Hoi,
Het jenaplan is erg op het individu gericht en op eigen verantwoordelijk tot leren. Je krijgt wel sturing maar ik vind zelf te weinig. Ook wordt verwacht dat als je kind een bepaald nivo in rekenen heeft en een ander kindje helpt als het daar moeite mee heeft. Op zich is dat niet erg maar ze voeren dat op veel scholen door in het een soort budy zijn. Dus het goede kind wordt aan het wat zwakkere gekoppeld. Ze gaan uit van de zelfleerzaamheid van je kind dat een kind graag leert en wil leren en helpt. En ik persoonlijk ga daar niet altijd van uit. Ik vind de sturing vanuit de leraar erg op de achtergrond staan daar.
Wij hebben gekozen voor een school dat het principe van het daltononderwijs ( een afgezwakte vorm van jenaplan) combineerd met het traditionele onderwijs.
Dat is kinderen werken op hun eigennivo maar hebben ook nog klassikaal les en zitten maar gemend met een leerjaar hoger of lager. Ook zitten de kleuters ier nog apart van de rest van de school. Ze zitten wel in hetzelfde gebouw maar hebben wel hun eigen gang. Ze worden vrijgelaten daar waar je kind het aan kan en begeleid waar dat echt nodig is. Ook al volgt je kind een eigen programma toch blijft de klas ook belangrijk.
Dus zowel vrij als klassikaal.
Dalton/ klasiek is gericht om op nivo les te geven en kinderen niet te dwingen met ieder ander op een bepaald nivo te blijven. Zo kan een kind goed zijn in rekenen en zwakker in taal dus met rekenen zit het een nivo hoger en met taal een nivo lager ook gaat men uit van individuele begeleiding dat als het zwak blijft in taal van een leraar meer begleiding krijgt. Ook hier worden wel een een medeleering gevraagd de zwakkere te helpen maar daar wordt niet hoofdzakelijk vanuit gegaan. Daarnaast wordt er op nivo klasikaal lesgegeven en wordt er klasikaal in je eigen groep begonnen en gesloten ook zullen alle andere lessen waar geen nivo aangegeven kan worden zoals gym en handarbeid enzv altijd in een en dezelfde groep gedaan.
goed dat zijn mijn ideen en ervaringen bij mijn keuze voor onze dochter.
groetjes,
lon106