Kleuter heeft nog niet behoefte aan spelen

Hallo allemaal,

onze zoon van 4 (bijna 5 jaar) zit nu zo’n klein jaartje op de
basisschool, groep 1.
Hij zegt eigenlijk nooit dat ie met een klasgenootje wil spelen, terwijl
de andere kinderen dat vaak doen.
Nu is onze zoon ook niet zo vrij (vrij verlegen en rustig) ,dat hij dit
durft. Hij is 1 keer uit spelen geweest (en ik heb er hele tijd bij gezeten
omdat hij het anders niet durfde) en laatst is er een jongetje bij ons geweest.
Hoe pakken jullie dit aan? Alle tips zijn welkom. moet je nu juist stimuleren
of kan het anders ook nog negatief uitpakken, dat hij het helemaal niet leuk vind?
als je hem teveel pusht??
Alle reakties zijn van harte welkom!
Groeten,

Geen zorgen om maken!

Echt samen spelen begint pas vanaf ongeveer 4 jaar. Voor die tijd spelen kinderen vaak ieder voor zich.

Het ene kindje vindt speelafspraakjes leuk, het andere niet.
Onze oudste spreekt het liefst elke dag af en dan het liefst bij het betreffende kindje thuis.

De jongste spreekt pas sinds dit schooljaar wat vaker af (ze wordt 6 in januari!) en als ze afspreekt, het liefst bij ons. Bij anderen afspreken vindt ze spannend.

Ik zou het niet forceren of stimuleren. Komt vanzelf goed. Als je pusht werkt het alleen maar averechts!

Groetekes, Sje

dankjewel voor je reaktie Sje!
We gaan het ook zeker niet pushen , dat werkt idd alleen
maar averechts.

Groetjes,

Ik was nog vergeten te vragen, hoe vaak speelt je jongste dan bij
een kindje? Is dit 1x per weer of 1x per maand bij voorbeeld?
Groetjes!

Vorig schooljaar was dat nog iets van eens per maand ofzo. Heel weinig dus. En het liefst alleen maar bij ons thuis.

Ze zit nu in groep 2, dat heet hier dan “grote kleuter” en blijkbaar doet dat iets met haar zelfvertrouwen. Ze spreekt nu wat vaker af. Soms heeft ze een aantal weken na elkaar elke week een speelafspraakje en dan weer 2 weken niet.

Zeg dat ze iets van 3x per maand afspreekt. Overigens wil ze in bepaalde weken wel vaker afspreken maar het komt mij niet altijd uit. Maar dat ze bij andere kindjes afspreekt is nog steeds zeldzaam. Dat is dit schooljaar nog maar 1 keer gebeurd.

Ze heeft overigens wel zat vriendinnetjes want op school speelt ze zowel binnen als op het schoolplein met heel wat kindjes. Het is dus niet dat ze eenzaam is ofzo.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Nov 2010 20:24:45