Inbakeren

Hallo allemaal,

Mijn zoontje milan is nu 3,5 maand oud en is ingebakerd hij slaapt er heerlijk mee.
Maar ik heb nu ook een paar keer een gewone slaapzak geprobeerd maar hij krijst alles bij elkaar.
Maar hij moet er toch vanaf wezen voordat ze kunnen draaien/rollen??
Of is het niet erg dat hij ingebakerd zit totdat hij zijn handjes onder controle heeft?

Gr

Hoi,

Hier een mama met een kindje wat ook ingebakerd heeft gelegen. Mijn zoontje Dani was altijd erg onrustig en was zo bewegelijk dat hij zichzelf of wakker hield of erg onrustig sliep.
Ze raden aan om je kindje tot leeftijd 6 maanden in te bakeren inderdaad ivm oa het draaien en dan kunnen we niet meer terug. Mijn zoontje heeft tot ongeveer 7 maanden in de doeken geslapen en vanaf het moment dat hij uit de doeken is gegaan is hij gaan draaien op zijn buik. Hij is ook gelijk vanaf dat moment op zijn buik gaan slapen. Als hij wakker was en in de box speelde bijvoorbeeld draaide hij al naar zijn buik, maar in bed nooit (ik denk dat dit door die doeken kwam).
Wij hebben voor de 7 maanden verschillende keren geprobeerd om Dani uit de doeken te krijgen, maar steeds lukte dat niet of was hij na een week zo moe en overstuur, dat we hem toch weer in de doeken hebben gedaan. Uiteindelijk is het allemaal vrij soepel verlopen met uitbakeren, maar je kindje moet er aan toe zijn.
Met Dani hebben we verschillende dingen gedaan (hij sliep toen nog 3 keer overdag).

• 1 slaapje per dag proberen met 1 armpje los (meestal middagslaapje of slaapje rond etenstijd). Hierdoor had hij toch wat meer bewegingsruimte
  • Als 1 slaapje goed gaat, een 2de slaapje erbij doen met 1 armpje los
  • de nachten lieten we hem altijd helemaal ingebakerd, zodat hij 's nachts wel goed sliep
  • na een tijdje zijn we 1 slaapje in een slaapzak gaan doen en alle overige slaapjes in de doeken (of bijvoorbeeld met 1 armpje los als dat goed ging).
  • wanneer het eerste slaapje in slaapzak goed gaat een volgende slaapje
  • op een gegeven moment sliep Dani overdag alle slaapjes in een slaapzak en de nacht alleen nog in de doeken
  • bij ongeveer 7 maanden ook 's nachts uit de doeken geprobeerd en ging gelijk goed.

Als je vragen hebt, stel ze hier gerust hoor en zijn ook nog meer inbaker experts op het forum!

Hoi,

Je kindje mag nog best wel ingebakerd liggen. Zeker op deze leeftijd kan het nogwel hoor. Ik zou het gewoon weer over zes weken proberen. Dan beginnen ze meestal (Lees meestal) de leeftijd te krijgen dat ze rustig genoeg kunnen zijn om te ontbakeren. En dat moet je dan geleidelijk doen eerst een armpje op de kortste slaap en dan na een paar dagen het ander armpje of je begint met beide beentjes.

Onze dochter was heel onrustig en draaide zich in bed ook niet om als in de doeken lag. Ze is tot en met de achtste maand ingebakerd geweest. Daarna hebben we nog tijdelijk een andere oplossing gehad voor de nacht en is ze met de 12 maanden eindelijk zonder hulpmiddelen zelf gaan slapen. En op d’r buik in foetushouding. deed ze wel op de korte slapen maar ze kon ze s’nachts toch niet goed doorslapen.

Neem er de tijd voor

Groetjes

lon106

Gewijzigd door - lon1306 op 28 Oct 2009 21:39:08

Inbakeren hebben wij ook gedaan.

Grappig dat jij hier een topic over open… is lang geleden dat hier ook radeloze (waaronder ook ik) moeders waren die wilde afbouwen of stoppen met inbakeren maar lukt niet. Neem hier dus ook echt de tijd voor … begin niet te vroeg. En bouw het langzaam af. Dus 1 armpje eruit (gaat dat goed) dan na 2 dagen 2 armpjes eruit. Begin bij het beste slaapje waardoor je de meeste kans heb dat het gaat lukken.

Lukt het niet… stop dan gelijk en baker hem weer paar dagen volledig in voordat je een nieuwe poging ga ondernemen.

Stel gerust vragen etc als je hier iets over wil weten … ervaren moeders genoeg volgens mij

Hallo,

Mijn zoontje is bijna 4 maanden en nog elke keer baker ik hem in. Nu rolt hij wel al in de box van rug naar buik en andersom. Moet ik nu het inbakeren afbouwen?
Ik doe ook weleens een armpje los en merk dat hij dat wel prettig vindt, maar slaapt dan wel korter en iets onrustiger.
Hij huilt ook nog elke keer als ik hem in bed leg. Hebben jullie kindjes dat ook?

Groetjes Herma

Dat huilen dat geeft niet … (klinkt stom hé) maar sommige kindjes moeten zich in slaap huilen. Dus laat hem 10 minuten huilen… ga dan om het hoekje kijken (wel zo dat hij jouw niet ziet) en als je ziet dat er niks aan de hand is (niet op zijn buik gerolt oid) dan weer weg en dan 15 minuten … zo steeds opbouwen.

Als ik jouw was zou ik proberen om met het beste slaapje je kindje nu uit te bakeren. Want het advies is als ze gaan omdraaien etc dat je dan niet meer mag inbakeren ivm verstikkings gevaar etc. Ze kunnen zich nl niet meer terug rollen als ze ingebakerd zijn…

Dat ze daardoor minder slapen is soms ook periode. Hij moet nog even wennen aan de vrijheid die hij dan heeft. Hier was het denk ook 2 weken dat ik dacht … nou volgens mij heb ik er geen goed aan gedaan om hem uit te bakeren. Maar daarna heeft hij meer geslapen dan ooit… en slaapt nu nog 2 slaapjes per dag! Doe net als bij inbakeren heel strikt de RRR hanteren …

Succes

Hoi

Het huilen is ook altijd maar hooguit een kwartiertje. Valt dus reuzemee. Tenminste dat vind ik hoor. Hij begint soms al als ik hem in bed leg. Ach ja, het hoort gewoon bij hem. Het is alleen wel lastig als we ergens zijn en hij moe is. Gelukkig gaat het in slaap komen makkelijker als het donker is. Zal dit trouwens nog eens overgaan? Hij doet nu nu al bijna 4 maanden.

Ik zal morgen eens beginnen met het afbouwen. Ben benieuwd.

Hoi mijn dochter heeft de eerste 12 weken ook ingebakend gelegen. De tip die ik je mischien voor straks kan geven als hij langzaan uitgebakend is is om hem inderdaad dan in een slaapzak te doen, aan het voeteneind stukje in te stoppen{moet je uiteraard wel een grotere slaapzak kopen als dat hij nodig heeft) en dan over je normale dekens een lakentje overdwars te leggen. Snap je het nog , zo kun je hem toch nog de geborgenheid en een beetje de strakheid van het inbakenen geven. Mijn dochter is nu 4.5 jaar en ik moet nog altijd de dekens bij haar aan alle kanten strak instoppen anders kan ze niet slapen, haha!

Gr patries
Mama van Luna (26-2-2005) en Mees
(24-4-2009).

Dat strak instoppen van die dekens, prima. Mits hij dan niet al kan omdraaien, want anders belemmer je 'm in z’n vrijheid. Dat doe je ook als je die slaapzak een stukje onder het matras zou doen. Daar ben ik dan weer helemaal niet voor. Je moet er zelf toch ook niet aan denken dat je je lekker wilt omdraaien 's nachts en dat dat niet kan, omdat je pyjama onder de matras is gestopt ofzo.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

tja dat is ieder zijn eigen keus, weet alleen dat me dat toen met luna werd aangeraden na het inbakeren. Ze doet het zoals ik hierboven al zei nu nog. Doe het met mees ook, terwijl die niet ingebakend ligt en slaapt er ook heerlijk bij. Bij ins werkt het prima, en heb niet het idee dat ik mijn kinderen daarin belemmer.

Gr patries
(24-4-2009).

toets even bij zoek functie inbakeren. daar staan hele verhalen die ik ooit hierover getypt heb.

succes

Groetjes Gytha

Nou allemaal hartstikke bedankt voor alle tips.
Ik hoef dus niet bang te wezen dat hij er niet meer afkomt.
Laat hem nog maar lekker in z’n slaapzak liggen…

@Patries: tuurlijk hoor, ieder z’n ding. Maar moest toch even reageren…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@mriek Tuurlijk dat weet ik, ieder mag daar ook vrij zijn mening over geven. Daarom reageerde ik daar ook weer op haha . Iedereen doet het op zijn eigen goeie manier.

Gr patries
(24-4-2009).

quote:
Hoi

Het huilen is ook altijd maar hooguit een kwartiertje. Valt dus reuzemee. Tenminste dat vind ik hoor. Hij begint soms al als ik hem in bed leg. Ach ja, het hoort gewoon bij hem. Het is alleen wel lastig als we ergens zijn en hij moe is. Gelukkig gaat het in slaap komen makkelijker als het donker is. Zal dit trouwens nog eens overgaan? Hij doet nu nu al bijna 4 maanden.

Ik zal morgen eens beginnen met het afbouwen. Ben benieuwd.

Mijn zoontje huilde altijd bij het slapen gaan. In het begin kon het echt wel 50 minuten duren voordat hij werkelijk sliep. hij huilde dan niet 50 minuten aan een stuk door, maar steeds met korte pauzes. Heb altijd de 10 minuten in de gaten gehouden en die 10 minuten gingen weer in als hij weer even stil was geweest. Was soms best wel zwaar, maar naar hem toegaan was geen optie dan hield ik hem alleen maar wakker. Dat huilen had hij gewoon echt nodig om het eea te verwerken. En dat huilen wordt steeds minder tot hooguit 5 minuten en nu eigenlijk al maanden helemaal geen huilen meer, af en toe nog maar dan is hij na een paar minuten ook goed. Dus het huilen wordt zeker minder!
En wat betreft het afbouwen van inbakeren, kijk goed naar je kindje. Als je merkt dat hij weer erg onrustig wordt of oververmoeid dan gewoon weer inbakeren. En andere slaapjes wel in de doeken, zodat hij weer wat bij kan tanken.
Wij hebben de nacht als laatste gedaan, zodat hij wel een goede nachtryst had.

Ik heb Minke tot ze 6,5 maanden was ingebakerd, eerder lukte het “ontbakeren” niet en opeens ging het toen van de een op de andere dag perfect. Ik ben toen eerst naar een vrij stug slaapzakje gegaan ( combisleeper) zodat ze niet meteen helemaal "los"lag maar dat ze nog wel een beetje "beperkt "werd. Dat ging perfect. Succes!!

Gewijzigd door - Linette1 op 29 Oct 2009 10:16:52