Kind wijst niet


#1

Hoi allemaal,

Ondanks dat mijn zoontje wat achterloopt in ontwikkeling (door erge spierslapte bij geboorte), vraag ik me af of er meer mama’s zijn met kindjes die met 17 maanden niet wijzen/wezen naar dingen. Dingen die hij ziet, bijv. dieren of iets anders. Zo kan ik hem niet echt woordjes leren voor mijn gevoel. Hij zegt al wel papa, mama en oma maar niet echt gericht.
Autistisch is hij niet geloof ik hoor, want hij is super sociaal.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden .
Groetjes


#2

Hoi Miepje,

Ik denk dat je hem altijd woordjes kan leren, je kan in elk geval zelf de dingen aanwijzen en benoemen en je kindje pikt er vast meer van op dan je in de gaten hebt.
Ik heb een dochtertje van 17 maanden, zij wijst of reikt wel naar b.v. haar drinkbeker of iets dat op de grond ligt en zij wil hebben, ook zwaait ze wel naar voorbijgangers als we wandelen of steekt ze haar armpje uit als er een hond aan komt. Maar ze zit zeker niet de hele dag te wijzen. Ze zegt heel duidelijk mama en papa maar ze noemt mij ook gerust papa En gevoel voor richting hebben ze volgens mij nog lang niet, want als ik mijn zoontje van 4 iets op een paar meter afstand aanwijs dan zit hij er negen van de tien keer nog naast…Als je je zorgen maakt kan je altijd een keertje extra langs het consultatiebureau gaan.

Succes,
Groetjes Carolien.


#3

Aanwijzen is inderdaad niet per se nodig om woordjes te leren. Ik benoemde alles in de babytijd al. Gewoon door de dag heen bij allerlei bezigheden; bij aankleden de lichaamsdelen en kledingstukken benoemen, bij eten het servies/bestek en wat er op tafel stond benoemen. In de speeltuin de toestellen benoemen, tijdens het bedritueel in de badkamer en slaapkamer de dingen benoemen die je tijdens dat bedritueel gebruikt, etc.

Groetekes, Sje