Kinderdagverblijf, dagindeling

Hoihoi,

Ik vroeg me af… Er zijn hier best een aantal mama’s die hun kindje naar een kinderdagverblijf brengen als ze moeten werken. Zoals het nu staat heb ik per maandag een baan, en zal ik Danique ook een paar dagen moeten brengen. Ben er zelf niet heel erg voor, breng haar liever bij opa en oma. Maar jah, kan niet verwachten van oma dat ze om 7 uur s’morgens al bij mij thuis zit als ik vroeg moet beginnen. Dus…

Kunnen jullie mij vertellen hoe het er in een kdv aan toe gaat? Danique slaapt nu altijd tot 9 uur maar die luxe zal ze dan niet meer hebben… Krijgt ze bijvoorbeeld meestal van dezelfde juf haar hapje? Slapen ze in een eigen bedje, afgezonderd van de rest? Wat nou als een ander kindje haar bijt, of slaat… Gaan ze ook met haar wandelen, lekker naar buiten voor een frisse neus?

Stom hè, ga zelf bij een naschoolse opvang werken maar zit erover in of mijn kindje het wel goed zal hebben bij het kdv…

Bij ons kdv is het ritme aardig overeenkomstig met thuis. Dus 's ochtends fruithap, 's middags brood en dan een slaapje, etc. Ze passen zich qua slapen in ieder geval aan aan het ritme van je kindje bij ons. Op de woensdag heeft Erik de luxe dat 'ie alleen op een kamertje slaapt (want dan zijn er weinig andere kinderen), maar op de donderdag slaapt 'ie met nog een kindje op de kamer. Ze gaan ook af en toe wandelen naar de hertenkamp in de buurt of naar het bos. Erik is wel eens gebeten op het kdv, een paar keer. Daar gingen ze heel correct mee om naar ons toe en ze deden er alles aan om te voorkomen dat het nog eens zou gebeuren. Het is nooit meer gebeurd (afkloppen…). De leidsters wisselen; wel zoveel mogelijk vaste leidsters, maar wegens ziekte of vakantie wel af en toe anderen. Tja, Erik heeft daar niet veel last van.

Logisch dat je het spannend vindt. Het is ook niet niks, de zorg uit handen geven. Ik breng Erik ook liever naar opa en oma dan naar het kdv, maar ja…dat kan niet alle dagen en willen we uiteindelijk ook niet. Voor de sociale ontwikkeling is zo’n kdv dan weer supergeschikt.

Succes straks!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Morgan slaapt 's morgens nog een uurtje als ik haar gebracht heb. Meestal slaapt ze dan alleen tenzij er een baby is. Ze slaat wel het 10 tot 11 slaapje over nu en dan spelen ze met haar en de kindjes die niet slapen dan. Ze zingen liedjes en dansen met zijn allen. Kleien mag ze nog niet want dat eet ze op dus meestal is zij met andere dingen in de weer dan. Bij ons hebben ze een tuin waar ze ook kunnen spelen dus ze komen genoeg buiten. Echt wandelen doen ze bij ons alleen als er echt heel weinig kindjes zijn want ze zijn met meer ukken dan leidsters

Slapen doet ze na de lunch met de rest van de kindjes. Omdat morgan een van de eerste baby’s was en er nog steeds is, heeft zij als een van de weinige een eigen bedje en daar liggen haar eigen spulletjes ook in. Zoals slaapzak, tul en knuffedoek.

Dus het is er zo (t)huiselijk mogelijk.

Groetjes,

Michèle

En weet je, het klinkt allemaal goed en zo… Maar vind het toch heel erg eng om haar inderdaad over te laten aan een ander. Wat nou als ze mij ontzettend gaat missen en moet huilen… Oh, wat zou ik me dan k*t voelen zeg! En ik weet ook wel dat dat meestal wel meevalt en dat je de deur uit loopt en ze je al vergeten zijn… Maar wat nou als dat niet zo is?

Ben bang dat mama er meer moeite mee zal hebben dan Danique zelf.

Dat Danique moeite zal hebben zal ik niet ontkennen, ze is per slot al 11 maanden en ze is jou on zich heen gewend. Maar ze zal denk ik ook wel snel gewend zijn. Zeker als ze lief zijn voor der wat ze meestal wel zijn hoor.

Zelfs Morgan heeft huil momenten gehad (eenkennig) en nu kruipt ze zelf naar binnen en zwaait alleen maar naar me als ik haar breng.

Groetjes,

Michèle

Erik zit nu al een tijdje in de fase dat 'ie regelmatig huilt als ik hem achterlaat en dat maakt het extra moeilijk. Gelukkig is dat altijd weer snel over als ik weg ben, maar toch…het is lastig. Maar ik probeer altijd te onthouden dat het snel weer over is en dat helpt. Echt, da’s even doorbijten. Je kan het hoor!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker