Wij wonen in Twente, en dat is goed te horen. Joey sprak altijd wel met een Twents accent, zoals die lange eeeee in enschedeeee en de lange oooo in almelooooo. Dat vind ik niet erg, en daar kun je ook weinig aan doen.
Maar nu praat hij sinds een paar dagen ineens heel erg Twents! Met eem ipv even, kuj ipv kun je, en hij slikt alle -en aan het eind van de werkwoorden in! Dus loopn ipv lopen, eetn ipv eten kijkn ipv kijken enz. Dat vind ik dus niet goed! Ik baal er echt ontzettend van, en hij heeft het niet van mij! Ten minste, ik praat niet zo tegen hem. Hij pikt dat wel op als ik met iemand anders praat, of aan de telefoon ben ofzo. En verder praat Danny wel tegen hem zo Twents! En daar hebben we nu een enorm meningsverschil… Hij vind dat hij gewoon zo tegen hem mag praten, want hij woont in Twente en dan mag hij ook zo praten… Kijk je houd het op latere leeftijd natuurlijk niet tegen, maar ik vind het belangrijk dat hij eerst nederlands leert praten, zeker ivm school straks! Hoe moet hij goed nederlands leren schrijven als hij de juiste nederlandse woorden niet eerst leert!
Het klinkt echt voro geen meter, vind het zelfs asociaal staan, zo’n kleintje met zo’n Twents accent! Hij doet het er ook om, want je ziet hem nadenken in het begin van een zijn, hoe hij de dingen in het Twents kan zeggen. Als ik hem verbeter zegt hij het wel goed na, maar hij is het zich nu echt aan het aan wennen!
Ben benieuwd naar wat jullie mening hierover is, en hoe ik hier mee om kan gaan.
Groetjes Anouk