Gisteravond wilde ik Jarno in bad stoppen, maar tijdens het uitkleden viel mijn oog op een erg rode plek op zijn borst met in het midden een donker plekje. ‘Een wondje’, dacht ik eerst, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het om een teek ging. Met zijn kopje al in de huid en het achterlijfje al aardig gevuld met bloed.
Jarno was bijna de gehele dag buiten geweest met ons, omdat we druk doende waren in de tuin.
Ondanks dat ik bij onze katten weleens een teek heb verwijderd met een pinchet, vond ik het te riskant om zonder een gedegen instrument de teek uit Jarno te draaien. Dus heb ik de huisartsenpost gebeld. Na wat aandringen dat ik liever had dat een dokter de teek zou verwijderen (ze bleven mij maar aanmoedigen om het zelf te doen), kon ik mij een half uur later melden bij de huisartsenpost. Daar werd de teek kundig verwijderd en de wond ontsmet. Wel werd ons geadviseerd om de komende tijd het wondje en Jarno’s gezondheid in de gaten te houden . Mocht de plek rood worden met in het midden een witte kleur en/of zou Jarno griep- en/of koortsverschijnselen vertonen, moeten we ons onmiddelijk melden bij onze huisarts. Dit met het oog op de mogelijke ziekte van Lyme.
Overigens heeft Jarno zich geweldig goed gehouden bij de dokter. Hij gaf geen krimp en liet de behandeling gelaten toe. Hij kreeg de complimenten van de dokter…
Gewijzigd door - Heino op 19 Jun 2011 21:26:25