Info over light dranken

Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap AMSTERDAM - Toekomstige moeders die dagelijks frisdranken met kunstmatige zoetstoffen drinken lopen meer risico op een vroegtijdige bevalling.

Onderzoek

EU Onderzoek bij 60.000 vrouwen toont een verband aan tussen de hoeveelheid geconsumeerde light frisdranken en een vroegtijdige geboorte.

Toekomstige moeders die dagelijks light-dranken drinken, hebben 38 procent meer kans om voor 37 weken zwangerschap te bevallen.

Bij degenen die meer dan vier blikjes per dag drinken, stijgt het risico met 78 procent.

Methanol

Wetenschappers denken dat methanol, een stof die in sommige van deze kunstmatige zoetstoffen zit, een rol speelt in het vervroegen van een geboorte.

Deze stof is een gekende toxine, die zich kan omzetten tot formisch zuur in het lichaam.

Het kan ook leiden tot de vorming van formaldehyde, een chemische stof die gebruikt wordt om dode lichamen te bewaren.

Ook blijkt de kunstmatige zoetstof aspartaam het risico op een vroegtijdige bevalling te vergroten.

Light

Veel toekomstige moeders schakelen tijdens de zwangerschap juist over op kunstmatige zoetmakers omdat ze ervan uit gaan dat dit gezonder zou zijn.

Britse gezondheidsexperts adviseren toekomstige moeders deze chemische stoffen in voeding te vermijden.

wow bizar dat wist ik niet! maar wel goed dat je het erop hebt gezet voor de zwangere onder ons

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Maar als je 4 blikjes fris drinkt, is dat wel erg veel! Ik drink wel alleen sappen met aspartaam enzo, dus op mij is het misschien ook wel van toepassing? Maar dat doe ik al jaren (gewoon omdat ik te zoet drinken vies vind) en Eva is netjes geboren met 40+5! Het is soms gewoon moeilijk wat je wel en niet moet kiezen, want suiker is slecht, maar zoetstof schijnt nóg erger te zijn! Gelukkig drink ik meestal thee (natuurthee) en niet zo heel veel fris of Optimel. Ik denk dat het in kleinere hoeveelheden wel mee zal vallen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Dan heb ik te weinig van gehad. Wij hebben altijd light drinken i.v.m. suikerziekte vriend.
Mijn kleine uk heeft het 41 weken vol gehouden in mijn buik

Lilypie Second Birthday tickers