Is dit al peuterpuber gedrag?

Pff, het is van de ene op de andere dag gekomen: ons zoontje slaat ineens. Voorheen beet hij mij vaak als “schreeuw” om aandacht. Ik zette hem dan direct in de hoek en hij begon meteen te huilen, omdat hij wist dat hij fout zat. Het bijten is nu een tijdje over, maar nu begint het slaan. We doen regelmatig “high five” met hem op onze handen, maar nu kijkt hij me eerst aan en slaat me dan tegen mijn lichaam/hoofd. Niet heel hard of zo,o mdat hij het nog niet kan, maar hij doet het wel bewust. Ik zet hem dan ook in de hoek, maar nu lijkt hem dat niet eens meer te interesseren. Hoe doen jullie dat?

ALs hij slaat direct in de hoek? Of eerst nog een keer waarschuwen en dan in de hoek?

Het lijkt ook wel of hij het woordje “nee” wel begrijpt, maar het woordje “niet” niet. Herkennen jullie dit?

Pff, vermoeiend hoor!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Welkom in de peuterpuberteit! (Die kan vanaf 1,5 jaar beginnen).

Er is laatst een topic geweest over dat kinderen het woordje ‘niet’ niet oppikken. Zie hier:
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=23667

Groetekes, Sje

Alsof we dezelfde kinderen hebben… Bijten zo goed als over, slaan komt er voor in plaats! Onze opdonder is alleen nog net geen 16 maanden, dus dat zou dan een hele vroege peuter zijn, en dat hoop ik toch echt niet!

Manderijn

Heel erg bedankt Sje, ik herken het topic over het woordje NIET helemaal! Pff, wel vermoeiend, maar ik ga er morgen gelijk mee beginnen om mijn woordkeuze aan te passen. Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe lang duurt de peuterpuberteit? En is dat met periodes of echt elke dag?
Nou, ik hoop dat het met periodes gaat (net als een sprong zeg maar), want anders houd ik mijn hart vast!

Zijn indd fases

Liefs Michelle

Los van de PPT ook iets dat bij deze leeftijd past: slaan, knijpen, bijten, schoppen. Na één keer direct in de hoek zetten. Volhouden, het zal ook weer stoppen. En de PPT zijn idd periodes. De PPT zoals we die eerst hadden is hier voorbij (de enorme driftbuien waarbij hij stampend en tierend door het huis ging of op de grond ging liggen), maar het blijft een temperamentvol kereltje dat bij vlagen nog steeds heel brutaal kan zijn…

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Vanochtend tussen 9 en 9.15 uur heb ik hem 3 keer in de hoek gezet. Ik hield mijn hart vast, maar gelukkig de hele dag niet weer voorgekomen. Ik probeer nu ook mijn “taalgebruik” aan te passen en het woordje NIET niet meer te gebruiken. Vandaag een paar keer nodig gehad, en het werkte ook een paar keer. Hopelijk blijft het beperkt bij een paar keer per dag in de hoek en niet constant!