Jarno heeft een tekenbeet opgelopen

Gisteravond wilde ik Jarno in bad stoppen, maar tijdens het uitkleden viel mijn oog op een erg rode plek op zijn borst met in het midden een donker plekje. ‘Een wondje’, dacht ik eerst, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het om een teek ging. Met zijn kopje al in de huid en het achterlijfje al aardig gevuld met bloed.

Jarno was bijna de gehele dag buiten geweest met ons, omdat we druk doende waren in de tuin.

Ondanks dat ik bij onze katten weleens een teek heb verwijderd met een pinchet, vond ik het te riskant om zonder een gedegen instrument de teek uit Jarno te draaien. Dus heb ik de huisartsenpost gebeld. Na wat aandringen dat ik liever had dat een dokter de teek zou verwijderen (ze bleven mij maar aanmoedigen om het zelf te doen), kon ik mij een half uur later melden bij de huisartsenpost. Daar werd de teek kundig verwijderd en de wond ontsmet. Wel werd ons geadviseerd om de komende tijd het wondje en Jarno’s gezondheid in de gaten te houden . Mocht de plek rood worden met in het midden een witte kleur en/of zou Jarno griep- en/of koortsverschijnselen vertonen, moeten we ons onmiddelijk melden bij onze huisarts. Dit met het oog op de mogelijke ziekte van Lyme.

Overigens heeft Jarno zich geweldig goed gehouden bij de dokter. Hij gaf geen krimp en liet de behandeling gelaten toe. Hij kreeg de complimenten van de dokter…

Gewijzigd door - Heino op 19 Jun 2011 21:26:25

Oeh schrikken zeg! Ik vind het al een heel eng gezicht bij mijn hond laat staan bij je kindje. Bibber. Ik zou het liever ook niet zelf doen, stel dat je het fout doet? Je hoort de ene keer met alcohol en nu zeggen ze juist niet want dan gaat ie spugen enzo. Lekker laten doen je hebt gelijk.
Wel spannend nu even he? Ik zal duimen dat het meevalt.
groetjes,
Wendy

wow,
wat goed van je om aan te dringen op een dokter… je weet t met die beesten maar nooit.
ik zou ook het liefst hebben gehad dat een dokter het zou doen en anders zou kijken of ik hem er goed heb uitgehaald.

best een beetje eng!

groetjes Gidget

Lilypie Maternity tickers

oeh jeetje brrrrrrrr. Wel goed dat je je niet hebt laten overhalen. Ik heb t wel al vaak met een tekentang bij mijn kat en hond eruit gehaald, maar bij mijn zoontje liever niet. Je weet nooit of je het hele beestje eruit hebt en niks hebt laten zitten, want dat is het gevaarlijkste heb ik me laten vertellen.
Succes ermee!

groetjes
Ineke

Lilypie Second Birthday tickers

Bah zeg, goed dat je erop stond dat de dokter het zou doen. Ik hoop dat Jarno er verder geen last meer door krijgt!

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

he gatsie! idd goed in de gaten houden hoor! Je hoort er tegenwoordig steeds meer over, over de ziekte van Lyme. Als je daar op tijd bij bent is dat nog goed te behandelen met antibiotica heb ik me laten vertellen. Maar hopen natuurlijk dat er verder niks aan de hand is.

mama1980

Goed hoor dat je aangedrongen heb om de dokter het te laten doen!
Als het niet goed gebeurd is de ellende niet te over zien. Ik ken iemand met de ziekte van lyme en ze is al jaren chronisch ziek … je hoort het idd steeds meer dus gelukkig heb je adequaat gehandeld!

Gr Esther

Brrrrrr ik heb zo’n hekel aan teken… Ik durf ze zelfs niet bij onze kat er uit te halen… Dat doet mn vriend altijd. Mij zie je echt niet zo’n beest pakken, jakkes!
Ik zou dus ook echt naar de dokter zijn gegaan
Veel beterschap en hopelijk is het allemaal verder in orde.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Zo klein zou ik inderdaad ook naar een dokter gaan. Ik heb zelf ook een teek in mijn nek gehad en daar hebben ze een brandende sigaret op gehouden. We zaten in de middle oif nowere in Frankrijk en dat beest irriteerde me mateloos. Heb er overigens nooit wat aan overgehouden maar toen was Lyme nog niet zo in opkomst zeg maar.

Groetjes,

Michèle

ach jakkes! die rot beesten ook altijd. ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen en super knap dat hij zich zo goed heeft gehouden! tekenbeten kunnen idd gevaarlijk zijn ivm lyme, mara een teek kan veel meer ziektes overbrengen dan alleen dat toch? het is vaak noodzaak dat een teek binnen 24 uur wordt verwijderd ivm besmetting. Goed dat jij de dokter hebt gebeld, want als je een teek verkeerd verwijderd kan hij juist het gif uitspuwen. stom dat die assistente je daartoe aanspoorde als het gaat om een kind. zeker gezien de risico’s. tjonge zeg.

@ Inge ik heb nooit gehoord dat een teek ook andere ziektes kan versprijden. Meestal zuigt ie zich vol en laat ie weer los, wat wel zo is dat als hij gif spuit of wanneer de kop achter blijft het een infectie kan worden.

Groetjes,

Michèle

Ik had er vorige week 1, en inderdaad het koppie bleef zitten!
Nog gebeld met de huisartsenpost, en die doen er niks aan, want dat stukje zweert er wel uit! Vond het eerst ook wat vreemd, maar zo is het toch!
Mijn dochter heeft toen ze een maand of 3 was een tekenbeet gehad. Het is niet eens in me opgekomen om de huisarts hiervoor te bellen,.
Ik had toen alleen nog geen tekentang, dus even naar mijn vader gegaan! Sindsdien zo’n tang in huis!
Eerlijk gezegd kan ik me die assistente wel begrijpen. Dus als goeie tip; gelijk een tekentang halen! I.p.v die standaard groene, zag ik hele gezellige kleurtjes ook bij de hema!

Manderijn

Goede tip Manderijn, zo’n ding moet je toch wel in huis hebben.
Wist ook niet dat het koppie er vanzelf uit zweert?! Dacht dat het belangrijk was om echt het hele beestje te verwijderen, met kop en al!

Wat een vieze dingen zijn het toch!

Ik weet zo niet wat de % zijn, maar niet alle beestjes zijn besmet!
En binnen 24 uur verwijderen is er bij voorbaat geen reden tot paniek!
Mijn broertje heeft jaren terug een beet gehad van een besmet teekje, en die heeft dan ook 3 weken antibiotica via zijn infuus gehad. Niks aan over gehouden verder.
Maar die tang; standaard 1 in huis, en ik geloof dat ik maar eens zo’n leuke van de hema haal voor in de auto, we zijn zo vaak even een dag weg! Je kunt het dan beter bij je hebben!

Manderijn

Dit is belangrijke info voor iedereen!
Vorige week hebben mijn vriend en ik een kinder-ehbo cursus gevolgd via mom-in-the-city. Erg leerzaam en een aanrader overigens. Hier werden ook tekenbeten behandeld. Wat ik altijd had geleerd, is dat bij de ziekte van Lyme altijd een rode kring om de beet ontstaat na een aantal uren-dagen. Dit is dus NIET zo. Wat betekent dat het dus niet altijd “veilig” is als je kind is gebeten maar geen rode kring ontwikkelt. Wat je WEL kan doen ( ik zou dat dus doen) is na 6 weken
( eerder is het niet aantoonbaar) bij de huisarts bloed laten prikken. Dit kan Lyme aantonen of je gerust stellen als het goed is. Mocht je wel besmet zijn, dan is dat op deze termijn nog 100% met een antibioticakuur te behandelen, dus geen reden tot zorg. Maar wel een goede reden om een kuur te krijgen!!
Wellicht heb je er wat aan.
groetjes!

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

@Michele:

Sommige teken dragen ernstige ziekten over zoals de lymeziekte die tot verlammingsverschijnselen kan leiden. Verschillende soorten teken kunnen ziekten overbrengen, waarvan de vier voor mensen belangrijkste zijn:
De Lymeziekte, veroorzaakt door de Borrelia-bacterie die ook in Nederland en België voorkomt. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit is gebleken dat in 2006 gemiddeld 23,6% van de teken in Nederland besmet was met de Borrelia-bacterie (variaties van 0 tot 50%). Hiermee zit Nederland ver boven het Europees gemiddelde van 10,1%.
Een vorm van encefalitis, Frühsommer Meningo Encephalitis (FSME) en Russian Spring Summer Encephalitis (RSSE). Deze ziekten zijn zeldzaam in Nederland en België en worden veroorzaakt door twee virussen die behoren tot de groep van flavivirussen. In Nederland (2003) zijn nog geen teken met dit virus aangetroffen. FSME komt voor in Centraal- en Oost-Europa, de Balkan, Finland, Zweden, Denemarken, in het oosten van Frankrijk, in Oostenrijk, Zuid-Duitsland en Zwitserland. Het RSSE-virus komt voor in grote delen van Rusland, Centraal-Azië, Noord-China en Afrika. Tegen FSME en RSSE kan gevaccineerd worden.
Ehrlichiosis
Fièvre boutonneuse, overgebracht door de teek Rhipicephalus sanguineus, die in Zuid-Europa voorkomt.

bron wikipedia. er zijn er dus nogal wat maar idd lyme is de meestvoorkomende sowieso in nederland.

ja maar wat er al staat merendeel behalve lyme komt niet voor in nederland.

Groetjes,

Michèle

@linette, daarom is het ook aan te raden om het altijd te noteren als je er 1 hebt gehad!
Mijn broertje had er inderdaad ook geen rode kring om, hij had hem in zijn oorschelp, maar toen er van alles uit begon te vallen zijn zijn gezicht, werd het al snel duidelijk wat er aan mankeerde.

Manderijn

Heb vandaag gelijk twee tekentangen gekocht. Eén voor het gezin en één voor het geval onze katten een tekenbeet hebben.

Op Jarno’s borst is haast geen verkleuring meer te zien. Toch houden we het nadrukkelijk in de gaten. Vanaf nu gaan wij hem nog beter controleren bij het wassen en ook zijn kleding wordt onderzocht.

Oh vies die beesten, Onze hond is er mede ook door overleden… Ziekte van Lyme.
Chris zn nicht haar vriend heeft de ziekte van Lyme… hij gaat er (gelukkig) niet dood aan, hij heeft er medicatie voor.
Chris is vroeger ook gebeten door zo`n schijt beestje, en had ook allemaal kringen etc… en die hebben ze er uit gesneden in t ziekenhuis.

Bah, ik zou zo`n beest er ook niet durfen uithalen hoor… Liet ik ook de huisarts wel doen!

Liefs, Melanie