Hier in Belgie mogen de kindjes met 2 en half jaar naar school toe, mits ze zindelijk zijn. je hoeft ze dan natuurlijk niet gelijk 5 dagen te sturen, maar de meesten beginnen zo met een paar ochtendjes of soms een dag als ze al smiddags wakker kunnen blijven. Ik wil dit ook gaan doen, daar de belgische basisschool gratis is,en voor de buitenschoolse opvang, bijvoorbeeld een uurtje na school of tussen de middag betaal je 0,25 ct per uur! echt waar!!! Dat is ook de reden dat veel nederlandse ouders hier in het grensgebied toch voor de belgische school kiezen. Zit immers gewoon in hetzelfde dorp dus je hoeft er niet voor te rijden. Nu is de rekening van het kdv zo’n 570 euro per maand voor 2 daagjes, krijg je dan wel een gedeelte van de belasting van terug, maargoed, je begrijpt het verschil! anyway… hier in belgie beginnen ze om die reden dan ook al vrij vroeg met zindelijkheidstraining om die reden. Bij de meenste kindjes lukt dit ook prima en zijn ze met 2,5 jaaar vaak zindelijk hier. Ik wil mijn dochter nergens toe pushen,ik bedoel, ze mag ook best een half jaartje langer naar het kdv, maar ze geeft al een tijdje zelf aan als ze bijvoorbeeld gepoept heeft en is ook heel geinteresseerd in het potje en boekjes die daarover gaan, bijvoorbeeld lotje op het potje. Ik dacht hier dus op in te spelen en ermee te beginnen. had dit eerder ook al eens gedaan, maar dat bleek echt te vroeg, dus weer een paar maanden gewacht. Nu heb ik dus met haar dat boekje weer gelezen en gezegd: Y is nu net als lotje een grote meid en je luiertje mag uit, wil je dat? Ja! zei ze. ok, luier uit. Als je dan voelt dat je een plasje op poepje moet doen, dan zeg het maar tegen mama, dan gaan we op het potje zitten goed? ja, is goed. Maar… ze gaat er 100x op zitten zonder dat er wat komt, gewoon om te spelen en vervolgens als ze dan met iets anders aan het spelen is dan heeft ze een natte broek. Ze zegt dan wel: ooh ooh, plasje gedaan, mama droge broek aan doen. Ik vraag dan: ooh ooh, een ongelukje, maar waar had dat plasje eigenlijk gemoeten? Op het potje ! zegt ze dan. Goed zo, zullen we dan nu een schone broek aan doen en het nog een keertje proberen? Ja dat vind ze goed. Zo gaat het nu al 2 volledige dagen. Ik heb denk ik al wel 20 natte onderbroekjes in de was in 2 dagen, maar ik heb het idee dat ze alles gewoon laat lopen. Is dit normaal? Ze zegt het dus wel daarna, maar niet ervoor. Ze toont zoals ik al eerder zei wel veel interesse in het potje en de boekjes die erover gaan. Moet ik doorzetten of is het gewoon te vroeg. Hoe merk je nou of ze er echt aan toe zijn?
mama1980