Jong gedrag


#1

Hallo Allemaal.

N is 4 jaar en zit op school, en heb zelf om een gesprek gevragen,
nou als het goed is heb ik die volgende week (duurt lang)
Na mijn mening praat ze niet zo goed als andere kindjes van 4 jaar.

Ik heb aan haar juf gevraagd of logopedie nodig was?
De juf zei nee dat niet, maar N toont jong gedrag (peutergedrag)
Dus volgende week een afspraak, zit nu al met van alles in mn hooft,
Dadelijk komt ze met speciaal onderwijs ofzo? (dat ben ik toch echt niet van plan)
Als dat zo was had de juf toch wel eerder aan de bel getrokken?

Snap niet helemaal wat ze bedoeld met jong gedrag?
ze telt gewoon noemt ook de juiste kleuren,
nou na de mening van de juf praat ze wel goed, dus logopedie is niet nodig.

Wat moet ik hier nou mee? het maakt me onzeker

Liefs van Mij

Gewijzigd door - Nemo op 24 Oct 2012 13:13:22

Gewijzigd door - Nemo op 24 Oct 2012 13:14:21


#2

Ik zou me geen moment zorgen maken over evt. speciaal onderwijs. Daar kom je echt niet zomaar terecht hoor, daar gaat een heel traject aan vooraf. Er moet wel heel wat aan de hand zijn, willen ze een kleutertje wat net in groep 1 zit al doorsturen naar speciaal onderwijs.

Dus geen energie steken in die ongerustheid want dat is nergens voor nodig. Jonge kindjes maken soms zulke ontwikkelingssprongen, het kan goed zijn dat ze over een paar maanden praat als de beste. Gewoon alleen al door de interactie met haar klasgenootjes.

Zo’n juf heeft veel ervaring dus die zegt ook niet zomaar dat er geen logopedie nodig is. Bovendien, tenminste zo is het hier op school, je krijgt op een gegeven moment van school een formulier over het praten van je kind. Jij vult dat in en de juf vult dat in. Die 2 formulieren worden naast elkaar gelegd en aan de hand daarvan komt er wel of geen advies voor logopedie.

Groetekes, Sje


#3

Oh, en wat speciaal onderwijs betreft: vrienden van ons hebben sinds een paar jaar hun zoontje op speciaal onderwijs en die hebben een compleet ander kind! Hij zit veel beter in zijn vel en omdat het schoolwerk op hem afgestemd gedoseerd aangeboden wordt, lukt het hem veel beter om de leerstof in zich op te nemen en te verwerken.

Dus ook al zou je ooit het advies krijgen om je kindje naar speciaal onderwijs te doen, dan toch goed in overweging nemen in het belang van je kind. Kinderen die eigenlijk op speciaal onderwijs beter op hun plek zijn maar die op regulier onderwijs gehouden worden, lopen vaak voortdurend op hun tenen om de rest bij te kunnen houden en ze zijn vaak doodongelukkig, hebben een minderwaardigheidscomplex, laag gevoel van eigenwaarde etc.

Dus zo heel verkeerd hoeft special onderwijs niet te zijn. En natuurlijk, ideaal is anders, maar soms loopt het nou eenmaal anders dan je gehoopt/verwacht had.

Maar vooralsnog geen moment zorgen maken over speciaal onderwijs. Nergens voor nodig.

Groetekes, Sje


#4

Dankje sje

Liefs van Mij


#5

En nu niet meer druk maken jongedame! Nergens voor nodig!

Groetekes, Sje


#6

Haha nee ik maak me niet meer druk!
Pffff er ging van alles door mn hooft

Maar door jou bericht voel ik me weer beter thnx

Liefs van Mij


#7

Gekke stresskip!

Laat volgende week wel nog even weten hoe het gesprek afgelopen is he?!

Groetekes, Sje


#8

Fijn dat Sje je gerust gesteld heeft

Gewoon het gesprek afwachten. Is N naar de peuterspeelzaal of kdv geweest of is dit haar eerste kennismaking met een groep andere kinderen?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#9

@sje,
Ja ik laat het hier weten als ik het gesprek heb gehad!

@Mriek,
Ja N was 2 toen ze na de peuterspeelzaal ging.

Maar kan het komen omdat ze buisjes in haar oren heeft gekregen??
Toen was ze 2 en half ongeveer.
Kan zijn dat ze daarom wat slechter praat ofzo.

Liefs van Mij

Gewijzigd door - Nemo op 24 Oct 2012 18:16:01


#10

Hoeft niks met buisjes te maken te hebben. Het kan wel als die buisjes o.a. geplaatst zijn vanwege doofheid door verstopping van de buis van eustachius, maar het hoeft niet. Het ene kind praat gewoon sneller en beter dan het andere kind.

Wat wel mee kan spelen is speengebruik en/of duimen. Dat heeft invloed op de mondmotoriek en de spraakontwikkeling. Dus mocht het zo zijn dat ze nog steeds een speen heeft en/of duimt, dan zal ze dat wel af moeten leren om het spreken te bevorderen.

Sterker nog, ik weet niet beter of een logopedist gaat niet eens aan het werk zolang een kind nog een speen gebruikt of duimt. Want dan heeft een behandeling gewoon geen zin.

Groetekes, Sje


#11
quote:

gevragen


Grappig trouwens Nemo, volgens mij woon jij niet heel erg ver bij mij vandaan in Brabant! Of je bent geboren en getogen niet heel ver bij mij vandaan.
Ik weet niet beter of die vervoeging komt alleen maar hier in de omgeving voor.

Groetekes, Sje


#12

Nou…hoe ik je verhaal lees hoef jij je echt niet druk te maken hoor!
Ze telt…noemt d ekleuren…alleen haar spraak is in jouw ogen wat achter…maar dat hoeft niks te betekenen!

Er zijn genoeg kinderen die 4 zijn en de woorden bijvoorbeeld nog breken of erg onduidelijk uitspreken.
Ik heb een jaar stage gelopen in een kleuterklas en als ik er nog aan denk hoe een paar kinderen van net 4 binnenkwamen en een jaar later overgingen naar groep 2…nou…wereld van verschil!!!

Echt waar…die spraak komt goed…maak je niet druk ze heeft misschien iets meer tijd nodig om goed te leren articuleren.

Gr, Danielle


#13

@sje,
Haha ik kom idd uit brabant ja,
Nu woon ik gem. werkendam, maar voorheen altijd gem. heusden en waalwijk

allemaal bedankt voor de reacties!!
Ik laat het volgende week weten

Liefs van Mij

Gewijzigd door - Nemo op 25 Oct 2012 18:14:14


#14

Heey das bekend … ik kom ook ook uit brabant… Gemeente Wijk en Aalburg

Ben benieuwd naar gesprek vlgd week … maar hoop dat je de ergste zorgen/spanningen zijn weggenomen…

Als het echt iets is dat zorg nodig heeft … dan zou er toch sneller gesprek plaats vinden? Evt telefonisch?


#15

hallo.
Nou ik heb vandaag pas het gesprek gehad, ze word overgeplaatst na een andere klas omdat haar beste vriendinnetje en N samen heel jong gedrag vertonen,
en alles van elkaar na doen, zoals op elkaar springen in de klas, als de een moet plassen dan de ander ook. ook maken ze ruzie (kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar)

De juffen denken dat het beter gaat als N na een andere klas gaat en meer tot rust kan komen, en beter zal gaan opletten/doen
Ik vind het eigelijk helemaal niet leuk 2 vriendinnetjes uit elkaar halen.
word er gewoon emotioneel van hoor! (klinkt miss stom)

Oja en ook nog miss dat het beter was dat n halve dagen na school kwam pffff nou ik heb gezegt we kijken het eerst wel even zo aan! want N vind school zo leuk!
En omdat ze moe is rond 11 uur, ze vroeg aan mij is dat thuis ook? haha nee energy genoeg! ze gaat gewoon om 7 uur na bed en volgende ochtend om half 8 is ze wakker.

Nouja maandag dus na een andere groep

Liefs van Mij

Gewijzigd door - Nemo op 08 Nov 2012 17:01:12


#16

Jammer inderdaad als 2 vriendinnetjes uit elkaar gehaald worden, maar soms is het gewoon beter. En weet je, ze krijgen en verliezen nog zoveel vriendinnetjes in hun schoolperiode. Da’s niet te tellen. Dus komt vast ook wel weer goed.

(Overigens, mogelijk heb je het niet in de gaten maar je gebruikt alleen de voorletter van je kleine meid in je berichten en in je banner staat wel haar volledige naam).

Groetekes, Sje


#17

Zie het als voordeel dat er wat mee gedaan wordt. De twee vriendinnen kunnen elkaar behoorlijk van het werk houden hoe gezellig het ook is. Ze zijn op school om wat te leren. Als ze echte vriendinnen zijn blijft het ook als ze niet bij elkaar in de klas zitten.
Halve dagen zie ik niet zitten, als het echt niet wil kun je haar altijd een middag bij huis houden.

Dion zit ook met zijn vriendje op het kdv, zij worden ook regelmatig uit elkaar gezet omdat het erg gezellig gaat maar wel storend is voor de rest. (zeg net tegen mijn man ik wil wel eens zien hoe ze daar zitten te teuten haha zie ze al helemaal zitten)
Laat haar nog ff lekker kleuteren en het jonge gedrag gaat er vanzelf vanaf. Ze mag 3 jaar kleuteren he dus ze heeft nog even.


#18

Hallo,

Nina zit nu een paar dagen in haar nieuwe klas, gaat opzich wel goed.
maar ze vind de meisjes niet zo leuk.
Er zit blijkbaar een meisje in haar klas die niet zo lief tegen haar is.
en ze wil graag terug na haar andere groep.

Moet ik dit nu al tegen haar juf vertellen?
Pffff

Liefs van Mij


#19

Ik zou het sowieso gewoon zeggen tegen de juf. Niet om te zeuren of klagen maar ze moet gewoon weten wat er in haar klas speelt.

Groetekes, Sje