Introductieschema bijvoeding allergie

Hallo

Kane is 7,5 maand oud en heeft behoorlijk last van eczeem op zijn hoofdhuid ( in combinatie met berg), achter de oren, borst en knieholte.

ik ben naar een natuurgeneeskundige / dietiste geweest en heb hem laten testen.
Het volgende kwam eruit:

Koemelk, geitenmelk,tomaat, citrusfruit,kiwi, rauwe appel, vanille, vanilline,ethylvanilline ( kunstmatige vanille) cafeine en chemische zoetstoffen.
Wol en goudbloem

ik vind het heel moeilijk om bijvoeding te introduceren en wanneer ik het hem moet geven. Hij krijgt nu ook te weinig want ik moet om 1.00 s nachts een 5e fles gaan geven omdat hij honger heeft.

Nu:
7.00 Fles 200ml met 2 scheppen rijstebloem naturel
9.00 fruit… ( in potjes niet veel keus want alles is gemengd… suggeties??)
11.30 fles 200ml
15.30 fles 200 ml
17.30 groentehapje ( je ziet al dat ik dan fruit en groente tegelijk moet introduceren en dit kan dus niet want ik weet nu niet waar hij allergisch op reageert…)

opmerking: meer in de fles heeft geen zin want dat drinkt hij niet op!

Ik mag maar 1 ding tegelijk introduceren…
VRAAG 1:
hoe ga ik dit doen zodat mijn zoontje TOCH genoeg binnenkrijgt zodat ik maar 4 flessen hoef te geven. ( ik geloof dat het er eigenlijk maar 3 mogen zijn met zijn leeftijd maar dit red ik sowieso niet.

VRAAG 2: WAT introduceer ik ( bijvoorbeeld bambix groeiontbijt) en WANNEER op de dag?

VRAAG 3: heeft er nog iemand een goed tip tegen de jeuk op hoofdje? veel cremes smeren zich niet op het hoofdje. Ik heb cetamacrogol creme en hormoonzalf.

Ik hoop op goede tips.

groetjes Joyce

joyce Kurstjens-huber

hey meid wat vervelend voor je jochie! jeetje ook al voedselallergie. de mijne heeft dit ook maar niet zo erg met eczeem…het verergert wel als ik iets verkeerds geef maar verder is het goed onder controle hier. maar enige advies wat ik je momenteel kan geven is dat er wel potjes zijn die kme vrij zijn. ik gebruik hier fruithapjes van olvarit maar dan met 1 soort fruit erin. dus bijv. alleen banaan of peer. dan wel de 4 maanden potjes maar daar zit maar 125gram in .dus ik gebruik er dan 2 per keer. de laatste 50gram geef ik dan niet en soms krijgt hij dat ook op qua groente hetzelfde hier. ook de 4 maanden potjes met alleen wortel, broccoli, aardappels met wortel en sperzieboontjes. deze gaan er goed in en hij reageert er heel erg goed op omdat er verder niets bijzonders in zit. ja rijst dan maar goed daar zijn ze niet allergisch voor. de 6 maanden potjes zou ik je niet adviseren. daar zit van alles in. in sommige ook weer niet maar dan moet je goed lezen wat er op staat. vaak zitten daar wel citrusvruchten in of kiwi en tomaat…als je het voor het eerst gaat geven dan zou ik idd eerst 1 soort groente geven en dat 3 dagen achter elkaar. kijken hoe hij erop reageert. hetzelfde met fruit. en anders moet je zelf wat hapjes maken dat doen veel dames hier…mis. kunnen zij je nog tips geven. je zou kunnen kiezen voor de volgende schema met 4 flessen:

7 uur fles
10.00 uur fruit 125 gram (4 maanden potjes)
12.00 uur fles
15.00 uur fles
16.00 uur groentehapje 125 gram (ook 4 maanden potjes)
18.30 uur fles

en als je ziet dat het goed gaat kun je later 3 flessen proberen en dan krijg je dit schema (mijn schema is dat maar je mag natuurlijk je eigen schema hanteren):

7 uur fles
10.00 uur fruit 200 gram
13.00 uur fles
16.00 uur groente 200 gram
18.30 uur fles

zo is het eten goed verdeeld over de hele dag. ze hebben sowieso meer tijd nodig om fruit te verteren dus je kunt makkelijk een paar uur tussen laten. hetzelfde ook met groente.

over het eczeem kan ik je weinig advies geven welk soort creme je moet gebruiken. hopelijk kunnen de andere dames je de weg wijzen hierover.

succes ermee en kom maar op met je vragen hoor! er zijn zat mamas die een kleine hebben met kme. we kunnen je echt wel helpen hoor!

Lilypie First Birthday tickers

trouwens vraag 2 niet gezien, ik ben vandaag begonnen met bambix groei ontbijt. deze mag je gewoon geven hoor. ik zou je wel aanraden om dit in de eerste fles te doen. want met de laatste fles pap naar bed lijkt me niet zo fijn voor zo een kleine hummel…ik heb gewoon 200gram friso allergy care klaargemaakt en dat in een bordje gedaan met 6 schepjes bambix groeiontbijt. dat ging er goed in! je kunt het ook met de fles geven natuurlijk maar dan moet je wel een goede speen hebben

daar ben ik weer was vergeten te zeggen dat Zarqa baby shampoo (bij de tuinen te koop) erg goed heeft geholpen bij mijn zoontje zijn bergje is helemaal weg.

Ik zou in ieder geval de groente en fruit zelf gaan maken!!
Dan weet je gewoon wat er in zit.
Je kan eerst bijv. met groente beginnen, elke groente 3 dagen achter elkaar geven, om te zien of hij geen reactie krijgt. En zo wat verschillende groenten. Daarna zou ik fruit erbij gaan doen, en er op letten dat je op de dagen dat je nieuwe soorten fruit geeft, je groente geeft die hij al een keer gehad heeft.

Verder is het belangrijk dat je qua fles nog gewoon nummer 1 blijft geven, totdat hij alle bijvoeding krijgt. Dit omdat in deze poeder alle benodigde vitamines en mineralen nog zitten.
Ook geldt het aantal van 3 flessen niet voor hem als hij nog bijna geen bijvoeding krijgt.

Als dit allemaal goed loopt zou ik eens verder gaan kijken met iets anders dan rijstebloem. Tot die tijd kan je dat natuurlijk ook in een bordje geven (vult ook meer), met een lepel, zodat hij dat wel leert.

En, niet te snel willen, en heb geduld, dan komt het vanzelf goed!
Ook met brood en granen zou ik trouwens een beetje uitkijken. Wij zijn hiermee (vanwege kma) pas na 9 maanden mee begonnen, omdat je een grotere kans hebt dat hij daar ook allergisch voor wordt.

Daarnaast kan je natuurlijk alles aan de dietist vragen! Of aan mij, want ik ben ook in opleiding en weet over dit onderwerp voldoende
Succes!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Was ook mijn eerste gedachte. Gewoon zelf maken dan weet je zeker dat je zoontje niets verkeerds binnen krijgt. Ik zou dan eerst het fruit gaan geven kijken wat allemaal wel goed gaat en dan pas met de groente beginnen. Je zal zien dat als je hem bijvoeding gaat geven je vrij snel de laatste fles kan laten vallen.

Hoi hoi,
Er is een hele goede website: www.babyallergie.nl. Daar kun je heel veel info vinden over het introduceren van voeding. Ik zelf heb exceem, astma en hooikoorts dus ook ik wilde heel voorzichtig introduceren. Lees de info daar en het komt goed. Je introduceert één voedingsmiddel voor drie dagen. Geen reactie, dan voeding goed en kun je weer wat anders proberen. En zo ga je verder. Begin eerst met groente en later fruit. Ook op de website van borstvoeding.com onder voedselintroductie vind je heel veel info over hoe je voorzichtig kunt introduceren en wat je op welke leeftijd mag geven. Dit schema houdt wel rekening met borstvoeding maar daar waar bv staat gewoon fv lezen
Heel veel succes!
groetjes,
Wendy