Kleuter haalt huis overhoop

hallo allemaal,

wij zijn op dit moment een beetje radeloos! weten niet meer wat we hiermee aan moeten. het is namelijk zo dat onze dochter van 4 ons huis overhoop haalt. Smorgens gaan wij tegen 7.30 naar beneden en komen we terecht in een woonkamer/keuken die compleet overhoop gehaald is: oftewel: de kaas is goed bewerkt met kaasschaaf en tanden, de chocopasta is ook behoorlijk leeg gelepeld, handdoeken worden uit de kast getrokken, het aanrecht ligt vol met drinken, puzzelstukjes liggen door het hele huis, ze bekladderd alles met pen inclusief zich zelf, shampoo flessen worden leeg gegooid, lege tubes tandpasta en dan begint ze ook nog even aan de snoeptrommel (die hoog weg gezet is). we laten haar zelf alles opruimen en schoonmaken en moet ze voor straf even op de trap zitten. we proberen het wel met haar te bespreken dat dit echt niet kan, ze belooft dan ook wel om het niet weer te doen maar goed morgen vroeg beginnen we weer van voor af aan. in het verleden hebben we wel een slot op haar deur gezet en snachts opgesloten omdat ze toen zelfs bij de besteklade zat en weer boven kwam met mes en schaar. Dus ja wat moet je dan… opsluiten willen we niet, ze slaapt op de zolder en vind het absoluut geen prettig idee om haar op te sluiten… dus iemand nog andere opties? wij weten het echt niet meer!!!

liefs,
radeloze mama

En horen jullie haar niet naar beneden gaan?

Groetekes, Sje

nee, dat horen we niet, zo sneaky is ze wel. het is niet dat we super vast slapen volgens mij, want zodra mijn zoontje ons roept staan we gelijk naast ons bed… dus volgens mij doet ze het ook met voorbedachte rade en weet ze donders goed dat dit niet mag. Zodra ze naar beneden gaat en we zouden het merken ja dan hadden we het mooi voor kunnen zijn. We hebben ook al een wekker geprobeerd voor haar. ze mocht een wekker uitzoeken en die hebben we ingesteld op 7 uur en zodra die afgaat mag ze naar beneden maar zodra ze wakker wordt voordat de wekker afgaat zet ze hem alvast uit en gaat ze alsnog.

liefs marjolijn

Ik zou beginnen met sloten op de benedendeuren zetten. Zo kun je 's nachts alles beneden op slot doen en kan ze daar in elk geval niet bij.

Verder zul je, evt. met professionele hulp, echt aan het gedrag van die kleine meid moeten gaan werken.

Heeft ze favoriete speelgoedjes? Afpakken als ze weer zo’n gekke truc uithaalt om de benedenverdieping overhoop te halen. En dan kan ze ze weer terugverdienen door een afgesproken periode netjes op haar kamer te blijven.

Valt ze weer terug in haar oude gewoonte: hoppa, weer die speelgoedjes afpakken.

Superstreng zijn, dat is het enige wat gaat werken. En dan bedoel ik echt superstreng! Jullie zijn de baas in huis, niet zij. Ze lacht zich suf dat jullie het allemaal maar laten gebeuren.

Groetekes, Sje

dank je sje,

jeetje vind het wel erg om alles achter slot en grendel te zetten maar we gaan het in ieder geval proberen. je voelt je ook zo radeloos en snap je niet waarom ze dit doet. We gaan ons best doen om even weer echt papa en mama te zijn ipv goeie vriendjes. ze heeft mij ook zo om haar vingertje gewonden en dat weet ik zelf ook, papa daar en tegen is wel op zijn strepen hoor. Ik kan haar eigenlijk al niet naar bed brengen savonds want dan gaat ze huilen en zielig doen dat ze niet alleen wil zijn en ik trap er iedere avond weer in door weer terug te gaan. op een gegeven moment wordt je er ook zo moe van en voelt het allemaal zo zinloos… maar ik ga je advies volgen!! en houdt je uiteraard op de hoogte!

liefs
marjolijn

Tja hoe moeilijk ook, dit vraagt écht om een harde aanpak.
Niet in kleine stapjes en lief vragen. Maar in 1x alles afkappen.

Niet meer aanklungelen nu, maar eerst met papa rond de tafel als ze er niet is, of slaapt. Duidelijk afspreken HOE jullie dit gaan aanpakken en per wanneer, welke consequenties etc.
Als jullie voor jezelf alles op een rijtje hebben kun je het (op een rustig moment) aan haar kenbaar maken. DUIDELIJK vertellen dat ze op haar kamer moet blijven tot 7.30 (of in ieder geval de tijd die jullie afspreken. Maar dan wel met haar mee. Ze mag NIET alleen beneden zijn.)
En vertel dan ook wat ze daar mag doen als ze wakker is (boekjes lezen, zachtjes spelen etc.)

Ik vind dat een kind van 4 niet in de keukenkastjes hoort te rommelen. Dus aan de kaas (en zeker de kaasschaaf ) en de chocopasta komen is geen optie.

Als je duidelijke regels hebt, en die op papier zet (als ze nog niet leest kun je het natuurlijk met tekeningetjes doen) kun je dat op de plaatsen hangen waar het misgaat. Zodat ze er steeds aan wordt herinnerd (bijv. boven bij de trap: een foto van haar met een kruis erdoor: NIET NAAR BENEDEN)
Op het moment dat ze wel naar beneden mag kan je het plaatje omdraaien.
In de keuken: IETS ETEN? PAPA/MAMA VRAGEN!

Als je er niet zeker van ben dat het je gaat lukken, zoek alsjeblieft hulp! Want als ik je verhaal zo lees is het wel ernstig en heeft ze jullie flink onder de duim.

Sterkte!

Hoi,

Wat sje zegt streng zijn.

Misschien een tip om haar te horen. belletjes op de deuren monteren op een dus danige hoogt dat ze er niets mee kan doen.
Verder het beneden zo onaantrekkelijk maken dat ze wel op d’r kamer moet blijven of wil blijven. Sterkte.

groetjes

lon106

miss een idee om zelf eerder op te staan? ik weet niet hoe vroeg ze begint met haar slachtveld maar als je zorgt dat je haar voor bent is het probleem al opgelost toch? blijkbaar is ze uitgehongerd sochtends en omdat papa en mama nog slapen gaat ze zelf aan de gang en na het eten moet er gespeeld worden en ja in je eentje is dat niet zo leuk dus word het een tering zooi om het maar even grof te zeggen

before you judge me, try hard to love me

Ik zou niet eerder op staan. Dan lacht die kleine meid zich alsnog suf dat ze met papa en mama kan sollen. Ze moet maar leren dat ze haar kamer niet af komt voor een bepaalde tijd.

Kom op zeg, ze is 4! Ze heeft gewoon niet zelf naar beneden te gaan. Wat is dat nou toch voor onzin?!

Groetekes, Sje

als je weet dat je kind om 7 uur echt honger heeft dan sta je toch op? of ben ik nou gek? kijk als het puur om rotzooi maken gaat ben ik het met je eens dan zou ik streng zijn , maar als het om eten gaat ben je als moeder verplicht om te zorgen dat je kind eten krijgt of dat nou om half 8 is of om half 7

before you judge me, try hard to love me

Dat klopt, daar heb je gelijk in. Als het kind gewoon wakker is en honger heeft, da’s wat anders. Dat is een consequentie van het ouderschap: dan ga je er zelf gewoon ook vroeg uit om die kleine mop eten te geven.

Dan vind ik ook niet dat je uit moet willen slapen. Dat is er nou eenmaal niet meer bij als je kinderen hebt. Daar heb ik ook een hekel aan als mensen klagen dat ze niet meer uit kunnen slapen omdat ze er vroeg uit moeten voor een klein kind wat ontbijt wil. Voordat je kinderen krijgt weet je dat zo’n kleine mop niet uitslaapt en op de meest ongelegen tijdstippen zorg nodig heeft.

Maar als het niks met honger te maken heeft, maar alles met het maken van zoveel mogelijk rommel en het tot wanhoop drijven van papa en mama, dan helpt alleen heel erg streng zijn en aanpakken die kleine meid.

Groetekes, Sje

Armbandjes met belletjes aangeven 's nachts zou ik niet doen. Lijkt me te gevaarlijk. Plus dan hoor je elke keer dat ze zich omdraait in bed die belletjes rinkelen.

Ik zou eerder iets van belletjes aan haar deur bevestigen. En dan bovenaan, zodat ze ze er niet af kan wurmen.

Groetekes, Sje

Ik ben de koningin van de veiligheid hier, dat weet je he?!

Groetekes, Sje

hallo allemaal,

jeetje er wordt behoorlijk op los gediscusseerd…
ze doet dit niet omdat ze honger heeft, als wij namelijk om 7 uur eruit gaan is het eerste wat wij doen broodjes smeren en ontbijten. Maar onze dochter is een slechte eter en om half 8 staat haar broodje ernog. Als het aan haar ligt wil ze de hele dag snoep. Dus snoep is al uitgesloten hier in huis.
traphekje hebben we maar die krijgt ze gewoon open… zal eens kijken naar die kiddy guard. de laatste 3 dagen hebben we trouwens al verbetering!! we hebben haar duidelijk verteld dat ze niet naar beneden mag, maar dat als ze wakker is naar ons toe moet om ons wakker te maken. maandag ochtend ging het niet goed, blijkbaar was ze het al weer vergeten, paps werd toevallig wakker en heeft haar weer naar boven gestuurd. dinsdag werden we wakker om kwart voor 7 en hoordden we dat de tv al aanstond beneden. ze had het zichzelf weer erg gemakkelijk gemaakt. we hebben speelgoed van haar afgepakt, hier hadden we haar al voor gewaarschuwt. we hebben haar gelijk verteld dat als ze vandaag dus er weer uit ging dat ze dan haar keukentje kwijt is… blijkbaar had dit meer invloed op haar en was ze vanochtend bij ons in bed gekropen dit was al om half 6 maar goed ze ging in ieder geval niet naar beneden…
ben benieuwd hoe het morgen zal gaan.

groetjes marjolijn

heel vervelend, wel prettig dat er al iets door begint te dringen.
persoonlijk ben ik niet van het bij je in bed halen, ik snap wat je bedoelt hoor maar een ideale oplossing is het ook niet natuurlijk.

nu zijn er een soort wekkers, dit zijn konijntjes en als het nog geen tijd is zijn de oogjes van het konijntje nog dicht en als het wel tijd is (dit kan je dus zelf instellen) zijn de oogjes open. ik weet niet hoe ze heten dus ook dat zou je even moeten googlen.
is het niet een idee om het haar duidelijk te maken dat wanneer het konijntje dus d’r oogjes dicht heeft het ook nog geen tijd is om naar beneden te gaan.
je kan dan uitleggen dat het konijntje zijn oogjes open doet om bijv. half 7 of 7 uur ofzo en dat ze dan naar jullie toe mag komen. tot die tijd moet ze in d’r kamertje blijven, misschien een boekje klaarleggen of een puzzel zodat ze zich niet hoeft te vervelen maar dan moet ze wel zachtjes blijven.

veel succes ermee in ieder geval!

liefs,
Rinske