Informatie avond basisschool

Ik had van de week een informatieavond op de basisschool. J krijgt een hele aardige meester, maar wel een langdradige. Hij ging nog net geen puzzels maken of blokkentorens maken, maar liet alles zien waarmee de kinderen spelend konden leren en legde uit hoe het werkte.

Het beleid van de school is ‘vreedzame school’, dat wil ongeveer zeggen dat ze de kinderen stimuleren om problemen onderling zelf op te lossen. Bijvoorbeeld als iemand met een fiets wil spelen waar een ander al op zit, dat ze afspreken dat ze om en om gaan of dat dat kindje nog 3 rondjes mag en dan de ander.

Ze hebben twee kleuterklassen, groep 1a/2b en 2a/1b, dus J komt ook bij oudere kinderen in de klas. Als ik zo hoor waar die groep 2-ers mee bezig zijn, bedenk ik me dat J dat al redelijk goed kan. Tot 25 tellen (J telt tot 100), verschil lange en korte woorden, aanwijzen en tellen op juiste volgorde etc.

Ik maak me wat dat betreft wel een beetje zorgen, want J komt in maart op de basisschool en zal dan ruim 2 jaar kleuteren. Volgens de meester is dat een voordeel, maar omdat J op sommig gebied nogal voorlijk is, vraag ik me af of ie zich niet zal gaan vervelen en opstandig uit verveling gaat worden. Maar misschien loop ik op de zaken vooruit of heb ik te hoge verwachtingen van hem.

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:42:21

ja dat is moeilijk te zeggen dat kan je pas zien als hij daar op school zit denk ik

groetjes van marielle mama van tanja 10-10-01

Maart bedoel je, Elly. Dus met 6,5 jaar naar groep 3. Ja, de leerkracht zei ook al dat ie mazzel had. Ik kan het van mezelf niet meer herinneren hoe dat toendertijd ging en bovendien was ik een zogenaamde vroege leerling (september).

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:42:39

Ja Armanda, dat laatste wat jij zegt, dat hoor ik hier in mijn omgeving ook heel erg!
Dat ze inderdaad opeens moeten werken en niet meer spelen en dat veel kinderen erg veel moeite hebben met die (schijnbaar grote) overgang.
Snap niet waarom ze het dan niet wat geleidelijker doen, dat een kind er alvast een beetje aan kan wennen enzo.
Nou ja, dat zal op sommige scholen ook wel zo gebeuren…

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 18 Sep 2004 23:59:37

Hoi,

Ik vind je het gewoon even moet afwachten. Als Jens er eerder aan toe is om naar groep 3 te gaan zullen ze heus wel dat advies geven. Ik was zelf een late leerling en ben toen ik bijna 7 was pas naar groep 3 gegaan. Wel heb ik een half jaar een paar uurtjes in de week vast meegedraait. Maar ik was ook nog erg speels daarom hebben toen de school en mijn ouders besloten mij nog een jaar te laten kleuteren. Ik heb er veel plezier van gehad. oke je bent ouder maar je voelt het niet zo. Zo was wat mezelf betreft de overgang naar de middelbare school beter. Maar een oppas kindje van mij ook late leerling was al eerder ook qwa speelgedrag toe aan aan de 3de groep en zat daar toen ze nog geen 6 was. Dus zo zie je maar ieder kind is anders en daar zullen ze heus wel rekening mee houden.

groetjes

lon106

deze topic is van september 2004, dus ik denk dat ze al een stapje verder zijn.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!