Kind van bijna 5 verveeld zich steeds

Hij verveeld zich mijn zoon van 5. Elke woensdag en vrijdagmiddag loopt hij om me heen te dralen. Mag ik eten, mag ik drinken, mag ik computeren, mag ik televisie kijken, mag ik iets lekkers. Vaak hebben we net uit school gegeten en gedronken en is mijn antoord op de eet/drink/lekkers vraag gewoonweg nee.
1 keer later op de middag krijgt hij iets lekkers en drinken en daarna eventueel nog fruit maar that’s it. Maar het vragen gaat maar door.
Computeren en televisie mag maar een beperkte tijd en als die tijd op is weet meneertje het niet meer.

ma: Ga dan lekker met je auto’s spelen?
kabouter: Nee geen zin in, ik vind mijnauto’s niet meer leuk mam, doe ze maar weg…

ma: Je boerderij met alle dieren dan?..
kabouter: (pakt zijn boerderij, gooit alle dieren over de tafel, speelt 5 minuten en laat de boel de boel en komt weer bij mama.)
Mamaaaaaaaaa mag ik alsjeblieft wat lekuuuuurrrssssss???

mama: Daar heb ik al antwoord op gegeven…speel je niet meer met je boerderij?
kabouter: neeeee

mama: Pak anders je lego lekker en kom lekker bij mama zitten.
kabouterk heb pas nog geleegood hoor.
mama : Nou en?dan ga je nu toch iets anders moois maken, een vliegmachine ofzo?
kabouter:Nee mam geen zin in.
mama: Kleuren dan? of tekenen? Je hebt pas een nieuw kleurboek.
kabouter: Nee… zucht… (moeilijk gezicht)… mag ik computeren?
mama: Nee schat je computertijd is al voorbij…
kabouter:Televisie dan mam, mag ik tv kijken?
mama: Nee liefie je hebt al tv gekeken…
kabouter :Buuuweeeeh IK WIL TV KIJKEN…
Ik wil niet met die stomme auto’s kleurtjes, lego etc…ik haat auto’s…

Trek je jas maar aan ga maar lekker in de tuin spelen
BUWEEEEEEEEH NEE VEELSTE KOUD, dan wordt ik ziek en ga ik dood!!!

Zucht…en zo gaat het dus heel vaak. Ik probeer af en toe wel wat met hem te spelen en dat gaat dan prima maar ik heb nog een uk en ik heb simpelweg gewoon niet de tijd of energie om m de hele middag te vermaken.
Zodra ik met hem heb gespeeld en hij moet alleen verder begint het feest weer van voor af aan. Of hij gaat druk heen en weer rennen en gillen etc, zijn broerte vervelen of de koelkast stiekum plunderen
Is dit de leeftijd, hebben meer moeders dit probleem.
Wat kan ik doen? Ik weet het niet meer! Af en toe wordt ik er helemaal gek van…
K dacht misschien moet hij een kiesbord zoals hij op school heeft en een kookwekker voor de tijd dat hij zoch alleen MOET vermaken?

Tips? Iemand anders goede ideeen hoe ik dit kan doorbreken?

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Hoi Henriekah,

Ik wil je best wat tips geven hoor, maar vraag me eigenlijk wel af of je zelf niet iets kunt bedenken of je man?
Denk eigenlijk van wel want je geeft al dingen aan die je zou kunnen doen.
Je hebt het over een kookwekker. Dit is toch een prima idee.
Je laat hem bijv. een half uurtje spelen dan gaat de wekker af en dan vermaak jij hem even door bijv. een boekje voor te lezen of met lego samen iets bouwen enz.
Daarna zet je weer de wekker en moet hij zichzelf weer een poosje vermaken en als de wekker weer gaat het zelfde verhaal.
Je moet je zoontje leren dat er vaste tijden zijn om te eten drinken.
Dus s morgens bij het ontbijt mag hij eten en drinken en dan zeg je: zo nu krijg je niks meer, je gaat zo naar school en dan ga je daar straks drinken/fruit eten.
Als hij om 12 uur uit school komt zelfde verhaal. En dan krijgt hij na schooltijd wat te eten en drinken.
En hem gewoon duidelijk maken dat hij tussendoor niks krijgt.
Zeg hem maar gewoon dat hij nu niet meer moet zeuren en hij af moet wachten wanneer hij weer wat krijgt.
Duidelijke taal tegen je zoontje spreken.
Weet niet hoeveel boterhammen hij eet, maar geef hem er anders 2 zodat zijn maagje goed is gevuld dan zal hij ook niet zo snel weer zeuren om wat.
Of doe er eens wat knakworstjes bij of soep uit blik.

Heeft hij geen speelvriendjes voor de woensdagmiddag/vrijdagmiddag?
Hij verveelt zich natuurlijk omdat hij uit is gekeken op zijn speelgoed en met zijn jongere broertje kan hij natuurlijk nog niet spelen.
Die slaapt, eet, ligt in de box, slaapt, eet, ligt in de box enz.
Had hij nou een broertje van bijv. 2 dan kon hij daar wat mee spelen/ stoeien.

Wat je verder zou kunnen doen is misschien wat speelgoed ruilen met een ander kindje/neefje zodat hij weer eens wat nieuws heeft. Dit doet vaak wonderen!
Ik spreek uit ervaring.
Heb de kinderen laatst met Sinterklaas strijkkraaltjes en klei gegeven en ze zijn er nog steeds niet op uitgekeken.
Van mijn zus kreeg ik laatst heel veel driehoekjes die je in elkaar kan zetten en daar kan je leuke dingen mee maken.
Heeft je zoontje al klei? Zou dat eens kopen is echt een succes!

Misschien vindt hij het ook leuk om jou af en toe wat te helpen. Misschien helpen de wasknijpers aangeven met was ophangen of als er een dik pak sneeuw is gevallen samen de stoep schoonvegen.
Of als je boven opruimt dat hij dan zijn kamer ondertussen wat opruimt. Misschien kun je hem een stofdoek geven zodat hij zelf wat kan stoffen op zijn kamer…

Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je hem de hele dag bezig houd.
Hij moet ook leren zichzelf te vermaken.

En verder betrek hem bij zijn jonge broertje.
Moet die in badje laat hem helpen.
Hij kan op een stoel staan en meehelpen met wassen. Of laat hem meehelpen met de luier verschonen enz.

Pfoe wat een lang verhaal is het geworden zeg, maar hoop dat je er wat mee kunt.
Wilde eigenlijk alleen nog schrijven dat wij er eigenlijk nooit zo veel last mee hebben, alleen met slecht weer. Dan willen we de tv nog wel eens wat langer aanlaten.
Dan zijn ze op den duur ook wel wat verveeld want ze kunnen immers niet naar buiten.

Liefs Lisan.

Er zijn ook speelotheken (schrijf ik dat zo goed)

En indd vriendjes en vriendinnetjes.
En gewoon op de bank hangen kan ook niet altijd kwaad, ze mogen der best is vervelen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

@ Mirema,

Tuurlijk kan vervelen geen kwaad en lekker op de bank hangen is ook wel eens lekker.
Maar als ik het goed heb gelezen verveeld dit kereltje zich gewoon iedere woensdagmiddag/vrijdagmiddag.

Groetjes Lisan.

Gewijzigd door - Lisan op 16 Jan 2010 21:24:23

Bij ons in Groningen hebben de kinderen tot en met groep 3 de vrijdagmiddag vrij.
Groep 1 waar onze oudste in zit is elke vrijdag vrij en dan ook woensdagmiddag.
Zij wil het liefst elke dag.
Wij snappen dat wel, want ze zit in een leuke klas (1 & 2 samen) en leuke jufs!
Maar vervelen doet ze zich niet.
Of met de jongste spelen of bij vriendinnen/vriendjes spelen.

Groetjes Lisan.

Hey lisan!
Super bedankt voor je tips, en natuurlijk lan ik ook zelf dingen bedenken maar weet je soms zit je er zooo middenin en heb je nog tig andere dingen aan je hoofd dat een frisse blik en alles op een rijtje gezet door een ander echt geen kwaad kan. Soms worden dingen een sleur en is doorbreken soms even lastig!
Dat herken je toch zeker wel…???

Bij deze heb ik ook dus heel veel aan je ideeen. Geeft me weer de motivatie om wat anders te proberen snap je?

Wat betreft de eetmomenten, dat weet hij ook hoor en ik denk niet dat hij echt honger heeft dan maar tis puur verveling dattie om eten gaat zeuren.
Hij weet dat we 3 x eten en dat hij 1 keer wat lekkers krijgt.
Tis meer denk ik gewoon de aandacht zoeken van mij, alles doen zodat ik met hem bezig ben…Alles uit de kast trekken.

Vriendjes van school gebeurd zo nu en dan wel eens, godzijdank afgelopen vrijdag ook weer. T gekke is dat ik bang ben dat ik andere ouders ermee belast als ik vraag of hij mag komen spelen of als ik vraag of een kindje bij ons komt. Maar goed dat is weer een probleem dat bij mezelf ligt he?

Maar klusjes doen voor me en met me en vooral speelgoed ruilen is een super idee joh! Ik heb ook besloten om in iedergeval te proberen elke vrijdagmiddag naar de bieb te gaan voor leuke boeken!

Speelotheek ga ik ook eens opzoeken, zou niet weten waar die zit maar daar komen we gauw genoeg achter!

En idd af en toe vervelen is oke maar dit wordt erg vervelend hahahahah
leuke woordspeling…(sorry…let maar niet op mij…)

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Hoi Henriekah,

Geen dank hoor, daar is ikkeben voor!
Fijn dat ik je wat heb geholpen.

Als onze oudste vrij is op woensdagmiddag of vrijdag dan proberen wij ook vaak of ze niet bij iemand uit de klas kan spelen.
Daar belast je echt geen ouders mee hoor!
Als het niet uitkomt zeggen ze het wel.
Onze dochter wil niet altijd spelen want dan zegt ze dat ze met haar zusje wil spelen.
Maar soms kan iemand uit haar klas en dan gaat ze daar heen of dat kindje komt hier.

En dat meehelpen in huis, dat werkt hier erg goed.
De kinderen voelen zich dan zoooooo groot.
En niet vergeten om een complimentje te geven he! Dat heb je goed gedaan kabouter en dikke kus geven.
Dan moet je die gezichtjes eens zien stralen.
En als beloning voor het goede helpen krijgen ze wat te drinken en wat lekkers.
Nou dan willen ze het graag nog een keer doen.

En meehelpen zijn broertje in bad te doen en verschonen e.d. vond ik ook wel een goeie.
Probeer je dat ook eens uit?

Als je nog ergens mee zit, ik help je uit de brand!

Groetjes Lisan.

Hoi Henriekah,

Heb je nog iets aan de tips gehad die ik je gaf?
Wij hebben vandaag in de stad nog wat gewinkeld en o.a prikblokken gekocht die ze ook in kunnen kleuren.
Vinden de kinderen erg leuk (zelfs de jongste van 2 1/2 vind het prachtig) om te doen, enige nadeel je krijgt er iedere keer een matje bij en prikkertje.
Onze kinderen hebben erg lief gespeeld.

Groetjes Lisan.

Groetjes Lisan.

@ lisan
Hey hey, ja joh t gaat stukken beter, helpen in huis, helpen met t broertje. En hij vraagt steeds wanneer we nou eens naar de speel- o- theek gaan.
T gekke is dat die alleen maar 2 x per week open is onder schooltijd.
Vaag…
K heb van het weekend een kokertje gekocht met mini dino’s, voor n prikkie, is hij uren zoet mee geweest. K ga nu ook met m wandelem offie nou wil of niet en heb m meer taken gegeven in het verzorgen van onze huisdieren.
Hij heeft visjes op zijn kamer gekregen waar hij zelf voor moet zorgen, en k zorg nu dat er wat meer vriendjes komen spelen of dat hij bij vriendjes gaat spelen. Vrijdag was er een vriendje en dat ging super, ben lekker naar t park gegaan en naar de speeltuin. Vandaag komt er een vriendje en woensdag gaan we naar de biep. Het gaat dus stukken beter en dat is aan te merken aan zijn humeur!!!

Verder zijn we heel consequent en hebben een beloningssysteem opgezet voor het zelf spelen! Als hij 5 punten haalt mag hij als beloning een half uur tv kijken of computeren. Strafpunten kan hij ook halen maar als hij 5 punten haalt vervalt er een strafpunt. 5 strafpunten is naar zijn kamer.
Zo is de zelfspeeltijd en tv en computertijd perfect in balans en is hij gemotiveerd om zelf te spelen of mama te helpen.
Ben helemaal happy, je hebt me een heel eind op weg geholpen!
Jeeee

Hai Henriekah,

Goh, dat vind ik fijn om te horen (nou ja lezen bedoel ik eigenlijk)!
Wat heerlijk dat het nu beter gaat.
Leuk voor hem dat hij nu ook met klasgenootjes speelt.
Onze dochter heeft vrijdagmiddag nog met een jongetje uit haar klas gespeeld en dat jongetje was helemaal blij.
Als hij onze dochter al in de klas ziet begint hij helemaal te stralen.
Mijn dochter ook trouwens.
Hebben ook een keer in de klas elkaar steeds opgezocht en kusjes gegeven.
Is dit nu de peuterverliefdheid?

Nou maar hopen dat hij niet te veel strafpunten krijgt!

Groetjes lisan.