Kind het kind laten zijn ... ipv etiketjes plakken

Laatste tijd valt me op de PSZ op dat veel moeders klagen dat leidsters zo snel etiketjes op de kinderen plakken. Zo jong als ze zijn ervaar ik steeds meer dat men een kind faalangstig vind, driftig, overgevoelig, te stil, te druk, huilt teveel, is teveel ziek, wiebelt op de stoel, gaat uit de kring etc. etc. Heb nu een paar moeders gesproken waarvan de kindjes in dezelfde groep zitten als Fabienne. Zelfs een leidster is hier door al vertrokken!
Ik heb dit zelf ook met Fabienne ervaren en achteraf gezien had het kind gewoon wat meer tijd nodig, wennen aan andere kinderen, de leidsters en is gewoon een kind wat eerst kijkt en later doet. Ondanks de goed ogende bedoelingen van de leidsters lijkt het toch wel of het kind tegenwoordig al perfect geboren moet worden?

Wat gaan we dan nog krijgen?

Zo ervaar ik dat hier gelukkig niet!!
Wij hebben gelukkig een heel lieve juf, die begrijpt hoe kinderen van 2-4 jaar in elkaar steken! Man wat zijn die kindertjes soms nog op zoek naar zich zelf… en wat zal het dan remmend werken dat er stempeltjes gedrukt worden!

Groetjes Manderijn.

Ik vind juist dat er hier goed naar de kinderen wordt gekeken en ze worden gestimuleerd in de gebieden die wat minder ontwikkeld zijn. Seth denkt bijvoorbeeld altid eerst na voordat hij wat doet, op school proberen ze hem dan bij activiteiten te betrekken en op het kdv laten ze hem bewust samen met een ander kindje in de hoek spelen, zodat zijn zelfvertrouwens wat opgekrikt wordt.
Hier ben ik zelf eigenlijk heel blij mee.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik herken het hier ook niet. Hier worden ze in der waarde gelaten, en bijgestuurd waar nodig is.

Liefs Michelle

Ik noem dat geen etiketjes plakken, maar constateren hoe een kind is…

Ik vind dat je ook te ver kunt gaan in constateren en iets aan kunt praten.
Jonge kinderen ZIJN niet het een of het ander. Ze hebben divers gedrag maar ZIJN niet per definitie faalangstig of wiebelig op hun stoel. Dat is op dat moment het gedrag maar nu wordt al bepaald dat zij hun gedrag zijn?!

Ze kunnen wel zoveel constateren maar maken ouders veel te snel ongerust omdat het al aan zoveel moet voldoen ??? Straks moeten er Einsteins geboren worden ???

Ik herken het helemaal niet. Gelukkig.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

En een kind is meer dan z’n gedrag, dat ben ik helemaal met je eens.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ik vind dat dat etiketjes plakken niet persé negatief opgevat hoeft te worden!
Net wat Yavahn zegt, ze constateren hoe een kind is. Elk kind is anders, dat is niet per definitie negatief, maar mag het daarom dan ook niet benoemd worden?

Ik vind dat ouders opmerkingen over het gedrag van hun kind niet meteen als kritiek moeten opvatten.
En vind het eigenlijk juist goed dat het benoemd wordt, zodat, als het problemen oplevert, er ook aan gewerkt kan worden. Vind een leidster dat een kind veel wiebelt op de stoel, is het aan hun om het kind te leren rustig in de kring te zitten, dat soort dingen.

Op de peuterspeelzaal waar mijn zoontje destijds zat, waren ze juist uiterst voorzichtig met die constateringen, tot grote ergernis van mij! Thuis was het erg moeilijk met hem, en ik wilde weten of dat gedrag daar herkenbaar was. Maar daar zeiden ze juist steeds dat hij geen bijzonder gedrag vertoond en dat hij mag zijn zoals ie is.
Tuurlijk mag ie zijn zoals ie is!!! Ik vroeg hun toch niet dat gedrag te veranderen? Ik vroeg alleen herkenning.
Pas jaren later, toen ie allang op school zat, sprak ik 1 van die leidsters toevallig nog eens, toen ik vertelde dat er tóch autisme en adhd geconstateerd was, wat ik destijds al steeds aangaf, vertelde ze me dat hij inderdaad op de peuterspeelzaal altijd al een opvallend jongetje was?! Waarom hebben ze me dat toen dan niet verteld??? Zeker niet toen ik er naar vroeg???
Ik heb daar altijd ontzettend van gebaald!

Op de psz waar mijn dochter nu zit heb ik dan ook heel duidelijk aangegeven dat ik alles wilde weten wat ze constateren. Niet dat ik bij haar bang ben voor ontwikkelingsstoornissen, maar wel, als er iets is wat ze lastig vind, dat ik weet dat er aan gewerkt wordt, en of ze op de psz hetzelfde is als thuis.

Ik vind het pas negatief als mensen meteen bij een druk kind het etiketje adhd, of een ind dat moeite heeft met verandering autisme gaan opplakken terwijl dat helemaal niet onderzocht is.
Maar een beetje wiebelig, of snel huilerig, erg stil of juist druk… moet kunnen toch? Een kind dat snel huilt moet meer op zn gemak gesteld worden, een kind dat erg stil is zou misschien meer betrokken kunnen worden en een kind dat erg druk is wat aandachtsspelletjes aanbieden om te oefenen?
Heel goed als de leidsters hiermee aan de slag gaan! Niet om een perfect gemiddeld kind te creëren, maar wel om het kind te helpen om zichzelf te ontwikkelen, en later als een stabiel persoon in de maatschappij te kunnen staan.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

@SUzje: Ik ben het helemaal met je eens!
Ik vind het juist fijn om te horen hoe Seth echt is en waar ze met hem aan werken.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

ik herken het ook niet, bij rico op school wordt heel goed naar de ontwikkeling van het kind gekeken. en gesteunt waar nodig en ook altijd in overleg met de ouders. ik ben zeer tevreden over rico’s school en heb absoluut niets te klagen.