Kdv of gastgezin

Hallo wat zouden jullie doen, je kind een dag in de week uit logeren brengen bij opa en oma die 2uur verder wonen of hem 1x in de week naar een kdv of gastgezin brengen?! Zodat hijfijn in zijn eigen ritme blijft?!
Ik weet het ff niet meer… ik heb hem een tijd naar opa en oma gehad maar zijn laatste fles is om 7u en hun zouden dan pas altijd na de spits oprijden waardoor zijn lange vaste nachtslaap verstoord wordt.
Bij een gastgezin heeft hij ontwikkelingen en sociale contacten.

Vertel… wat zouden jullie doen!?

Das ook weer een moeilijke… Ik zou het kdv kiezen. Gewoon omdat bij oma en opa hij te laat terug thuis is. Met een gastgezin is op zich niks mis, maar ik zou me precies een beetje vervangen voelen als gezin.
Maar als jij dit gevoel niet hebt, kan je evengoed een gastgezin kiezen. Daar krijgt hij mssch ook meer aandacht.

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Heey,
Ik zou hem naar het kdv brengen. Er zijn heel veel kinderen die daar heen gaan en het is idd heel goed voor zijn ontwikkeling.
Seth gaat wel naar opa en oma, maar zij wonen dan ook om de hoek. Maar als het later nodig is dan gaat hij ook gewoon naar het kdv.
Ik snap dat opa en oma het wel heel leuk zouden vinden, maar ritme en regelmaal is toch wel belangrijk, denk ik. 1 x in de zoveel tijd kan hij dan toch ook een nachtje gaan logeren daar
Succes ermee!
Liefs, Anne

Lilypie

Ik zou ook bij KDV brengen. Is goed voor ze sociale contacten. Persoonlijk vindt ik dat opa en oma, opa en oma moeten blijven en geen opppas met uitzondering van noodgevallen en natuurlijk voor je eigen ontspanning zo af en toe. En het moet een feest zijn om naar opa en oma te gaan. ALs ze elke week opa en oma zien, wordt dat gewoon. KDV leren ze kindjes van eigen leeftijd. Ook om wat later mee te spelen in de buurt. Als ze bij opa en oma zijn kennen ze de kindjes niet uit hun eigen buurt. Maar dat komt later natuurlijk wel, maar als ze al wat kindjes kennen lijkt mij dat wat makkelijker om naar school te gaan later.
Maar dat is mijn mening.
Groetjes Carolien

Wij hebben ook voor het kdv gekozen omdat we opa en oma als opa en oma willen houden en niet als mede opvoeders. En een gastgezin hebben we gesprekken mee gehad, maar we kregen niet de indruk dat ze echt wist wat ze deed. Achteraf de juiste keuze want Morgan is een kleine haaibaai en op het kdv wordt ze op de juiste manier gecorrigeerd zonder dat ze het idee heeft dat ze haar pit niet kwijt kan en de meerdere kindjes is ook heel goed voor der want ze leert zo goed samen spelen en samen delen.

Groetjes,

Michèle

Sluit me helemaal aan bij Michele en de anderen. Al is Minke naast 2 dagen op de creche ook 1 dag met oma ( zij past bij ons thuis op)

Ik vind daarnaast een groot voordeel van de creche dat er altijd minimaal 2 leidsters zijn, dus er is bij de leidsters onderling ook een soort van sociale controle. Met een gastouder vind ik het een vervelend idee dat ze alleen zijn met je kind en er niemand is die ziet wat er verder gebeurt… misschien gek maar zo voel ik dat en mijn vriend heeft hetzelfde.

groetjes

Lilypie
Lilypie

Ik ben zelf ook best een voorstander voor het KDV. Als ik zie hoeveek lol Dani nu al heeft. De heel dag lekker spelen, allemaal kindjes, samen aan tafel eten. Voor de sociale contacten en leren met andere kindjes om te gaan lijkt me erg goed.

Hoi,

Wij hebben voor een gastgezin gekozen. Juist omdat ik het gezinsleven belangrijk vind. Op een kdv hoe goed en hard ze hun best ook doen heb je dat gewoon niet. Ik vind in een gastgezin heb je meer met het dagelijks leven te maken. Daarbij hebben de meeste gastouders ook meerdere kindjes onder de hoeden. En zullen ze zo ook sociale omgang hebben. Op het kdv zijn profesionals hebben een opleiding gehad. Vraag van mij dan heb jij die gehad nee dus wat is er dan mis met het feit dat gastouders geen opleiding hebben. Als het goed is hebben ze zelf kinderen en weten ze wat opvoeden is. Het is vaak felxibeler met ziekte ik bedoel als mijn dochter een klein beetje koorts heeft en ze heeft geen echt ziek gevoel dan gaat ze gewoon naar het gastgezin. Als ik een keer een uurtje moet overwerken kan ze gewoon blijven en eet ze mee. Ook kan ik haar zo vroeg en laat brengen als ik wil. flexibeler dus.
Goed het is een puur persoonelijke keuze.
In dit geval zou ik voor of kdv of gastegezin kiezen.
2 uur heen en terug voor een dagje oppassen elke week lijkt mij erg vermoeiend en wat ver hoe lief opa en oma ook zijn.

groetjes

lon106

Hoi,

Onze zoon gaat 3 dagen per week naar het KDV. Hij vindt (voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk) geweldig. Hij heeft veel te zien en leert van andere kindjes. Ik haal hem iedere keer erg tevreden ervandaan.
Je kindje naar een KDV brengen is helemaal niet slecht.
Eerste paar x is wel ontzettend moeilijk, maar nu ik zie dat hij het allemaal prima vindt en het geweldig doet gaat het allemaal al een stuk gemakkelijker.

Succes!

quote:
Hoi,

Wij hebben voor een gastgezin gekozen.
…heel verhaal…

groetjes

lon106

Helemaal mee eens. Vooral de flexibiliteit is voor ons heel praktisch.

Oh, het is niet zo dat een gastouder helemaal geen toezicht heeft hoor.
Hij/Zij is als het goed is aangesloten bij een gastouderbureau,
en die voert diverse controles uit.
Ten eerst vooraf, en natuurlijk ook in de loop van het jaar.
Daarbij moeten gastouderbureau’s cursussen geven voor de gastouders,
en daar komen heel wat onderwerpen voorbij.

Kijk voor de gein eens op:
http://www.gastouderacademie.nl/

M.

quote:
Hoi,

Onze zoon gaat 3 dagen per week naar het KDV. Hij vindt (voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk) geweldig. Hij heeft veel te zien en leert van andere kindjes. Ik haal hem iedere keer erg tevreden ervandaan.
Je kindje naar een KDV brengen is helemaal niet slecht.
Eerste paar x is wel ontzettend moeilijk, maar nu ik zie dat hij het allemaal prima vindt en het geweldig doet gaat het allemaal al een stuk gemakkelijker.

Succes!

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/LIWfp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Dat is bij een gastouder natuurlijk net zo.
Een kind moet gewoon even wennen aan de nieuwe situatie.

M.

Haha, wat een verschillende meningen, fijn dat iedereen anders denk en ik ben blij dat iedereen een duidelijke eigen mening geeft.

Ik zelf ben kinderpedagoog en werk in de kinderopvang.
Zelf ben ik voorstander van een gastgezin idd om het gezinsleven.
Kinderdagverblijf is ook prima maar geeft idd niet de flexibiliteit die wij nodig hebben.

Ik zal thuis nog eens brainstormen en idd wij komen er wel uit, in ieder geval bedankt allemaal!