje. Die A4-tjes komen in een grote ordner op de peuterspeelzaal en als het kind daar behoefte aan heeft of als het getroost moet worden komt dat boek voor de dag. Werkt prima! En het voorkomt knuffel-drama’s zoals jij nu beschrijft.
Desnoods zorg je dat er in het tasje van Jeroen een klein fotoboekje zit waar hij in kan kijken als hij heimwee heeft.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 27 Feb 2006 14:10:46