Kdv

Anna is de ene week een dag in de week naar een kinderdagverblijf en de andere week ander halve dag, dus op zich niet zo veel, maar ik als moeder vind dat maar niks!

Vooral de eerste dag dat ze naar het kdv ging vond ik verschrikkelijk!!! Gelukkig was mijn echgenoot mee, dus die kon mij nader hand nog even een knuffel geven, maar ik vond het erg moeilijk haar achter te laten.

Nu is ze de laatste keren nogal verdrietig van het kdv afgekomen en is eigenlijk een beetje van slag. Er zijn al een paar dingetjes mis gelopen en nu hebben ze waarschijnlijk de speentjes van de flessen omgewisseld. Ik vind dit maar slordig, of ligt dat aan mij?

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Of stel ik mij nu een beetje aan.

Ik zit erover te denken om haar in het nieuwe jaar gewoon bij een gastoudergezin te laten plaatsen omdat dit toch meer een huiselijke sfeer heeft. Aan allebei zitten voor en nadelen. Wie heeft er ervaringen met een gastoudergezin?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hallo, ik vind het inderdaad slordig.
Het voordeel van een gastouder is dat de zorg echt naar jouw kindje gericht is, en veelal lijkt op thuis
je kan je voorstellen als jouw kindje, gaat slapen er op het kdv veel meer herrie is dan thuis of bij een gastouder.
ik vind wel dat je een goed bureua uit moet zoeken zodat je weet dat het goed zit en kijk rpnd of het klikt met de gastouder, want ook daarin heb je keus

hoi hoi,

ik heb zelf een paar maanden gewerkt op een kdv. ik zou mijn kindje dus echt nooit daarheen willen brengen!! vond sommige situaties zo naar…
wil je niks aanpraten hoor!!maar dat was wel mijn ervaring en ben er daar ook snel gestopt met werken!!
kindjes met meerdere op een slaapkamertje waarbij kindjes huilen en de anderen wakker houden… kindjes die in sommige ogen als vervelend ervaren worden door leidsters enz…
nee ik zou zeker dan voor iets anders kiezen alsje er geen goed gevoel bij hebt!!!

groetjes fenne

Hoi!

Cesar gaat 1 dag in de week naar het KDV en dat bevalt eigenlijk heel goed. We hebben ook gedacht over een gastouder, maar wij vonden dat uiteindelijk te intiem. En er is amper toezicht, iedereen kan wel gastouder worden! Ik merk wel dat Cesar onrustiger is op het KDV en soms hoor ik hem buiten al huilen als ik hem ophaal… Er gebeurd daar ook zo veel voor hem! Dat maakt het wel lastig, maar ik heb het volste vertrouwen in de leidsters en vind het echt leuke meiden, die heel lief voor hem zijn. Tja, soms gaat er iets mis of laten ze hem even huilen. Wat mij betreft ook wel goed dat hij zich leert aanpassen aan de situatie. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je je zorgen of onzekerheden uitspreekt naar de leidsters. Kies een rustig moment en bespreek met hen wat je nu met ons bespreekt! Succes!

Allereerst heb ik geen ervaring met kinderen op het kdv,ook al heb ik er wel stage gelopen. Zelf ben ik gastouder,maar niet iedereen wordt zomaar gastouder.Je krijgt een gesprek met iemand die naar je opleiding,ervaring enz kijkt,ook moet je huis aan voorwaarden voldoen.En een EHBO curcus voor kinderen volgen.Zelf ben ik sinds dit jaar French en Free gastouder,hiervoor moet je een curcus volgen en als je die hebt voldaan krijg je een certificaat en mag je een kleinschalige kinderopvang aan huis beginnen.Nu ben ik online aan het leren en doe ik toetsen om deelcertificaten te kunnen halen.Dus niet iedereen wordt ZOMAAR gastouder.Teminste zo gaat het bij het gastouderbureau hier in de regio.

Het scheelt dat mijn moeder vroeger ook gastouder was en bij het gob heeft gewerkt. Zo weet ik in ieder geval dat je niet zomaar gastouder wordt en er goed gelet wordt op de opvang door het gob.

Ik heb voor over twee weken een afpraak staan dat ze van het gob even langskomen om een orienterend gesprek aan te gaan.

Zelf heb ik meer gevoel bij een gastouder, mits het klikt, dan een kdv. Maar omdat het kdv hier om de hoek is, vond ik dat zelf wel prettig. Dan leert ze ook kindertjes uit de buurt kennen. dus daar is ook wel wat van te zeggen.

Maar aan de andere kant, van het gob hoor ik dat ze ook gezinnen hebben uit de plaats waar we wonen, dus dat is dan ook erg dichtbij.

Als ik op mijn gevoel af ga, dan zeg ik het kdv op en ga naar het gob. Maar ja, je moet je oude schoen nog niet weggooien voordat je een nieuwe hebt!!

Wordt vervolgd!!! Ik hou jullie op de hoogte, maar meningen en tips/ervaringen blijven welkom!!!

Je hebt gelijk dat het vertrouwen er moet zijn. Maar ik kan niet in de toekomst kijken dus ik weet niet hoe alles zal gaan.

Wel heel vervelend met die gastouder!! Ik hoop echt niet dat ik dat mee maak. Ik denk wel dat het per kdv en per gastouder scheelt.

Het belangrijkste is dat je kind er het fijn heeft. Ik heb niet het gevoel dat Anna op het kdv op haar plek is. Ze is altijd heel erg moe en helemaal van slag als ze van het kdv af komt. Daarnaast is mijn gevoel niet goed. Misschien moet ik mij daar overheen zetten, maar ik laat het jullie wel weten hoe het eruit komt te zien!!

Afgelopen dinsdag was het weer kdv-dag. Ik begin er steeds meer tegenop te zien en de leidsters worden er ook niet aardiger op. Ze snauwen nu een beetje en zijn niet meer hartelijk. In het boekje schrijven ze ook al niet meer alles op en bovenal Anna is elke keer super van slag als ze van het kdv komt. Ze slaap thuis aan een stuk door en dat doet ze anders NOOIT!!!

Eigenlijk heb ik mijn beslissing al genomen, maar ik moet het allemaal wel rond zien te breien.

hallo,
ik werk zelf op een kdv en mijn zoon is nu 14 weken oud
hij gaat niet naar een kdv omdat de beide oma’s heel graag willen oppassen.
dat er iets mis gaat mag eigenlijk niet gebeuren.
mijn ervaring is dat kinderen vaak even moeten wennen aan alle nieuwe geluiden en een vreemde omgeving, maar ze hebben het altijd erg naar hun zin en vinden het super gezellig met andere kinderen.

karin

Gesprek gehad met het gastouder bureau. Ik had er meer van voorgesteld, ze waren al binnen 20 minuten buiten!! Dat wekt ook niet veel vertrouwen.

De kogel is in ieder geval nu wel door de kerk, Anna blijft bij het kdv. Dan moet ik mij er maar overheen zetten, maar ik hoop dat het snel wel beter gaat.

Afgelopen dinsdag moest ze er weer heen en huilde ze toen ik weg ging. Verschrikkelijk!!! dan laat je in de auto wel even een traantje!!

Ik zal dan wat vaker mijn hart moeten luchten, maar dat merken jullie vast wel!!!

hallo,
dat merken wij zeker.
het is zelfs vaak zo dat ouders (moeders) er vaak meer moeite mee hebben dan de kinderen.
vaak is het huilen al weer over als jij in de auto zit.
je moet gewoon een beetje de leidsters leren kennen en daar zelf ook een beetje moeite voor doen.
dan zul je zien dat je van zelf een hele leuke band krijgt met de leidsters.
ook word het een stuk makkelijker voor jezelf als je kleine wat ouder is en dat de leidsters zeggen hoeveel plezier je kind heeft met de andere kinderen.
alle kinderen hebben wel fases dat ze huilen als de ouders weg gaan, maar ze hebben het altijd erg naar hun zin. (bij ons tenminste wel)
ik hoop voor je dat het vanaf nu beter gaat.
groetjes Karin

k.middelesch

Karin,

Anna had nog meer dan een half uur lang gehuild! Dat is dan ook niet zo leuk om te horen. Ik bel een keer per dag, dus ik kan me nog een beetje inhouden.

Wat mijn ‘probleem’ is, de leidsters zijn allemaal zo jong! Zij hebben (nog) geen kinderen. Als je moeder bent, dan heb je zelf het gevoel ook gehad en kun je daar rekening mee houden! Maar ik zal mij daar over heen moeten zetten.

Anna is daar vast in goede handen, maar het moederhart…