Kattig tegen andere kindjes

Tot nu toe valt het me reuze mee hoe Eva zich gedraagt, nu ze 2 is. Ik had verwacht dat zij, pittig als ze is, helemaal zou gaan peuterpuberen, maar eigenlijk is het niet zo erg. Hopelijk blijft dat zo. Eva reageert heel erg goed op Max en is gewoon heel gezellig. Heerlijk druk en ondernemend en altijd vrolijk. Echt een geweldig grietje.

Wat ze wél doet en wat niet tof is…ze maakt sla-bewegingen naar andere kindjes! Zonder aanleiding. Ik stond laatst met haar in de Jumbo en achter ons stond een moeder met een kindje in een buggy. Dat kindje zat alleen maar en deed verder niks. Eva keek het aan, maaide opeens naar het ventje en riep MIJ! Waarom? Geen idee! En mijn vriend was met haar in de Gamma en toen belaagde ze ook opeens een kindje. Zomaar. Op een manier van: je staat in mijn schaduw! Ze blafte het kind gewoon af en maaide er weer naar. Ze maakt dus echt een beweging alsof ze wil slaan, maar echt slaan doet ze niet. Gelukkig! Maar we vinden het heel erg vervelend! Soms ‘scheld’ ze er ook een beetje bij, zo heel kattig van: NANANA MIJ! Ze zat laatst op het plein bij het kdv op een scooter en er waren meer kindjes die op zo’n ding zaten. En dan roept ze dus heel kattig naar een ander kindje dat het van die scooter af moet, terwijl zij zelf gewoon een eigen scooter heeft! Ze kan heel bazig en bezitterig zijn en markeert haar ’ territorium’ dus met die maaiende bewegingen…We maken haar natuurlijk duidelijk dat dit gedrag niet kan, maar ze blijft het doen. We weten niet zo goed hoe we het af kunnen leren. Weten jullie het? En doen jullie kindjes het ook?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Dylano heeft het niet, maar denk dat het gewoon een fase is. Ze laat in ieder geval niet over der heen lopen

Denk niet dat je meer kunt doen dan je nu doet. Iedere keer weer zeggen dat het niet mag.

Liefs Michelle

Doet ze het ook wanneer jullie niet in de buurt zijn? Merel had dit nl ook heel erg, maar niet als wij niet in de buurt waren. Ik kwam haar een keer ophalen op het KDV en toen vond ze ook dat een ander kindje ergens niet mee mocht spelen en maakte een afwerende beweging. Ik was het daar niet mee eens en sprak haar toe. De leidster zei dat ze dit normaal niet deed en dat ze heel lief was voor andere kindjes.
Ik heb het laatst op het cb aangegeven en daar gaven ze aan haar bij de situatie weg te halen en er verder niet veel op uit te doen. Natuurlijk, als ik vond dat iets niet kon moest ik er iets van zeggen. Maar daarna niet te veel aandacht meer aan besteden en we moesten haar afleiden met iets anders. Op het cb probeerde ze ook dwars te liggen en keek ze ook constant naar mij. Ik moest haar bewust negeren van de wijkverpleegkundige en na een paar minuten was het over. En ik moet zeggen dat de methode nu wel goed werkt.

Groetjes Natasja

Morgan doet het eigenlijk niet alleen als het ‘moet’ dus als ze zelf belaagd wordt. We krijgen wel eens te horen dat ze een kindje gekrabbeld heeft maar dan zijn ze samen aan het bakkelijen geweest. Overigens krijgen beide kindjes straf dan hoor.

Groetjes,

Michèle

hmm opzich is met het vededigen van haar “spullen” (ook al zijn ze niet van haar) niets mis, zolang ze een ander kind geen pijn doet zou ik zeggen… reageer gewoon van: Samen spelen Eva, Niet alles is alleen voor jou. dat zeg ik ook tegen rico als hij iets afpakt van een ander kindje. want dan heeft HIJ een schepje en emmertje en dan wil hij die toch ook van dat andere kindje hebben (kindje hier in de buurt). Het leren samenspelen is best moeilijk voor zo’n ukkie! maar dat horen ze wel te leren op de psz /kdv rond deze leeftijd.
ik zou ook eens navragen hoe het daar gaat en hoe zij daar mee omgaan. Vraag of ze daar ook wat in willen spelen op dat stukje.
het is goed dat ze voor zichzelf opkomt, dat is gedrag wat elke peuter (waarschijnlijk) heeft. En zolang ze geen andere kindjes pijn doet… waait het vanzelf wel over als ze erachterkomt dat samenspelen erg leuk kan zijn.

Ik zou het zoveel mogelijk negeren zo lang ze een ander kindje niet daadwerkelijk pijn doet of haar afleiden met iets anders. Het is heel normaal gedrag voor deze leeftijd.

Samenspelen zit er nog helemaal niet in nu en is ook niet reëel om te verwachten. Dat komt pas als ze rond de kleuterleeftijd zijn.

Groetjes,
M

Ik wil ook even reageren, als mama van een kind wat dus WEL over zich heen laat lopen.
Jack laat zich geregeld van dingen afsturen door andere kindjes, bijv op de gym. Hij komt niet voor zichzelf op, dus soms laat ik dat gaan maar soms kom ik ook voor mijn kind op. En persoonlijk vind ik niks irritanter dan als de moeder van zo’n afpak-kind niets doet om haar kind te corrigeren! Als Jack iets afpakt of doet wat niet mag ( wat ook heus wel eens gebeurt) dan corrigeer ik hem ook. Ik baal van moeders die denken dat hun kind nooit wat doet; jullie ook?
Van de week kwam ik dus ook voor hem op tijdens een afpak-incidentje op de gym en die moeder van dat kind reageerde me toch debiel!! Ze pakte de tractor die haar dochter van Jack had afgepakt een smeet hem zo ongeveer naar me toe met de woorden; HIER HEB JE HEM.

Met voor jezelf opkomen is niets mis, en ook niet met het verdedigen van je spullen. Het gaat om de manier waarop. Enne, volgens mij schrijft Rainbow dat Eva het doet zonder aanleiding dus is het niet ter verdediging ofzo als ik het goed begrijp?
Ik zou wel degelijk corrigeren eerlijk gezegd.
Het is toch geen gewenste vorm van communicatie zou ik zeggen, dus ik zou zeggen; hee doe jij eens niet zo lelijk tegen dat kindje?! Dat vind mama helemaal niet lief…!!!

Zo iets? En verder even afwachten want het zal heus wel weer een keer over gaan!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik zou er denk ik ook iets van zeggen.
Kijk, als ze het doet om mama uit te dagen, dan is het snel over, en werkt negeren het beste.
Maar als het het teritorium afbakenen is, zoals je zei, vind ik dat je wel kan zeggen: Nee Eva, lief doen tegen andere kindjes, of zoiets.
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

dat is waarschijnlijk een fase

hier ook gehad bij mijn oudste ging vanzelf weer over

trotse mama van twee pracht boys van 5 en 3 jaar en zwanger van ons derde wonder

Ik vind het ook stom als ouders niet reageren als hun kind iets doet wat niet mag, zoals speelgoed afpakken. Maar óók als ouders niets zeggen terwijl hun kind onaardig wordt behandeld, zoals Eva soms doet. Ik zeg er in beide gevallen iets van. Als Eva probeert te slaan, zeg ik meteen: ‘Hé, dat doet we niet! Dat kindje doet helemaal niets!’ In de Jumbo wilde ze een ballon, maar toen zei ik: ‘Mooi niet dame, want mama vond jou niet lief tegen dat jongetje’!’ Het dringt alleen niet echt door. Ik denk toch dat het wel een soort territorium afbakenen is…Waarom? Geen idee. Maar ik heb het weleens gezien op het kdv en daar zeiden ze dat meer kindjes het doen op deze leeftijd. Bovendien zie ik Eva wel altijd lief spelen, soms alleen, soms bij andere kindjes. En ja, dan doet ze het soms ook. Zo van: ‘Die auto is van mij!’ Ik denk dat ze zich dan op de een of andere manier in het nauw gedreven voelt ofzo? Ze doet het gelukkig niet heel vaak, mar we blijven er wel iets van zeggen, want ik vind het vervelend gedrag. En hopelijk drijft het dan weer over!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Helemaal mee eens Rainbow, tis ook stom als ouders niks doen als hun kind onaardig wordt behandeld…
Tenminste, ik probeer het Jack altijd eerst zelf op te laten lossen als een kindje bijvoorbeeld iets afpakt. Hij moet ook leren om voor zichzelf op te komen. Maar doet hij het niet dan kom ik idd voor hem op.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Vreselijk die moeders die zeggen dat doet mijn kind Niet, geloof me ze doen het allemaal. de een erger als de ander. De een ook eerder als de ander maar ze gaan het allemaal doen. Dus ook Dylano zal het gaan doen een keer

Liefs Michelle

Gewijzigd door - miremady op 07 Nov 2010 21:30:38

Hee Rainbow, Minke is de laatste tijd ook zo kattig, eigenlijk alleen tegen kindjes van haar eigen leeftijd ( niet tegen grotere kindjes) ik schaam me soms dood .
Ik negeer dit zeker niet, ik zou inderdaad ook niet blij zijn als een ander kindje zo lelijk doet naar Minke of Neeltje en die moeder zou niets doen.
dan zou ik zelf tegen dat kindje zeggen dat dat niet aardig is!
groetjes

hahhahaa ik moest wel ff lache om je verhaal hoor, maar ja hier hebben we nog zo’n figuur… op het kdv is ze best lief, want de meeste kindjes zijn nog ouder, maar moet zeggen dat als ze echt iets wil, douwt ze die ook gewoon aan de kant, ‘mag ik er ff langs’ kan ze nog niet zeggen maar aan haar toet te zien is ze ook niet van plan om zoiets te zeggen, …
hoppa ze wormt zich erdoorheen, of deelt een douw uit, als ik het zie moet ze terugkomen! kom nouw…
ze hoeft hier thuis nog niets te delen… (dat scheelt denk ik ook wel een beetje ) maar ik vind wel dat ze samen moeten leren spelen, of dingen moeten leren delen, en dat zal nie altijd zonder slag of stoot gaan, ik denk als we een half jaar verder zijn het hier nog veel erger word, want dan word het inderdaad mij mij mij ! gelukkig heeft ze dat woord nog niet uitgevonden !! hihiihih

Baby geboren