Kan je middagslaap eraf trainen

Hoi,

In mijn omgeving woed een felle discussie over het feit of je je kind kan trainen zonder middagslaap te kunnen.
Ik ben van mening van niet.
Hoe komen we op die discussie. Ik heb een dochter van vier jaar. En na de zomer gaat ze naar de kleuterschool. In eerste instantie wilden we haar gelijk in het diepen gooien en haar fulltime laten gaan. maar inmiddels hebben we twee weken geoefend en hebben zowel wij als de juf aangegeven dat het misschien niet verstandig is dat ze gelijk hele dagen gaat maar dat we dit opbouwen in een half jaar. Ze is gewoon kapot na dag drie en dan gaan bij onze toch al pittige en zeer ondernemende grenszoekende dochter de oren op slot en is er s’middag en sávond geen drinken en eten meer in te krijgen om dat ze gewoon te moe is om uberhaupt hier energie voor te hebben/ nemen. Daarbij is de andere 2 dagen niet te houden in de klas puur om te te vermoeid is.
Hierdoor is het zowel voor ons als voor haar niet fijn leven meer. Ze zit niet een keer maar wel vier keer op de strafstoel of komt de bank niet af. Daarbij is het voor haar zeer belangrijk dat ze sávonds op zijn minst een half bord eten eet. Dit om diverse gezondheidsredenen.
Nu krijg ik naar ik aanneem goedbedoelde adviezen over hoe ik haar zou moeten trainen om het zonder middagslaap te doen zoals haar elke keer een kwartier eerder wakker maken haar eerder op bed te leggen enzv.( laatste is bijna niet haalbaar we eten om zes uur en ze ligt er standaard om 7 uur in en slaapt dan klokje rond zelf soms meer. Ook kreeg ik het advies haar dan na school dus om half vier tot half vijf in bed te leggen maar dan heb ik een probleem aangezien ze klokje rond slaapt en dit nodig heeft. Ik krijg haar dan echt niet om 7 uur terug in bed.
Ik heb dit altijd afgedaan als ik vind niet dat dit helemaal af te trainen is. Normaal slaapt ze niet meer dan een uurtje en dat vind ik meevallen soms is het langer maar nooit langer dan 2 uur.

Nu is mijn vraag wat is jullie mening hierover.

groetjes,

lon106

Gewijzigd door - lon1306 op 02 Aug 2009 21:12:26

Welnee joh, kind moet gewoon zelf aangeven wanneer het eraan toe is om zonder middagslaap de dag door te komen. Moet je niet willen trainen, werkt alleen averechts. Da’s net zoiets als forceren dat een baby door gaat slapen. Kan ook niet!

Onze oudste sliep vlak voordat ze naar school ging nog om de dag. En in de eerste maanden dat ze op school zat, ging ze nog regelmatig op woensdagmiddag een paar uurtjes naar bed om de week te breken. Het is allemaal al indrukwekkend genoeg en het ene kind heeft nou eenmaal meer slaap nodig dan het andere kind.

Na school nog in bed leggen moet je helemaal niet doen, want dan gaat ze inderdaad niet op tijd de nacht in en is ze 's ochtends niet wakker te krijgen.

Als je toch af zou willen bouwen, zou ik dus niet elke dag een kwartier korter laten slapen, maar gewoon eerst proberen om per week 1 slaapje eraf te halen. Dat zou moeten lukken op deze leeftijd zou je zeggen. Haal je bijv. de zaterdag eraf.

Als dat goed gaat, de week erna nog een slaapje eraf. Bijv. de woensdag. Is ver genoeg van de zaterdag af.

Groetekes, Sje

nee lijkt mij ook niet dat dat kan.

ik kijk gewoon wat ze nodig heeft.
in het weekend doen we wel eens zonder middagslaapje en dat lukt ook goed!
maar de dag erop heeft ze het weer nodig!
Denk wel dat school ook erg vermoeiend is voor een kind. en hebben ze de slaap nog nodig.
Mijn moeder vertelde laatst dat ze mij ooit 2 middagen thuis liet van school omdat ik gewoon dood op was en het echt niet vol kon houden!
en het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere

groetjes gytha

mensen en hun meningen pfffffffffffffffffffff…

Volg je gevoel, als jij vind dat je kindje zijn slaapje nog nodig heeft
PUNT heeft ie het nodig…
Een ouder/moeder dus kent zijn kind het beste…

Er af trainen kan niet kind heeft of wel of niet zijn slaap nodig, als jij merkt dat het inslapen savonds bijna niet gaat kan je eens proberen het middagslaapje te laten vallen of eerder korter…

Allebij mijn kids zijn de eerste maanden van gr 1 de middagen thuis geweest om slaapje te doen… allebij moesten ze regelmatig tot hun 5de 6de jaar s’middags even bij tanken…

Er af trainen? Nee denk ook niet dat dat kan. Als ze de slaap nodig heeft merk je dat dus vanzelf; ze wordt recalcitrant, dwars en oervervelend.
Bij het ene kind duurt dat nou eenmaal langer dan bij de ander.

Het is ook niet niks… groter worden! Dat moet verwerkt worden, en zij (en ik denk mijn zoontje straks ook) doet dat met slapen; even een lekker rustpunt.

Van ‘vroeger’ ken ik nog klasgenootjes die nog heel lang na schooltijd even een tukje deden. Niks mis mee toch?

Groetjes.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik wou dat ik m’n kleine meid kon trainen om langer te slapen. Al twee maanden doet ze geen middagdutje meer. Best vermoeiend soms. Ik denk dus ook dat elk kind anders is. de een heeft meer nodig dan de ander.
Mensen geven gauw veelste graag hun mening, zonder te realiseren dat ze je er niet echt een plezier mee doen.
Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Hoi,

Bedankt voor jullie ondersteunigen.
Fijn te weten dat ik “medestanders” heb.
En we gaan het gewoon na de vakantie rustig opbouwen.
Ze zit nu voor vier weken op de bso en daar doen ze wel aan rust momenten in de zin van dat ze iets rustig doen zoals boek lezen rustig kleuren enzv. Maar je merkte toch ondanks dat het maar 2,5 dag was dat ze d’r middagdutje mist. Ze was echt de weg kwijt dit weekend.
Vandaag had ze een uurtje op de bank zitten suffen. Niet echt geslapen maar wel echt af en toe wegvallen. Daar gaan ze haar nu proberen dat elke keer haar even toe aan te zetten te doen. De bank staat daar in een rustige ruimte. En ze was ook een stuk rustiger en beter aanspreekbaar thuis.

groetjes,

lon106