Je inhouden om niet te slaan

Ik ben echt van mezelf uit to-taal niet agressief en papa ook niet, maar we staan er soms van te kijken hoe pissed we kunnen worden van zeurende kinderen! Ik had al een topic geopend over het ellenlange bedproces bij ons en gisteren was Eva zo vervelend dat ik haar wel wat kon doen. Ik was zelf verkouden en wilde met stijve spiern op de bank. Zij zeurde over haar prinsessendeken. We hadden een nieuw dekbed + overtrek gekocht, ze had het zelf uitgezocht en het was prima dat die deken dan op werd geruimd (te warm). Dus ze gaat onder dat dikke dekbed en ik ruim de deken op. Drama. En maar zeuren. Ik werd echt LINK. Ik wilde haar het liefst een klap geven, echt.

Papa had afgelopen week hetzelfde. Eva maakte drama’s om niks. Ze was oververmoeid na het kerstetentje en huilde en dreinde. Papa werd ook link en zette haar kwaad en hardhandiger dan normaal op de gang. Ze kwam naar me toe en zei dat papa ‘haar hoofd altijd kapot maakt’. Wat ze bedoelde? Geen idee. Papa slaat nooit, dus ik weet het niet.

Wij zijn echt niet voor slaan, maar we merken wel dat we allebei soms tot 100 moeten tellen. Slaan lost niks op, maar soms voel je gewoon frustratie! Ik wist niet dat ik dat in me had en papa ook niet. Wij zijn van die mensen die oude vrouwtjes helpen met oversteken, haha, helemaal niet aggressief ofzo. En ook niet heetgebakerd van karakter. Maar ze halen soms het bloed onder je nagels vandaan en dan moet je jezelf echt herpakken om geen verleidelijke tik te geven. Ik heb Eva gisteren wel een beetje hard bij haar armen gepakt en voelde me toen heel schuldig. Er zijn ouders die hun kind constant slaan, of uitschelden. Je zou ze de kost moeten geven! Laatst nog in de V&D. Een kindje stak haar handen uit en zat bijna tussen de liftdeuren. Ik zou zeggen: 'Pas op schat!", maar die aso-moeder zei: ‘Motte oew haanden eraf? Stomme doos!’ Haar kind was hooguit 1,5! En wel zwanger van een tweede…Zo wil ik niet met mijn kinderen omgaan!

Maar goed, ook ik moet me soms tot 100 tellen! Hebben jullie dit ook? En ben je ook ooit verleid tot een tik/kneep? Ik kreeg vroeger wel klappen trouwens en dat ben ik nooit vergeten. Het kwam niet vaak voor, maar is weleens gebeurd. Dat wil ik dus niet doen bij Eva en Max, maar goed…soms denk je echt van: GRRRRR, HOU OP! Zeker als je zelf brutaal wordt toegesproken door een 3-jarige en zij je slaat!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Tot 100 tellen wat dacht je tot 1000

Hier valt het gelukkig mee, Dylano heeft een vrij rustig karakter, maar herken het wel van Madelon. Oeffffff.

Slaan heb ik nooit gedaan hooguit tik op der vingers naar waarschuwen dat ze ergens niet aan mocht komen en dan verder maar tot 1000 tellen of ik ging zelf even weg uit de sitiuatie.
en Madelon heb ik een keer terug gebeten was toen ze 2 1/2 was want dat hield maar niet op. Een keer terug gedaan en ze heeft het nooit meer gedaan.

Dylano kan ik echt nog straffen met hoek en zijn kamer, maar dat zal wel komen omdat het niet zo vaak voorkomt.

Liefs Michelle

ik tel dan niet ik ga gewoon even heel hard de muziek aanzetten en meekrijsen haha of ik zet m gewoon op zn kamer dan hoor ik m ook nie meer
soms heb ik dat even nodig als ie echt tot het naatje wil gaan.
ik heb persoonlijk niet echt dat ik zoiets heb van; ik kan m wel een mep geven.
eerder dat ik dan denk: was ik maar een dag weg.
ik ben zelf best agressief geweest als puber, in mijn woorden ook. maar ik kan niet zeggen dat ik dat heb tegenover rico. wel natuurlijk dat ik af en toe helemaal zoiets heb van: AARGHHHHH KAPPE NOU!!! en ik heb soms wel de neiging om een keer mn stem meer te verheffen dan gewoon stem verheffen, dat ik echt een keer zou kunnen roepen dat het afgelopen moet zijn, maar ik ben dat meestal voor om m gewoon even op zn kamer te zetten en te zeggen dat hij daar blijft tot ie weer lief kan doen.

Hahahaha, tegen de tijd dat ik bij 1000 ben zal ze wel zijn gekalmeerd (en ik ook!) helaas werkt het hier niet om terug te bijen of te knijpen, want Eva leert dan niet dat het niet mag. Ik heb haar eens teruggeknepen en helaas bleef ze het daarna gewoon doen. Het wordt toch tot 1000 tellen dan!

Groetjes Rainbow

òf gewoon weghalen uit de situatie, kamer op deur dicht klaar. Rico bijt gelukkig niet, hij heeft dit trouwens wel een keer geprobeerd maar heb er niet op gereageerd. toen was het ook meteen afgelopen, want b.v. toen rico aan het spugen was (in mijn gezicht) ben ik gelijk heel boos geworden. dat vond ie blijkbaar reden genoeg om ermee door te gaan. dus vandaar dat ik niet reageerde op het bijten. en gelukkig hielp dat…

AFLEIDEN MET IETS ANDERS!

Niks geen klappen geven , misschien hooguit je stem verheffen en echt laten merken dat het genoeg is maar hier is het AFLEIDEN de beste manier.

Ik moet wel toegeven dat ie papa’s karakter heeft (niet boos te krijgen die papa) en niet eens wekelijks boos wordt.
ALS hij eens boos is en ik hem niet kan afleiden dan komt ie uiteindelijk een minuut in de hoek te staan en dan is het tranen met tuiten dat ie uit de hoek wil en dan komt er uiteindelijk een sorry en een kus en dan is het weer over voor een week.

En als je zegt : als jIJ nou lief gata slapen dan gaan we moregn naar de speeltuin oid?

Gr, Danielle

Ohhh ik snap je helemaal hoor, ik negeer het, dit werkt voor mij het beste dan zijn die krokodillentranen ineens weg, schreeuwen goed, dat mag op je kamer met de deur dicht! Doei! Maar ik merk vooral als ze moe zijn dat het van die draken worden! opffffff ik weet nog dat J me in mijn gezicht had gespuugd en ik er zo klaar mee was (kon zelf wel janken) dat ik gewoon het huis uit ben gelopen!

Heel herkanbaar,
hier hetzelfde met het bedproces! (had nog niet op je andere topic gereageerd). schreeuwen, krijsen ik wil niet slapen!! piepen alles. ik wordt er ook echt gefrustreerd van.
nu hebben we een beloningssysteem. als ze zonder “problemen” gaat slapen mag ze een bloemtje plakken (op haar dora planner) en bij 10 bloemetjes krijgt ze een kleinigheidje van me.Ze zegt al een paar dagen, nu ga ik zonder piepen slapen, het werd wel minder maar t was niet weg, dus geen bloemtje (hard he ) maar gisteren ja hoor! gaan wanklank meer gehoord!! ben benieuwd hoe t vanavond gaat.

Maar als ze zo moeilijk doet en zo schreeuwt (vaak als Sam ook net 2 tellen op bed ligt ggrrrr) dan wordt ik ook echt pissig, terwijl ik normaal echt wel rustig en totaal niet agressief ben…

groetjes!

Ik ben echt heel erg tegen slaan, maar toch kan ik het me wel voorstellen. Ik ben vroeger door mijn ouders flink geslagen en dit ben ik nooit vergeten. En echt niet dat ik daardoor beter luisterde. Mijn ouders spraken ook nooit iets uit, waar ik echt niet tegen kan. Want ik ben juist van het alles uitspreken en niet van het doodzwijgen. Ik heb lieve ouders, maar het steekt me nog steeds dat als ik niet luisterde ze (en met name mijn moeder) er echt op los ramde.

Tim heeft een relaxed en rustig karakter. En natuurlijk doet ook hij dingen die niet mogen, maar even op de gang zetten is voldoende. Maar echt driftbuien ofzo heeft hij niet. Toch heb ik het 1 keer gehad dat ik zo boos was dat ik hem wilde slaan. Ben hier zelf toen zo van geschrokken, omdat ik echt niet wil slaan. Ondanks dat je het dus niet wil en van nature niet agressief bent, kan het toch wel eens gebeuren dat je dit wil doen.

Ik heb toen niet geslagen, maar ben even weggelopen om mezelf weer rustig te krijgen. Goed van je dat je niet geslagen hebt. Ik verbaas me er soms wel eens over hoe makkelijk mensen slaan. Natuurlijk weet je niet wat er allemaal vooraf gegaan is. Maar soms zie ik ouders in de winkel om niks hun kind slaan.

Met het voorbeeld van de lift, zou ik precies hetzelfde reageren als jij. Je hoeft niet alles meteen zo bruut en boos te benaderen is mijn mening.

Groetjes,
Sandra

@Sandra, je hebt inderdaad al eens eerder verteld hoe het thuis bij jullie ging. Ik kan me voorstellen dat dat veel indruk op je heeft gemaakt! Juist daarom willen wij onze kinderen ook niet slaan. Ik wil dat ze zich thuis veilig voelen en als je soms ziet wat er in de stad gebeurt, schrik ik weleens. Kinderen krijgen soms een klap om niks (in mijn ogen dan).

@Gidget, wij hebben die Dora planner ook! Was vorige week een aanbieding bij Kruidvat en ik heb er meteen twee gekocht (een van Diego voor Max straks). Ik ga die ook gebruiken, pik ik mooi jouw idee, haha. Eva is altijd ta paaien voor een beloningssysteem! Maar dan wel zoveel bloemetjes en dan bv een keer naar een speektuin ofzo. Ik ga niet belonen met bv een cadeautje. Deze keer niet.

Goeie tips allemaal ladies! Ik ga het er ook even met papa over hebben, want die zat er vorige week erg mee dat hij Eva iets heftiger op de gang had geplant en ze daar overstuur van was. Hij zegt dan: ‘Ze is pas 3!’ en eigenlijk is dat ook zo. Ze denken gewoon anders dan wij en doen dingen zonder nadenken. Dan moeten WIJ dat maar doen en soms moet je dan weglopen!

Groetjes Rainbow

En wat ik nog wilde toevoegen in mijn verhaal is dat het ook al wat zegt dat jullie er zelf van schrokken dat jullie haar wilde slaan. Het is al goed dat je erover nadenkt dat je het echt niet wilt en dat je je lullig voelt. Dat geeft al aan dat jullie het ook echt niet willen. En als het een keer echt gebeurd, voel je dan niet schuldig. We doen allemaal wel eens iets wat we eigenlijk achteraf anders hadden willen doen.

Ja, erg he hoe makkelijk kinderen soms geslagen worden. Ik liep laatst in de winkel en een kind liep per ongeluk ergens langs waardoor er iets viel. Was niet iets breekbaars ofzo en ik zag echt dat het kind het niet expres deed. Nou die kreeg me meteen een paar slagen van die vader, echt niet normaal. Ik had zo te doen met het jongetje. Hij was ook nog eens heel klein, echt zo erg vond ik dat!

De tip van Miss T vind ik ook een goede en helemaal niet raar. Soms moet je kinderen ook even uit een negatieve spiraal halen en werkt dat vaak beter dan ze alleen maar te straffen. Wij hebben laatst een ouderavond van de creche gehad met als thema positief opvoeden. Die werd gegeven door de GGD en was erg leuk en leerzaam. En ook erg herkenbaar, want ik ben zelf ook wel voor een positieve opvoeding.

Groetjes,
Sandra

Het erge vind ik, dat die kindjes die (vaak) geslagen worden er niet eens meer van opkijken. Ik begrijp niet waarom je voor kinderen kiest, terwijl je je er blijkbaar enorm aan ergert. Kijk, dat doe ik ook weleens, maar de liefde voor hen overheerst overduidelijk. En als je van iemand houdt, sla je diegene in primcipe niet. Hoewel ik dus vroeger ook weleens een fikse klap kreeg en toch uit een warm gezin kom. Het heeft vaak te maken met je eigen gevoel denk ik. Sta je sterk in je schoenen, dan kun je je ook beter inhouden. Dat gevoel van onmacht heb ik ook vooral als ik me zelf niet lekker voel, zoals gisteren met die verkoudheid. Papa had het ook op een moment dat hij migraine had.

Ik merk ook dat Eef slecht reageert op straf. Ze neemt het slechte gedrag over en dat is niet de bedoeling. Laatst zei ze: ‘Ik maak jou dood’. Had ze geleerd op het kdv. Ze begrijpt helemaal niet wat ze zegt. Wij benaderen haar 9 van de 10x ook positief. Papa heeft daar iets meer moeite mee soms en gaat bv nog harder praten als ze lastig is. Dan belandt ze in zo’n bui en komt ze er niet meer uit. Ik doe dan wat Miss T. zegt. neem haar in mijn armen en praat rustig en langzaam tegen haar. Dan komt ze snel bij en geeft ze zelf een knuffel. Papa ziet nu ook dat dat beter werkt dan haar laten schreeuwen op de gang.

Groetjes Rainbow

nee ik doe ook niet altijd een kadootje, meestal niet zelfs… maar ze is toe aan nieuwe stiften, dus zo heb ik twee vliegen in 1 klap
je kan alsbeloning ook doen dat ze mag kiezen wat jullie eten die avond… werkt hier ook goed!

idd die van t kruidvat,! leuk is die he? emma wil nu graag weten wanneer wat komy. ze vroeg elke ochtend wat gaan we doen vandaag en waar ga ik naartoe? nu vraagt ze het niet meer, ze kijkt 's ochtends en 's avonds op de planner en weet dan genoeg… heel fijn en leerzaam voor ze!

groetjes

Nou, kijk ik vind persoonlijk nog altijd dat een afranseling en een tik heel anders zijn. Dit neemt niet weg dat je het zorgvuldig moet toepassen. Vroeger wist men niet beter, ik werd ook regelmatig geslagen en mijn moeder weet nu ook beter. J krijgt hier heel sporadisch een tik. Ik ga niet zeggen nooit. Als ze echt iets doet wat heel gevaarlijk is en na 2 keer waarschuwen er nog niets gebeurt dan is het klaar, en dan krijgt ze wel eens een tik. (op de vingers) Als je een kind hebt die constant de grens opzoekt is het wel moeilijk. Je wil natuurlijk ook niet dat ze de vingers verbranden, tussen de deur steken etc, dat is vaak veel gevaarlijker. Die woede begrijp ik trouwens heel goed. We zijn allemaal mensen, en als ik echt denk dat ik iets verkeerd heb gedaan dan bied ik daarvoor ook mijn excusses aan, ik bedoel, daar kunnen ze ook van leren, mama heeft niet altijd gelijk! Overigens word hier in Malawi wel aan afranselingen gedaan, soms heel heftig!