Kindjes die andere kindjes pijn doen. hoe zit dat?

Zo weer een vraag van mij, maar ik vroeg me iets af…
Rico is altijd ontzettend lief tegen andere kindjes en doet echt geen vlieg kwaad.
Laatst is het al in de bibliotheek gebeurd dat een ander kindje (jonger dan rico) heb vol in zijn gezicht beet en aan zijn haren wilde trekken (heeft ie weinig dus dat lukte niet)
het was zo’n voorleesmiddag en elke keer moest die vader dat kindje weg halen.
op het laatst was ie weer eens te laat en had ze rico heel hard geknepen (heel zijn wang was er rood van geworden en van de beet had hij ook rode bloedpuntjes in zijng gezicht)

Vandaag weer bijna gebeurd in de winkel.
er liep al de hele tijd een gezin rond die we overal tegen kwamen met ook een jong kindje. maar wel al wat ouder dan rico.
en hij liep al constant om de wagen heen te draaien en ik had zoiets van: wat is ie van plan…
voelde niet goed. toen ging zn hand richting rico’s gezicht en die vader natuurlijk: OPPASSEN HE JONGEN!
dus ik denk; ohnee niet weer een kindje dat rico pijn wil doen.
enfin die vader haalde uiteindelijk zn zoontje weg omdat hij het niet vertrouwde.

het gekke is, ik weet dat het bij sommige kindjes nu eenmaal hoort dat ze dat doen.
maar WAAROM hebben ze de drang om een ander kind pijn te doen??
ik vind het eigenlijk erg zielig voor Rico, Ik bedoel, hij is echt een lieverd tegen andere kindjes, en ik vind het gewoon sneu dat hij dan de sjaak is en dat hem pijn wordt gedaan of dat ze hem pijn willen doen.
gaat dan gewoon een steek door mijn hart.
is dit normaal dat ik dit zo voel? of moet ik gewoon niet zeuren haha.
Dit is trouwens geen aanval op de ouders waarvan kindjes dit doen hoor absoluut niet, maar goed wilde het gewoon even kwijt

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik ben zo’n mamma waarvan het kindje het doet. En ik voel me niet aangevallen hoor. morgan krabt, slaat, trekt en duwt oh ja ik vergeet knijpen. En dan alleen bij de kindjes op het kdv, niet bij vreemde kindjes. Ze doet het als ze haar zin niet krijgt of als ze iets wil wat dat kindje heeft. Thuis slaat ze ook als ze haar zin niet krijgt. In beide gevallen krijgt ze straf. Op het kdv gaat ze in een strafhoek en thuis ook. Laatst hebben ze haar in de box opgesloten. Ze was zo piied off, maar het was wel over daarna. Als ik wist waarom ze het deed zou ik het je vertellen, maar eh helaas. Ik kan het alleen maar bestraffen bij haar. Oh ja ik wacht nog steeds op het moment dat zij een mep terug krijgt. Niet dat ik wil dat mijn ukje geslagen wordt maar dan weet ze wel dat het niet leuk is.

Groetjes,

Michèle

gelukkig voel je je niet aangevallen, dat was zoiezo niet de bedoeling van mijn topic.
En wat je doet doe je natuurlijk ook goed, ik bedoel, zo’n dingen mogen niet onbestraft blijven natuurlijk.
En wat je zegt, dat ze dan weet dat het niet leuk is, klopt natuurlijk, en logisch ook dat je het niet leuk vind omdat je niet wil dat een kindje je eigen kind pijn doet.
Maar wati k ook wil zeggen, Rico snapt het misschien nog niet zo goed allemaal, maar DAAROM juist vind ik het zo ontzettend zielig, en ik voel me er ook echt rot over en het houdt me dan ook wel bezig op zo’n moment, dat het gewoon ook mij pijn doet als het bij rico gebeurd snapje?
want ik denk dan weer: ik kan het hem niet uitleggen en hij snapt niet wat hij fout heeft gedaan. en dat ooh echt breekt mn hart gewoon.
misschien overdreven van mij, maar ik vind het echt niet tof ofzo.
En het rotte is, IK mag dat kindje niet zeggen; niet doen!
dat is niet mijn taak, maar het is wel mijn taak om mijn kind te beschermen.
dus wat moet ik doen in zo’n situatie als het gebeurd en ik ben erbij?
want ik wil niet dat hem pijn wordt gedaan.

Oh maar daar zit je fout. Als jij ziet dat dat kindje rico oijn doet maar de ouder ziet dat niet mag jij best tegen dat kindje zeggen dat dat niet mag. Morgan is 1 keer geslagen door een onbekend kindje en daar heb ik ook wat tegen gezegd. Dat maakt overigens soms meer indruk dan wanner de eigen ouder wat zegt. Daarna heb ik het terug gebracht naar haar mamma.

Enne Inge sta straks niet gek te kijken als Rico op de psz ook een keer een kindje geslagen heeft of zo hoor, Ze gaan allemaal een keer door die fase heen. Het hoort bij het actie reactie proces van leren. Onder het mom als ik dit doe wat gebeurd er dan. Ze zijn nog te jong om echt bewust pijn te doen.

Groetjes,

Michèle

ja maar die vader was erbij dus dan kan ik er moeilijk wat van gaan zeggen.
ik had de neiging wel om gewoon voor rico te gaan staan ofzoiets, en tegen die pa te zeggen toen hij even niet oplette: hee je kindje is weer wat van plan.
en vandaag had ik ook de neiging om mijn hand voor rico’s gezicht te houden dat hij er niet bij kon maar nu greep de ouder meteen voordat er wat gebeurde gelukkig.
nou ik moet zeggen ik ehb die fase niet gehad als kind, ik heb NOOIT een ander kind gebeten geslagen geknepen of wat dan ook,
mijn broertje overigens ook niet. Ik heb dat aan mijn moeder gevraagd, omdat rico dat dus nooit deed en ik vroeg of wij dat vroeger wel deden.
ze zei wel dat ik 1x aan mijn moeders haar heb getrokken toen ik boos was maar nooit iets bij een ander kind of verder thuis ofzo.
dus niet elk kind krijgt dat,
misschien heeft ie dat stukje van mij gekregen, misschien ook niet.
het kan inderdaad goed zijn dat hij het wel gaat doen als hij ouder is en als hij op de peuterspeelzaal zit,
maargoed het kan evengoed zo zijn dat dat niet zo is.

Nee maar je hebt het 1 keer gedan Nee zonder dollen ze hoeven het niet te gaan doen, maar de kans is er wel. Enne als het jou stoort dan inderdaad gewoon wat tegen die vader zeggen.

Groetjes,

Michèle

haha ja maar wel bij mn moeder daar kan het nog bij door de beugel haha
nee idd… dan moet ik dat ook gewoon zeggen, maar ik vind het gewoon moeilijk om een kind van een ander te corrigeren als de ouders erbij zijn.

Hier ook een doerak die andere kindjes aanvalt als het niet gaat zoals zij het wil.
Pas had ik een oppas meisje hier over de vloer, uit pure noodzaak heb ik dat kindje in de box gezet zodat zij haar eigen omgeving had waar ze zich veilig voel. Jony al een paar keer op de gang gezet omdat zij dat meisje aanviel. En dan nog door de box heen aan haar haren trekken ze had een hele pluk haar in de hand. Nou de tranen sprongen in mijn ogen voelde me zo machteloos, ze liet het meisje maar niet met rust.
Het gaat nu beterder. Maar net wat je zegt waarom doen ze dat. Jony kan nog niet alles communicatief uiten ik denk dat het een vorm van uiten is. Het is niet goed te praten. Maar ergens moeten ze het uiten ene kind zet het op een gillen en de ander geeft een kind een dus zodat hij/zij op die loopkar kan.
Greetz Cora

@Coramora:
jeetje ja, nee ik begrijp dat je dat als ouder zelf ook ontzettend moeilijk vind als je kindje een ander pijn doet.
ik zou niet weten wat ik zou doen… ik denk dat je je ook erg machteloos voelt op zo’n moment.
en idd je kunt wel zeggen het mag niet maar het zit er nu eenmaal toch in, dat sommige door die fase heen moeten gaan. Maar idd je hebt het toch zo goed als het kan proberen op te lossen door dat andere kindje in een voor haar veilige omgeving te zetten?
Maar nog een vraagje…hoe oud is Jony nu?

Jony is nu 2 jaar en 3 maanden… En tja hoe lang doet ze dit… dat weet ik niet zo goed volgens mij al voor haar 2e verjaardag… zo’n ongever 6 mnd?
Ik weet het echt niet meer… Vindt de tijd hard gaan. Op het kdv doet ze het niet…

de tijd gaat inderdaad hard.
de piek van een peuter puber schijnt rond de 2 jaar te zijn toch?
misschien wordt het ook snel weer minder dan?

Hoi Mama van Rico,

Ik herken je verhaal heel erg! Mijn dochtertje (14 maanden) krijgt soms ook een mep van een ander kindje, m.n. op het kdv, en slaat dan niet terug ofzo maar gaat heel hard huilen. Vind dat echt zo zielig. De leidsters letten natuurlijk wel op maar gebeurt toch.
Ik hoop eigenlijk dat ze van zich af gaat meppen… maar dat komt (nog?) niet in haar hoofdje op.
Hier thuis slaat ze soms mij of mijn vriend (per ongeluk of als test) en dan zeggen we gelijk “nee, zachtjes, aaien” en doen we het voor . Dat helpt, maar soms vraag ik me af of we haar daardoor niet afleren om van zich af te bijten. Hummmm.

@Tamarah,
ik herken ook precies wat jij zegt!
ik ben ergens ook blij dat ik niet de enigste ben die zich zo rot voelt over deze situaties.
Wat je zegt, van dat slaan en dat je dan zegt aaien,
dat hebben wij ook bij rico gedaan,
nu is hij bijna anderhalf en hij slaat nooit meer.
wel dat hij uit onmacht om zich heen gaat meppen als ik m b.v. wil gaan verschonen en hij net op de grond aan het spelen was. maargoed dat noem ik niet bewust mij een mep geven, hij krijgt dan gewoon driften en is duidelijk dat het niet zijn bedoeling is om mij of iemand te slaan maar gewoon gaan wapperen met zn handen zeg maar.
wat ik wil zeggen, dat je dan idd zegt dat ze moeten aaien en tegelijkertijd denkt: dadelijk gaat ie nooit voor zichzelf opkomen, die gedachte herken ik ook, want dat dacht ik eerst ook.
maargoed het feit blijft dat ik niet wil hebben dat hij begint met slaan, heel simpel is die regel.
en dat weet hij nu ook dus dat is wel prettig.
Misschien komt het nog wel dat hij ooit ook door de desbetreffende fase heen gaat maar zoals ik nu mijn kind zie, zie ik hem dat gewoon niet doen. maargoed een mens veranderd, en peuters al helemaal haha.

Hier hebben wij helaas opeens ook een krabbertje en een sla-kindje. Als ze haar zin niet krijgt, roept ze AAAAA en klauwt ze. Ze kan je lelijk pijn doen zo. Ik kreeg vanochtend nog een haal. Andere kindjes slaat Eva niet, zo ver wij weten. Dan zouden ze het op het kdv wel zeggen.

Eerst pakten we haar bij het armpje waarom ze sloeg en zeiden we HEEEE! Maar dan lachte ze en dacht ze dat het grappig was. Nu wil IK haar in de stoel zetten voor straf. Papa twijfelt daarover. Ik wierp hem gisteren al toe dat ik hem een zacht ei vind op zo’n moment. Hoe kun je haar nu aan haar verstand krijgen dat slaan/knijpen/bijten niet mag, als slecht één ouder straft? Maar boeien, bij mij gaat ze linea recta de gang op in haar stoel. Afgelopen met die hap.

@Michele, watvoor strafplek hebben jullie voor Morgan het katje?

@Inge, wel zielig voor Rico! Arm schaap. Hij moet Morgan en Eva dus nu even niet tegenkomen vrees ik… Willen ze zijn bal hebben, is het vechten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

@ Rainbow. We hebben haar al een keer in de hoek gezet, maar ze liep er hard huilend uit, stoel vonden we beide niet zo’n succes dus nu wordt ze in de box gezet zonder speelgoed en zo. Al moet ik zeggen het is hier sinds ze in de hoek gestaan heeft niet meer voorgekomen dus denk dat het toch indruk gemaakt heeft.

Groetjes,

Michèle

quote:
@Inge, wel zielig voor Rico! Arm schaap. Hij moet Morgan en Eva dus nu even niet tegenkomen vrees ik... Willen ze zijn bal hebben, is het vechten!

Groetjes Rainbow, trotse mama

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://bd.lilypie.com/dLrhp1.png" alt=“Lilypie In verwachting Ticker” border=“0” /></a>

ooh maar dat laat hij dan weer niet toe spullen afpakken, maar gewoon uit het niks zou hij niets doen als een kindje hem zomaar pijn doet kijkt ie gewoon beteuterd, maar als er iets van m wordt afgepakt dan wordt ie wel boos
want dan gaat ie heel hard met zijn handen met inhoud wapperen en rent hij weg
als ik dan toch iets afpak dan pakt hij hem gewoon met geweld weer af, als ik m dan boos aanspreek en zn armpjes vasthoudt wordt ie driftig en krijg ik een kopstoot
maar goed dat is niet bewust dan schud hij met alles wat los en vast zit aan zn lijf

maargoed wat michele zegt, als hij spullen pakt en niet afgeeft gaat hij de box in zonder speelgoed
vind ie niet leuk

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100127/Fpre.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“88” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/pmh5p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 14 Mar 2010 10:11:33

Hier is nu ook de box leeg hoor Inge want echt blijven staan doet ze ook niet. En dan moet je haar steeds terug zetten met heel veel leed en drama en brulpartijen.

Groetjes,

Michèle

je bedoeld met in de hoek zetten?
nee dat werkt hier nog niet denk dat ze nog iets te jong zijn om dat te bedwingen,
maar ik denk als wij dat sterk zouden volhouden met het terugzetten, dat op den duur ze de bedoeling snappen,
het punt ligt alleen hoe hoog je grens die dag of op dat moment ligt,
als je zelf al niet zo’n geweldig humeur hebt kun je het ook minder goed volhouden omdat je daar dan nog minder van in je humeur gaat zitten,
tja we kunnen hoog of laag springen maar iedereen heeft zo hun mindere dagen waardoor volhouden moeilijk wordt op zo’n dag.
ik denk dat ik rond zijn 2e leeftijd de hoek weer ga proberen maar nu hou ikd e box er mooi in

Ik heb een boekje gekregen van een vriendin van mij ivm de peuterpubertijd. Het boekje gaat over kindjes tussen de 1,5 en 3 jaar. Erg leuk en interessant boekje waar van alles vertelt wordt over het gedrag van kindjes met oa niet willen slapen/driftbuien/fantasie van kindjes/eten (of het niet eten) etc. Echt interessant omdat dit ook een beetje duidelijkheid geeft waarom kindjes dit doen en wat je als ouders oa kunt doen.

Hierin stond ook een stukje over het slaan of duwen wat kindjes doen bij andere kindjes. In dit boekje werd vertelt dat kinderen op deze leeftijd nog niet goed beseffen dat andere kindjes ook mensen zijn van vlees en bloed met gevoel. Kindjes kunnen zich nl nog niet inleven in wat andere kinderen/volwassenen voelen en denken. Kinderen van die leeftijd kunnen dus niet bewust gemeen zijn of bewust kindjes pijn willen doen. Ze zien het andere kindje gewoon als een soort object/speeltje waar ze leuk mee kunnen spelen. Maar als het vervelend wordt of ze doen iets wat zij niet leuk vinden dan duwen ze het gewoon aan de kant of slaan tegen het kindje.

Dit is natuurlijk helemaal niet leuk en ik denk dat het ook belangrijk is om aan je kindje duidelijk te maken dat dit niet mag. Maar ik vond het zelf wel een geruststelling om te lezen dat ze dit niet doen om dat ze gemeen zijn.

Dani kan zijn nichtje ook weleens gewoon aan de kant duwen. Hier zeg ik altijd wel wat van of ik haal hem uit de situatie, maar echt boos worden heeft denk ik geen zin.

Marijn heeft er ook een handje van om te slaan. Vooral als hij op dat moment zijn zin niet krijgt slaat hij (niet hard). Hij gaat dan zonder waarschuwing op de stoel en leg hem iedere keer uit dat het niet mag. Heb het idee dat hij je niet bewust pijn wil doen maar dat het onmacht is omdat hij zich verbaal nog niet goed duidelijk kan maken. Andere kinderen wil hij soms ook nog wel slaan of duwen heb hier een gruwelijke hekel aan. Meestal hebben ze dan “zijn” speelgoed en meneer wil dat dan niet hebben. Jammer dan slaan of duwen op de stoel. Ik moet zeggen dat het niet heel frequent voorkomt maar ze moeten gewoon weten dat het niet mag.
Het is trouwens niet zo dat als hij een mep krijgt hij terug slaat dus dat staat hem dan wel weer te prijzen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van “dan sla je toch gewoon terug” alleen als het echt de spuigaten uitloopt is het voor sommige kinderen weleens goed dat ze een tik terug krijgen. Het is en blijft een moeilijk onderwerp.
Ik durf best tegen een kind van een ander te zeggen dat ze iets niet mogen doen zolang de ouder er niet zelf bij is of het niet ziet. Of als de ouder er na een paar keer zelf niet van zegt zeg ik ook dat iets niet mag. Wat onze kinderen bij ons thuis niet mogen mag een ander kind ook niet bv op de bank staan, gooien ed.
Andersom vind ik ook geen probleem.

Gewijzigd door - pranger7 op 16 Mar 2010 14:37:43