Wat een berichtje lees ik nu weer op de site van De Telegraaf. Verschrikkelijk!! Zowel de moeder als de vader mogen van mij part… (vul zelf mar in). En de straffen!! Veel te laag! En wat een smoesjes van de moeder! Walgelijk!
Vader weer verdacht van aftuigen zoontje
Fred Soeteman
ZUTPHEN - Niels was nog geen anderhalf jaar toen hij bont en blauw was over zijn hele lichaampje. Een dubbele armbreuk, een enorm gezwollen en gebroken neusje, een kapot verhemelte en een grote paarsblauwe plek onder kin en kaak: “Gewoon heel verdrietig om te zien”, zei gisteren de Zutphense rechtbankpresident mevr. mr. M. Roessingh over de foto’s van de hummel.
Vader Gert B. (39), twee jaar geleden vrijgesproken toen hij werd beschuldigd van het mishandelen van Niels’ tweelingbroertje Leon, zegt ook nu niets te weten van gewelddadigheid, maar ook dat hij het zich niet herinnert.
Samen met zijn eveneens verdachte echtgenote Janita (39) presenteerde hij politie en rechtbank allerlei net zo onschuldige als onwaarschijnlijke verklaringen voor de verwondingen van zijn zoontje: de plek onder Niels’ kin kon zijn ontstaan toen hij in het babybadje onderuit was gegleden. “Het was een reflex”, zei hij in zijn uitleg waarom hij het jochie toen met een greep onder de kin omhoog had getrokken. “Je kunt zo’n kind toch niet laten verdrinken? Ik heb gewoon gedaan wat ik moest doen.”
En de dwarse breuken in beide botten van Niels’ onderarm? Dat moet gebeurd zijn, meende moeder Janita, toen hij bij het kruipen was uitgegleden. Die grote blauwe plek op het ruggetje? Misschien van het “rare randje in de buggy”, dacht moeder. Het gezwollen gezichtje met de beide ogen blauw? Dat kon best gekomen zijn door het menthol-verkoudheidszalfje.
Boksersneus
Rechter mevr. Roessingh: “Daar krijg je toch geen dichtgeslagen ogen en een boksersneus van?”
Ook het als oorzaak geopperde gestoei met broertje Leon leek de rechter vergezocht: “We hebben het over jongetjes van anderhalf. Niet over beroepsboksers.”
Officier van justitie mr. J. Buttinger eiste tegen vader voor zware mishandeling een gevangenisstraf van 2,5 jaar. Moeder Janita, die zich onvoorwaardelijk loyaal aan haar man betoont, oordeelde hij medeschuldig omdat ze nooit heeft ingegrepen. Tegen haar was de eis 1,5 jaar cel.
De tweelingbroertjes zijn inmiddels voor de tweede keer in een pleeggezin geplaatst en keren als het aan Jeugdzorg ligt niet bij vader en moeder terug. “Een pak van mijn hart”, zei de officier.
Hij voelt dan ook niets voor het voorstel van een psycholoog het viertal opnieuw een langdurig training te laten volgen in de gezinspsychiatrische kliniek, waar men ook al zes weken onder voortdurend toezicht had ‘geoefend’ voorafgaand aan de hereniging thuis in Apeldoorn, waar Jeugdzorg de situatie eveneens in het oog hield en waar regelmatig medische controles waren voorgeschreven.
Janita sprak van ‘ongeloof en frustratie’, “dat mij dit overkomt”. En een paar maal zei ze: “Ik weet dat ik een goede moeder ben.”
Een psycholoog heeft gerapporteerd dat het voorstelbaar is dat Gert B. bij oplopende spanning niet meer goed weet wat hij doet, en dat hij zich daarna zijn “destructieve gedrag” inderdaad niet herinnert.
Uitspraak: 9 juni