Jaloezie

Hallo,

Jasper is net 1 jaar. Hij is een heerlijk ventje maar kan ontzettend jaloers zijn. Hij heeft nog geen broertjes of zusjes dus echt delen hoeft hij nog niet. Maar als ik of papa even knuffelen met poes, ander kind of met elkaar is dat al genoeg om jaloers te zijn. Jasper komt dan direct naar me toe en gaat piepen.
Wij reageren niet direct op Jasper met wat hij wil. We laten hem wachten, leggen het uit en daarna krijgt hij alle aandacht. Vaak hoeft hij die aandacht niet, want zodra de persoon waarmee geknuffeld werd wegloopt, is hij al tevreden. Hij is dus heel duidelijk…papa en mama zijn van mij!!

Herkent iemand dit gedrag en hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan zodat hij minder jaloers wordt? Wij hopen namelijk wel dat Jasper ergens in 2010 een broertje of zusje erbij krijgt…

Alvast bedankt!

Groetjes Anne

Hoi,

Heel normaal op deze leeftijd. Toen mijn vriendin een kindje kreeg was onze dochter net een jaar oud. De kraamverzorgster zei toen let op zodra de baby bou jou in de armen ligt is je dochter er als de kippen bij. Want dat is haar plaats. Wat je doet door het tijdelijk te negeren doe je goed. Zo leer je hem dat het normaal is dat je ook met andere mensen bepaalde gevoelens kan uiten en dat je niet alleen van hem bent.
En ja meestal zijn ze be tijd en wijlen jaloers op een broertje en zusje en meestal zeker in het begin. Maar betrek hem zoveel mogelijk bij alles tijdens de zwangerschap en daarn met de verzorging en maak echt een tijd ook voorhem bijv. op een vast tijdstip elke dag. Zorg dat je ook dingen zonder de baby maar met hem aleen blijft doen maar ook dingen die hij leuk vind met de baby erbij.
Het komt altijd goed.

Groetjes

lon106

Hoi Anne,

Wij hebben twee dochters en die zijn ook heel jalours, als de 1 aandacht krijgt staat de ander het niet toe en wil precies hetzelfde wat niet altijd gaat. Pfff, heel vermoeiend. Onze dochters zijn drie en een jaar. Ik weet zelf ook nog niet zo goed hoe hiermee om te gaan dus zal je topic volgen en hopen dat er ook voor mij nuttige tips bijzitten

Groetjes van Miranda ( mama van Joyce en Amy )

Hallo,

Geld voor mijn dochter ook alleen als mama of papa met een andere baby of zelfs met elkaar knuffelen word ze helemaal gek e probeert ze degene waarmee geknuffeld word weg te duwen. Ze is pas 14maanden…nu al???

Gr Myr@

Gewijzigd door - Myr@ op 05 Mar 2009 11:35:37

Ja, nu al. En dat gaat wel weer over.
gewoon volhouden.

Trouwens, datzelfde gedrag merk je als er meerdere kinderen
van 1+ “met elkaar” spelen. Samen spelen is er niet bij,
Dit speeltje heb ik, zoek jij maar wat anders.

Ze zijn gewoon nog te jong om het begrip “delen” te snappen.

M.

Hoort bij de leeftijd. Ze zijn nog zo egocentrisch, alles draait om hen. Samen spelen vinden ze nog te moeilijk. Bovendien zijn ze nu bezig met hun grenzen te verkennen, dat geldt naar jou als opvoeder, maar ook naar andere kinderen (broertjes/zusjes) toe. Janniek is 14 maanden en is enorm aan het ‘uitproberen’. Zowel naar ons toe als naar haar eigen broertje. Het is wel grappig om te zien hoe haar broertje (3 jaar) haar consequent op de regels in huis wijst. Dus als je het bij de eerste goed doet, leert de volgende het vanzelf…

Groetjes,

jantje

Goed te lezen dat jullie het herkennen en dat het bij de leeftijd hoort. In onze omgeving herkende niemand het gedrag van Jasper, waardoor ik me al zorgen begon te maken!!

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Anne

geen zorgen om maken. mijn dochter heeft dit met periodes.
Als ik bijv met haar pop op schoot zit is ze al jaloers! hahah en soms vindt ze het ook wel heel leuk. Ben wel benieuwd of ze straks ook jaloers is met de tweede erbij. Als ik nu met een ander kindje op schoot zit zegt ze nl MIJN MAMA.
Het zal wel wennen zijn voor haar om niet meer alle aandacht te krijgen

groetjes gytha