Onze zoon van 7 maanden en bijna 2 weken kruipt nog niet. Nu weet ik niet wat de gemiddelde leeftijd daarvoor is, maar kan ik het ook stimuleren of gaat dat gewoon ineens vanzelf? Hij draait zich wel op zijn rug, maar terugdraaien wil niet altijd lukken. Hij ligt altijd op een kleed, maar kan hij daarop makkelijk kruipen? Is het op een vloer (laminaat) niet makkelijker om de beentje te gebruiken (glijdt niet weg)?
Kan ik het kruipen stimuleren?
je hoeft eigenlijk niets te doen. zodra ze sterk genoeg zijn kunnen ze van alles. hier heeft Meric heel lang getijgerd. dacht dat het kruipen nooit zou komen. maar heb hem gewoon met rust gelaten. welja af en toe wat voor gedaan maar verder kan je weinig. hij lag idd ook altijd op een kleedje te spelen. beetje vooruit komen enzo…toen hij precies 7 maanden oud werd kon hij ineens echt kruipen. de weken ervoor kon hij alleen op zijn knieeen heen en weer wiebelen en als hij vooruit wou dan ging hij toch nog tijgeren. maar van de ene op de andere dag kon hij ineens kruipen. dus tja het komt vanzelf wel…en nu ik dacht hij zal zich nog lang niet kunnen optrekken aan de box ofzo…kon hij dit ineens ook al gepaard met kruipen. terwijl een ander kind al met 5 maanden kan zitten en zich optrekken…
dus ik zal zeggen wacht rustig af het komt echt wel goed! ze hebben gewoon een eigen ritme. ineens kunnen ze het. zonder jouw hulp ook nog
Het is helemaal niet gek hoor dat hij op die leeftijd nog niet kruipt. De een is sneller dan de ander, maar volgens mij kruipen de meeste pas rond de 9 maanden. Gewoon lekker zijn gang laten gaan en dan komt het kruipen vanzelf.
Groetjes,
Sandra
damian kan nog steeds niet kruipen en is al ruim 8 maanden. hij kan al wel sinds 6 maanden zelf zitten en trekt zichzelf sinds 2 of 3 weken op tot staan en zet aan de hand van mama of wie dan ook ook al stapjes. hij is waarschijnlijk een kindje dat het kruipen over gaat slaan want als hij op zijn buik ligt en vooruit wilt zet hij zijn voeten plat neer en probeert hij te gaan staan en lukt dat niet dan trekt hij zich vooruit een de tafel/stoel/bank/alles wat vast staat hihi.

Neeltje probeert vooruit te komen door te “droogzwemmen” op haar kleed zeg maar, ziet er erg lollig uit. Maar voorlopig komt ze nog niet zo ver . Minke kroop pas met 10 maanden maar liep al met 12… tja ze hebben allemaal hun eigen tempo. Vooral niet vergelijken het komt echt vanzelf.

Op deze leeftijd zou ik me nog niet zo’n zorgen maken, maar als hij over een hele poos niet lijkt te gaan kruipen en je wilt dat wel stimuleren omdat het goed is voor de motoriek, dan kun je (bijv. bij Ikea) zo’n slurf kopen waar ze doorheen kunnen kruipen.
Die dingen kosten daar iets van 14,95 ofzo (Tunnel Speja heet-ie).
Groetekes, Sje
Luka is nu bijna een jaar en kruipt pas echt sinds 2 weken. Ook het tijgeren duurde even voordat hij dat door had, toen was hij 8,5 maanden.
Hij ging tijgeren toen er een ander kindje er met zijn speelgoed vandoor tijgerde, toen dacht hij:’ dat laat ik me niet gebeuren’, en hij ging er achter aan.
Ieder kind heeft zijn eigen tempo, het komt vanzelf. En voor dat je het weet lopen ze!

Hoi Iris,
Ik vroeg me hetzelfde af als jij, alleen is mijn zoon al 13 maanden.
Dus ik sluit even bij jouw topic aan, misschien komen er nog wat meer reacties/tips.
Jasper ontwikkeld zich heel goed, maar tijgeren of kruipen ho maar.
Hij rolt wel naar de plek waar ie naar toe wil, en hij probeert wel eens wat maar meestal heeft ie dan een beentje dwars onder z’n billen en verder dan dat komt ie niet. Hij gaat nu wel heel actief proberen zichzelf op de trekken, en dat lukt hem inmiddels tot op z’n knieen of in een halve kikkerzit.
Maar tijgeren of kruipen doet ie dus echt niet.
Nu lees ik hier dat elk kindje dat op z’n eigen tempo doet, en dat de meeste pas rond de 9 maanden echt gaan kruipen, dus dat je niet extra hoeft te stimuleren.
Geldt dat ook nog voor een kindje van 13 maanden? Is het erg als je kindje helemaal nooit heeft getijgert of kruipt maar uiteindelijk gewoon meteen gaat staan en lopen?
Groetjes Carolien.

ik stimuleer het door met hem op bed te gaan liggen, hier komt hij namelijk het beste vooruit. Ook heb ik van die autootjes die ik dan voor hem uit duw of ik rol een bal. Hij trekt zijn beentjes wel al onder zijn billen en komt wel vooruit, maar het is nog niet echt kruipen.
22-12-2009 colin geboren
Erik ging kruipen toen hij 13 maanden was. Het komt vanzelf, maak je nu zeker nog niet druk. Voor die tijd rolde hij overal naartoe en ineens ging 'ie kruipen. En zo ging het ook met lopen. Dus lekker laten gaan.
Groetjes,
M
Mijn zoontje is 10 maanden en krijpt/teigert ook niet, hij kam ook alleen nog maar van rug naar buik rollen en ook ik maak me soms een beetje zorgen. Zeker als je leeftijdsgenootjes ziet die dit wel allemaal al doen.
Mijn zoontje is 8,5 maand en komt ook nog niet vooruit, draait wel heel makkelijk om zn as en van rug naar buik maar ook niet andersom. Als hij ergens bij wil komen als hij op zn buik ligt steekt ie zn armen achter zich en wipt ie zn kontje omhoog, wij noemen het vliegen hihi En het helpt natuurlijk niets
Een half jaar geleden waren we met hem bij een osteopaat voor wat andere dingetjes en die vertelde toen al dat hij veel kan betekenen voor kindjes die niet gaan kruipen, nu hebben we voor volgende week weer een afspraak met hem gemaakt. Ben benieuwd!
Mijn dochtertje kruipt ook nog niet. Komt vanzelf wel. Sinds een paar dagen trekt ze zich af en toe wel met haar handjes/armpjes wat naar voren en kom ik terug van een kopje thee pakken en ligt ze ineens onder de stoel Maar ze doet nog niets met haar beentjes. Als ik de verhalen mag geloven komt het allemaal vanzelf als het kindje er aan toe is. Ik denk net zoals met rollen en zitten. Muriel is pas gaan omrollen toen ze 6,5 maand oud was maar ging wel binnen een week ook weer terug van de buik op de rug. En 2 weken later ging ze ineens zitten. dat kan ze ook gewoon zelf sinds een week. Ze duwt zich met 1 handje een beetje omhoog en wipt zo op beide billetjes.
Onze dochter is erg nieuwsgierig, zodra zij iets nieuws zag wil ze dit graag hebben. Wij hebben toen speeltjes e.d verder van haar afgelegd, waardoor ze er op een gegeven moment van zelf naartoe kroop. En inderdaad we legden haar gewoon op de buik op de grond op een deken met antislip of zonder deken (laminaat)
Groetjes J.
@Tash, precies zo heb ik het ook gedaan! nooit een moment getwijfeld aan mijn zoontje zijn ontwikkeling en alles is natuurlijk gegaan. hij kon met 3 maanden pas omdraaien, met 4,5 maand tijgeren en precies met 7 maand kruipen. nu is hij bijna 8 maanden en sinds vorige week kan hij zich overal aan optrekken en staan rondom de tafel of meubels en kan plots ook zittend spelen…
laat ze lekker uitvogelen hoe het moet hoor…natuurlijk moet je het af en toe wel uitlokken maar het is niet zo dat ik dag in dag uit bezig ben om hem te leren lopen nu al…ik vind als hij daar klaar voor is dan doet hij dat echt vanzelf wel…en elk kind is anders dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen. de een is geinteresseerd in het praten en de ander in het lopen. ze kunnen nooit allebei tegelijk. dus kijk ook even naar je kindje of hij/zij al heel wat kan babbelen of niet want het kan best zijn dat hij/zij zich daarop heeft gefocust en daarom met 10 maanden nog niet eens kan kruipen.
@ mamaselma: met drie maanden pas omdraaien?! Volgens mij is dat best erg snel. Merel kon het een week voordat ze 6 maanden was en volgens mij is dat een beetje gemiddeld. Ik vind het knap dat hij zo snel is met alles!
Groetjes Natasja