Inens slecht eten


#1

Hallo allemaal,

Onze zoon van 1 1/2 jaar is altijd een hele goede eter geweest, maar sinds 3 weken wil meneer geen boterhammen meer eten, wat ik ook doe , wisselen van beleg, er een spel van maken, het lukt niet om deze binnen te krijgen. Hij duwt zijn bordje resoluut weg, zegt overal nee op en wil alles zelf doen.

Ik heb al crackers, broodjes etc geprobeerd, maar allemaal niets.
Het is echt een strijd. Ook fruit is tegenwoordig niet meer in trek, behalve bananen.

Gelukkig eet hij wel het warme eten op en drinkt hij goed, maar dit kan hij toch niet lang vol houden. Is toch geen goede situatie
Ik vraag me ook echt af, wat dit nou kan zijn
Hij is verder gelukkig vrolijk en levendig, maar ik weet het even niet meer, iemand nog tips voor mij.

p/s Het kan niet zijn dat hij weer tanden krijgt.
4 kiezen zijn nu toch een week door.

Groetjes Jeuly

[img]http://lb1f.lilypie.com/XoxZp1.png" width=“400” height=“80” bord


#2

Ah, een “ineens-topic”!!!
Welkom in de peuterpuberteit! Dit is puur uitproberen!

Toverwoord: negeren!
Geen alternatieven aanbieden waarvan je weet dat-ie die lekkerder vindt want dan weet-ie dat-ie met je kan sollen.

Gewoon aanbieden wat-ie tot nu toe altijd gewoon gegeten en gedronken heeft. Neemt-ie het niet dan bord/beker weg en klaar. Ook niet nog eens een half uur later aanbieden ofzo want dan weet-ie nog steeds dat er met je te sollen is.

Etenstijd is etenstijd en dat is het. En eet-ie niet, dan maar niet. Zodra hij door heeft dat er niet met je te sollen is, gaat-ie echt wel weer normaal eten.

Zolang-ie gewoon genoeg vocht binnenkrijgt is het goed.

En zodra dit over is, zal-ie iets anders zoeken om je tot wanhoop te drijven: moeilijk doen met aan/uitkleden, moeilijk doen met slapen, niet meer in de buggy/autostoel willen etc. Zelfde scenario: negeren! Jij bent de baas, niet hij!

Dit klinkt misschien heel bot en zakelijk maar het is het enige wat goed werkt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 09 Jul 2014 10:24:08


#3

Hallo Sje,

Dank je wel voor de reactie, ik heb hier ook aan gedacht, maar na 3 weken strijd had ik toch het idee iets aan te bieden, maar hij eet gewoon niets mbt brood e.d.

Hij krijgt dan pas om 10.00 zijn eerst volgende eten dat is een banaan en om 12.oo uur bij de boterham weer strijd.

Ik zal je advies nog eens proberen, hopelijk duurt die pubertijd niet meer lang.
Hij is al niet zo’n flink manneke.

gr, Jeuly

[img]http://lb1f.lilypie.com/XoxZp1.png" width=“400” height=“80” bord


#4

Tussen die banaan en de lunch zit te weinig tijd. Een banaan heeft een verzadigingsduur van 3 uur. Dat betekent dat je pas 3 uur na het eten van een banaan evt. weer trek in iets gaat krijgen.

Dus die strijd om 12.00 is te verklaren.

Dus ik zou sowieso stoppen met die banaan om 10 uur. Halve banaan is genoeg of gewoon een andere fruitsoort.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 09 Jul 2014 14:14:56


#5

@Sje,

Ander fruitsoort eet hij op dit moment ook niet meer.
Het zijn maar van die kinderbanaantjes, zijn niet zo groot.
Voorheen ging dit ook altijd prima.

Ik vraag me zowieso af hoelang die tussendoortjes blijven.
Hebben ze deze nu echt nog steeds nodig tot welke leeftijd.

Ook met de oudste doe ik nog steeds die tussendoortjes (wordt 5), maar ik vind dat vaak zo lastig. Je bent de hele dag met eten bezig lijkt het wel.

08.00 ontbijt-10.00 tussendoor-12.00 middag eten-16.00 tussendoor-18.00 avondeten.
Vaak net wat je zegt zo kort op elkaar
bohh alleen maar eten…

[img]http://lb1f.lilypie.com/XoxZp1.png" width=“400” height=“80” bord


#6

Die tussendoortjes blijven als het goed is. Althans hier wel, want op school hebben ze ook fruit+sap-pauze halverwege de ochtend.

Groetekes, Sje