Hallo,
Ik was nogal verbaasd te lezen dat veel informatie websites een kamer temperatuur van 18-20 graden aanbevelen voor pasgeboren babies…
Artsen hier in Thailand (en Azie) hebben daar een compleet andere mening over, die raden juist aan op op te passen voor een te koude temperatuur. Bedenk verder dat de temperatuur hier in sommige maanden makkelijk 35 graden is overdag, en dat veel mensen geen airconditioning hebben, maar wel gezonde kinderen hebben.
De kamer tot 18 graden koelen is bijna niet te doen, en bovendien krijg je dan een enorm temperatuurverschil met de slaapkamer ten opzichte van de rest van het huis, de badkamer enzoverder. Dat lijkt me ook niet gezond.
Grappig, overigens, ik wilde mijn kindje even mee naar buiten nemen 's ochtends voor wat frisse lucht en zonlicht, en mamma was er eigenlijk op tegen (te koud 's ochtends!! (het was 22 graden buiten) en kleedde dochtertje aan alsof ik haar op een pool-expeditie mee wilde nemen.
Overigens gaan we de komende maanden de winter in, dus bijzonder aangename temperaturen van 25 graden overdag en iets van 15 's nachts.
Ik heb het er met een goede kennis van mij (die dokter is, hier) over gehad en die dacht ook dat warmte juist goed is. Immers, zei hij, in moeders buik is het ook 37 graden, en na de geboorte moet de baby zichzelf op die temperatuur houden, en de energie daarvoor moet de baby zelf uit melk halen. Dus hoe kouder het is, hoe meer energie de baby kwijt is met zichzelf op temperatuur houden en hoe minder er dus over is om te groeien enzo.
Het klinkt logisch, maar als ik naar de gemiddelde lengte kijk van Nederlanders en Zuid-Oost Aziaten dan gaat het gewoon niet op.
Meningen?
Groeten,
Han.