Jokken om mamma een plezier te doen

Ik heb een probleem met mijn dochtertje van 3 jaar en ik kom er maar niet uit.

Mijn dochtertje is op het dagverblijf regelmatig het slachtoffer van "ongelukjes"
Ze komt dan met blauwe plekken en krassen thuis. Ze is geen kind dat het meteen terug doet bij de boosdoener, maar eerder snel gaat huilen en hulp gaat halen / haar beklag doet bij de leidsters.
Ik hoorde van een leidster eens dat een bepaald kind dit regelmatig doet en op een keer, toen de kleine meid met een lelijke krab over haar oog thuis kwam was ik het zo zat dat ik heb gezegd dat ze het van mij terug mag doen.
Als zij slaat sla je maar harder terug en als ze krabt krab jij harder terug.
Je hoeft niet te huilen en je mag heel erg boos van mij worden…

Het resultaat:
Elke keer als ze een blauwe plek heeft of een schaafwond, en ik vraag hoe het komt krijg ik een verhaaltje te horen dat elke keer weer anders is.
Altijd verteld ze mij dat een kindje het gedaan heeft en altijd verteld ze me dat ze het terug heeft gedaan en dat het andere kindje moest huilen.
Maar elke blauwe plek heeft vier verschillende versies. Uiteindelijk, als ik benadruk dat ze niet hoeft te jokken tegen mamma, blijkt dat ze zelf is gevallen of dat een kindje het heeft gedaan maar dat haar reactie helemaal niet zo heldhaftig was als eerder verteld.

Ik blijf maar benadrukken dat ze er niet over hoeft te jokken.
En dat mamma niet boos wordt als ze niet terug durft te slaan.
Ik vind het zo erg dat ik haar zover heb gebracht dat ze niet eerlijk tegen mij is.

Als ik vraag waarom ze jokt krijg ik een vaag antwoord, bijvoorbeeld omdat ik dat leuk vind en dergelijke… wat moet ik hier nou mee?

hoi,

op deze leeftijd weten ze nog niet wat jokken daadwerkelijk is. Ze proberen jou te pleasen omdat je heb gezegd dat ze iets mag doen. Maar waarschijnelijk mag ze het niet van de leidsters. Ze is in de war. Ik zou eerder de leidsters erop aan spreken met haar erbij. En har aanleren dat ze niet hoeft terug te slaan maar dat ze kan zeggen bijvoorbeeld Ik vind het niet leuk dat je dat doet en doe je het nog een keer dan ga ik naar de leidsters. Het is beter dat ze het oplossen met een volwassenen in de buurt dan dat ze elkaar de hersenen inslaan op een gegeven moment. Ik snap dat je denkt laat er maar een keer terugslaan daar leert het andere kindje het wel. Spreek de leidsters erop aan. Laat hun vertellen hoe ze aan de blauwe plekken komt. En soms weet je gewoon niet waar het vandaan komt. Mijn dochter zit redelijk vaak met blauuwe plakken maar weet dan geeneens hoe ze er aan komt. Soms stoten ze zich.
Ik vind het ook een beetje bij de leeftijd horen hoor. Ze gaan steeds meer ontdekken en durven ook steeds meer dus zullen ook eens opklimmen wat nog niet helemaal goed gaat. .

groetjes

lon106

Hoi,

Nee, niet je kind leren om dan terug te gaan slaan. Fout, fout fout!
De leidsters moeten er op toezien wat er allemaal gebeurd.
Dus als jou kindje door steeds het zelfde kindje wordt gekrabt/geslagen dan hoort de leidster daar wat van te zeggen tegen dat kindje en de ouders.
Jouw kindje hoeft hier niet over te jokken, tegen pap of mam kun je immers alles vertellen.
Mijn kinderen hebben ook wel eens blauwe plekken of een schaafwond.
Kinderen vallen nogal eens of stoten zich en kunnen zich er eigenlijk niets meer van herinneren.

Waar zijn die leidsters dan op dat moment vraag ik mij af?
Ze moeten toch echt wel zien dat een kindje door een ander wordt geslagen.

Groetjes lisan.

terugslaan is indd niet de methode maar mijn dochter heeft op een basisschool gezeten en daar mochten ze elkaar niet slaan(logisch) niet schelden (logisch) en NIET klikken dus met andere woorden als je geslagen ofzo was had je gewoon domme pech want je mocht niet klikken toen heb ik toch ook tegen me dochter gezegd als ze je slaan sla je terug en het liefst iets harder maar laat ik niet merken dat je ooit als eerste slaat
Is gelukkig nooit nodig geweest.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn dochtertje ook heel duidelijk gemaakt dat ze nooit als eerste moet beginnen met slaan.
De leidsters zien regelmatig dat dit kind mijn dochtertje krabt.
Het probleem is dat andere kindjes zonder pardon terugslaan en mijn dochtertje doet dit juist niet. Ze gaat huilen en haar verhaal vertellen bij de leisters. Die hebben al zo vaak de boosdoender straf gegeven, maar tevergeefs.
Op de één of andere manier doet het meisje dit bij alle kleinere kinderen, maar mijn dochtertje is een stuk ouder.
Wat zal ik zeggen…mijn dochtertje is behoorlijk scherp met haar tongetje, ze is erg goed met het verbaal van zich afbijten. Maar slaan en schoppen zit er gewoon niet in… Ze is er in mijn ogen te lief voor.

Het resultaat is nu dus dat ze verhaaltjes verzint om mij een plezier te doen, terwijl ze in het echt helemaal niet zo heldhaftig was. Ze doet dit om mij tevreden te stellen. Ook al heb ik al duizend keer gezegd dat ik sowieso trots op haar ben en altijd van haar hou, ook als ze niet terug durft te slaan.
Dat het niet nodig is om te jokken. Maar ze blijft het toch maar doen.
En dat breekt mijn hart… ik ben aan de ene kant erg trots dat ze zo’n lief karaktertje heeft en niemand pijn wilt doen. Aan de andere kant is een beetje pit en lef geen overbodige luxe in deze steeds harder wordende maatschappij.

quote:
hoi,

op deze leeftijd weten ze nog niet wat jokken daadwerkelijk is. Ze proberen jou te pleasen omdat je heb gezegd dat ze iets mag doen. Maar waarschijnelijk mag ze het niet van de leidsters. Ze is in de war.

</BLOCKQUOTE id=quote>

Hoi,
Van de leisters mag het ook in principe niet, maar een leidster zei tegen mij, toen ze voor de zoveelste keer weer de pineut was: “ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar het zou goed zijn als ze het een keertje terug doet”. Zodra er terug wordt geslagen doet dat kindje het niet meer. Ze heeft al zo vaak straf gekregen van de leidsters, maar ze blijft de kwetsbare en gemakkelijk te pakken kindjes lastig vallen. Mijn dochterje is er zo één.

Hoi,

Ik vind dat niet normaal. Ik vind dat hun de ouders er op aan moeten spreken. Of dat hij eens een keer door een andere leidster wordt gestraft. Maar goed dat is mijn mening.

groetjes

lon106

Hoi,

Wel sneu voor je kindje!
Ze is waarschijnlijk te bleu om wat terug te doen.
Zou zo"n kindje dit thuis nou ook doen (dat slaan en krabben e.d.)?
Die ouders vinden het waarschijnlijk helemaal niet erg als ze een krab op hun arm hebben ofzo.
Mijn dochter heeft ook wel eens een klap gegeven en dan werd ze bij de arm gepakt en even op de gang gezet. En even streng toespreken natuurlijk dat zoiets niet kan natuurlijk.

Ik denk zelf: als dit kindje op het dagverblijf is en dit dus doet dan is degene die op de kinderen past verantwoordelijk en dan zal die dit kindje misschien even bij de arm moeten pakken of op de gang zetten.
Is dit eigenlijk wel door de leidsters met de ouders besproken?
En desnoods wordt dit kindje verwijderd van de opvang en zoeken de ouders maar een andere oplossing voor opvang.

Groetjes Lisan.

Mijn zoontje is nu al twee keer van de opvang thuis gekomen met een bijtwond. Een jongetje van anderhalf heeft 't op hem voorzien. Ze doen er alles aan om het te voorkomen en zijn daarover met de ouders en ook met ons in gesprek. Het klinkt alsof de leidsters op jullie dagverblijf het wel iets serieuzer mogen oppakken richting dat kindje dat haar die blauwe plekken en krassen bezorgt.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Gut, als ik hier mijn berichtje teruglees, dan lijkt het haast wel alsof ik een engeltje als dochter heb. Dat is ook niet zo hoor…
Eerlijk gezegd heeft mijn mevrouwtje een erg sterk willetje. En ze heeft haar bekkie ook wel bij zich. Maar toch zit er een heel lief en gevoelig karaktertje in.
En slaan en schoppen zit er nu eenmaal niet zo in.

Over het dagverblijf ben ik persoonlijk juist wel erg te spreken. Ze nemen erg veel tijd voor de ouders en voor de kinderen.
En het meisje dat slaat is verder ook een liefje. Het is aan de ene kant denk ik een onvermogen om haar onvrede zonder slaan en krabben duidelijk te maken, maar dan is ze daarbij wel zo snugger om de sterkere kindjes met rust te laten.
Ik vraag me af of het een oplossing is om een kindje dan van het dagverblijf te sturen. In de toekomst zal mijn dochtertje nog wel meer met dit soort dingen te maken krijgen, en dan moet ze er ook mee om kunnen gaan.

Zucht…het is soms best wel moeilijk hoor dat opvoeden. Mijn eerste prio is nu dat ik mijn dochtertje weer zo ver krijg dat ze eerlijk tegen me is.

Hoi,

Ja, valt soms niet mee he dat opvoeden.
Ben ik helemaal met je eens!
Maar toch om er even op terug te komen, ik blijf van mening dat als dat kindje blijft slaan e.d. en niets helpt gewoon dan moeten ze die eraf halen.
Stel mijn kind deed zoiets en niets hielp (straffen) dan zou ik ook niet willen dat ze daar bleef.
Kinderen moeten leuk met elkaar spelen. Dat je misschien eens per ongeluk mept door dat je druk rent ofzo dat kan natuurlijk.

Groetjes Lisan.