Kippen ESBL besmet, komkommers EHEC bacterie

ik las vandaag dat bijna al het kippenvlees in de supermarkt besmet is.
ik heb voor vandaag kipfilet op het menu staan, hmm…

http://www.vmt.nl/nieuws/vmt-nieuws/2011/bijna-alle-kip-100-esbl-besmet.154777.lynkx

en deze link;

ook de komkommers zijn blijkbaar niet veilig, hoorde dat er 2 mensen aan waren overleden, heb ook een link over die komkommer besmetting maar weet niet wat daar precies in staat, moet ik nog lezen.

Gewijzigd door - MamavanRico op 27 May 2011 15:30:41

Ik probeer dit soort berichtgeving zoveel mogelijk langs me heen te laten gaan. Net als destijds met die mexicaanse-griep-paniek.

Als kipfilet goed verhit wordt en goed gaar gebakken wordt is er niks aan de hand en volgens mij is het met komkommers opgelost als je ze zonder schil eet. En aangezien wij ze nooit met schil eten, heb ik vanmiddag gewoon lekker komkommer op bij de boterham.

Straks blijkt weer dat mensen die nu heel ziek worden van die bacterie of eraan overlijden, sowieso al terminaal ziek waren en dat dit gewoon de nekslag was. In zo’n stadium kan een verkoudheidje nog wel de nekslag zijn. Dus ik hou het voorlopig op paniekzaaierij van de media. Ze zullen wel niks anders spannends hebben om over te schrijven op dit moment. Dat hebben ze pas weer als Mladic in Nederland gearriveerd is.

Groetekes, Sje

Ik hou het wel in de smiezen, maar ga er echt wat mee doen… als de gewone gezonde man/vrouw er ook aan overlijd… dat lijkt me dan wel een goede omdat in de gaten te houden… maar verder ben ik het helemaal met je een Sje.

Voor mij ook lekker een kipfiletje en een komkommertje! Heerlijk!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hmm… Hier gisteren wel komkommer gegeten… MET schil, want dat vind ik lekkerder…
Als ik het geweten had had ik m wel even geschild.
Maar tot nu toe niet ziek ach we zien wel. Ik ga me idd ook niet druk maken hoor.

tja ik ben het met sje eens als achteraf weer blijkt dat het meeviel, maar als elke kip zowat besmet is en die resistent is tegen antibiotica ga ik het er in het beginstadium niet op wagen, ik kook eerst de kip en daarna bak ik m pas.
ik ga mn kind niet blootstellen aan zoiets als ik weet dat het verkeerd KAN aflopen, zeker omdat ie al ziek is.
idd sje wat heter bakken en iets langer dan normaal. ik ga het niet vermijden ik eet toch wel kip (ben ik gek op)
en ik hou ook van komkommer met kaas op mijn broodje
maar als er een waarschuwing wordt uitgegeven (ook al is het door de media) ga ik, totdat het tegendeel is bewezen, geen risico nemen

Waarom kip eerst koken en dan bakken?

Als je kip op de BBQ wilt, dan wordt geadviseerd om eerst te koken voor de zekerheid omdat het anders aan de buitenkant te zwart kan worden terwijl het binnenin nog niet gaar is.

Maar verder in de pan is gewoon bakken goed, want bacteriën worden gedood bij 100 graden en vlees bereikt die temperatuur makkelijk in een braadpan/koekenpan.

Pas als er een officiële waarschuwing van de overheid komt, ga ik alerter zijn. En anders voorlopig niet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 May 2011 20:11:05

haha ik had het idd beter niet kunnen koken want het was niet te eten, ik moest daarna naar de wc rennen. ik weet niet WAT ik fout heb gedaan maar goed haha dat was dus wel genant

Gekke muts!

Groetekes, Sje

ja en ik baal want ik had mijn lievelingspasta gemaakt (die kan ik heel lekker maken normaal hoor) hij was gewoon verziekt door mn eigen domme fout. weet je wat, ik geef gewoon mn moeder de schuld, het was namelijk haar idee

Altijd handig om je moeder de schuld te geven. Haha!

Groetekes, Sje

haha dat zal ik haar maar niet zeggen nu

Gewijzigd door - MamavanRico op 27 May 2011 21:17:05

Geef mij dan maar weer de schuld dat ik haar de schuld gegeven heb.

Groetekes, Sje

@Sje: haha zal ik doen, maar aangezien vandaag bekent is dat het groente in nederland (nog) niet besmet is kunnen we het toch wel weer eten. maargoed al wel zo’n 15 doden in duitsland en 1 in zweden of zwitserland wat was het…
heftig allemaal. het zou je maar gebeuren.

Alle mensen die zijn overleden zijn besmet in Duitsland en alleen daar is de bacterie ook gevonden. Komkommers uit Nederland zijn gewoon veilig.

Groetjes,

Michèle

De mensen komen idd allemaal uit DLD of zijn daar op vak. geweest.

En nu is het maar de vraag of het aan de spaanse komkommers ligt…

Hoorde vandaag wel verhaal schijnbaar bij ons iemand in de buurt was ook heel ziek geworden (braken met bloed/ diarree vreselijke krampen in buik)
opgenomen in zkh. Ging ook de ronde over die bacterie in DLD .

Als je zoiets hoort, word je wel voorzichtiger…

Maar wat kun je dan nog wel en niet eten?
Vandaag zijn het de komkommers misschien en morgen zijn het de aardappels bij wijze van…

Ik denk dat je je er ook nog niet te naar om moet maken.

Groeten, mama van 2 kids

@ mamma van 2 kids er is inmiddels aangetoont dat de komkommers uit spanje een amdere variant bevat en dat je daar niet ziek van wordt. Het gaat dus echt alleen om Duitsland. Helaas zijn er al in Nederland wel al een hele hoop telers de dupe geworden en hebben schade opgelopen omdat er meteem met vingers buitem duitsland gewezen is omdat Duitsland niet alle blaam op zich wilde nemen.

Groetjes,

Michèle

ik zag net toch op het nieuws dat duitsland toch met hun vinger naar spanje blijft wijzen. spanje beweerd dat er niets mis is met hun komkommers. wel vreemd dat er dan geen zieke in spanje ZELF zijn geworden.
er zijn inmiddels ook nederlanders ziek waaronder 1 kind aan die bacterie.
ook zijn ze aan het onderzoeken of dat van het eten komt of dat het misschien besmettelijk is?! 1 van die nederlanders ligt op de IC.
In zwitserland is ook iemand overleden maar ik las nergens dat diegene ook in duitsland op vakantie was geweest.
wat wel opvalt is dat het allemaal rondom Hamburg gebeurd…

maargoed de Kip in nederland is WEL besmet.
ik blijf het toch wel eten maar ik gebruik wel olie en bak het door

iedereen die in nederland besmet is , is in duitskland bij hamburg in de buurt geweest. Dat kindje heeft het hoogstwaarschijnlijk van z’n moeder. Persoonlijk nog niks gelezen of het besmettelijk is.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

misschien slim om eens de haard daar te zoeken ipv vingers te wijzen. Voor hetzelfde geld is het drinkwater besmet.

Groetjes,

Michèle

Hoi,k

lees op teletekst dat er 5 nederlanders besmet zijn, waaronder 4 met
ernstige nierproblemen.

Heb vandaag mijn collegaatje nagevraagd, betreft een vriendin van hun

Zij is nu overgebracht naar het Radboud in Nijmegen, omdat de situatie verslechterde (lag in W’wijk)
Heeft ernstige nierproblemen, (dus dat wat ook op teletekst staat dat er 4 van de 5 mensen nierproblemen hebben)

Hoe de situatie nu is, weet ik niet. Maar is wel behoorlijk ziek.
Nog overgehad of zij k’kommers/ salade oid gehad heeft, en in DLD geweest is,
zij heeft naar zeggen asperges gekocht in DLD (wij wonen natuurlijk heel kort bij de grens en zijn er binnen 5 min) Dat het ms daar van gekomen is??

Wie zal het zeggen, ze zijn er nog steeds niet helemaal achter wat het nu precies is.
Ik vind het best wel schrikken, zeker als je zulke verhalen hoort.

Maar goed, dingetjes maar extra goed schoonmaken, heb van de wk de komkommer toch maar weggegood , heeft hoogstwaarschijnlijk niks te maken, alleen voor het idee.
Gek he??

Gr mama van 2 kids