Ingewikkelde geloofsvragen

Volgens mij zijn er wel een aantal gelovigen hier op het forum.
Seth is er sinds een paar dagen flink mee bezig, n.a.v. een aantal Christelijke liedjes, zoals: Mijn hartje is zo blij.
Daarin zingen wij: Halleluja prijs Zijn naam. Dus daar ging hij op daar vragen, maar het wordt nu wel heel ingewikkeld. Hij stelt vragen als: Waarom kunnen we Jezus niet zien? Waar is hij dan? Hoe ziet hij er uit? Waarom is hij nu dood? enz.

Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven: Dat hij in de Hemel is, omdat hij vroeger leefde en nu dus niet meer op aarde leeft, daarom kunnen we hem niet zien. Maar het feit dat we hem niet kunnen zien, maar wel bij ons is, is nogal ingewikkeld. Wel vindt Seth het een fijn idee (heb ik het idee), dat hij altijd tegen Hem kan praten.

Hoe leggen jullie dit soort dingen uit?
Liefs, Anne

Wat leuk dat Serge daar al over na denkt… Eigenlijk is het ook best ingewikkeld.
Ik heb hier 2 kinderbijbels in huis, en die lezen we regelmatig. Hier heeft de oudste het dan wel over,maar meer zo; adam en eva zijn wel wat stoute, doen zomaar de kleren uit! En met hetzelfde lied als wat jij schrijft zegt ze, Jezus is mijn vriend hè mem? Maar echt de vragen hoe of wat, schijnt ze dus hier nog niet mee bezig te zijn!

Groetjes Manderijn.

Ha ha, serge, leuk dat woordenboek. Ik bedoel uiteraard Seth!

Groetjes Manderijn.

Mijn zoon is er ook mee bezig. Ik heb wel gemerkt dat je soms meer verteld, dan wat ze willen weten. Hij vroeg laatst ook waar God was, heb gezegt in de hemel/lucht, toen vroeg hij zet het raam maar even open, dan kan hij naar binnen vliegen. Uitgelegd dat dat niet kan, maar dat we bidden en dat je liedjes zingt voor hem. Ik heb hem niet verteld dat Jezus dood is, want ook al woont hij niet op de aarde. Hij leeft toch nog in de hemel. En dat hij vroeger op aarde leefde heb ik hem ook niet verteld. Ik was op een gegeven moment nog wat aan het vertellen, maar toen was hij allang weer met iets anders bezig. Als hij met nog moeilijkere vragen aankomt, ga ik denk ik maar een keer langs de evangelische boekenwinkel. Het is idd. best lastig.

Sowiezo zeg ik nog bij niks wat dood is. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen en heb dat tot nu toe ook niet hoeven doen, dus dat laat ik nog maar even zo.

Ja, soms denk ik ook… vertel ik dan teveel… maar hij vraagt zo door naar dingen dat het moeilijk is om dingen te ontwijken.

@Delmira: Hier weet Seth vrij goed wat dood is en dat mensen en dieren dood kunnen gaan. Daar heeft hij het zelf ook regelmatig over, dus dat is hier geen probleem om dat te noemen. Maar ingewikkeld blijft het

Vanochtend zei hij tegen mij: Mama, ik heb niet meer tegen Jezus gepraat in de avond. haha

Liefs, Anne

Hoi,

Hier soms ook vragen over God en dingen uit de bijbel.
We gaan zelf iedere week naar de kerk en dan gaan
de kinderen naar de kindernevendienst, en wordt
er over een bijbelstuk gepraat.

Ik zeg zelf altijd dat Jezus in de hemel is en ons wel kan
zien, en kan helpen als je met iets zit.
Als je dood gaat kom je ook in de hemel (denk ik), en
als jullie later dood gaan (zeg ik tegen mijn dochters) dan
zien we elkaar daar weer.
Dan zijn ze blij, want ze willen hun papa en mama nog lang niet
kwijt.
Maar eens komt toch die tijd…

Groetjes Lisan.

Mijn zoon is er ook mee bezig. Ik heb wel gemerkt dat je soms meer verteld, dan wat ze willen weten. Hij vroeg laatst ook waar God was, heb gezegt in de hemel/lucht, toen vroeg hij zet het raam maar even open, dan kan hij naar binnen vliegen. Uitgelegd dat dat niet kan, maar dat we bidden en dat je liedjes zingt voor hem. Ik heb hem niet verteld dat Jezus dood is, want ook al woont hij niet op de aarde. Hij leeft toch nog in de hemel. En dat hij vroeger op aarde leefde heb ik hem ook niet verteld. Ik was op een gegeven moment nog wat aan het vertellen, maar toen was hij allang weer met iets anders bezig. Als hij met nog moeilijkere vragen aankomt, ga ik denk ik maar een keer langs de evangelische boekenwinkel. Het is idd. best lastig.

Sowiezo zeg ik nog bij niks wat dood is. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen en heb dat tot nu toe ook niet hoeven doen, dus dat laat ik nog maar even zo.

Volgens mij zijn er wel een aantal gelovigen hier op het forum.
Seth is er sinds een paar dagen flink mee bezig, n.a.v. een aantal Christelijke liedjes, zoals: Mijn hartje is zo blij.
Daarin zingen wij: Halleluja prijs Zijn naam. Dus daar ging hij op daar vragen, maar het wordt nu wel heel ingewikkeld. Hij stelt vragen als: Waarom kunnen we Jezus niet zien? Waar is hij dan? Hoe ziet hij er uit? Waarom is hij nu dood? enz.

Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven: Dat hij in de Hemel is, omdat hij vroeger leefde en nu dus niet meer op aarde leeft, daarom kunnen we hem niet zien. Maar het feit dat we hem niet kunnen zien, maar wel bij ons is, is nogal ingewikkeld. Wel vindt Seth het een fijn idee (heb ik het idee), dat hij altijd tegen Hem kan praten.

Hoe leggen jullie dit soort dingen uit?
Liefs, Anne

[/quote]

Hoi,

Ik er van overtuigd dat kinderen een inherente spiritualiteit hebben en dan doel ik op de pure persoonlijkheid van een kind.
Het is voor een kind heel gemakkelijk om God te begrijpen en te accepteren als aanwezigheid die er altijd is.
Zeg bv. sluit je oogjes maar en je zal God voelen in je hart. Hij is altijd bij je ook al kun je hem niet zien. Hij helpt je en zal je troosten als je verdrietig bent. Hij is niet ver weg, maar juist heel dicht bij je.

Ik geloof dat God en Jezus Liefde is en in ieder mens aanwezig is.
Ik zou God zo eenvoudig mogelijk houden en niet de vergelijking maken met een mens van vlees en bloed. Op school tzt zal er aan bijbelverhalen van de geschiedenis voldoende aandacht worden gegeven.
liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers

Wij zijn ook gelovig en komen wekelijks in de kerk.
Ik wil graag op jouw reactie ingaan Annelies:
Ik zou God zo eenvoudig mogelijk houden en niet de vergelijking maken met een mens van vlees en bloed. Op school tzt zal er aan bijbelverhalen van de geschiedenis voldoende aandacht worden gegeven.
Ik denk dat je op dit bovenstaande niet altijd onderuit kan komen met name als je het over de feestdagen hebt bijvoorbeeld kerst/pasen/pinksteren/ niet te vergeten Goede Vrijdag.
Voor mij zijn het hele belangrijke feestdagen met name het laatste, waar het allemaal omdraait.

Ik persoonlijk vindt, dat als ik mijn kind gelovig op wilt voeden dat ik daar mee moet beginnen en het niet aan school moet overlaten. Ik denk dat je dan nog voor veel meer moeilijke vragen zult staan, en tegen die tijd als je al het één en ander vertelt ben je het mooi voor, of kan je er op inspringen wat je kind al weet.
Ik zou het zo makkelijk mogelijk laten en met plaatjes kom je een heel eind.

Groetjes, Cora

Hoi
@coramora,
Het is de manier waarop ik over God praat. Er wordt hier in huis juist veel over gesproken, maar met een andere invalshoek en uitleg. Zoals ik ook boven mijn laatste regels heb omschreven in mn vorige reactie.
liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers

Prachtig, die vragen! Wij voeden onze kinderen niet gelovig op, maar bij mn ouders wordt uit de kinderbijbel gelezen, vindt zeker Nora reuze interessant. Nora heeft ook wel eens gevraagd wie is Jezus dan? Vanuit mijn invalshoek heb ik antwoord gegeven: Jezus was een man die erg lang geleden en heel erg lief was en veel goede dingen heeft gedaan. Door verhalen over hem te lezen, kunnen wij veel leren. Maar als je echt gelovig bent, dekt dat de lading misschien niet helemaal?

Laatst kreeg ik de vraag: Mam, toen ik in jouw buik zat, waar was Evi (jongere zusje) dan? Toen was ik wel even stil en viel ik terug op de wedervraag: Wat denk jij? “Ik denk dat ze ergens met papa was” “ik denk het ook”, heb ik toen gezegd…

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Ik kan je vertellen dat het hier niet werkt om te zeggen, God zit in je hart. Dan zit hij te kijken waar hij is.
Het is misschien makkelijker om uit te leggen als je denkt dat het er bij ieder mens in zit. Maar dat geloof ik niet en dan wordt het veel moeilijker om uit te leggen. Ik wil het niet te moeilijk maken, maar ook niet al te simpel, dan is het echt vreselijk lastig. Gelukkig weet hij niet wie de duivel is, want dat soort vragen zou ik heeeeeel simpel houden.

Hahaha Liske, die ga ik onthouden voor mocht ik het in de toekomst nog eens nodig hebben! Ik moet dringend een cursus “stand de pede (geen idee hoe je dat schrijft) antwoord geven op de wijze vragen van mijn kind” gaan volgen want ik denk dat onze kwebbelkous ook niet zo heeeeeeeeeeeel erg lang meer op zich gaat laten wachten met zulke leuke vragen.
[/quote]

Hahahaha ik herken het niet van me eigen kind want ik voed haar niet gelovig op, maar wel van mezelf…
Ik ging toen met t vliegtuig …"jij hebt gejokt! Zei ik toen tegen me moeder, want ik ben nu in de lucht en ik zie god nog steeds niet!!!
Boos dat ik was hahaha

Pippy is geboren 17.07.2009