Jaloers op grote broer


#1

Lisa zit een beetje in een lastige fase, de kiezen schieten er door, de hoektanden zitten te duwen, ze kan nog net niet lopen maar wil het zo graag…en dan gaat grote broer Jasper ook nog bij mama op schoot zitten… nou dan zet ze t op een huilen en krijsen, het lijk alsof ze dan enorm jaloers is (terwijl ze zelf helemaal geen knuffelkont is maar toch…)

Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet, steeds maar negeren voelt ook zo onaardig. Dus meestal laat ik jasper gewoon op schoot en geef ik Lisa een aai over de bol (waar ze dan natuurlijk geen genoegen mee neemt) en benoem ik dat jasper ook wel even bij mama op schoot mag zitten. Het helpt allemaal niets natuurlijk, ze huilt en krijst gewoon door.

Samen een boekje lezen gaat bijvoorbeeld ook helemaal niet, ik heb dan ieder op een been, boekje in het midden maar dochterlief wil het boekje helemaal voor zichzelf en krijst net zo lang door tot ik haar op de grond of in haar bedje zet en dan maar alleen met Jasper verder lees, (met op de achtergrond een krijsende lisa) wat ik ergens ook wel sneu vind maar jasper heeft ook recht op dat moment en het gaat gewoonweg niet samen.
Af en toe probeer ik het wel weer om samen een boekje te lezen, maar meestal breng ik nu eerst lisa naar bed en daarna pas jasper zodat ik met hem nog even rustig kan lezen.

Nu vraag ik me af, is dit een bekend iets tussen broertjes/zusjes of is het vooral een meisjes-ding want ik ben dat toch wel hysterische gekrijs helemaal niet gewend van Jasper… Herkenning, tips?

Groetjes Carolien.


#2

Bij ons is er sinds kort ook sprake van jaloezie maar dan andersom. Mijn oudste is jaloers op de jongste. Vindt het ook erg lastig. Probeer extra tijd aan haar te besteden wanneer de jongste in bed ligt maar dat is voor haar eigenlijk niet genoeg.

Heb dus helaas geen tips voor je.

Succes ermee en ik ga ervanuit dat het een fase is die weer voorbij gaat.

Liefs


#3

Hier zijn de jongens vrijwel constant jaloers op elkaar.
Altijd moeten ze met precies hetzelfde spelen.
Altijd inderdaad een knuffel als de ander er een krijgt.
Een groter stuk worst, een ander snoepje, …

Waar is dat behang…

Gewoon elke keer uit elkaar halen,
Eventueel apart zetten,
de een laten helpen met een klusje.
Of gewoon een keer roepen dat ze niet moeten zeuren.
Het helpt allemaal, af en toe, een beetje…

M.


#4

tja blijven uitproberen dus wat werkt…
ben benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan, kleine lisa wordt groot en zet haar eerste stappen op weg naar zelfstandigheid dus nu kan ze ook letterlijk mama’s aandacht komen opeisen en jasper van schoot duwen…hihi. Ik vind het echt wel lastig, maar tegelijkertijd ook wel heel bijzonder en grappig dat er in zo’n klein minimensje al zoveel pit zit!

Groetjes Carolien.


#5

Lastige situatie. Hier gelukkig niet herkenbaar. Ze zijn gek op elkaar en vinden et prima als ik met een van de drie bezig ben.
Ik denk dat je het heel goed aanpakt. Ondanks de jaloezie van Lisa wel gewoon Jasper de een op een aandacht geven. Hoe moeilijk dit ook is, omdat Lisa het dan op een krijsen zet. Ze zal toch moeten leren dat ze niet altijd haar zin krijgt. En al helemaal niet door te gaan schreeuwen. Probeer ze beide net zoveel aandacht te geven en meer dan dat kan je niet doen. Sterkte en ik hoop dat Lisa snel wat minder jaloers is.

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#6

Mijn jaloerse dametje is vanmiddag voor het eerst (en maar liefst 2x) een paar seconden op de gang gezet… of eigenlijk was ze niet eens zo zeer jaloers naar dr broer maar krijsend omdat zij dr zin en aandacht niet kreeg toen ik even Jaspers veters strikte… hihi stiekem moet ik er ook wel om lachen maar af en toe denk ik als dat nu al zo gaat hoe moet dat dan als ze pubert…

Ze is ook echt wel heel lief hoor!

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#7

Hier stond de jongste ook al rond die leeftijd op de gang en ook ik moest toen ook wel eens even stiekem lachen

Maar succes met je (pittige) meid.

Danielle geboren op 7 januari 2010
Sanne geboren op 19 november 2011