Irritante rollenspellen

Eva is al een tijdje erg geïnteresseerd in het doen van ‘rollenspellen’. Zij verzint dan iets en ik moet dat meespelen. Ze zegt bv: ‘Ik ga naar de … (naam van haar groep bij het kdv) en jij zwaait mij uit, ja?’ En dan geeft ze instructies wat ik moet zeggen of moet doen: ‘Dan zeg jij…en dan moet jij huilen!’ Ik vind het niet erg om 1 of hooguit 2x zo’n spel te doen, aangezien het voor haar een manier lijkt om met situaties om te leren gaan (ze zegt dat ik moet huilen, omdat zij dat bv altijd doet), maar ik heb geen zin om dat spel 10x mee te spelen.

Afgelopen weekend wilde ze dat ik mijn zus was, dat papa haar oom was, dat Max haar neef was en dat zij haar nichtje was. Als ik haar riep, gaf ze geen antwoord. Dan zei ze: ‘Ik luister niet, want ik ben Eva niet. Ik heet (naam van haar nichtje)’. Als papa mij iets vroeg, verbeterde ze hem: ‘Mama heet geen Rainbow, die heet (naam van mijn zus)’. Ook nu geldt weer: 1 of 2x meedoen a la, maar ik werd er gek van! Ik weigerde haar constant anders te noemen.

Ik zeg tegen Eva dat ik best een keer mee wil doen met dat rollenspel, maar dat het ook een keer moet ophouden. Prima om een keer een gekke klant te spelen met winkeltje doen, dat vind ik echt samen spelen, maar zo’n naamswisseling of zo’n door haar opgezet rollenspel…bleeh. Ik zeg na een paar keer dan dat ik er geen zin meer in heb, dan wordt ze kwaad en zegt ze: ‘Nog één keer!’ Ik negeer haar dan of leid haar af.

Doen jullie kids dit ook en zo ja, hoe kap je dat af? Het is denk ik een manier van verwerken voor Eva en wat ik net al schreef, een manier om anders met dingen om te leren gaan, maar ik vind het gewoon verschrikkelijk irritant en papa ook!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ja, hier ook rollenspellen! Het gaat ook voorlopig niet over, want ze zijn hier nu 7 en 8 en het gaat maar door. Dus je kunt nog vooruit!

“En dan doe jij dit, en dan zeg ik dat…blablabla”. Hele verhalen spelen ze na!

Ik hoef er gelukkig zelf niet aan mee te doen, ze doen het samen. Dus hier is het minder irritant. Ik laat ze altijd maar lekker spelen en fantaseren.
Ik grijp wel in als er teksten in voorkomen als “ik maak je dood” of zoiets. Nou gebeurt dat maar zelden, maar dat soort dingen wil ik gewoon niet horen, ook niet in een rollenspel.

Ik denk dat je wel grenzen aan kunt geven wat betreft mee moeten doen aan zo’n rollenspel. Dan pakt ze er maar wat poppen en knuffels bij die die andere rollen spelen. Of misschien is Max een mooi alternatief.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 May 2012 23:25:31

Owh herkenbaar, zo is bo een tijdje helemaal into het rollenspel basisschool geweest. Hij deed dan net alsof hij op de basisschool was, en zat dan aan de eettafel te tekenen en ik was dan de juf waar hij alles aan vroeg. Het ging zelfs zo ver dat als de schooldag dan “voorbij” was, hij zo naar buiten liep, want hij ging naar huis en dit was dan niet zijn “huis” , nee het was de “bsisschool” …

Ik vindt het ook prima om er in mee te gaan voor even, maar ook hij weet niet van ophouden dan. Ik zeg dan ok heel duidelijk, Bo het is nu klaar!! Het was heel leuk om te doen, maar nu is het tijd voor (opruimen, koken, schoonmaken, wassen , naar de winkel etc.)
In het begin had hij daar nog wel moeite mee , maar nu accepteerd hij het wel.

liefs woezel

Jep, hier is het ook een hot item!
Wij moeten dan voornamelijk met zijn knuffel praten bijvoorbeeld, Seth stelt vragen aan zijn knuffel en wij moeten antwoorden of bij zijn auto of iets degelijks.
Het liefst doet hij dat heel de tijd. Meestal doe ik het 1x en dan zeg ik dat hij weer zelf moet gaan spelen, ik houd er zelf namelijk ook helemaal niet van…

Liefs, Anne

volgens mij leren ze die dingen op school. soms doet hij dingen die ik heel vervelend vind. b.v… ze leren op school te zeggen: stop! en hand uit te steken om een halt toe te roepen. ja prima maar rico gaat dat nu bij alles doen. wil ik m omkleden, of naar de wc begeleiden of wat dan ook dan is het: nee nee, stop!
ja toedels, hij maakt de dienst niet uit.
of ze hebben een liedje dat ze een keer de baas mogen spelen (dat is een lied) en dan mag 1 kindje de fruitbak pakken en het fruit uitdelen, en daarna gaan ze naar buiten en staan ze in een rij, dan mag de “baas” voorop staan zoals het liedje gaat.
maarja dan is ie thuis en dan is het: ik was vandaag de baas dus hier ook. nee hier niet. en ze bedoelen het dan natuurlijk goed en het is wel een peuterliedje maar als ik daar niets van weet en hij begint dat ineens te roepen heb ik zoiets van; hou je grote mond is dicht met je "ik ben de baas"
als ik dat nou wist b.v. kon je daarop inspelen. en zo is dat ook met die rollenspellen. kinderen bedenken dat niet uit zichzelf, ik denk dat ze dat standaard op school doen om kinderen bepaalde dingen te leren. maar als wij daar niks vanaf weten dat er dus een reden is waarom kids erop door gaan, vinden we het soms vervelend worden.

haha hier idd ook zo’n klein regiseurtje hihi en ik heb idd hetzelfde dat ik echt geen zin heb om er 10 keer aan mee te doen. ik zeg dan ook heel duidelijk ‘nog 1 keer dan ga je zelf verder’ en na die laatste keer zeg ik dan nog een keer ‘dit was de laatste keer’ vaak is het dan zeuren natuurlijk maar daar luisteren we dan weer niet naar haha. gaat steeds vaker goed moet ik zeggen. totdat papa thuis komt en dan is papa de klos

liefs,
Rinske

Ja, niet met familie, maar inderdaad wel de basisschool. Zij is dan de juf en ik het kindje. Evi is ook juf. En Roodkapje! En hele tijd was het: mam… ik heb een goed idee! (altijd dezelfde introductie) Als ik nou Roodkapje ben, en jij grootmoeder.

Als het me niet te veel moeite kost, ga ik er een tijdje in mee. Als ik geen zin mere heb, ga ik haar weer Nora noemen en dat vindt ze dan inderdaad niet leuk. Ik zeg dan meestal zoiets van: Maar nu vind ik het leuk mijn eigen lieve Nora weer te hebben. Ik vind het veel leuker om jouw moeder te zijn dan je grootmoeder. Als ze het niet accepteert, maak ik er een grapje of spelletje van, maar houd wel voet bij stuk.

Echt een leeftijd dingetje denk ik. En het zal ook wel samen hangen met het ontwikkelen van het voorstellingsvermogen en inlevingsvermogen denk ik.

Lfs

Haha, Liske, dat zegt Seth ook altijd: Ik weet een goed ideetje! En dan weet je het wel weer

Liefs, Anne

haha hier idd ook altijd: 'wacht is even…ik heb een goed idee’
toch apart haha

liefs,
Rinske

Haha…net als bij Liske…Is Aaron de heks en ik moet roodkapje spelen…pfffff.
Soms tot wel 3x dat ik mee doe…dan komt het ook mijn strot uit tot ik een chagerijnige Aaron eraan over houdt die per se NOG 1 X MAMA!!! roept.

En soms is ie baas van de containermannen en dan ben ik weer eens een vuilnisman die spullen op komt halen en (ik doe het dan nog eens ook) moet ik buiten die lichte extra stoelen omhoog gooien en dan lijkt het net of het een echte container is…IK DOE HET ook nog eens he!
Buren zullen wel denken!

Gr, Danielle

quote:
Haha....net als bij Liske.....Is Aaron de heks en ik moet roodkapje spelen.....pfffff.

Gr, Danielle

Goede rol verdeling… had ook andersom kunnen zijn

Jurian doet het ook, maar dan eigenlijk altijd met andere kinderen nooit met mij/ons… Dan speelt hij liever verstoppertje etc.

Wat grappig dat er meer regisseurtjes zijn! Eva zegt ook heel vaak: ‘Jaaaa, dat is een goed idee!’ Gisteren moest ik doen alsof zij en Max varkens waren en langs het bad lopen. Dan moest ik zeggen: ‘Wat stinkt het hier!’ en dan: ‘Aha, dat komt door die varkens hier!’ Ik moest aan hun huid voelen en zeggen: ‘Wat een harde huid en wat een hard haar!’ Hahaha. Zij zaten in de modder en ze beten in mijn arm. Max deed ook mee. Ik deed het 4x en dat vond ik al heel wat. Ik ben er toen maar mee gestopt. Ik moet er wel om lachen, al is het soms echt dodelijk hahaha.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers