Inschrijven zwemles een ramp

Gezien de grote wachtlijsten heb ik morgan al ingeschreven voor de BSO. Klinkt vroeg maar liever een half jaar te lang op de wachtlijst dan een half jaar geen opvang. Zo heeft ze ook de meeste kans om te blijven waar ze nu zit. Das dus geen probleem.

Maar nu hebben wij in Den Haag ook wachtlijsten voor zwemles via de gemeente en daar staat ook zo’n 2 jaar voor. Das omdat hier in Den Haag alle allochtonen kinderen zo voor gaan. Das met schoolzwemmen hier idem dito. De allochten kindjes krijgen schoolzwemmen en de autochtonen kindjes niet. Maar goed daar kan ik me heel erg over op winden maar dat heeft toch geen zin. Maar ik dacht dus nou dan schrijf ik morgan vast in. Ja toch ze is 2 dus met een beetje mazzel gaat ze met 4 jaar dan zwemmen. Maar nee hoor. Ze mag pas met 3.5 jaar ingeschreven worden en dan met een beetje mazzel kan ze met 5.5 a 6 jaar een keer zwemmen.

Ik ga van de week eens kijken bij zwemverenigingen. Ze zijn wel een stuk duurder dan via de gemeente, maar het is wel de enige manier waarop je bij je kind op een jonge leeftijd een zwemdiploma kan laten halen.

Groetjes,

Michèle

Jeeeeetje, dat is echt absurd! En wat een rare regel, dat allochtone kindjes schoolzwemmen krijgen en autochtone niet? En dat zij voorgaan? Ik kan me niet voorstellen - en ik hoop dat het niet zo is - dat dat hier in Eindhoven ook zo is? Ik vind 2 jaar wachten wel erg lang! Overigens weet ik niet wat de ideale leeftijd is om zwemles te leren? Ik vind 4 nog wel jong? Maar 5-6, zo oud was ik zelf volgens mij ook? Moet je je nú dus al inschrijven! Ik zal meteen eens kijken hoe het hier is. Mijn zus woont in Tilburg en haar dochtertje moest ook naar een beetje een buitenzwembad, omdat er nergens plek was. Zij is 6. En ik heb leren zwemmen in het Van der Valkhotel in Gilze, tussen allemaal ouders die daar zaten te eten (vergeet ik nooit meer), ook omdat er in het dorp waar wij woonden geen plek was! Terwijl zwemmen in een land met veel water zooooo belangrijk is!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Helaas raonbow, mijn collega had namelijk toen haar dochtertje 4 werd navraag gedaan bij de gemeente en kreeg dit zo botweg te horen. Ze moest maar naar een zwemclub als ze snel wilde dat ze leerde zwemmen, Daar staan ook wachtlijsten maar die was maar een jaar. Ook nog lang maar minder lang dan bij de gemeente.

Groetjes,

Michèle

Joh, daar had ik nou echt geen idee van! Vraag me af of het hier in het Westland ook zo is. Zal is kijken op de website van het zwembad bij ons om de hoek hoe het daar zit.

Succes met zoeken voor Margan!

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

tja ik laat mijn kinderen met 4 jaa rop zwemles gaan, omdat er hiernaast een flinke beek loopt… maar de beste tijd voor een kind om snel en veilig een diploma te halen is toch 5/6 jaar hoor…

Sofie heeft over abc 3 jaar gedaan en Victor 2 jaar

Alexander gaat ook echt wel met 4 jaar maar het is een dure aangelegenheid omdat ze fysiek etc nog niet zo goed kunnen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

@Michèle, hier krijgen kindjes die aan baby- en/of peuterzwemmen hebben gedaan voorrang op de wachtlijsten voor zwemles. Is er bij jullie ook niet zoiets? Dan zou je namelijk met haar op peuterzwemmen kunnen gaan (als die tijden te doen zijn met jullie werk of als dat bijv. in het weekend is).

Dan kan ze wel wat eerder op de ABC-zwemles. Overigens heeft het over het algemeen weinig zin om kindjes met 4 jaar (zoals jij wenste) al op zwemles te doen. Gemiddeld is 5. Als ze jonger zijn, missen ze vaak nog de lichamelijke kracht om te leren zwemmen en dan loop je onnodig lang elke week naar dat zwembad.

Groetekes, Sje

Ja, ik dacht zelf ook dat 4 wel wat (te) jong is…Ik heb ook nog niet eerder gezien of gehoord dat kindjes al zo vroeg beginnen, maar misschien lukt het wel als ze bv al op baby- en peuterzwemmen hebben gezeten? Ik denk zelf ook dat ze motorisch nog niet zo ver zijn én dat het moeilijk is om ze echt al wat aan te leren omdat de concentratie nog laag is. Maar misschien kan het wel hoor, ik ben geen zwemlerares? Het is alleen mijn gevoel…Neemt niet weg dat 2 jaar wachttijd absurd lang is en blijft!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Peuterles kan ietsje schelen, maar niet heel erg veel. Er zijn wel kindjes die met 4 jaar al op zwemles gaan, maar dat zijn uitzonderingen (bijv. kindjes die groot zijn voor hun leeftijd).

Groetekes, Sje

Nou peuterzwemmen is helaas geen optie omdat het met werk niet haalbaar is. De enige waarbij het zou kunnen is er een waarbij ze niet door kan stromen, Enne ook al zou ze een proefles krijgen dan is ze nog pas 5 a 6 jaar. Maar goed ik zou 5 jaar ook niet erg vinden, maar dan moet het ook wel 5 jaar zijn en niet 6 a 7 jaar.

Overigens mijn broertje en ik gingen ook met 4 jaar omdat het toen nog vanaf jaar was ook dus vandaar dat ik 4 jaar in mijn hoofd heb

Groetjes,

Michèle

Het is nog geeneens eens zo dat de leeftijd waarop ze mogen beginnen met zwemles te maken heeft met het wel of niet kunnen concentreren. Het maakt een badjuf niet uit nl of iemand er langer over doet omdat dit ligt aan de concentratie. Het heeft er mee te maken dat ze dit eerder qua kracht dus fysiek nog niet goed aankunnen. Ons meiske begon met 5 jaar, ze durfde eerder niet zelf. Niet omdat ze bang was voor water ( nee want het is een echt waterratje ) maar omdat ik niet mee ging het water in. Ineens toen ze 5 was wilde ze wel na een beetje stimulans van opa. Iets meer dan 1 jaar en ze had A en B.
Ons manneke echter begon toen hij nog maar net 4 was, hij wilde zelf zo graag ( had immers zijn zus gezien ). Tja waarom zou ik dat demotiveren als hij zo graag wil. Dus hij is begonnen, maar ondanks dat hij fysiek gezien veel sterker is dan zijn zus, merk ik duidelijk dat het hem meer moeite kost dan zijn zus indertijd. Dat verschil zie ik ook met de diploma groepen. Alle kinderen doen wat ze moeten doen, maakt niet uit welke leeftijd. Maar de jongsten worden van moeheid slordiger, ook al doen ze het dan wel nog redelijk goed en je ziet ze achteraf zowat met de tongetjes op de vloer In de tijd dat mijn dochter zwemles had, begon tegelijk met haar een klein meiske van nog net geen 4. Nu 2,5 jaar later heeft het dappere kind dan eindelijk A en B.
Dus tja, met water naast de deur, zou ik zeker ook op tijd beginnen. Maar als dit niet meteen het geval is dan is 5 ( is ook het advies van het zwembad ) een betere leeftijd.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi,

Onze dochter is ook met 4,4 jaar begonnen. Bij de zwemvereniging. Onze is z’n waterrat dat ze zonder erbij na te denken in het water springt. Dus wij hadden ook zo iets van hoe eerder hoe beter. Bij ons is ze eerst een maand op proef geweest. Ze hebben heel kritisch gekeken heeft ze de kracht en kan ze opdrachten omzetten in beweging. nu na twee weken was dat al bekeken. Ze deed heel goed mee en deed niet onder van kinderen van vijf en zes. Het is dus maar net hoe ver zijn ze. Zoals het er nu uit ziet haalt ze binnen het jaar d’r a en met een beetje geluk in drie maanden haar b.

Hier zwemmen ze wel twee keer een half uur in de week en gelijk vanaf dag een in het diepe. ( 1,50 diep)

groetjes

lon106