Kleine vraag over veel eten en late fles

Hoi hoi

even een snel vraagje tussendoor over het avondeten.
Ik heb net een succes recept van Bakmamma gemaakt, en Sarah heeft behoorlijk veel hiervan gegeten.
Nu moet ze over anderhalf uur de laatste fles en daarna slapen. Kan ik die laatste fles iets kleiner maken?
(150/5 ipv 180/6 bijvoorbeeld)
Of komt ze dan waarschijnlijk de nacht niet door.

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Hoi Boukje,
Je kunt de fles wel kleiner maken, maar waarom zou je dat doen? Als je de normale hoeveelheid geeft kan Sarah zelf bepalen hoeveel ze wil drinken.
Groetjes Nancy

Zou gewoon de normale fles maken en kijken wat ze opdrinkt

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

idd, gewoon aanbieden die fles en als ze hem niet meer wil dan merk je het vanzelf.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik heb idd gewone hoeveelheid gemaakt. Toen ze tijdens het drinken in slaap viel, heb ik de fles weggezet.
Ze drinkt dan wel een beetje door, maar duurt zo lang, en ze had al zo’n volle buik. Ik weet ook niet of ze het leegdrinkt omdat het een reflex is of omdat ze honger heeft.

Dank jullie wel.

ik snap de bovenstaande reacties wel, maar niet elk kind kan aangeven hoeveel hij/zij wil drinken en drinkt zich gewoon letterlijk ziek.
Rico is ook zo’n kindje en die spuugde daarna de hele boel onder, ik moest dus echt doseren hoeveel hij mocht drinken.
ikz ou hem dus wel aanpassen in het vervolg als je kind zoveel gegeten heeft. maargoed dit is per kind verschillend ik weet niet of sarah goed kan aangeven of ze genoeg heeft gehad of niet.

Ik ben het wel met mamavanRico eens. Marijn dronk (en drinkt) alles leeg wat hij voorgeschoteld krijgt. Dion die laat soms wel een aantal cc staan en geeft dus aan vol te zijn. Als ze meer eten dan dat ze honger hebben komt het er vanzelf weer uit en dan wil je ook niet. Ik zou de laatste fles minder gaan geven vooral als ze iets meer eten dan anders hebben gehad.
Ik wil zelf ook graag met 1 jaar van de laatste fles af zodat ze niet elke avond met een fles op bed gaan want wij gaan ook niet eten voordat we op bed gaan, maar dit is puur persoonlijk.

precies pranger maar volgens mij bestaat er ook zoiets als een eetschema voor baby’s ja rico is bijna 2 ik kan me de helft niet meer herinneren
maar je had toch zoiets van: baby 1 mnd : dit en dat te eten in die en die hoeveelheden… en dan zo door tot 12 mnd geloof ik.
ik zou zeggen pak een schema kijk wat een kind van die bepaalde leeftijd moet binnen krijgen… en kijk of dat goed gaat.
ik ben pas naar rico gaan kijken toen ie 15 mnd was qua hij op kon en wat niet
voor die tijd at hij alles wat los en vast zat ongeacht hoeveel totdat hij er gewoon van ging spugen.
vooral met melk was dat zo.
nu kan hij eindelijk aangeven of hij wel of niet genoeg heeft gehad. en dat is wel zo prettig kan ik je vertellen.

haha als je een schema wilt voor 7/8 mnd is van het consultatieburo:

200ml flesvoeding + pap

Broodmaaltijd (bruinbrood, dieetmagarine en evt beleg) + 200 ml flesvoeding of 200 ml flesvoeding + pap

warme maaltijd + toetje (bijv. magere halfvolle yoghurt)

Fruithapje

Volgorde mag je dan zelf bepalen. Pas vanaf 9 maanden komt er sapjes en koekjes ed bij op te staan op hun schema ^^

Maar ik ben het wel eens met de Mama van Rico, je kan wel elke keer kijken naar wat ze opkomen maar er moet natuurlijk ook een maximum aan gesteld worden, het laatste wat je wilt is een kind later met overgewicht en alle problemen die daarbij komen, lichamelijk en geestelijk. Het ene kindje eet wel wat meer dan het gemiddelde het andere minder dat is geen probleem, maar niet het driedubbele bij wijze van spreken.

Hier is het op dit moment:

Ochtend: Pap 200 ml

Tussend: Koekje of fruit + sap naar behoefte geef 200 ml kijk gewoon wat hij opdringt

Middag: 1/2 plak brood (boter/beleg) probeer het optevoeren naar een hele + 200 ml flesvoeding.

Tussend: koekje of fruit + 200 ml sap naar behoefte

Avond: 200gr groentehap + toetje kwark/yoghurt 85/125 ml verschilt per kuipje

Fruit of koekjes verschillen nogal eens, eigenlijk wat mij uitkomt, maar zo is het ook op het kdv eigenlijk smorgens maar als de leverancier nog niet is langs geweest krijgen ze het smiddags, eerst had ik zoiets van jah maar ik wil dat hij het smorgens krijgt, nu heb ik zoiets van dit komt mij ook wel goed uit… dat het kan. De ene keer eet hij alles netjes op en drinkt hij alles op, heeft ook met de temperatuur buiten te maken, de andere keer laat hij een half koekje of een half groentehapje staan is ook prima volgende dag weer verder.

Had laatst een keer bij mijn moeder, dat hij alles al op had zelfs zijn sapjes en toen ook nog extra water en extra liga die ik nog in mijn tas had en toch honger had. Toen heb ik hem maar een fruitcupje gegeven wat mijn moeder gelukkig had en toen was het ook weer goed. haha zelf heb ik ook mijn momenten dat ik naar al mijn eten nog een zak chips opeet savonds dus voor een keer kan het geen kwaad ^^

Eigenlijk durfde ik het niet zo goed te vragen, of een baby het weet als hij/zij vol zit, dacht misschien is dat een domme vraag, dat weet toch iederéén dat ze dat weten.
Maar niet dus, want zoals ik al zei, Sarah drinkt door, ook als ze slaapt, maar of ze dat dan echt nodig heeft.
Gister heb ik ongeveer 60 ml laten staan van de fles, en toch was ze netjes om half negen wakker.

@MamavanRico
Ja er zijn verschillende schema’s voor het aantal voedingen per gewicht (in het begin) en leeftijd. Ik ben ook alles alweer vergeten wat Marijn op deze leeftijd kreeg. Eigenlijk zou je alles op moeten schrijven maar ja ik ken mezelf gaat een week goed en dan vergeet ik het weer.
@Jaantje. CB geeft bij ons aan dat ze voor het slapen gaan tot een jaar een fles “moeten” hebben. Zo zie je maar weer dat ieder CB weer een eigen schema en mening er over heeft.

Dion vraagt niet om eten maar als hij het ziet of je biedt hem het aan dan gaat alles naar binnen. Hij kan wel redelijk aangeven wanneer hij vol is.

@Boukje&Sarah
Stomme vragen bestaan niet he. Gewoon alles vragen en je zult zien dat je niet de enige bent met bepaalde vragen.
Ik heb begin dacht ik ook van als ik 's avonds minder of geen fles meer geef worden ze vast eerder wakker nou niet dus. Ze hebben een bepaald ritme en dat blijft ook als ze iets minder hebben gegeten.

Het verschilt indd van kind. Dylano was een grote eter Maar wel heel licht in gewicht dus die had en heeft het echt nodig maar hij heeft wel altijd aangegeven als hij genoeg had.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Ik vind het juist lastig om in te schatten wanneer ze meer wil hebben
Muriel geeft wel duidelijk aan dat ze niet meer hoeft. Dat deed ze al vanaf het begin. In het ziekenhuis wilde ze dat ze standaard 50 ml per keer dronk op een gegeven moment en dan mocht ze ook naar huis toe en als dat niet met de fles wilde kreeg ze de rest via de sonde. Ze was 6 weken te vroeg en had niet de kracht om elke keer het flesje leeg te drinken. In het ziekenhuis spuugde ze wel heel erg veel. Toen ze naar huis mocht kregen we er niet meer in als 30 ml en hebben we ons daar heel veel zorgen over gemaakt. Gelukkig ging het wel steeds beter en ze heeft bij ons nooit gespuugd. Ik denk dat ze gewoon veel te veel kreeg in het ziekenhuis. Dat verwacht je natuurlijk ook niet op een couveuse afdeling maar weet jij veel met je eerste baby. Maar goed zij stopt dus met drinken als ze niet meer hoeft.
Van de week zat ik al de hele tijd dat de boterham zo snel op was en of ze niet 1 erbij moest. Ik gaf dan maar een paar stukjes korst erbij en daar zat ze dan nog lekker op te knabbelen. Gister heeft mijn vriend haar 1.5 boterham gegeven en heeft ze lekker op gegeten. Dus ze had toch wel behoeft aan een beetje meer. Zo ook met het avond eten heb ik ook het gevoel dat ze er niet helemaal meer genoeg aan heeft en we gaan dan nu toch maar met een toetje beginnen.

Oh ja wat is het succes recept van Bakmamma?
Daar ben ik nu wel benieuwd naar.

Zelf ben ik van mening dat je je kind normaleporties moet geven en zolang ze daar genoeg aan hebben niet extra gaan geven want vooral de leeftijd van Dion (dit merkte ik toen ook bij Marijn) kun je ze alles naar binnen schuiven het lijkt wel of ze een gat in de maag hebben. Als ze na dat hun bordje leeg is of na een uurtje niet meer vragen om eten geef ik ook niet meer. Hun lichaam went ook aan het extra dat ze krijgen.
Wat ik trouwens van potjes macaronie en spagetti vind dat er veel saus inzit dus als ik eigen gemaakte macaroni of spagetti geef pas ik de hoeveelheid wel aan naar minder omdat het eten bij mij niet zwemt in de saus.
Het is net al bij volwassen mensen ieder pondje gaat door het mondje.

Gewijzigd door - pranger7 op 10 Aug 2010 10:36:24

@Muriel, héél simpel
macaroni (elleboogjes), spinazie, één gekookt ei, geraspte kaas.

Sarah is vanaf 7 maanden brood gaan eten. Bij het cb zeiden ze dat het al heel knap zou zijn als ze een halve op zou kunnen (zonder korstjes). Maar vanaf dag één gaat een hele er makkelijk in.
Ze zou er zo nog een kunnen eten, maar dat doe ik niet. Ze zeurt ook nooit om eten, als ze al eens huilt, is het omdat ze moe is. Dus ze krijgt voldoende. Ze zit ook qua gewicht goed in de velletje. Tussendoortjes als koekjes, rijstewafel of liga’s krijgt ze ook niet.
Zolang ik dat zo nog in de hand heb en ze er niet om vraagt, laat ik het.