Jasper de peutergroep... en zesde ziekte

…leuker vind dan z’n mama?

Vanmorgen voor het eerst m’n mannetje naar de peutergroep gebracht, hij had een wenochtend en vrijdag gaat ie echt over, een van de vaste leidsters van de baby/dreumes groep ging met ons mee. En hoewel Jasper het hartstikke goed deed kreeg ik echt een brok in mn keel…
Ik weet natuurlijk wel dat het voor hem uiteindelijk veel leuker is, veel meer uitdaging en dingen leren van de oudere kindjes maar toch… Z’n mede-boefjes missen van z’n huidige groep, weer wennen aan nieuwe leidsters terwijl de anderen zo vreselijk lief en gezellig zijn (dat zijn deze vast ook hoor ) en het besef dat het idd echt vreselijk snel gaat…
Het ging allemaal natuurlijk prima, Jasper wilde meteen wel de hele dag in z’n nieuwe groep blijven!
S’middags afscheid genomen met leuke knutselcadeautjes;

Ja, kleine kindjes worden groot!

Groetjes Carolien.

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lpmf.lilypie.com/kGF5p2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Premature Baby tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 30 Jun 2011 21:05:58

Ja, dat zijn de leuke en ook moeilijke momenten. Ze worden zo snel groot! Ik hoop dat Jasper het goed gaat doen en leuk gaat hebben op de nieuwe groep.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

wat leuk gemaakt zeg!
en tuurlijk is dat moeilijk meid… ik snap het helemaal. dat is steeds bij elke mijlpijl van het ouder worden weer zo…dadelijk naar de kleuterklas, en als ze 5 worden leerplichtig. dan de middelbare…pff het gaat veelste snel allemaal

Weer een nieuwe fase…
Ik hoop dat ie heerlijk gaat genieten in de peutergroep! En jij bent er ook vast snel aan gewend hoor

@Inge… nu ga je wel HEEEEEEEEL errug snel
Overigens heb ik dat leerplichtig met 5 niet echt als een mijlpaal gezien hoor. In feite veranderd er niet zoveel omdat ie vanaf 4 toch al hele dagen naar school gaat. Tja je kan alleen niet meer buitenom het seizoen op vakantie.
Nu na de zomervakantie naar groep 3 vind ik een veeeeel grotere stap… Als ik eerlijk ben zelfs de eerste mijlpaal waar ik écht een beetje moeite mee heb…

nee dat is niet helemaal waar suzsje. als ie 4 is MAG hij hele dagen naar school dat is iets anders dan het moeten. want wij hebben b.v. besloten hem eerst 3 dagen te laten gaan ipv 5. en het laatste half jaar kijken we of fulltime school goed gaat voordat hij verplicht moet gaan. dus ik vind het echt wel een mijlpaal hoor! dan kun je je kind niet zomaar thuis houden omdat je m anders zoveel mist

Hmmm… tja dat MAG natuurlijk wel.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat je daar heel snel vanaf stapt. Rico zal het waarschijnlijk ook erg leuk vinden op school. En dan is het niet leuk als je vriendjes wel 5 dagen mogen, en jij maar 3.
Volgens mij wilde Bakmama dat eerst ook zo doen met Thijs, al was die nog wat jonger natuurlijk toen hij naar school ging… Maar als je ziet dat een kindje gewoon ontzettend graag naar school gaat… waarom zou hij dan niet meteen 5 dagen mogen?
En ook als je m thuishoud als ie 4 is mist ie een hoop hoor. Ziet hij werkjes hangen die andere kindjes hebben gemaakt… maar die van hem hangt er niet bij omdat ie er die dag niet was!
Als dat een keer gebeurd omdat hij ziek is, of omdat je nog net even een weekje op vakantie wil buitenom het hoogseizoen is dat natuurlijk niet erg. Maar ik denk dat als het áltijd zo gaat, het wel frustrerend is voor een kindje.

Wat leuk dat hij nu naar de peutergroep gaat. Weet nog wel dat Tim er echt aan toe was en het helemaal leuk vond. Jasper zal het vast ook erg naar zijn zin hebben. Leuke traktatie overigens.

@Inge, ik wil je niet op andere gedachten brengen. Maar ik sluit me wel een beetje bij Suzsje aan. Ik heb zoiets van ik laat Tim wel iedere dag naar school gaan. Maar laat hem dan bijv. in de middag thuis als hij daar te moe voor is. Dat doe ik dan liever als dat hij 3 hele dagen gaat ipv 5. Natuurlijk moet het af en toe kunnen hem een dagje thuis te houden. Maar niet standaard 3 dagen per week.

Groetjes,
Sandra

hihi jullie hebben het gewoon al over de basisschool… en leerplicht…
o nee hoor daar ben ik nog helemaal niet aan toe!!!

Morgen eerst maar eens zijn officiele start in de peutergroep, hoewel ik nog niet zeker weet of het doorgaat want Jasper heeft de zesde ziekte! Volgens internet kan ie wel gewoon naar het KDV maar ik wil ze morgen toch even bellen wat hun beleid is. Hebben jullie ervaring met de zesde ziekte en opvang?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

De zesde ziekte is besmettelijk zolang de uitslag op de huid zichtbaar is, dus ik zou even voor de zekerheid bellen of-ie wel mag komen. Zeker als er bijv. zwangere leidsters zijn, zullen ze dat risico niet willen nemen.

Alle beterschap voor de kleine man!

Groetekes, Sje

Ja dat zal ik zeker doen.
Las op internet dat de zesde ziekte niet gevaarlijk is voor zwangere vrouwen? alleen de vijfde en waterpokken. Vandaag zou mijn zwangere schoonzus op hem passen maar die heb ik toch afgebeld, wil echt geen risico’s voor haar veroorzaken!
Ik vrees alleen dat Jasper iedereen op het KDV al besmet heeft, hij had namelijk het het weekeind en maandag hoge koorst, dinsdag nog een beetje en woensdag leek ie weer kerngezond dus is hij die hele dag al naar het KDV gegaan naar 2 verschillende groepen zelfs, s’avonds kreeg hij de uitslag die er vanmorgen nog steeds zat (en vandaag alleen maar erger is geworden), waardoor ik me realiseerde dat het om een kinderziekte ging, maarja dat wist ik woensdag nog niet toen ik hem naar het KDV heb laten gaan. Ben benieuwd wat ze er morgen van zeggen, laat het hier wel even weten!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Vijfde ziekte en waterpokken zijn inderdaad risicovoller, maar ik heb tijdens mijn opleiding geleerd: bij alle vlekjesziekten alert zijn wat zwangere vrouwen betreft.

Groetekes, Sje

thanks,
m’n schoonzusje vanmorgen al gebeld, want zij heeft afgelopen weekeind ook met Jasper zitten stoeien en eigenlijk was hij toen al ziek zonder dat ik het wist. Ze belt voor de zekerheid nog even met de verloskundigenpraktijk.
En m’n nicht/vriendin gebeld, haar zoontje is herstellende van chemo-stamceltransplantatie en haar dochtertje blijkt afgelopen woensdag met Jasper op het KDV te hebben gespeeld. Dus die belt het kinderziekenhuis voor de zekerheid ook maar even.
En hij mocht vanmorgen wel gewoon naar het KDV. Zij zeiden ook dat je eigenlijk al te laat bent op het moment dat je kan zien/merken dat je kind ziek is. In de periode daarvoor is ie meestal al besmettelijk. Zolang hij geen koorts had mocht hij gewoon komen. Heb wel de baby-groep ook even geinformeerd en van de leidsters daar hoorde ik idd dat er de week ervoor ook een kindje was met de zesde ziekte.

Maar goed, per vandaag is hij dus definitief in de peutergroep!
Afgelopen woensdag vond ik het echt niet leuk, misschien ook om dat een hele lieve leidster heel formeel met ons mee naar de nieuwe groep ging voor de ‘wenochtend’ en die hele dag ook een beetje in het teken stond van ‘afscheid’ maar vanmorgen viel het me reuze mee om hem daar te brengen/achter te laten. Ter compensatie ben ik maar even lekker gaan shoppen en heb mezelf op een nieuwe outfit getrakteerd! Over een uurtje haal ik hem weer op, ben natuurlijk wel benieuwd hoe het is gegaan.

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 01 Jul 2011 15:02:26

@Suzsje: als hij zelf wil is het een ander verhaal maar ik vind dat hij de tijd moet nemen om rustig aan te kunnen wennen en niet pats boem hop ga maar 5 dagen. ik merk dat nu 2 dagdelen wel oke gaat. maar dan gaat het niet meer om dagdelen maar om volle dagen. ik vind dat hij daar best rustig aan mag wennen ipv ineens 5 volle dagen.
Ik snap je uitleg hoor! ben het er ergens ook wel mee eens maar Rico is geen kind die ik ineens zolang daar neer moet plaatsen zonder dat hij het opbouwt, je kunt niet alle kids met elkaar vergelijken. Ik merk namelijk dat als Rico te snel teveel veranderingen ondergaat hij daar heel veel last van heeft. dat had hij al vanaf baby zijnde… enne ja haha ik zou het best wel fijn vinden als ik iets meer besteding aan b.v. het huishouden kon geven als rico op school is, maar ik ga hem niet naar school sturen om tijd voor mezelf te hebben, zo zit ik niet in elkaar. ook al zou het stiekem wel makkelijk zijn soms

@mamavanjasper: aaach gerum! heeft ie lang hoge koorts gehad ook? arme ziel! beterschap ermee! enne ik zou m gewoon pas laten gaan als hij beter is. rico was namelijk echt niet lekker van de 6e ziekte ook al kon je het niet heel goed aan hem merken… sterkte hoor!

@Inge, ik snap je helemaal hoor
Enne… je weet dat mijn zoontje ook zo is toch? Peuterspeelzaal en kdv was een drama om hem achter te laten.
Maar toen hij 4 was en naar school mocht vond ie dat zelf heeeeeel stoer, en wilde zelf meteen 5 dagen! En volgens mij gaat het met bijna alle kindjes zo. Ze leven er heel lang naar toe.

Hier gaf het hem overigens juist veel meer rust om 5 dagen te gaan. De regelmaat is dan veel duidelijker dan alleen die 2 ochtendjes psz. En… als je begint met 3, en dat gaat opbouwen naar 4 en dan 5, heb je dus 3x een verandering ipv 1x he!!! Moet hij 3x opnieuw wennen…
Maarrrr inderdaad, elk kindje is anders. Gewoon lekker kijken hoe Rico het doet en wat hij zelf wil.
Enne hij is nog laaaang geen 4 en kan nog zoveel veranderen dus nu nog niet druk om maken!!

ja dat is waar ja jij herkent het wellicht ook wel.
en ik weet het idd ook nog niet hoe hij dan is en hoe hij dan zal reageren. maar ik kijk even naar hoe hij nu is en dan zeg ik"zus of zo gebeurd het"
en nee niet 3 dan 4 en dan pas 5 dagdelen.
maar gewoon eerst 3 volle dagen (nu zijn het dus 2 dag"delen") en als dat goed gaat fulltime.
kijk jij (of sandra weet zo even niet meer) zei van"als ze moe zijn kun je ze altijd een dag thuis houden of een middag.
maar rico geeft nooit aan of hij wel of niet moe is.
het komt er bij hem s’nachts pas uit. dus is rico overprikkeld? merken we dat overdag niet. s’nachts heeft hij dan heel veel nare dromen en dan is ie de dag erna helemaal gestrest. en dat is meer het euvel. tis best lastig als je vantevoren al in moet grijpen ipv tijdens het “geen” wat er speelt. het zou fijn zijn als ie het gewoon zelf aangaf. maar in rico’s geval moet hij hier echt in gestuurd en geremd worden.
Ik geloof ala minute dat hij dan meteen volle dagen wil. dat wil ie nu ook graag. hij zegt in het weekend ook vaak dat hij naar school wil. maar het is dan de vraag of het niet teveel voor hem is. omdat ik dat nu zelfs soms al merk als het b.v. moeilijk was op school voor hem. dan is ie echt een dag of wat van slag. Regelmaat is zeker goed. daar ben ik het 100% met je eens, gelukkig heeft hij verder overal regelmaat in, ik ben best pietje precies, soms iets te…erg he… haha ik probeer het los te laten

Dan kun je beter beginnen met 5 ochtenden!
Zodat dus de regelmaat wel elke dag het zelfde is, en hij alle dagen 'smiddags nog lekker kan uitrusten.
En over het algemeen is het bij de kleuters 'smiddags op school vooral spelen, en de woensdag en vrijdagmiddag toch al vrij. (behalve als je een school hebt met continurooster natuurlijk…)
Dus qua werkjes enzo mist hij dan weinig.

@Carolien, sorry voor je topicvervuiling
Even shoppen is altijd goed voor afleiding he! Hoe is het vandaag gegaan in de peutergroep?
En heeft ie nog veel last van de 6e ziekte?

@Suzsje: ja dat zou ook kunnen… trouwens de vrijdagen zijn hier voor groep 1 toch gesloten en woensdagmiddag idd voor de hele basisschool. tja ik zie wel hoe we het doen tegen die tijd. opzich zou dat inderdaad ook een optie zijn om het halve dagen te doen de eerste tijd. misschien zelfs wel beter dan wat ik in de eerste instantie zelf bedacht had. hmm dankje

ohw ja topic vervuiling… haha ik ging helemaal op in de gesprekken hier dat ik dat alweer vergeten was. sorry carolien!