Is dit normaal of is het te vroeg?

Hier in Belgie mogen de kindjes met 2 en half jaar naar school toe, mits ze zindelijk zijn. je hoeft ze dan natuurlijk niet gelijk 5 dagen te sturen, maar de meesten beginnen zo met een paar ochtendjes of soms een dag als ze al smiddags wakker kunnen blijven. Ik wil dit ook gaan doen, daar de belgische basisschool gratis is,en voor de buitenschoolse opvang, bijvoorbeeld een uurtje na school of tussen de middag betaal je 0,25 ct per uur! echt waar!!! Dat is ook de reden dat veel nederlandse ouders hier in het grensgebied toch voor de belgische school kiezen. Zit immers gewoon in hetzelfde dorp dus je hoeft er niet voor te rijden. Nu is de rekening van het kdv zo’n 570 euro per maand voor 2 daagjes, krijg je dan wel een gedeelte van de belasting van terug, maargoed, je begrijpt het verschil! anyway… hier in belgie beginnen ze om die reden dan ook al vrij vroeg met zindelijkheidstraining om die reden. Bij de meenste kindjes lukt dit ook prima en zijn ze met 2,5 jaaar vaak zindelijk hier. Ik wil mijn dochter nergens toe pushen,ik bedoel, ze mag ook best een half jaartje langer naar het kdv, maar ze geeft al een tijdje zelf aan als ze bijvoorbeeld gepoept heeft en is ook heel geinteresseerd in het potje en boekjes die daarover gaan, bijvoorbeeld lotje op het potje. Ik dacht hier dus op in te spelen en ermee te beginnen. had dit eerder ook al eens gedaan, maar dat bleek echt te vroeg, dus weer een paar maanden gewacht. Nu heb ik dus met haar dat boekje weer gelezen en gezegd: Y is nu net als lotje een grote meid en je luiertje mag uit, wil je dat? Ja! zei ze. ok, luier uit. Als je dan voelt dat je een plasje op poepje moet doen, dan zeg het maar tegen mama, dan gaan we op het potje zitten goed? ja, is goed. Maar… ze gaat er 100x op zitten zonder dat er wat komt, gewoon om te spelen en vervolgens als ze dan met iets anders aan het spelen is dan heeft ze een natte broek. Ze zegt dan wel: ooh ooh, plasje gedaan, mama droge broek aan doen. Ik vraag dan: ooh ooh, een ongelukje, maar waar had dat plasje eigenlijk gemoeten? Op het potje ! zegt ze dan. Goed zo, zullen we dan nu een schone broek aan doen en het nog een keertje proberen? Ja dat vind ze goed. Zo gaat het nu al 2 volledige dagen. Ik heb denk ik al wel 20 natte onderbroekjes in de was in 2 dagen, maar ik heb het idee dat ze alles gewoon laat lopen. Is dit normaal? Ze zegt het dus wel daarna, maar niet ervoor. Ze toont zoals ik al eerder zei wel veel interesse in het potje en de boekjes die erover gaan. Moet ik doorzetten of is het gewoon te vroeg. Hoe merk je nou of ze er echt aan toe zijn?

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

Tja moeilijk, ik had ook wat jij had, en dat ging wel een aantal keer zo door (ik begon bij 1 jaar 9 maand al met trainen) maar op den duur vond J het ook vervelend die natte broeken bij ons heeft het toch wel een maand of 3 geduurt dat zindelijk worden overdag, maar rond d’r 2de verjaardag nam ik haar overal mee naartoe zonder luier. Natuurlijk nog wel eens wat ongelukjes, maar rond d’r 3de ook snachts van d’r luier of! En ik ben super blij dat ik heb doorgezet! Succes!
Ohh en jeetje wat een verschil, ik had ook mooi voor een school in belgie gekozen, maar daar zitten geen regels aan verbonden?

dank je voor je reactie! ja, ik vind het idd ook heel moeilijk. Misschien kan ik eens proberen om haar eerst op vaste tijden gewoon eens op het potje te zetten. Kijken hoe dat gaat. Ik heb ook niet maanden lang de hele dag de tijd om daarmee bezig te zijn toch. Aan de andere kant, wat jij zegt, uiteindelijk gaat het zo misschien wel het snelst. Er zijn zoveel verschillende manieren/meningen dat je gewoon soms niet meer weet wat je nou moet doen.
En de belgische school, nou wat een verschil he. Het is hier een beetje een ingewikkeld geval. ik woon in een dorp wat half belgisch/half nederlands is. De grenzen lopen hier een beetje door elkaar. Dus je hebt ook van alles 2, 2 basisscholen, 2 postkantoren, 2 politiebureaus, 2 gemeentehuizen etc etc. Het is dus 1 dorp met 2 nationaliteiten. Om die reden mogen de ouders van alle kindjes die hier wonen zelf een keuze maken naar welke school ze gaan. Kom je van buiten het dorp, tja dan zullen ze het denk ik idd niet accepteren, want dan zitten ze binnen een maand overvol! haha en dan niet alleen om de kosten, maar ook om het onderwijs wat in Belgie toch net nog ietsje gedisciplineerder is dan in Nederland. Niks overdreven natuurlijk, maar ik vind het niet verkeerd dat de kindjes in deze tijd gewoon nog normen en waarden mee krijgen!

mama1980

@mama1980…Je woont in B-N!!!
Daar woont heel mijn familie en het belze gedeelte!
Ons mam komt er ook vandaan.

Tja, je kan zindelijk worden niet afdwingen…komt met de tijd.
Ik vind zelf met 2 1/2 best snel om dagelijks naar school te gaan.
Ik snap anderzijds wel dat je het snel wilt omdat het bakken geld scheelt.

Gr, Danielle

Joh, dat is ideaal zo idd lekker naar de Belgische school dan!

Ik denk dat je goed bezig bent! Ze vind t vervelend als dr broek vies is, weet vaar t vandaan komt… grote kans dat ze t binnen 2 weken doorheeft! Tot die tijd… zal de wasmachine overuren draaien!

Onze oudste wilde een paar maanden voor zijn 2e verjaardag zelf plotseling geen luier meer aan… We waren toen wel al bezig met af en toe op de wc, maar zat nog niet echt structuur in zeg maar.
Maar vanaf die dag luier uit… en heeft hooguit 5 ongelukjes gehad :smiley: Dat ging echt super makkelijk!
De jongste is wat dat betreft moeilijker… zij is een tijdlang zindelijk geweest qua plassen, maar heeft altijd dunne ontlasting, en die kan ze gewoon niet ophouden
De tijd dat ze plaszindelijk was, poepte ze eigenlijk 1x per dag, op een vast moment: na het slapen. Ik liet dan dus na het slapen gewoon een tijdje de luier aan tot ze gepoept had. Maar toen ging het plotseling weer verkeerd en had ze zeker 3-5 poepbroeken per dag… dat is echt geen doen! Dus weer fulltime luier aan… waardoor ze lui is geworden en nu ook maar weer gewoon dr plasjes laat lopen. Echt super jammer…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

@melancholiek, ja wat je zegt. gaat hier precies zo! Komt ook kijken en gaat dan ook oop haar potje zitten zonder dat er wat gebeurt, dat doet ze later wel op de grond. en idd dat poepen, ik weet ook altijd precies wat ze heeft gedaan als ze me komt vertellen dat ze NIET gepoept heeft, WEL dus haha!
@ Danielle, wat grappig, ik woon idd in B-N! Nou ja, ook in het belze gedeelte dus in B-H, wat grappig dat jouw familie hier woont, waarschijnlijk ken ik ze dan wel van ziens. Heb je hier zelf ook gewoond? En ze hoeven niet gelijk dagelijks hoor,je kan ook beginnen met bijvoorbeeld 3 ochtendjes. Het mag wel en er zijn ouders die het doen, maar ik zou dat idd ook niet doen nog zo jong. Is maar net wat je zelf wil dus.
@suzje, nou wat jammer! Maar ik snap het wel, hier idd ook vandaag weer even de luier aan gedaan toen ze tot 3x toe een drol in haar onderbroekje had hangen. Dat plasje heb je zo opgeruimd maar dit vond ik toch ook wel vies! T is even zoeken denk ik, maar t komt goed!

mama1980

Als ik daar zou wonen en ik had de keus nederlands of belze school, dan koos ik voor de belze school.
Alleen het middelbare is meteen gericht op een beroep in bels en in nederland hebben ze eerst 2 jaar om te kijken welke richting ze op willen.
Mijn neefjes zitten op middelbaar in Turnhout en hebben beide een richting gekozen ooit en nu is het moeilijk om te switchen.

Maar basisonderwijs…mijn voorkeur…BELS!

Gr, Danielle