Kamer temperatuur pasgeboren baby

Hallo,

Ik was nogal verbaasd te lezen dat veel informatie websites een kamer temperatuur van 18-20 graden aanbevelen voor pasgeboren babies…

Artsen hier in Thailand (en Azie) hebben daar een compleet andere mening over, die raden juist aan op op te passen voor een te koude temperatuur. Bedenk verder dat de temperatuur hier in sommige maanden makkelijk 35 graden is overdag, en dat veel mensen geen airconditioning hebben, maar wel gezonde kinderen hebben.

De kamer tot 18 graden koelen is bijna niet te doen, en bovendien krijg je dan een enorm temperatuurverschil met de slaapkamer ten opzichte van de rest van het huis, de badkamer enzoverder. Dat lijkt me ook niet gezond.

Grappig, overigens, ik wilde mijn kindje even mee naar buiten nemen 's ochtends voor wat frisse lucht en zonlicht, en mamma was er eigenlijk op tegen (te koud 's ochtends!! (het was 22 graden buiten) en kleedde dochtertje aan alsof ik haar op een pool-expeditie mee wilde nemen.

Overigens gaan we de komende maanden de winter in, dus bijzonder aangename temperaturen van 25 graden overdag en iets van 15 's nachts.

Ik heb het er met een goede kennis van mij (die dokter is, hier) over gehad en die dacht ook dat warmte juist goed is. Immers, zei hij, in moeders buik is het ook 37 graden, en na de geboorte moet de baby zichzelf op die temperatuur houden, en de energie daarvoor moet de baby zelf uit melk halen. Dus hoe kouder het is, hoe meer energie de baby kwijt is met zichzelf op temperatuur houden en hoe minder er dus over is om te groeien enzo.

Het klinkt logisch, maar als ik naar de gemiddelde lengte kijk van Nederlanders en Zuid-Oost Aziaten dan gaat het gewoon niet op.

Meningen?

Groeten,
Han.

De temperatuur in de slaapkamer moet zo rond de 16 graden zijn dacht ik, maar verder kleed je je kindje wel lekker warm of dekt het toe met een deken zodat hij het toch lekker warm heeft verder. Hele kleintjes en kindjes die moeite hebben om op 37 gaden te blijven, krijgen ook een kruikje. Dat de omgevingstemperatuur in de slaapkamer 16 zou moeten zijn ongeveer, heeft meer met de luchtwegen te maken dacht ik. Ik slaap heerlijk als het koud is en ik onder een heerlijke dons lig.
Hier in nederland is het wel een stukkie kouder, dus moet het lichaam er ook leren om zichzelf op 37 graden te houden.

Hoi Han,

Ik weet ook niet beter dan dat tegen de 20 graden prima is. Zo hebben wij het bij onze meisjes ingesteld en dat gaat prima.

Ik kan me jouw gedachtengang wel voorstellen, maar vergeet niet dat we praten over 2 heel andere klimaten. Jullie in Thailand weten niet beter en natuurlijk is het als het overdag bloedheet is, nooit goed voor zo’n kindje om 's nachts in 18 graden te liggen. Temperatuurschommelingen zijn nooit goed, zeker niet voor zuigelingen.

Hier in Nederland echter praten we over het algemeen niet over grote temperatuurschommelingen dus hier is een slaapkamertemperatuur van 18-20 graden veel logischer dan bij jullie.

En in de zomer als er eens een hittegolf is, gaan wij de kamertjes ook niet koelen tot 18 graden. Dan liggen ze ook weleens in 25 graden te slapen.

Dus zo gek is het verschil niet in adviezen die in Thailand gegeven worden en de Nederlandse adviezen. Eigenlijk is het mijns inziens niet met elkaar te vergelijken.

Je moet niet kijken naar de absolute temperaturen, maar naar de relatieve temperaturen.

Mooi kindje heb je trouwens!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 10 Nov 2005 13:51:30

> Je moet niet kijken naar de absolute temperaturen, maar naar de relatieve
> temperaturen.

Okee… Ze lijkt het verder ook niet te warm of te koud te hebben… (Maar ik ga wel een ontmoedigingsbeleid voeren naar schoonmamma toe, die blijkbaar geen kind kan zien zonder mutsje op.

> Mooi kindje heb je trouwens!

Dankjewel!!! Ja, dat vind ik natuurlijk ook, maar ik weet ook dat alle ouders dat van hun kinderen vinden dus ik erken bij mezelf dat ik niet objectief ben. :smiley:

Ah, nog maar een fotootje dan.

Groetjes,
Han.

Ooooh, wat een kijkers zeg! Mooi kindje hoor! (en ik ben wél objectief )

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya, die in nov. verwacht wordt.

Nog een objectieve mamma, die dr wel heeeeeeeel mooi vind.

Ja, dat mutsje bij die temperaturen in Thailand lijkt me inderdaad inmiddels wat overdreven. Zodra een baby in staat is om zichzelf goed op temperatuur te houden mag het mutsje af.

Zeg maar tegen je schoonmoeder dat zelfs babies in het naar jullie begrippen ijskoude Nederland ook alleen maar een mutsje dragen als ze in de winter naar buiten gaan. Hihi!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

toen ruben geboren wert was het op zijn kamertje 32 graden ( erg warm dus)
ik was al bang dat het veel te warm voor hem was.
dus hij heeft ook nooit een mutsje op gehad, ant hij hielp meteen de juiste tempratuur goed vast.

Hallo allemaal, en Han in het bijzonder…

ik woon half in thailand (samui) en half in amsterdam.
ik ben september pas uitgerekend, maar wij hopen dat we in december ofzo weer terug naar samui kunnen gaan, met kindje.
ik probeer hier in samui (ben hier nu ook, ga over 2 wkn terug naar amsterdam), nu wat info te vinden over baby’s hier, misschien kunnen jullie me helpen:

• inderdaad die kamertemperatuur van de baby, weet iemand daar al wat meer van??
  • welke inentingen krijgen kids hier in Thailand (ik ga hiervoor ook nog naar een dokter hoor!)
  • tips over vliegen, ik hoorde iets van dat het eigenlijk niet veilig is om kinderen jong te laten vliegen?? wij willen wachten tot het kind 2 of 3 maanden is.

EN alle andere tips zijn welkom!!!

groetjes, Angela