Klaagt opeens vaak over pijn


#1

Rens klaagt al een week of 2 steeds over pijn. de pijn zit steeds ergens anders (hoofd buik maar ook teen of arm)
Zijn ontlasting is normaal/ buik is niet hard en ik zie voor de rest ook niets geks wat pijn zou kunnen verklaren.
Zelf heb ik het idee dat het onderwerp pijn ineens reuze interressant is. Herkennen jullie dat van jullie kleuters?


#2

Die kleine moppen kunnen pijn heel moeilijk lokaliseren. Dus het zou wel echt kunnen zijn. Als je echt denkt dat het gewoon ineens een interessant onderwerp is, dan zou ik in gesprek gaan met de kleine man en aangeven dat je erg ongerust bent over die pijntjes en dat hij daar nooit grapjes over mag maken.

Dus beetje op zijn schuldgevoel inspelen en erachter proberen te komen of het echt of nep is. Dat hij alleen mag zeggen dat-ie pijn heeft als-ie ook echt pijn heeft omdat het anders jokken heet en jokken mag niet.

Je zou voor de zekerheid urine kunnen laten checken bij de huisarts. (ochtendurine opvangen in steriel potje of bakje. Mag max. 1 uur buiten de koelkast bewaard worden en max. 4 uur in de koelkast, anders is het waardeloos materiaal).

Voor het laten checken van urine hoef je als het goed is geen afspraak te maken. Ik kan hier bijv. altijd gewoon zo binnen lopen en de assistente checkt de urine meteen. Heeft ze het druk, dan checkt ze ietsje later en bel ik gewoon voor de uitslag.

Groetekes, Sje