Kleren kopen

hallo weten jullie misschien welke kleren ik het beste kan
kopen voor mijn zoontje ik wil wat kleren kopen waar hij lang mee kan, maar vind dat zo moeilijk vooral nu van winter. mijn zoontje is nu bijna 5 maand en woog met 4 maand 7260 en 64,5cm heb al kleren van 74 aan maar is nog te klein er zit zoveel verschil in kledingmaten

k jansen

Hoi Mama van Yannick,

Van shirtjes zou maatje 74 al moeten lukken. Daar kun je mouwtjes van omslaan. Dus daar kan hij dan de winter makkelijk mee doorkomen.

Broekjes zijn ook evt. om te slaan, maar daar wil de bovenwijdte nog weleens te wijd van zijn als het eigenlijk een maat te groot is. Dan zijn bretels weer een uitkomst (gewoon te koop bij de Hema).

Wat ik wel weet is dat de Hema tegenwoordig de broekjes verkoopt met in de tailleband een stuk knoopsgaten-elastiek. Zo kun je de bovenwijdte zelf wat strakker zetten (net zo’n principe als in zwangerschapsbroeken. En die zul je je ongetwijfeld nog wel herinneren! Hihi!).

En verder verschillen de maten nog weleens per merk. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld de kleertjes van de Hema (schattige kleertjes overigens!) altijd wat kleiner vallen. Dus als je 74 nodig hebt, zou je eigenlijk een 80 moeten kopen. En de kleertjes van de Hennes&Mauritz (ook erg schattige dingen) vallen juist weer iets groter uit. Dus daar zou jij nu voor je zoontje nog makkelijk 68 kunnen kopen en dat kan dan makkelijk voor 74 doorgaan.

En mocht je je kindje wel leuk willen kleden maar vanwege het binnenkort wisselen naar maatje 74 niet al teveel geld uit willen geven, dan zou je eens de reclamefolders van winkels als Zeeman, Wibra, Sengers, Hans Textiel in de gaten moeten houden. Ik moet zeggen dat ik het heel wisselend vind wat die winkels verkopen. Het ene moment hebben ze veel leuks en het volgende moment zou je er niks van willen al zou je het gratis krijgen. (Dit is niet kwetsend bedoeld overigens hoor want mijn meisjes hebben best regelmatig kleertjes van deze winkels, maar we praten hier als gewone mama’s onder mekaar dus dan praten we ook in gewone-mensentaal wat mij betreft).

Het is in elk geval heel erg betaalbaar in die winkels en zoals ik al schreef ze hebben regelmatig erg leuke kleertjes.

Over merkkleding gaan ze in de puberteit vanzelf nog zeuren dus zolang ik het nog voor het zeggen heb wat kleertjes betreft zorg ik gewoon dat ze er schattig uitzien zonder op merken te letten. Een wit T-shirt is een wit T-shirt, of het nou van de Zeeman is of van de Mexx. Ze kunnen het toch maar een paar maanden aan, dus waarom zou je van dat hele dure kwaliteitsspul kopen wat levenslang meegaat. (En trouwens een hardnekkige vlek in een wit T-shirt van de Mexx krijg je er net zo min uit als een hardnekkige vlek in een wit T-shirt van de Zeeman. Toch?!).

Ik weet niet of ik je vraag enigszins beantwoord heb, maar misschien ben je anders in elk geval een beetje op weg.

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Mijn ervaring is zolang ze nog niet lopen, ze best te grote kleertjes kunnen dragen. Als ze gaan lopen dan zakt alles af zonder bretels. Beter te groot dan te klein. Je staat er nog versteld van hoe snel ze er weer uit zijn. Ik denk dat 74 best een goeie maat is. Dan kan hij ze lang dragen. de lengte van je kindje is tevens de maat die hij heeft. Ik koop dan altijd de die daarop volgende maat.