wij hebben een dochter van ruim 4 jaar en een zoontje van bijna 20 mnd.
Lisa is ook erg jaloers. Wij hebben een aantal tips gekregen om hier iets aan te kunnen doen. Ik neem even mijn kinderen als voorbeeld…
Lisa betrekken bij lucas bv met eten geven dan als ze zegt dat ze hem eten wil geven dan mag dat. Haar niet wegduwen als ik met lucas bezig ben.
Met lisa iets leuks doen waar lucas bij is. Bijv. een spelletje doen of een boekje lezen en dan geen aandacht aan lucas geven. Zodat zij de volle aandacht krijgt op dat moment. Lisa altijd als eerste haar brood smeren of haar eten opscheppen…dat soort dingen… Dus de oudste gaat voor de jongste. Soms is dat lastig vooral omdat lucas nog erg klein is.
Het kan wel even duren maar het werkt wel. Positief belonen op goed gedrag dus als ze wel lief met elkaar spelen dat goed belonen. Negatief gedrag zoveel mogelijk proberen te negeren tenzij het echt niet door de beugel kan natuurlijk.
Als je teveel op negatief gedrag ingaat zal het alleen maar erger worden. Als je positief gedrag beloont zal dat zich veel meer laten zien.
Je zal wel denken wat een zeur dat mens!!! hihi wij krijgen tips van iemand van een opvoedspreekuur. Nou het werkt echt wel hoor! maar het is verdomd moeilijk. Mijn dochter en ik hebben een klein beetje hetzelfde karakter en dat kan nog wel eens botsen. Ik moet negatief gedrag vaker negeren en positief gedrag belonen. Dat helpt goed hoor! Succes ermee!!! gr, bianca
mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)