Jaloers, gefrustreerd, jengelig... UPDATE

… en zo zijn er vast nog wel een paar termen om mijn oudste dochter te beschrijven. Ik weet dat ze in de pb gaat komen/komt… maar dit gedrag had ze al langer. Ben heel benieuwd of jullie tips voor me hebben om met haar om te gaan. Af en toe (regelmatig) wil ik ze wel eens achter het behang plakken!

Ze is een meisje wat nog niet heel mobiel is. Kan sinds paar weken beetje kruipen en van zit naar kruip gaan maar nog niet terug. Verder gaat ze nog niet zelf staan en loopt ze ook nog niet, alleen een beetje aan 2 handen. Wel wil ze natuurlijk de hele dag lopen. Ik niet! dus ik zeg op geven moment gewoon nee en wil wat anders doen. Brullen, gillen, jammeren etc… ze is ook zo gefrustreerd als iets niet lukt wat ze doen wil (blokjes stapelen, duplo etc). gillen en krijsen. Maar ze wordt niet snel stil… ze gaat niet uiteindleijk zelf spelen. Ze speelt zo wie zo heel moeilijk alleen. (of niet!). Ze wil als ik in de keuken eten sta voor te bereiden wel even tussen mijn benen spelen, maar ook snel is ze dat zat en ist weer gejengel. Zo de hele dag door… ze is alleen maar lief als ik met ze meespeel of evt als haar jongere zusje beneden is. En ik heb echt geen zin heel de dag met haar te spelen.
Als ze na haar middagdut uit bed komt… geen land meer mee te bezeilen. Wil alleen nog maar op schoot spelen…

Daarbij herken ik ook wel jaloezie. Ze wil gevoerd worden net als haar kleine zusje, wil op schoot zitten heel veel, wil uit een tuitbeker te drinken krijgen etc.

Herkennen jullie dit gedrag? ik vind het bij haar nogal extreem zeker als ik haar met andere kinderen vergelijk (verhalen…). Hoe mee omgaan? Een kind een half uur of langer negeren werkt ook niet…

als ik huishouden doe (bijv wc poetsen, dweilen etc) geef ik haar ook een doekje en kan ze ‘meedoen’. heel even is dat leuk maar al snel is de lol eraf voorhaar.

Heel verhaal… pfff wordt af en toe knetter van een hele dag gejengel! Ik hou het graag gezellig. Oh ik hou natuurlijk wel heel veel van haar! En ja ze krijgt complimentjes als ze iets goed doet, lief speelt etc. En probeer ik haar met woorden te sturen hoe ze iets moet doen. ook heb ik per dag een ‘zelf speeltijd’ ingelast, maar meestal is dat gewoon een tijd gemekker, gehuil, gebalde vuistjes etc.

Help!

Gewijzigd door - Domino op 23 Feb 2012 15:58:52

Hoi Domino,

Als eerste, natuurlijk hou je van haar! Alsof je je daarvoor moet verantwoorden…

Hier herken ik het gedrag niet. Heb twee makkelijke kinderen (op dat vlak, kan boeken schrijven over de PP), kunnen zich beide erg goed vermaken.
Ik denk niet dat het gedrag van je oudste uitzonderlijk is, wel dat ze niet de makkelijkste is. Zeker met twee kindjes zo kort op elkaar. Maar wat ik me afvroeg is of je dit al eens met het CB hebt besproken? Ik ben zelf niet zo’n fan van het CB maar zij hebben mij enorm geholpen met het gedrag van mijn oudste (onder andere met video interactie training, maar het zijn vast meer mogelijkheden).

Succes…
Groetjes Nancy
ps zouden jullie niet rond deze tijd gaan verhuizen of waren jullie dat niet?

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 12 Jan 2012 11:27:34

@zwelgje: dank je voor je reactie.

nee met CB heb ik het nooit besproken. meestal krijg je niet zulke goede adviezen hier, of rare adviezen. En dan… ik moet pas weer als ze 2 is. (okay bellen kan ook… klopt). Mijn ervaring is dat ik meer aan ‘ikkeben’ heb dan aan het CB!

hihi wat goed onthouden dat we zouden verhuizen! alleen… is het hele verhaal van de baan geblazwen. We zouden inderdaad van limboland naar brabant gaan. maar een aantal redenen hebben ons doen besluiten het niet te doen. Ze gaan een hele nieuwe nieuwbouwwijk neerzetten op zo’n 100 m afstand van onze nieuwe woning. Daar hadden we geen trek ik, jaren in de herrie en het heien enzo. Verder ist moeilijk ons huis in deze tijd te verkopen. Verder ist financieel voor ons ook handiger hier te blijven wonen. En daarbij heeft mijn man sinds kort binnen zijn werk een andere functie aangeboden gekregen. Dus blijven we hier!

Ik ben zelf ook geen fan van het CB, maar ze zouden wel de ervaring moeten hebben om je de goede richting in te “duwen” zeg maar. En idd de ervaringen van mede ikkebenners is natuurlijk ook belangrijk.

Dus alleen maar voordelen om niet te verhuizen, prima toch? Scheelt je ook weer een heleboel (peuter) trauma denk ik
Groetjes Nancy

Het eerste wat in mijn hoofd kwam toen ik je verhaal las was: Een meisje wat met 19 maanden nog niet zelf kan staan en alleen van zit naar kruip kan en dan ook nog niet terug? Dat is volgens mij niet helemaal goed, ik zou daar toch eens mee verder gaan. Mijn dochter was ook laat met lopen, pas met 20 maanden, maar ze kroop en stond daarvoor al heeel lang. Geen wonder dat je meisje zo gefrustreerd is. Moet je eens kijken naar wat haar leeftijdsgenootjes allemaal al doen en kunnen, dat wil zij ook maar ze wordt lichamelijk beperkt. En dan nu ook nog een nieuwe baby erbij die alle aandacht soms opeist. Ze kan simpelweg niet zelf spelen, want die spelletjes die je haar aanbied vindt ze waarschijnlijk niet zo interessant meer. Ik zou echt eens een afspraak maken bij een kinderarts om te kijken of er een reden kan zijn waarom ze zich lichamelijk niet zo snel ontwikkelt. Bij mijn dochter kwamen ze er zo bijvoorbeeld achter dat haar heupjes iets te ver naar binnen gekanteld stonden waardoor ze moeilijk kon lopen. Succes igg!

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

mijn kleinde meid zit nu ook in de peuterpuber vase, want soms erg moeilijk is moet het volhouden!
ook met sávonds naar bed gaan dat zet mevrouw het op het schreeuwen en roept ze de hele famillie
terwijl ze altijd een makkelijke slaapster was!
maar de laatste 2 weken probeert ze ons echt uit! ht schreeuwen hielt ze aan tot ik haar uiteindelijk eruit pakte om ze rustig te maken, maar op moment dat ik haar eruit pakte toverde mevrouw al een glimlachje op haar gezicht!elke avond ging het weer zo verder en na een kleine 20 min schreeuwen (hooguit) pakte ik haar, omdat ik het rot vind als de buren haar bijvoorbeeld ook horen schreeuwen! gister heb ik doorgezet en naar dat ze een uurtje de hele familie te hebben geroepen en te schreeuwen werd ze rustiger en kreeg ze denk ik in de gaten dat het niet hielp en is ze rustig in slaap gevallen terwijl mama zich zat te verbijten op de bank, vond het erg moeilijk om haar dan daar te laten liggen maar als ik dat niet doe ben ik verder van huis ben ik bang! en vanmiddag is ze zonder een schreeuw of tegensputtering gewoon gezellig in haar bedje gaan liggen! we moeten hier doorzetten!!

Gewijzigd door - mamavannoëlle op 12 Jan 2012 14:36:17

@mama1980 dank je voor je reactie! ze kruipt nog maar net een maandje ofzo, maar ze is een billenschuiver sinds ze ongeveer 14 maandjes oud is. Tja… die lopen gewoon laat (tussen de 18 en 30 maanden schijnt). Met CB besproken. Ze zou evt fysio mogen maar CB ziet er voor nu de nut niet van in. We hebben voor de jongste al fysio gehad en wat tips toen voor de oudste (ongevraagd). Die fysio had ook zoiets van 't komt wel…
Het zou voor haar heerlijk zijn als ze zou lopen… kweet t. Zelf was ik ook een billenschuiver, maar hoe oud ik was toen ik ging lopen weet mijn moeder niet meer. Wel voordat ik 2 was…

Haar gedrag van vermaakt willen worden heeft ze niet alleen nu, maar eigenlijk al vanaf baby af aan. Vanaf een maand of 7 ben ik aant oefenen met haar met ‘alleen spelen’. Zij krijgt dus eigenlijk nog steeds de meeste aandacht (en niet de jongste!). De jongste is een makkelijk kind wat rustig een tijdje alleen in de box kan spelen…

@zwelgje: wel eens advies gevraagd aan CB omtrent soort gelijk gedrag en dat was toen: ‘gewoon volhouden’. Blijven proberen haar alleen te laten spelen. Blijven proberen haar in groep met andere kinderen ‘los te laten’ (creche op zondagmorgen in de kerk. Dat blijft drama! Dus ze gaat nu gewoon niet…). CB heeft geen andere tips…

@mamavannoeelle: herkenbaar gedrag. Gewoon manipuleren om iets voor elkaar te krijgen. Zo gaat t hier bijv met op schoot willen zitten. Als ik nee zeg omdat t me niet uitkomt (of er gewoon geen zin in heb) zet ze t op een brullen. Ze blijft brullen. Laatst pakte ik haar een keer op (mijn man werd gek van haar gejammer en de jongste ging mee doen. Dus je moet toch wat als afleiden niet helpt) en meteen was ze stil en kwam de bekende smile tevoorschijn!
Uitgekookt dingetje.

@domino hmmm inderdaad dat herken ik dus ook als iets niet gaat hoe mevrouw het nu wilt dat is het protesteren de aanhouder wint zeggen ze maar soms wel moeilijk! inpakken kunnen ze als de beste dan heeft ze net een snoepje gehad en wilt ze nog een snoepje dus ik zeg nee je hebt net gehad! waarop de kleine donder begint sputteren of ze komt na je toe pakt je beet met der kleine handje, en zegt: mama kom en dan koppie erbij bewegen(gebaar van kom ) en wilt je naar de snoepjes kast brengenl !! maar toch nee blijven zeggen hoe moeilijk ik het soms vind, maar anders neemt mevrouw een loopje met mij denk ik en dat ze waarschijnlijk alleen maar vaker gaat schreeuwen omdat ze weet dat ze het dan voor elkaar krijg hihi

hey, nou dan zal het idd gewoon in haar karaktertje zitten. Lastig hoor, maar ik herken het wel een beetje vandaar mijn reactie. Het was hier over van zodra ze kon lopen. Net of al die frustratie er ineens uit was. En toch zou ik als ik jou was gewoon eens naar die fysio gaan bijvoorbeeld. Het zou haar kunnen helpen en ze zien daar snel genoeg of er iets anders aan de hand zou kunnen zijn. Het hoeft natuurlijk helemaal niet, maar Y’s nichtje was ook een billenschuiver en die trok zichzelf toch op tot staan ondanks dat ze niet kroop of liep. Ik blijf dat toch een beetje gek vinden dat ze dat nog niet doet. Maargoed, jij ziet haar natuurlijk iedere dag bewegen, ik lees het hier alleen maar en jouw gevoel vertelt je vaak het beste of je ergens wat mee moet of niet.

mama1980

@mama1980 dank je voor je reactie. Ja soms denk ik inderdaad dat er wat meer aan de hand is… Ze rolde zich ook pas om met 16 (!) maanden. En nu nog… als ze wakker wordt in bed op d’r buik blijft ze gewoon zo liggen. Ze is overigens wel altijd al heel bang om te vallen en zich pijn te doen. Ze is heel niet geprikkeld dingen zelf te doen, helaas.

Zef zou ik wel graag fysio inschakelen. Al was t alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust (pff ik vind t heel zwaar zo’n gefrustreerd kind). Maar mijn man wil t niet. Hij heeft zo iets van ‘zie het nog maar even aan. Elk kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier’. kan praten als brugman maar hij wil t toch niet. Hij heeft zelf negatieve ervaringen met artsen, fysio’s etc en dus…

Ik heb daarnaast ook de indruk dat mijn dochter zelf gewoon niks wil doen. Wij moeten haar met alles helpen. nou daar heb ik geen zin in! Maar als ik haar voordoe hoe ze zich moet optrekken… doet ze t zelf ookniet.

Tja… en waar spelen kids op deze leeftijd mee? Ik weet ook niet goed wat ik haar aan moet bieden. Ze heeft bijv duplo maar t lukt niet om blokjes op elkaar te doen, ze heeft geen geduld. Zet t op een krijsen en smijt ermee. Gillen en lol eraf…

Ik zeg ook: fysio inschakelen! Ze moet nu al wel meer kunnen dan jij omschrijft. Merel liep ook pas met 22 maanden en heeft ook lang billen geschoven, maar ze liep al wel een tijd mee aan de hand. Merel was/is hypermobiel en dus te soepel in de gewrichten. Hierdoor was ze onzeker om te gaan lopen. Ik denk dat ik het toch door zou zetten bij je man en de fysio bellen en anders er maar een meningsverschil over hebben. Misschien is er niets aan de hand, maar dan heb je wel zekerheid. Je hebt geen verwijzing nodig en kunt gewoon direct de fysio bellen. Wel een kinderfysiotherapeut. Ik heb er hele goede ervaringen mee.

Groetjes Natasja

Ik zeg ook: fysio inschakelen! Ze moet nu al wel meer kunnen dan jij omschrijft. Merel liep ook pas met 22 maanden en heeft ook lang billen geschoven, maar ze liep al wel een tijd mee aan de hand. Merel was/is hypermobiel en dus te soepel in de gewrichten. Hierdoor was ze onzeker om te gaan lopen. Ik denk dat ik het toch door zou zetten bij je man en de fysio bellen en anders er maar een meningsverschil over hebben. Misschien is er niets aan de hand, maar dan heb je wel zekerheid. Je hebt geen verwijzing nodig en kunt gewoon direct de fysio bellen. Wel een kinderfysiotherapeut. Ik heb er hele goede ervaringen mee.

Groetjes Natasja

Hoi domino,
In mijn eerdere reactie heb ik niet geschreven over de lichamelijke ontwikkeling van je dochter omdat dat niet de vraag in je topic was. Aangezien het er nu wel over gaat wil ik me bij mama1980 en Kringeldingetje aansluiten. Vind het erg makkelijk van je man dat hij het niet wil hebben, maar jij maakt je zorgen om je dochter en jij zit de hele dag met een gefrustreerd kind. Stel je voor dat er lichamelijk echt iets aan de hand is?
Groetjes Nancy

Om eerlijk te zijn gaat t me ook meer om haar gedrag dan om haar lichamelijke kunnen. Dat ze nog niet loopt vind ik niet zo erg. Dat komt wel. Of t nu is of over een paar maand…

Maar haar gedrag, jaloezie, hangerig, continu aandacht willen, huilen om niets, etc dát staat me niet aan. Deel van haar frustratie zit m misschien in t niet kunnen lopen. Maar dat ist niet alleen. Ze speelt ook niet zelf even lekker ofzo…

Dan denk ik dat je toch snel komt op het advies van het CB. Negeren van negatief gedrag en postief gedrag belonen. Heb je dat al eens geprobeerd? Dat werkt hier nl het beste.

Oh en dat doen wij hier al maanden, tis niet zo dat je binnen een paar dagen een compleet ander kind hebt (helaas )

vanmorgen contact gehad met CB. Belde ze voor iets anders en toen gelijk maar voor de oudste gevraagd. Hun advies was ‘door de zure appel heenbijten’ (Letterlijk!).
Ze vond t jaloerse gedrag begrijpelijk. Oudste is haar eigen plekje aant verdedigen. Haar individuele aandacht geven was t advies. Nou die krijgt ze heus wel! De jongste slaapt nog veel, ze zien elkaar maar amper… Verder had ze geen tips om er mee om te gaan… tja… dat heb ik nu met het CB altijd… . geen steek verder dus!

@zwelgje: tja… goed gedrag belonen en neg gedrag negeren doe ik al maanden lang! Hihi helpt alleen dus niet voldoende… En soms krijgt ze met neg gedrag (jengelen) toch aandacht, kan haast niet anders. afleiden proberen we ook. Denk dat ik het toch daarbij moet houden. En dat is iets wat ik dus wel van Ikkeben heb meegekregen en niet van t CB

maar om te kunnen beoordelen of dat gedrag puur aandacht vragen is en je het dus kan negeren, zul je eerst uit moeten sluiten of het iets lichamelijks zou kunnen zijn waardoor ze zich zo gedraagt en dat kun je nu niet met 100% zekerheid zeggen. je man heeft gelijk in wat hij zegt als je dochter net iets boven het gemiddelde zou zitten van het wel of niet optrekken en lopen, maar zij zit er heeel ver boven. De gemiddelde leeftijd van omrollen is rond de 5 a 6 maanden en de gemiddelde leeftijd van otptrekken tot staan is rond de 9 a 10 maanden. Het is idd waar wat je man zegt dat ieder kind zich op zijn eigen manier ontwikkelt, maar dan scheelt dat hoogstens een paar maanden. Wat je zelf al aangeeft jouw kindje rolt pas om bij 16 maanden ipv de gemiddelde 5 a 6 en op 20 maanden strekt het zichzelf nog niet op tot staan, terwijl de meeste dat rond 9 a 10 maanden al doen. Ik wil je man niet veroordelen, integendeel, maar jij als moeder hebt toch ook nog wat te zeggen? Kijk naar de verschillen, ik zou er echt wat mee doen, ik zou in jouw plaats graag de zekerheid hebben dat er niks mis is lichamelijks. Het hoeft niet zo te zijn en het is ook niet te hopen, maar stel nou dat er wel wat is, al is het maar iets kleins, dan sla je jezelf toch voor je kop dat je er niet naar gehandeld hebt en haar daardoor zou kunnen helpen?

mama1980

Ik ben het met mama1980 eens. Omrollen na 16 maanden is wel heel laat. Misschien is ze wel gefrustreerd omdat ze lichamelijk meer wil dan ze kan. Ik zou wel de fysio even een bellen voor advies.

Groetjes Natasja

Tijd terug plaatste ik bovenstaand berichtje… nu een update. Het jengelige is er helaas nog steeds niet af! Oh af en toe ben ik het spuugzat (vandaag… dus wellicht daarom nu de update?!)

Maar qua lopen, waar t ook over ging, toch fysio ingeschakeld. Mijn man was t er niet mee eens zoals al eens gezegd… maar okay.
Fysio is nu 2 keer geweest. Onze dochter gaat inmiddels zelf staan. Dat blijkt dus vanuit zitstand (billenschuiver) niet goed te gaan, vandaar dat ze t niet zelf deed. Doet t nu na oefenen vanaf knietjes. Dus dat hebben we al gewonnen.
Volgens fysio heeft ze soepele gewrichten (hypermobiliteit). tja… kan zij ook niks aan doen.

Ze wil nu de hele hele dag lopen. Niks anders is goed. En maar jengelen als ik niet met ze wil gaan. Tja… ik moet ook een keer mijn huishouden doen! Haar jongere zusje is een heel ander kind, kan goed poosje zelf spelen. Geen kind aan! Maar de oudste is nooit zo geweest. Vraag me soms echt af hoe ik haar nu kan leren om een poosje zelf te spelen. Ik verwacht niet van haar dat ze zelf speelt in de kamer als ik bijv ga afwassen… maar gewoon zelfs spelen als ik een boekje lees. Nu gaat ze bij me staan jengelen, huilen etc.
Nou ja… zal wel een fase zijn. En ach… als haar jongere zusje wakker is , is ze superlief. Dan speelt ze overigens gek genoeg met t speelgeod van d’r jongere zusje. De rest van de dag hangt ze om me heen.
Genoeg geklaagd… ben benieuwd wanneer ze uiteindelijk echt zelf gaat lopen!

Ohja jaloezie is eraf. En ik zie dat ik in eerste berichtje aangaf dat ze aan 2 handen liep. Nu aan 1 hand van ons. En ze kan van kruip naar zit en weer terug. Toch leuk zo te lezen dat er vooruitgang in zit