Ineens om het uur wakker 's nachts

Mijn zoontje Dilan van 4 maanden slaapt al een hele tijd goed door, maar sinds een paar dagen slaapt hij slecht.

Afgelopen maandag heeft hij weer een inenting gehad en hier was hij in tegenstelling tot de vorige keer een beetje koortsig van, niet ernstig hoor, zo rond de 37.8. Maandag en dinsdag nacht heeft hij nog heerlijk doorgeslapen, zelfs langer dan normaal, waarschijnlijk omdat hij moe was van de prik. Woensdag ging het wat minder goed en werd hij 's avonds rond 23 uur een paar keer wakker en 's nachts 2 x, hier maakte ik me nog niet echt druk over want het gebeurd wel is vaker dat hij 's nachts even wakker wordt en dan zijn speentje wil bijv.
Maar gisternacht werd hij echt regelmatig wakker en was ook een beetje zeurderig, hij werd rond een uur of 1 zo om de 5 min wakker en begon dan een beetje te jengelen. Ik ben toen het hele rijtje van boertje, vieze luier enz afgegaan maar dat was niet het probleem.

Na een uur heb ik hem even bij me gepakt en dan viel hij heerlijk tegen me aan in slaap en toen ik hem weer terug had gelegd in zijn bedje kwam hij later nog een paar keer. Vanaf 3 uur was hij wel weer stil tot 7 uur.
Maar vanacht werd ik er echt helemaal gek van, in eerste instantie weer een paar keer vlak achter elkaar zo rond 24 uur en daarna om de 45 min a 1 uur. Eigenlijk was er niet echt veel aan de hand, hij huilde niet maar wilde dan gewoon zijn speen en sliep weer verder, zijn temp was inmiddels al weer normaal dus dat kon het niet zijn. Dus eigenlijk snap ik niet wat er nou kan zijn!

Kan het zijn dat zijn tandjes eraan zitten te komen?
Ik voel nog niks in zijn mondje en omdat hij niet echt over zijn toeren is lijkt mij dit sterk, hij wordt gewoon wakker maar er is niet veel aan de hand.

En wat doen jullie als jullie een paar keer zijn geweest en zeker weten dat er niks aan de hand is?
Is het nou verstandig om hem gewoon te laten jengelen tot hij weer in slaap valt?
Ik heb hier een beetje moeite mee omdat hij normaal wel gewoon doorslaapt en ik dan toch het idee heb dat er wat is.
Overdag laat ik hem wel rustig een tijdje zeuren voordat hij in slaap valt, ik ga dan alleen kijken als hij huilt.

Nou dit is een heel lang verhaal geworden zeg!
Ik hoop dat jullie een paar nuttige tips voor me hebben want ik was net zo blij dat hij lekker vanaf 19 uur doorsliep en maak me ook wel een kleine beetje zorgen

Stella van Es

Ik heb het zelfde gehad rond die tijd.
Stijn was na zijn prik ook wat koortsig en sliep zo’n beetje 2 dagen achter elkaar. En toen was het over. Hij kon de slaap niet meer vatten, was ook niet vervelend, had gewoon geen zin meer. Dus het klinkt logisch.
Het zouden tanden kunnen zijn. Juist als ze op bedje liggen krijgen ze er last van. Heeft hij soms ook rode wangen, dunnen luiers, kwijlen, niet willen eten of drinken. Meestal zijn dit duidelijke voortekenen van tandjes.
Zoals ik begrijp uit je verhaal ben je vanachte dus wel heel vaak geweest om zijn speen te geven. Maar als hij niet huilt of niet vervelend is zou ik persoonlijk niet heen gaan. Daar gaan ze alleen maar aan wennen. En zijn ze wel vervelend, bouw de periode dan rustig af door ze elke keer iets langer te laten huilen tot helemaal niet meer heen gaan, slapen ze zo weer.

Groetjes Wiets

Hoi Wiets,

Dank je wel voor je reactie

De tekenen van tandjes zijn niet echt allemaal aanwezig.
Soms heeft hij wel rode wangetjes maar dan allebei, heel soms twijfel ik of de ene wang roder is dan de ander maar verder zijn zijn poepluiers normaal en ja kwijlen doet hij maar niet echt meer dan normaal.
Het eten van de fles gaat ook gewoon goed, alleen bij zijn fruithapje begint hij de laatste dagen te huilen.

Wat ik me ook ineens bedenk is dat we op het moment sruk aan het inpakken zijn, omdat we gaan verhuizen, misschien dat hij daar wel last van heeft, dat hij de spanning aan voelt.

Het is wel prettig om te horen dat jij met Thies hetzelfde had na zijn prik dan zou het misschien wel daaraan kunnen liggen.

Vanavond gaat Dilan een nachtje bij mijn moeder slapen, dus als het aan de spanning van het verhuizen zou liggen dan moet dat vannacht duidelijk worden

Ik kijk het gewoon nog even aan en ga als hij 's nachts nog veel wakker is idd alleen naar hem toe als hij echt erg huilt.
Ik heb dit ritueel al eerder gevolgd en weet dat het werkt, maar wilde nu eigenlijk het liefst eerst weten waar het aan zou kunnen liggen.

Toch vind ik het wel sneu hoor dat een babytje in zijn 1e levensjaar zo veel pijn te verduren krijgt ik zou soms wel willen dat ik zijn pijn over kon nemen.
Maar ja het hoort er allemaal wel bij.
Misschien is dat wel de reden dat kinderen zich op latere leeftijd niets meer herrineren van hun 1e jaren

Groetjes

Stella van Es

Hoi.

Het zou ook kunnen dat hij een reactie geeft op het fruit. HEb je de laatste tijd gewisseld met soorten?
Maar ik denk dat het voornamelijk ook door de prik komt. Gaat echt wel weer voorbij, vaak zijn het een aantal nachtjes en dan slapen ze weer lekker door.

Ik hoop het dat zou ik echt fijn vinden

En Wiets, ik weet niet hoe ik nou bij Thies kom :S zie toch duidelijk Stijn staan nu

Stella van Es

Bij Emilie was het de tandjes. Elke keer als er een paar komen dan is zij ook om het uur wakker en zeurderig. Begin anders Dilan al wat homeopathische druppels te geven voor tanden pijn, wie weet helpt het. Creme op tandvlees vind ik trouwens niets doen, hier heb je dat ook maar dat gebruik ik niet meer. Ik heb hier Camilia druppels. Werkt uitstekend en als er echt nood aan de man is een paracetamolletje.

Het zouden tandjes kunnen zijn, last van het prikje, last van de drukte ivm met de verhuizing ( hier merk ik aan de kindjes sneller dat er iets is dan aan mezelf soms ), een reactie op het fruithapje of een gewoon sprongetje waarin hij iets verwerken moet en weer even terug moet naar zijn mama. Aangezien hij verder wel rustig is en ook lekker tegen je aan in slaap valt, zou ik denken aan een sprongetje. Als je het niet vertrouwd kun je natuurlijk je cb bellen, ook kun je even een paar dagen geen fruit geven om te kijken of hij dan beter slaapt.

Het kan inderdaad van alles zijn. Het is toch altijd een beetje gissen.
Als er ergens spanningen zijn voelen ze het haarfijn aan. Soms wel eerder dan dat je zelf bedenkt van ‘hé ik ben een beetje gestrest’.
Rooie wangen heb je in allerlei vormen. Is niet te vergelijken.
Enne dat van Stijn. Geef nie hoor. Kan gebeuren. Gelukkig blijft hij Stijn heten

Succes he.

Groetjes Wiets