Kdv 'schrok' van Eva's gedrag

Vandaag schijnt Eva op het kdv helemaal door het lint te zijn gegaan. Dat vertelde de leidster. Ze wilde alleen bij één leidster zitten en alleen zij mocht haar verschonen. Terwijl ze de andere leidster gewoon leuk vindt. Als ze haar zin niet kreeg, ontplofte ze. Dikke tranen, rood gezichtje. Een driftbui die blijkbaar heel lang duurde.

Eef is natuurlijk pittig, dat weten we én een peuterpuber, maar volgens mijn vriend leek het alsof het kdv een beetje was geschrokken van haar gedrag. Ze wisten niet goed hoe ze haar uit die bui konden halen. Na het slapen was ze weer lief.

Ik begrijp niet helemaal dat ze hier zo op reageren. Dat ze het tegen ons zeggen is logisch, maar ze zijn dit soort buien neem ik aan wel gewend bij 2-jarigen? Nu lijkt het net alsof Eva een uitzondering is, of raar gedrag vertoont. Terwijl zij niet driftiger is dan andere kinderen en normaal gewoon lief is op het kdv. Ik was er zelf niet bij en weet dus niet hoe ze zich gedroeg. Maar wat moet ik hier nu mee? Ik bedoel, zal ik het zelf nog eens aan de leidsters vragen en waarom het gedrag van Eef hen zo verbaasde? En vinden jullie dat ik er naar Eef toe iets mee moet doen? Ik zei wel: ‘Ik hoorde van … dat jij niet lief bent geweest vandaag. Je bent heel boos geworden he?’ Ze zei alleen: ‘Ja, boos’, verder niks. Hier ontplofte ze daarstraks ook meerdere keren, dus het kan even een fase zijn. Wij negeren haar hier en dat werkt goed. Heeft papa ook op het kdv gezegd…Maar ik vind het moeilijk om haar duidelijk te maken dat ze dit soort gedrag niet mag vertonen bij andere kindjes…maar hoe maak ik dat duidelijk?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Morgan heeft op het moment zulke buien. Mede doordat ze zo ontzettend moe is op het moment. Ik laat haar razen en dan trekt ze wel bij. Ze weet dat ze bij me kan komen maar soms is even stampen noodzakelijk. Maar eh volgens mij het feit dat eef zo boos durfd te zijn betekend dat ze wel vertrouwd is daar.

Groetjes,

Michèle

Maak je er niet te druk om zou ik zeggen. het hoort er echt bij nu en bij nora zie ik ook dat ze bepaald gedrag thuis maanden eerder vertoont dan op de creche. We vertellen dan hoe het thuis soms gaat en daar herkennen ze Noor helemaal niet in. Na een bepaalde tijd doet ze het ook op de creche (eerder bijvoorbeeld het nee zeggen of moeilijk doen met slapen) en dan zeggen de leidsters: Nou zeg! Nora had toch een bui vandaag, voor het eerst hier. Schijnt vaak zo te gaan bij die kids. Denk dat ze het niet gewend zijn van Eef en het daarom meldden.

Maar natuurlijk: Als het je niet lekker zit, gewoon even navragen. dan weet je het uit eerste hand. En kun je direct tips meegeven hoe met de diva om te gaan in voorkomende gevallen!

Voorkomen is denk ik een geduldklus van elke keer weer laten zien dat je op deze manier geen problemen oplost. Maar voordat dat er goed inzit, zijn we denk ik een paar maanden verder, zoals Bakmama ook al voorspelt! Deze buien zijn nodig voor karaktervorming en het leren kennen van grenzen. Niet te voorkomen dat ze dit ook op de creche heeft en Eef is ook op haar groep vast niet de enige die soms helemaal los gaat!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Kinderen voelen dingen zo goed aan…
Hier vorige week ook bal … echt zo erg dat ik er zelf van overstuur was geraakt! Ik wist het niet meer… Hij ging met zijn hoofd onder water in het bad, kwam proestend boven en ging weer enz. Hij gooide zich overal neer. Heb hem met veel moeite en kracht uit bad getrokken, hem drijfnat en zonder kleding in zijn slaapkamer gezet en deur dicht. Hier heeft meneer het nog 3 kwartier volgehouden met brullen en ogen draaien… niet herroepbaar! Echt zo eng/ moeilijk en ingrijpend vind ik dit…

Ik ben naar beneden gegaan en heb staan brullen en huilen zo overstuur was ik… ik dacht ‘doe ik iets verkeerd’… ‘kan ik het niet aan’ … ‘wat moet ik doen…’. Ik zag dat Jurian het ook moeilijk had … hij wist met zichzelf ook geen raad. Ben weer naar hem toe gegaan en hem in de houtgreep genomen en rustig gepraat. Lieverd mama houdt van je… vond je het zo druk van de week? Kan mama iets voor je doen? Huil maar even … mama moet er ook om huilen lieverd. En zo werd hij na een half uur rustiger… en zei ‘mama…’ verder niks. Maar dat ene woordje maakt heel zijn boze bui goed…

Kortom was is het moeilijk … wat is het soms een strijd … maar wat heb ik dan het gevoel dat ik iets verkeerd doe. Weet de oorzaak ook bijna zeker… Hij moest 2 dagen naar de oppas omdat ik 2 dagen moest werken… (nieuwe baan) … dus spanningen overal…!!

Sterkte met de pp

Jeetje, ik lees regelmatig iets over deze enorme driftbuien. Nu heb ik dit nog nooit meegemaakt, maar dat komt denk ik omdat mijn dochter daar nog te jong voor is. Kan me zo igg al een beetje voorbereiden op wat me nog te wachten staat en dat vind ik toch wel fijn, zodat het niet helemaal onverwachts komt en dat ik dan weet dat dat ’ normaal’ is. Heel veel sterkte voor jullie nu! En ik vind dat je het goed hebt opgelost hoor.

mama1980

Hier ook zon driftertje hoor… ooeeehh soms hè… het is dat ik geen behangplaksel hem, maar anders… pfff… word er soms zooo ontzettend moedeloos van.
Heb ook echt wel eens gehad dat ik hem in de houtgreep moest nemen, en flink tegen me aan moest drukken… toen werd ie pas weer rustig, en kunnen we praten.

Zoals ik het lees hier, is het gewoon de leeftijd en maken ze het allemaal mee.

Ik zou me er niet zo heel druk om maken Rainbow.

Liefs, Melanie

Misschien juist doordat ze normaal zo lief is kunnen ze natuurlijk geschrokken zijn omdat ze het niet van haar gewend zijn! Als je het echt vervelend vind zou ik even contact opnemen, maar idd, alle kids hebben het wel eens sommige meer dan andere helaas!

Wat een temperament hebben ze al he die ukken!! Ik herken het zeker. Minke heeft vorige week tijdens een driftaanval ( einde dag, geen middagslaapje gedaan, dus doodop en er lukte iets kleins niet…) overgegeven van de drift!! Ze ging zo tekeer dat ze ging kokhalzen en vervolgens zelfs spuugde. Ik had dat nog nooit meegemaakt. Daarna was het meteen over, maar soms kunnen ze om “niets” zoooo boos worden! Ik zou me er zeker geen zorgen over maken hoor, het hoort er echt bij. Ik baal er wel van soms, maar denk nooit “dit is niet normaal”.
Wat ik wel doe ( maar dat vind ik gewoon leuk) is veel lezen over de ontwikkeling van kinderen en opvoeden, dan snap ik het wel wat beter allemaal merk ik. Supernanny van Jo Frost is mijn favoriete boek omdat ze heel erg hamert op niet slaan, niet schreeuwen maar wel heel streng, consequent en eerlijk zijn. Iets wat ik heel erg probeer, maar ik heb met mijn eigen temperament ( ik kan soms ook best driftig zijn hihi) echt veel aan de tips uit dit soort boeken. Zeker als Minke me soms tot wanhoop drijft ( en geloof me dat gebeurt hier zo nu en dan, dan ben ik zo boos dat ik zelf even op de gang ga staan) haha!
groetjes

heel normaal , blijf je altijd houden, ook op de basisschool maar dan het tegenovergestelde, dan hoor je vaak , ooh wat is hij lief en behulpzaam en zo rustig nooit een kwaad woord, dan heb ik zoiets eehh heb je het over mijn kind?? hahah en ook dat horen de juffen regelmatig hoor,

before you judge me, try hard to love me

quote:
Zeker als Minke me soms tot wanhoop drijft ( en geloof me dat gebeurt hier zo nu en dan, dan ben ik zo boos dat ik zelf even op de gang ga staan) haha! groetjes

Haha, dat kan natuurlijk ook!

Groetjes,
M

Mriek !!

Ik vind Supernanny ook tof. Het is nu ook weer op tv hè? Ongetwijfeld herhalingen, maar doordeweeks rond 13.00 uur op rtl4. Ik vind het fascinerend om te zien hoe kleine dingen anders doen al zo’n groot verschil kan maken in het gedrag van zo’n kleintje. En inderdaad: zonder schreeuwen, slaan en andere gekke dingen. Ik wist niet dat er een boek van was, ga me daar even in verdiepen. Wellicht wil ik die ook wel hebben.

Groetjes,
M

Mijn eerste gedachten is idd ook dat ze waarschijnlijk geschrokken waren omdat Eef normaal niet zo’n bui heeft en erg lief is. Natuurlijk zal zij echt niet de eerste zijn bij wie dit gebeurd en ook niet de laatste. Ik moet het afkloppen, maar hier nog geen driftbuien. Maar het is echt wel heel normaal hoor op haar leeftijd. Niet druk om maken dus, want de leidsters zullen echt wel wat gewent zijn.

Groetjes,
Sandra

@mriek, jaa hoor, daar hebben ze een boek van, die heb ik ook!! Staan best nuttige dingen in, sommige dingen (zoals die vaste schema’s die ze dan opschrijven, wanneer het mama tijd is etc.etc) gaat mij iets te ver, want ik speel eigenlijk best vaak met hem, dus dat hoeft niet in een schema gemaakt te worden, maar andere dingen, zoals hoe je met driftbuien om gaat, het afleiden, de stout soel/mat/gang etc.etc, die zijn echt handig hoor!!! Moet ik wel zeggen dat ik wel vind dat in haar programma altijd wel hele extreme gezinnen zitten. Of dat moet normaal zijn, en er staat ons nog heel wat te wachten!! hahahahahahahahaha

liefs woezel

Eva kwam er vandaag zelf op terug. Ze zei: Eva boos bij…(naam kdv). Ik: ‘Ja, je was boos he? Waarom dan?’ En toen vertelde ze zelf op haar manier dat ze boos was geweest op leidster X omdat zij haar wilde verschonen. Ik zei: ‘Mama vindt het niet leuk dat je opeens zo boos was op X. X is toch lief?’ Ze zei: ‘Nee’, maar ik weet zeker dat ze X gewoon lief vindt. Ik zei: ‘Zullen we een tekening voor X maken?’ en dat wilde ze wel. Haar woede leek op één leidster gericht, maar waarom? Geen idee. Het is juist de leidster waar ze het best vaak over heeft. Misschien durft ze bij haar inderdaad wel kwaad te worden, omdat ze zich bij haar veilig voelt? Zo had ik het nog niet bekeken! Ik hoop hoe dan ook dat het niet te vaak gebeurt, want op een gegeven moment vindt zo’n leidster dat denk ik ook niet leuk, als een kind steeds om niets kwaad op haar wordt!

Het boek van JoJo heb ik ook! Een fijn boek. En ik moet zeggen dat ik met Eva goed weet hoe ik haar aan moet pakken. Vanochtend was ze ook weer zo lief aan het spelen. Totaal niet zeuren. Als ze al iets deed, hoefde ik maar ‘eh eh’ te zeggen en ze stopte ermee. Ze ruimde alles netjes op. Ze moest slapen, maar ik hoorde vanuit haar kamer dat mevrouw thee zat te drinken! Ik hoorde haar theekan zingen: hé, het is tijd voor een kopje thee! Ik ging kijken en daar zat ze heeeel stiekem aan tafel. Ik had haar eerder al achter de gordijnen zien staan. Dan gaat ze naar buiten kijken, papa zoeken. Ik zei dat we nu gingen slapen. Ik dacht dat ze zou ontploffen, maar nee…ze liet zich gewoon in bed leggen. Maar ik legde ook uit waarom ik vond dat ze moest slapen en dat werkte. Ik heb nooit trubbels met haar qua gedrag, papa dus wel. Jojo-technieken moet ik hem nog aanleren dus!

@Linette…pfoe…dat Minke over ging geven van drift! Heftig! Maar dat hoor je wel vaker en soms is Eef ook zo kwaad, dat zij ook gaat kokhalzen. Akelig is het als ze zo doen!

@Bakmama, jij doet het precies hetzelfde als ik! Werkt goed hier! Toen Eva ging gillen omdat ze haar blauwe jas niet aan wilde (ze wierp zich op de grond), pakte ik Max en zei: ‘Kom ventje, jij en mama gaan alvast de jassen aandoen. Gaan we boodschappen doen en kijken of er kaasjes liggen bij de Albert Heijn!’ Binnen 2 tellen was Eef bekoeld en waren de tranen weg! ‘Ook mee!’ zei ze. Tuurlijk wil ze ook mee…En die blauwe jas? Die trekt ze voortaan zonder morren aan, omdat ze weet dat het geen zin heeft om over die jas te zeuren! Ik krijg hem toch wel aan bij haar, ook al stribbelt ze tegen Ik vind inderdaad wel dat je ze de ruimte moet geven om kwaad te worden, het is gewoon ontwikkeling! Lekker laten razen!

Ik weet sinds vandaag wat het is!
Oma mocht vandaag mee met een uitje van de PSZ, ik kon niet moest werken.
Dus oma met de buggy mee en terug op de weg naar huis bleek hij in slaap gevallen.
Ons mam heeft hem binnen gezet (mocht rechtstreeks naar huis lopen van leidsters) en is gegaan en ik bleef bij Aaron.
Word ie wakker…OMA OMA OMA zo heel verschrikt.
Ik zeg.: oma is naar huis schatteke, heb je lekker even geslapen?
Ik haal hem rustig uit de buggy en hij flipt me toch!
Krijssen/hysterisch…ik had dit nog nooit gezien wist niet hoe ik het had!
Dus ik ging maar rustig op de bank zitten terwijl hij zich onder de tafel wurmde krijssend en zijn hoofd tig keer stootte onder de tafel.
Ik dacht: PEDAGOGISCH aanpakken en zei rustige dingen tegen hem maar hij was oostindisch doof op dat moment.
Ik dacht…negeren…ik ga naar de wc maar hoorde hem nog steeds op dezelfde manier tekeer gaan.
Nou…handen wassen en aan zijn beloofde crossaintje begonnen om die te smeren.
Toen (na minuut of 4) liep ik terug naar de bank en omdat hij nog steeds als een dolle tekeer ging heb ik hem hard (hihi niet oedagogisch) toegesproken: AARON (hard) nu is mama HEEEEEEELLL boos op jou!..ik wil dat jij NU je tranen afdroogt en op de bank gaat zitten want mama is het BEU (hard)! Ik tel tot 3!
Dat helpt hier altijd…dus hij verschrok ervan, droogde zijn tranen en ging snel op de bank zitten en ik stond daar met mijn bordje crossaintje

Ik ben toen rustig naast hem gaan zitten en heb gezegd: goed zo nu ben je weer een flinke jongen.
Hij heeft nog 3-4 minuten nagesnikt ondertussen etend van zijn crossaintje.

Ik heb hem daarna in mijn armen genomen en gevraagd: waarom was je net zo verdrietig en boos Aaron? (heel rustig vragend)
Hij keek mij aan en zei: mama niet meer boos? (heel onzeker vragend)
Ik zei: mama vond het echt heel erg net en mama was erg verdrietig maa nu is alles weer goed…zullen we weer vriendjes zijn?
Hij zo: jah is goed mama(met een klein zacht stemmetje)

Ik had het idee dat ie er zelf van was geschrokken.

Hij is heel de dag verder poeslief geweest maar ik weet nu wat jullie bedoelen.
Ik hoop het niet wekelijks mee te maken!

Gr, Danielle

@Danielle, ik denk dat Aaron helemaal niet snapte dat oma ineens weg was. Toen hij in slaap viel was ze er nog en toen hij wakker werd was ze weg. Daar heeft hij niets van meegekregen en ik denk dat hij daardoor helemaal van slag was. Ik herken het van Erik, namelijk. Mocht zoiets vergelijkbaars weer eens voorkomen: bereid Aaron erop voor dat oma of wie dan ook er nu nog is, maar dat hij/zij straks weggaat. Dan zul je zien, dan is 'ie ook niet zo van slag. Want ik denk echt dat hij niet boos was om het boos zijn, maar dat het zijn enige manier was om onbegrip en verdriet te uiten.

Groetjes,
M

Noah was ook een keer heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg boos bij opa thuis… hij wou niet meer met ons mee… Chris zei tegen me, stap maar vast in de auto… dus ik stap in… Chris stapt in… en start de auto… Nouuu ik heb meneertje nog noooooooooooit zo snel in de auto zien stappen…

Nooit weer gedaan!

En als ie zn jas niet aan wil?? Dan loop ik weg… Doeiiiii mama gaat wel zonder jou weg… en dan komt ie wel hoor…

Liefs, Melanie

Ja hahah dat doe ik ook altjd van de auto! hihihih ze moet dan soms ook wel eens een traantje laten van de schrik, zo van… Ohhh laten papa en mama mij hier echt achter! Ja doei hoor, ik laat niet met me sollen door een peuter!