Jony en sociaal-gedrag

Wij zijn net terug van vakantie van Texel, heerlijk genoten.
Jony was daar super sociaal bezig… Zaten we op een terasje lekker wat te drinken, liep ze wat rond… Her en der ging ze praten bij mensen. Of de mensen haar nou verstonden of niet, grote verhalen.
Nou kon ik merken dat sommige mensen het niet leuk vonden andere wel.

Ik vindt het heel lastig om Jony daar in te remmen. Het is super dat ze sociaal is, dat is het probleem niet. Maar ze liep ook rustig met een andere mama en een meisje mee naar de toilet, want zij moest ook plassen. Nou heb ik haar wel verteld dat ze eerst tegen mij moest zeggen als ze weg wilde of wat dan ook, dat ze niet zomaar mag weglopen bij mij vandaan.
Maar hoe vertel je een kind dat ze niet zomaar met iedereen kan praten, en dat sommige mensen het niet altijd leuk vinden/of gestoord willen worden aan tafel.

Hoe gaan jullie er mee om, maken jullie het ook mee met kids.

Tips/handvaten welkom.

Greetzz Cora

Tja… de mijne doet dat idd ook, of ik nou in de appie sta of bij de vistent of op het terasje zit, dokter het maakt haar niet uit…

Wat ik doe is dit:

Bij de appie bijvoorbeeld en ze spreekt iemand aan in de rij bij de kassa en die persoon negeerd haar gewoon omdat hij/zij er geen zin in heeft, krijgt die persoon van mij een uitbrander… Het is een mens misschien wat kleiner dan zij, maar je kunt toch het fatsoen even opbrengen om wat terug te zeggen, dat ziet ze… daarnaast zeg ik tegen haar dat niet alle mensen het leuk vinden om te praten.

Op een terasje, roep ik haar bij me als ze tegen mensen een verhaal wil ophangen die daar niet zo op zitten te wachten, want als ze eenmaal begint, kan ze zo een uutje doorgaan, en zeg ik haar dat die mensen geen zin hebben om te praten, en dat het lief is van haar dat ze een leuk praatje wil houden, maar niet iedereen vindt dat leuk.

Daar neemt ze gelukkig genoegen mee… maar ik probeer het heel simpel te houden, en vooral (of dat misschien wat onaardig is of niet) haar te laten zien dat het niet aan haar ligt maar aan die mensen die daar geen zin in hebben of kinderen maar irritant vinden…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Heel herkenbaar, de onze is ook zo vrij. Maar ook wij vinden het niet altijd even fijn dat hij bij anderen zo aan tafel zou schuiven… Tijdens onze laatste vakantie zijn we hier ‘druk’ mee aan de gang gegaan als we ergens op een terrasje zaten. Begon hij weer te kletsen en merkten we weer dat mensen er geen zin in hadden, dan riepen we hem terug en zeiden we hem: ‘die mensen praten liever even samen, net zoals papa en mama wel eens doen en jij even stil moet zijn. Maar wel heel lief van je hoor, dat je met hen wilt praten. Want dat is wel erg gezellig!’ Het gaat nu steeds beter en hij kan nu zelfs zo een half uur op een stoel blijven zitten en mensen blijven kijken zonder dat hij met ze wil babbelen Alleen door observeren ziet hij weer dingen waardoor hij gewoon keihard zijn mening geeft: kijk mama, die mevrouw heeft haar nagels roze geverfd, dat is toch niet mooi hè?! Mama, is dat een meneer daar met die lange benen?

Tis een kwestie van blijven volhouden en blijven uitleggen denk ik.

rico is ook heel sociaal maar hij heeft het mbt kinderen.
als we ergens heen gaan ofzo en hij staat bij een groepje kinderen, en die kinderen gaan naar een gedeelte naar de wegkant zeg maar waar rico niet mag komen van mij zonder dat ik erbij ben rent ie er toch gewoon mee heen. en als ik m dan terug roep komt ie niet. en als dan die andere mama haar kinderen roept en die komen wel terug rent rico er wel weer achteraan.
erg irritant ik leg hem dan ook uit dat hij naar mij moet luisteren omdat het daar gevaarlijk kan zijn (in rico’s geval die nergnes voor uitkijkt)

Super bedankt voor de tips.
Ik heb Jony daar nog niet erg ingecorigeerd, het was de laatste week erger dan normaal. Tja wat is erg :S
Ik heb dat nog niet gedaan, omdat ik bang was dat ik haar daar te erg in zou remmen.

Greetzz Cora