Is dit 6e ziekte? wie herkent dit?

Gisteren naar de huisarts geweest, nou ja de assistent, om te vragen of het nog besmettelijk was. Nee, zei ze, viel wel mee, mag gewoon naar het kdv. Het was in het laatste stadium. En volgens haar was het de 6e ziekte.
Maar nu beginnen de vlekjes en pukkeltjes alleen maar erger te worden!!! Het ventje ziet er echt niet uit:

Ik ga morgen nog een keer, en dan echt gewoon de huisarts, maar wat denken jullie? Wie herkent dit?

Lilypie 2nd Birthday PicLilypie 2nd Birthday Ticker

Hier nog een foto.
Ik mocht geen foto van hem maken, want telkens als ik de camera pakte begon luca te brullen gek ventje, schaamt zich nu al!!
Maar het ziet er toch niet uit??? Z’n mooie zachte lijfje is helemaal weg! Komt wel weer terug natuurlijk…

Zoiets heb ik nog nooit gezien!
Dus ik kan je niet vertellen of het nu wel of niet de 6de ziekte is.
ik hoop dat de huisarts je meer duidelijkheid zal geven.
en dat het snel weer over is.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Heeft Luca hiervoor ook een aantal dagen koorts gehad, of is dit plotseling op komen zetten?

Als hij geen koorts heeft gehad en gewoon een vrolijk jongetje is geweest, dan kan het haast geen zesde ziekte zijn. Daar gaat altijd een dag of 3-4 koorts aan vooraf en dan zijn ze heel suffig en slapen veel enzo.

Die grote rode vlekken in het gezichtje, zijn die van het huilen of is dat ook huiduitslag?

Als dat ook uitslag is, en Luca heeft inderdaad geen koorts gehad in de afgelopen dagen, dan kan het ook de 5e ziekte zijn en dan komen de koortsdagen nog.

6e ziekte = eerst koorts, dan uitslag
5e ziekte = eerst uitslag, dan koorts

Wat schattig, en heel slim trouwens!, dat zwembroekje wat je getekend hebt!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Jun 2006 20:53:24

hij heeft 1 dag flinke koorst gehad, de dag erna was het over, al kreeg hij savonds weer verhoging. Hij heeft wel om de paar weken, al 2/3 maanden lang een paar dagen hoge koorts.
Hij heeft het ook in z’n gezicht ja, begon op zijn buik, toen naar zijn nek, daarna armen, benen, billen en gezicht!

Die volgorde van verschijnen van de uitslag duidt op de 5e ziekte behalve dan dat jij schrijft dat het gezichtje juist als laatste uitslag kreeg. Zie hieronder meer informatie over de vijfde ziekte, dan kun je beter bepalen of dat het inderdaad kan zijn.

Inleiding
De vijfde ziekte is een onschuldige virusziekte die begint met uitslag in het gezicht.
Hij wordt ook wel Ringelrteln genoemd (Duitsland), of erythema infectiosum.
De naam vijfde ziekte is historisch ontstaan: vroeger beschreef men de vlekjesziekten in de volgorde mazelen, rode hond, roodvonk, ziekte van Filatov-Dukes (achteraf onjuist, het was een variant van rode hond), erythema infectiosum (vijfde ziekte) en erythema subitum (zesde ziekte).
De ziekte gaat vanzelf over, zonder ernstige ziekteverschijnselen.
Een kind dat de vijfde ziekte eenmaal heeft gehad, kan de ziekte nooit meer krijgen. Daardoor zijn de meeste mensen (60%) op volwassen leeftijd tegen de ziekte beschermd.

Oorzaken
De vijfde ziekte wordt door een virus (het Parvovirus B19) veroorzaakt en is licht besmettelijk. Het virus wordt bij hoesten en praten via druppeltjes in de lucht overgedragen.
Na de besmetting duurt het ongeveer twee weken voordat de vlekjes optreden. Het kind kan de ziekte op anderen overdragen in de week voordat de vlekjes verschijnen. Zodra de vlekjes zichtbaar worden is het niet meer besmettelijk.

Symptomen
De vijfde ziekte komt vooral voor bij kinderen van 4 tot 10 jaar, meestal in het voorjaar of de vroege zomer.
Na de besmetting zijn er weinig klachten, hooguit wat hangerigheid.
Het kind krijgt symmetrische paarsrode wangen met grillige, rozerode vlekjes. Het geheel op het gelaat lijkt soms op een vlinder.
De uitslag breidt zich uit naar vooral de strekzijde van bovenarmen en dijen, en naar de romp. Het geheel krijgt een wat netwerkachtig uiterlijk.
De vlekken zijn iets boven de huid verheven, groeien uit tot grote grillige plekken die uiteindelijk samenvloeien tot grotere vlekken.
Handpalmen en voetzolen blijven meestal vrij van uitslag.
Het kind kan wat koorts en jeuk hebben, maar voelt zich verder niet ziek.
In 10% is er ook sprake van gewrichtsklachten.
Na ongeveer tien dagen is de uitslag verdwenen.
Bij warmte, kou, inspanning of stress kunnen de vlekjes tijdelijk terugkomen.

Diagnose
De diagnose wordt gesteld op basis van het ziektebeloop en de vlekjes. Veel meer is niet nodig. Bloedonderzoek op antilichamen is mogelijk.

Behandeling
Behandeling is niet nodig, de ziekte geneest spontaan.
U hoeft niets te doen. Bij jeuk kunt u mentholpoeder op de huid aanbrengen.
Uw kind mag gewoon naar school. Op het moment dat de ziekte zichtbaar wordt, is het kind immers niet meer besmettelijk.
Kinderen hebben elkaar vaak al besmet voordat de ziekte zichtbaar is.

Overige
Volwassenen hebben in 60% voldoende afweerstoffen.
Vrouwen die in de eerste helft van hun zwangerschap alsnog de vijfde ziekte krijgen, hebben een iets verhoogde kans (9%) op een miskraam of een doodgeboren kindje. U kunt zich hier niet tegen beschermen. De ziekte is immers besmettelijk in de week voordat de uitslag optreedt en de ziekte herkend wordt. Deze vrouwen krijgen het advies met hun huisarts contact op te nemen.
U kunt ook contact opnemen met de GGD in uw regio.

Groetekes, Sje

Ik heb geen tips, maar wat ziet ie er sneu uit zo zeg, arm manneke, hopelijk heb je snel duidelijkheid!

Groetjes Nathalie & Co

Ik heb (nog) geen ervaring met de 5e en 6e ziekte omdat Stephan die niet gehad heeft en Kaya (nog) niet.
Maar aan Sje heb je al heel wat zo te lezen
In ieder geval beterschap voor je kleine manneke want het ziet er wel heel zielig uit hoor!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Robin heeft het ook gehad eerst hoge koorts een paar dagen en daarna zat hij onder de Rood /roze vlekje
Huisarts zei 6de ziekte
Het gaat vanzelf weg

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Mila had hetzelfde: en ook zoveel van die vlekken en puntjes, was toen wel 6e ziekte. Zij had het bijna niet in haar gezicht maar vooral op haar romp. De vlekjes kwamen gedurende 5 dagen opzetten, en inderdaad steeds erger. Ook maar 1 dag echt koorts gehad, wel daarvoor wat hangerig.

Dikke knuf voor het sippe mannetje!

Nancy

Lilypie Baby PicLilypie Baby Ticker

Ben je al naar de huisarts geweest?
Mijn oudste kinderen hebben ook de 6e ziekte gehad, maar volgens het boekje (eerst 5 dagen koorts, toen beter en een paar dagen vlekjes).

Heeft ie er last van? Jeukt het?

Als ik zo het verhaal van Esther lees, lijkt het idd wel op de 5e ziekte en zou ie naar het kinderdagverblijf mogen, maar een huisarts zal waarschijnlijk pas uitslag (!) kunnen geven.

ik kan morgen pas terecht, dus dan weet ik meer. Hij heeft er geen last van naar mijn idee, maar ik wil toch even langs. Volgende week zitten we in frankrijk, en om nou daar naar een dokter te moeten…
Onze auto heeft ook een algehele check up gehad, dus Luca krijgt er ook een Ik hoop alleen dat dit wat minder duur is
We zien het wel, wel wordt het met warmte erger, dan wordt het ook wat dikker enzo. Zoals in bad, of vanmiddag als hij speelt in de zon.
Ik hoor het morgen allemaal wel!! Bedankt voor de reacties!

Beterschap met hem.

Groetjes,

Diana moeder van Daan