Kippen ESBL besmet, komkommers EHEC bacterie

iedereen die in nederland besmet is , is in duitskland bij hamburg in de buurt geweest. Dat kindje heeft het hoogstwaarschijnlijk van z’n moeder. Persoonlijk nog niks gelezen of het besmettelijk is.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

misschien slim om eens de haard daar te zoeken ipv vingers te wijzen. Voor hetzelfde geld is het drinkwater besmet.

Groetjes,

Michèle

Hoi,k

lees op teletekst dat er 5 nederlanders besmet zijn, waaronder 4 met
ernstige nierproblemen.

Heb vandaag mijn collegaatje nagevraagd, betreft een vriendin van hun

Zij is nu overgebracht naar het Radboud in Nijmegen, omdat de situatie verslechterde (lag in W’wijk)
Heeft ernstige nierproblemen, (dus dat wat ook op teletekst staat dat er 4 van de 5 mensen nierproblemen hebben)

Hoe de situatie nu is, weet ik niet. Maar is wel behoorlijk ziek.
Nog overgehad of zij k’kommers/ salade oid gehad heeft, en in DLD geweest is,
zij heeft naar zeggen asperges gekocht in DLD (wij wonen natuurlijk heel kort bij de grens en zijn er binnen 5 min) Dat het ms daar van gekomen is??

Wie zal het zeggen, ze zijn er nog steeds niet helemaal achter wat het nu precies is.
Ik vind het best wel schrikken, zeker als je zulke verhalen hoort.

Maar goed, dingetjes maar extra goed schoonmaken, heb van de wk de komkommer toch maar weggegood , heeft hoogstwaarschijnlijk niks te maken, alleen voor het idee.
Gek he??

Gr mama van 2 kids

hoogstwaarschijnlijk heeft die vrouw die bacterie bij zich,
het is dus nog niet helemaal zeker, maar de kans is erg groot

@ mamma vm 2 jongens je kuint rustig nederlandse komkommers kopen, daar is niks mis mee

Groetjes,

Michèle

weet ik Michele,

maar het is gewoon het idee, snap je me>

ik snap je wel, ik heb de komkommers van de pizzaria ook laten staan zelfs mijn vriend die helemaal niet zo is aangelegd, better safe than sorry zei hij. tja haha… maar hoe het nu met die kip zit?

zolang je de kip gewoon goed bakt, en verhit is er niks aan de hand inge!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

quote:
weet ik Michele,

maar het is gewoon het idee, snap je me>

Ik snap je helemaal hoor, ik vroeg het zelf ook nog aan mijn vriend en die is groenteman.

Groetjes,

Michèle

@heftig mama van 2 kids voor de vriendin van je collega.

Ik maak me er zelf nog niet druk om en heb vanavond ook lekker komkommer door mijn sla gedaan

Groetjes,
Sandra

Ik heb niet dit hele topic gelezen… (staat al zoveel in de krant of via tv…)
maar ik heb vandaag de nederlandse komkommertelers een beetje gesteund… 4 komkommers zijn er met de bbq door gegaan! Gewoon je groentes goed wassen, en als je het wat griezelig vind kan je altijd nog de schil verwijderen voor wat extra zekerheid! Het verhaal is overigens alweer verandert, na verschillende onderzoeken blijkt de oorzaak niet bij de komkommers vandaan te komen.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Heb zaterdag heerlijk tauge gegeten… incubatietijd is 3/4 dagen, dus hopelijk blijf ik gezond…

inderdaad liske nu denken ze weer aan tauge en andere kiem groenten toch? eerst waren het komkommers, toen tomaten nu weer dit ze weten van gekheid niet meer waar het nou vandaan komt. maarre ik hoop dat je niks hebt, mn vriend heeft vorige week ook taugee gegeten en hij heeft niets

Het gaat om DUITSLAND, niet om wat er in Nederland geteeld wordt. Sorry dat k het zeg maar door deze reacties van oh is het hier dan wel veilig lopen er onwijs veel bedrijven schade op terwijl het niet nodig is.
Ze weten waarschijnlijk ook al welk bedrijf de veroorzaker is en dat staat niet hier.

Groetjes,

Michèle

@Michele: ik snap die reacties best wel hoor want niet alles wat in nederland geteelt wordt wordt ook alleen maar hier verkocht. er komen ook genoeg producten uit het buitenland dus als je niet weet of taugee vanuit duitsland hier in de winkels terecht komt snap ik de angst van de mens heel goed.
druiven komen hier ook uit india (die hier in de super liggen) dus het zou zomaar kunnen als daar wat aan de hand is het dus ook in nederland is.
maar wel zuur voor de nederlandse bedrijven. ik denk dat ze gewoon duidelijker moeten zijn met wat ze op de verpakking zetten waar het vandaan komt etc.

ik snap dat ze mensen willen waarschuwen maar ik heb nu het idee dat het meer paniekzaaierij aan het worden is.

• OH! De komkommers, paprika en tomaten zijn besmet! Het is een teler uit Spanje! Oh nee!! Het is een teler uit Nederland!
    (Oh nee, dat bleek toch allemaal niet zo te zijn…)

• OH! Het zit in de tauge!!! En we weten ook al bij wleke teler/kweker het vandaan komt!!!
    (Oh nee, er zijn onderzoeken gedaan en het komt toch niet daar vandaan…)

En ondertussen lopen al die bedrijven duizenden en duizenden euro’s mis.
Is het niet vreemd dat het alleen aan die kant van duitsland geconstateerd is? En mensen uit andere landen die ziek zijn en besmet zijn daar zijn geweest?

ja ze moeten gewoon geen dingen roepen voordat het duidelijk is waar het vandaan komt. daar irriteer ik me ook mateloos aan! ik bedoel… iemand hier kende toch iemand die in duitsland was geweest en die bacterie had? die had toch alleen asperges gekocht en gegeten?? kijk… dus het hoeft ook geen taugee te zijn:S

Een paar jaar geleden hebben we dit ook met Melk gehad. Nu zullen de telers ook gecompenseerd moeten worden. Europa is daar al mee bezig alleen ben ik persoonlijk van mening dat niet Europa maar Duitsland zelf voor die schade moet opdraaien, zij waren het toch ook die meteen naar iedereen wezen ipv de oorzaak te zoeken in eigen land.

Groetjes,

Michèle

helemaal metje eens. ze wezen idd eerst naar spanje, maar zij zeiden naar eigen zeggen dat het daar niet vandaan kwam en daarbij… vond ik het al vreemd dat ze dan alleen in Duitsland ziek werden en niet in Spanje (en andere landen)

Joh hele grote kans dat het daar misschien zelfs wel in het drinkwater gezeten heeft. Maar ja zolang ze blijven speculeren komen we nergens.

Groetjes,

Michèle