Is een speen nu echt zo schadelijk?


#1

Goedenavond,
Ik heb even een vraagje, is een speen / tut (zoals wij hier zeggen) nu echt zo schadelijk?
Dit vraag ik omdat mijn 3 zoontjes van 3, 5 en 8 nog een knuffel hebben met een tut eraan, ik vind het prima omdat aan hun gebit niets te zien is en het voor hun een stukje troost is. Maar je hoort tegenwoordig wel eens dat een tut op langere termijn schadelijk kan zijn, zoals ik al zij heb ik deze ervaring niet.

Groetjes,
Monique 't Wout
monique.wout@gmail.com (mocht je niet openbaar willen reageren / vragen hebben)

Joep (8jr) Robin (5jr) Jasper (3jr)


#2

Hoi hoi

Hier heeft de tandarts altijd gezegd dat als je kinderen een speen gebruiken of duimen, het belangrijk is dat ze dit rond hun 3e echt af gaan leren. Dit omdat het erg schadelijk is voor het gebit, dit hoeft niet zichtbaar te zijn. Op het 3e levensjaar is de kaak nog flexibel genoeg om zich te herstellen.

Overigens is duimen slechter dan een fiep (heb zelf n zoontje van 1 wat duimt).

Ik zou toch eraan gaan werken dat je kids zonder slapen. Een knuffel oid is geen probleem natuurlijk.

Succes.

Gr Sandra


#3

Het is niet alleen schadelijk voor het gebit, het staat ook de spraakontwikkeling en de ontwikkeling van de mondmotoriek in de weg.

Dus inderdaad, uiterlijk bij 3 jaar afleren.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Apr 2014 12:41:56


#4

Dank voor jullie reactie’s.
Op Google kon ik zeer weinig hierover vinden maar kwam wel terecht op dit forum.
Groetjes,
Monique

Joep (8jr) Robin (5jr) Jasper (3jr)


#5

Tja ik weet het niet hoor, de adviezen zijn idd duidelijk en mij is ook altijd vertelt dat je met 3 jaar echt de speen moet afleren.
Mijn zoontje, bijna 5 jaar, heeft tot 3 jaar een speen gebruikt, altijd s’nachts, maar ook best veel overdag, en hij heeft een prachtig, kaarsrechtstaand gebit met tussen de tandjes nog keurig wat ruimte over waarvan de tandarts zegt dat dat heel goed is en hij voldoende ruimte voor het volwassen gebit heeft.
Mijn dochtertje van anderhalf, die alleen s’nachts een speentje gebruikt, heeft echter sinds het doorkomen van de tandjes een schots en scheef gebit… waarbij ook een paar tandjes juist naar binnen wijzen ipv naar buiten wat je zou verwachten bij speengebruik.
Een speen zegt dus wat mij betreft niet alles, aanleg, vorm van het gebit/kaak en erfelijkheid spelen volgens mij ook een hele grote rol.
Desondanks zou ik het kinderen die ouder dan drie zijn toch wel gaan afleren. Met een knuffel is niets mis lijkt me, maar een speen hebben ze dan echt niet meer nodig. En je zoon van 8 is mogelijk ook al aan het wisselen / krijgt volwassen gebit dus dan lijkt me een speen toch niet zo goed meer.

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#6

Hoi Carolien,
Dank voor je reactie. Toevallig ben ik gisteren met mijn kinderen bij de tandarts geweest.
De tandarts zij bij alle drie dat het niet te zien is dat ze nog een tut gebruiken. Voorlopig laat ik het dus lekker zo.
Van vriendinnen heb ik een hoop verhalen gehoord over slapen loze nachten. Als het echt nodig is heb ik dat er best voor over maar als het niet nodig is ga ik dat mezelf en mijn kinderen echt niet aandoen. Mijn vent vind het altijd een schattig gezicht als ons kroost alle drie op de bank liggen te tutten en ik vind het ook wel lief.
Groetjes, Monique

Joep (8jr) Robin (5jr) Jasper (3jr)


#7

Leuke naam heeft je jongste zoon!
Je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt, maar zou je het bij je zoon van 8 niet toch gaan proberen? Hij zit in een leeftijd dat het vrij zeldzaam is dat er nog een speentje gebruikt wordt, en ik zou geloof ik ook wel een beetje bang zijn dat hij er mee gepest gaat worden. Er komen misschien eens vriendjes logeren of hij gaat op kamp met school en dan kan ie ook niet slapen zonder speen…

Je schrijft over de verhalen van vriendinnen en slapeloze nachten, wat je jullie zelf en de kinderen niet aan wilt doen, maar ik denk eigenlijk dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het voor ze wordt om het zonder te doen want dan zijn ze er al zo lang aan gewend. En een puber met speen dat kan echt niet meer he…

Misschien kan je ze alle drie in 1x wel laten stoppen, koop je drie lekkere knuffel knuffels voor ze, zonder speen deze keer, die ze allemaal krijgen als ze de spenen voorgoed bij jou inleveren!

Wel fijn om van je tandarts te horen dat de gebitjes er goed uit zien!

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#8

Hoi Carolien,
Ik begrijp je punt, ik heb zelf altijd gezegd “we zien wel als ze er zelf klaar voor zijn”. Wat betreft logeren / schoolkamp, mijn kinderen heb er een bloedhekel aan om ergens te blijven slapen als wij naar huis gaan. Dus logeren doen ze eigenlijk nooit. En op schoolkamp gaan ze ook niet mee, bij de oudste was het vorig jaar drama omdat het verplicht was voor alle kinderen uit zijn klas toen heb ik de juf even geleerd dat nee nee is en dat ze het helemaal niet kunnen verplichten Maar goed ik wijk af van het onderwerp, Ik zie dus eigenlijk geen reden. Mijn oudste schaamt zich ook absoluut niet voor zijn tut als hij de kans krijgt loopt hij er gewoon mee naar buiten maar dat gaat mij dan toch net iets te ver . Ik denk inderdaad dat hij een van de weinigen kinderen is die op die leeftijd nog een tut hebben, maar ja iedereen heeft wel wat. Beter een tut dan dat hij 22 sigaretten per dag rookt zoals mijn vent

Joep (8jr) Robin (5jr) Jasper (3jr)


#9

haha, misschien kan je je vent nog aan de tut krijgen om van zn rookverslaving af te komen!

Het is natuurlijk ook helemaal aan jezelf, ik bedoel het zeker niet veroordelend. Ik doe in de opvoeding van mijn kids ook ongetwijfeld dingen die anderen anders zouden aanpakken

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#10

Hahaha dank voor de tip, ik zal het er eens met hem over hebben

Ik had je reactie ook niet als veroordelend opgevat, ik ben ongetwijfeld een van de weinigen moeders die haar kinderen zo lang laat tutten.

Groetjes,
Monique

Joep (8jr) Robin (5jr) Jasper (3jr)