… en zo zijn er vast nog wel een paar termen om mijn oudste dochter te beschrijven. Ik weet dat ze in de pb gaat komen/komt… maar dit gedrag had ze al langer. Ben heel benieuwd of jullie tips voor me hebben om met haar om te gaan. Af en toe (regelmatig) wil ik ze wel eens achter het behang plakken!
Ze is een meisje wat nog niet heel mobiel is. Kan sinds paar weken beetje kruipen en van zit naar kruip gaan maar nog niet terug. Verder gaat ze nog niet zelf staan en loopt ze ook nog niet, alleen een beetje aan 2 handen. Wel wil ze natuurlijk de hele dag lopen. Ik niet! dus ik zeg op geven moment gewoon nee en wil wat anders doen. Brullen, gillen, jammeren etc… ze is ook zo gefrustreerd als iets niet lukt wat ze doen wil (blokjes stapelen, duplo etc). gillen en krijsen. Maar ze wordt niet snel stil… ze gaat niet uiteindleijk zelf spelen. Ze speelt zo wie zo heel moeilijk alleen. (of niet!). Ze wil als ik in de keuken eten sta voor te bereiden wel even tussen mijn benen spelen, maar ook snel is ze dat zat en ist weer gejengel. Zo de hele dag door… ze is alleen maar lief als ik met ze meespeel of evt als haar jongere zusje beneden is. En ik heb echt geen zin heel de dag met haar te spelen.
Als ze na haar middagdut uit bed komt… geen land meer mee te bezeilen. Wil alleen nog maar op schoot spelen…
Daarbij herken ik ook wel jaloezie. Ze wil gevoerd worden net als haar kleine zusje, wil op schoot zitten heel veel, wil uit een tuitbeker te drinken krijgen etc.
Herkennen jullie dit gedrag? ik vind het bij haar nogal extreem zeker als ik haar met andere kinderen vergelijk (verhalen…). Hoe mee omgaan? Een kind een half uur of langer negeren werkt ook niet…
als ik huishouden doe (bijv wc poetsen, dweilen etc) geef ik haar ook een doekje en kan ze ‘meedoen’. heel even is dat leuk maar al snel is de lol eraf voorhaar.
Heel verhaal… pfff wordt af en toe knetter van een hele dag gejengel! Ik hou het graag gezellig. Oh ik hou natuurlijk wel heel veel van haar! En ja ze krijgt complimentjes als ze iets goed doet, lief speelt etc. En probeer ik haar met woorden te sturen hoe ze iets moet doen. ook heb ik per dag een ‘zelf speeltijd’ ingelast, maar meestal is dat gewoon een tijd gemekker, gehuil, gebalde vuistjes etc.
Help!
Gewijzigd door - Domino op 23 Feb 2012 15:58:52