Kan nog niet lopen

Hoi allemaal,

Ik heb heb een zoontje die nu 25 maanden oud is en nog niet los loopt, aan de hand loopt hij al zeker een halfjaar maar los helaas nog niet.
We zijn al bij de consultatiebureau geweest en die zeggen dat hij gewoon bang is om te lopen.
Omdat hij al 25 maanden oud is mag hij in januari naar de créche, daar zijn wij gisteren op gesprek geweest en die vonden het raar dat mijn zoontje nog niet kan lopen, nu maak ik me zorgen of hij zich daar staande kan houden tegenover de kinderen die wel lopen.

Zijn er nog meer ouders waarvan het kindje nog niet loopt?

Groetjes Dina

Gewijzigd door - Dina1983 op 13 Dec 2011 13:11:53

Hoi Dina

allereerst even: welkom .
Tja… lastig hè dat hij nog niet loopt? Onze dochter 18,5 maand oud loopt ook nog niet. schuift billen. kan me goed voorstellen dat je graag wilt dat je zoontje los leert lopen!
Bang om te lopen, hoe kijk jij daar zelf tegenaan? Ik zou me dat nl van onze dochter ook kunnen voorstellen… die was/is al bang om te rollen e.d. (doet ze bijv alleen op bed. Hoofd stoten doet zeer…)

maar heb je al eens aan fysio gedacht? Kan best helpen nl. Ik heb begrepen dat je als je kind met 21 maanden nl nog neit loopt fysio (kinderfysio aan huis!) kan krijgen.

groetjes!

We hebben het bij de consultatiebureau wel over gehad of fysio nodig is, hun denken net als ik dat het daar niet aan ligt, hij kan op dit moment goed aan de hand en achter dingen aan lopen zolang dat hij maar iets vast heeft. We denken dat hij het op dit moment nog niet durft. Een paar dagen geleden liep hij opeens wel een paar stapjes maar ging snel weer op de grond zitten. Waar het precies aan ligt weet ik niet.

En hoe ik er tegen aan kijk, ik wil wat het beste voor hem is. Het is alleen heel erg moeilijk als je kindje 2 jaar is en eruit ziet alsof hij al 3 is en nog niet kan lopen. Sinds we bij de créche zijn geweest heb ik het er moeilijker mee, omdat de kleuterjuf zei dat ze dat nog niet had gezien dat een kind op die leeftijd nog niet loopt.

Op 9 januari gaat hij naar de créche, ik blijf hopen dat hij ieder moment kan gaan lopen.

Misschien dat het te maken heeft met dat hij altijd heel veel heeft geslapen en daardoor weinig aan het spelen was en moet hij het nog inhalen.

Dennis sliep tot dat hij 1 jaar was nog heel veel hij was maar een uurtje beneden en was al weer moe ( in die tijd moest hij ook eten en drinken ) na een jaar had hij nog steeds 2x een dutje nodig van minimaal 2 uurtjes per keer en sinds kort heeft hij nog 1 dutje per dag nodig van 3 uurtjes, Er waren een hoop die toen al tegen mij zeiden dat de meeste kinderen van die leeftijd niet meer zoveel slapen en de mijne een uitzondering was en dat ik geluk had, maar nu ik er over nadenk heeft hij misschien daardoor een achterstand opgelopen.

Ik weet het eigenlijk niet, ik heb gewoon alles na aan het lopen misschien dat ik er zo achter kom waar dat het aan kan liggen

misschien is de creche juist wel het laatste zetje wat hij nodig heeft.
hij ziet daar andere kinderen lopen, en met elkaar “op pad” gaan, en wil dan mee…
je ziet vaak ook dat kinderen ineens heel veel meer gaan praten, vanaf de dreumes/peuter groep.
Maar ik vind het ook niet gek om eens een kinderfysio te vragen, wie weet heeft ze wel hele goeie tips, die hem kunnen helpen…

groetjes gidget

Denk dat Gidget ook wel een punt heeft: anderen zien lopen stimuleert. Waarom ik aan fysio dacht: we hebben fysio voor onze jongste gehad hier aan huis, en zij zag dat mijn oudste nog niet loopt, kruipt etc. Zij heeft al weer wat tips gegeven waardoor we wel wat verder met haar zijn. En daarvoor kwam ze niet eens… maar gewoon spelenderwijs…

volgende week moeten we weer naar de consultatiebureau, ik zal het met hun over fysio hebben. Ik denk dat jullie ook gelijk hebben dat hij door de andere kinderen op de créche misschien eerder wilt lopen en praten.

Hoi Dina,
Welkom op ikkeben!
Denk ook net als Gidget dat de creche misschien juist een positief effect heeft, als hij al die kindjes lekker ziet rond rennen word ie misschien ook wel nieuwsgierig en overwint ie zn angst. Het feit dat ie aan de hand of achter een loopauto wel durft te lopen is een goed teken, hij kan het in elk geval wel, nu nog een beetje lef erbij en dan komt het vast goed! Niet teveel pushen, komt vanzelf.
Wij hebben kinderfysio gehad, welliswaar voor andere redenen, maar die hebben me echt wel nuttige tips/oefeningen gegeven die ik anders zelf echt niet bedacht had!

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 14 Dec 2011 22:19:23

Onze oudste liep ook pas met 22 maanden. Wij zijn met haar bij de fysio geweest. Zij liep pas laat omdat ze hypermobiel is. Fysio heeft bij ons erg goed geholpen. Wij hebben bij haar een sjaal onder de oksels gedaan en zijn erachter gaan lopen. Zo liep ze toch alleen, maar ook weer niet. Ik heb de sjaal een paar keer per ongeluk express los gelaten en toen liep ze ook stapjes alleen. Totdat ze door had dat ik los had gelaten en toen ging ze weer zitten. Ik zei “oh, domme mamma” en maakte er een grapje van. Het heeft haar er wel door getrokken want drie dagen later liep ze.

Groetjes Natasja

Bedankt allemaal voor jullie reacties ik zal het volgende week bij de consultatiebureau aankaarten.

kringeldingetje, mooi dat je dochter loopt!! ik heb zelf ook HMS (hypermobiliteitssyndroom ) ik weet uit ervaring hoe vervelend dat kan zijn.

Ik heb het zelf ook. Het kan dan maar zo zijn dat jou kindje er ook last van heeft en daarom zo onzeker/bang is.

Groetjes Natasja

Eigenlijk nooit over nagedacht dat het kon zijn dat Dennis misschien ook hypermobiel heeft. Je hoort ook niet vaak dat kleine kinderen daar last van kunnen hebben het is wel erfelijk dus het kan zomaar zijn, Ik zal zorgen dat we doorgestuurd worden naar de fysio misschien kunnen ze daar helpen,

Dank je wel