Inbakeren vraagjes

hallo,

wij zijn sinds deze week begonnen met inbakeren omdat ons zoontje echt heel veel huilde, niet alleen kon zijn/liggen en al helemaal niet meer zelf in slaap kon komen. ook had hij veel last van buikkrampjes en spugen.

ik moet zeggen dat ik het resultaat verrasend vond. wel is het heel lastig om hem te laten huilen.
een paar vraagjes.

na hoeveel tijd dat hij huild gaan jullie even een aai over de bol geven?
timo huild nu naar een paar dagen meestal nog maar 2 minuten, en daarna is het af en aan 15 minuten. maar hij is vaak na 45 minuten of een uur nog wel aan het kraken en piepen. ik laat hem nu maar gewoon liggen, en spiek af en toe, maar soms valt hij pas in slaap na een uur, hoe ging dit bij jullie?

als we boodschappen gaan doen of gaan wandelen, moet hij dan ook ingebakerd worden of zouden jullie hem “los” in de kinderwagen en het autostoeltje leggen zodat hij gewent blijft aan inbakeren in het bedje? en haal je hem na de wandeling (er van uit gaan dat hij in slaap is gevallen hopelijk) er uit en baker je hem dan in of laat je hem verder slapen in de kinderwagen.
en ga je alleen met hem op pad as hij zeg maar weer naar zijn bedje zou moeten, of haal je hem ook wel eens uit zijn bedje of stop je hem in de kinderwagen zonder te spelen (misschien is dat het handigste is hij ook og niet echt moe?)

we zijn pas maandag begonnen, maar hebben zaterdag een verjaardag waar we wel graag heen willen. hij kan daar wel rustig liggen op een kamer. ik wil hem dan ook inbakeren. is het handiger om hem dan in de kinderwagen te leggen of in een groot bed?

timo drinkt wel korter sinds we inbakeren. we doen meestal gelij voeden als hij wakker wordt en soms laat hij na 5 minuten al los. hij draait dan heel erg als of hij zich aan het uit rekken is. vaak zit er ook een gaapje bij. dan verschonen we hem, neem ik hem mee naar beneden en doen we de 2e borst. hier licht hij dan soms ook maar 7 minuten aan, probeer echt of hij niet nog meer wilt maar hij neemt gewoo niet. is dit kort of komt dit jullie beken voor?

ook slaapt timo nu echt heel veel, ten minste hij is heel veel in zijn bedje.
vaak komt er dus na de 1e borst al een gaapje (die ik nog een beetje negeer) en na de 2e voeding begint hij meestal na 5 minuten of weer te gapen of te jengelen. en dan gaan we weer naar boven. is dit normaal voor een baby van 5 weken of wel erg kort?

sorry een hele boel vragen. ik vind het ook vooral moeilijk om te beslissen wanneer hij nou wakker genoeg is. hij wordt natuurlijk tusendoos ook wakker en dan kraakt en piept hij altijd wat. soms denk ik dat hij wakker is en dan ga ik praten tegen hem en dan doet hij net zo hard zijn ogen weer dicht.

ale met al kan hij nu wel een paar minuten alleen in de box spelen en dat kon hij eerst niet. maar dat huilen en het lange wakker zijn voordat hij echt gaat slapen vind ik ngo steeds lastig.

ben benieuwd naar jullie antwoorden. alvast bedankt.

groetjes dineke en timo

Welkom en gefeliciteerd met je kleine man!

Hij is nog maar vijf weken, dus dan is het nog niet raar dat 'ie zichzelf nog niet kan vermaken en huilt voor het slapen gaan. Hij heeft negen maanden lekker knus bij z’n moeder gelegen en moet dan nu ineens alleen slapen. De wereld is wel ineens heel groot dan natuurlijk. Op de inbakervragen geef ik geen antwoord, want daar heb ik geen ervaring mee. Weet dat er andere moeders zijn op dit forum die er wél ervaring mee hebben, dus hopelijk komen die je de gouden antwoorden geven.

Over het laten huilen: als Erik huilde voor het slapen gaan, dan liet ik hem meestal vijf minuten en ging dan even een aai over de bol geven. Ik liet hem in bed liggen, wachtte tot hij weer rustig was, deed het muziekje aan en ging weer weg. Begon hij weer te huilen, na 10 minuten heen en hetzelfde doen als wat ik hierboven schreef. De meeste kindjes hebben het huilen nodig om in slaap te vallen, dus ze er gelijk uithalen ofzo is dan niet zo slim. Het lijkt dat ze onwijs lang huilen, maar vaak is het korter dan je denkt. Het lijkt alleen zo lang omdat je het zielig vindt en je wilt dat het stopt…

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Beste Dineke, inbakeren is heerlijk voor die kleintjes! Wij zijn begonnen met inbakeren toen onze dochter 3 weken oude was en gaan afbouwen toen ze ongeveer 5 maanden was. Ik bakerde haar dag en nacht in, dus ook tijdens het wandelen in de wagen (Linde is in oktober geboren, dus ingebakerd was ze meteen ook lekker warm, nu het zonnig is, moet je uitkijken dat je kindje niet te warm ligt als hij ingebakerd in de kinderwagen ligt…).
Ik heb haar altijd pas te slapen gelegd als ze aangaf dat ze moe was. Van borstvoeding worden baby’s moe en heerlijk loom, maar dit betekent niet altijd dat ze gaan slapen. De eerste paar weken legde ik Linde direct na de voeding te slapen (ook omdat ze aan de borst in slaap viel), maar dan was ze na 10 minuten alweer wakker en ging daarna niet meer slapen. Achteraf gezien denk ik dat ik haar te vroeg in bed had gelegd.
Ik zou eerlijk gezegd niet met zo’n kleine baby naar een verjaardag gaan, zeker als hij al was last heeft met slapen; ze kunnen nog niet zo veel prikkels aan en in een vreemde omgeving met vreemde geluiden wordt het misschien nog moeilijker voor hem om te slapen. Als jullie wel gaan, zou ik hem te slapen leggen in zijn kinderwagen, want die kent hij en die ruikt dus bekend. Je zou hem ook in de draag doek bij jou kunnen laten slapen? Als je een draagdoek hebt/gebruikt?
Wat het huilen betreft: ik heb Linde nooit alleen laten huilen, dat voelde niet goed en ik ben ervan overtuigd dat je naar je gevoel moet luisteren. Als een baby huilt als hij eigenlijk zou moeten slapen, dan is daar mijn inziens een reden voor: hij is niet moe, hij heeft honger/dorst, hij heeft een vuile luier, hij heeft het te koud/warm, hij voelt zich niet lekker, hij wil niet alleen zijn (ook daar heeft zo’n kleintje recht op) of hij moet prikkels/indrukken/gebeurtenissen verwerken. Dat laatste is belangrijk voor elke baby: zij verwerken de indrukken van de dag door te huilen. Linde begon met huilen toen ze 6 weken oud was, vooral in de namiddag. Toen ze 9 weken was en ik zeker wist dat ze niet huilde om een andere reden, heb ik haar stevig vastgehouden, ook ingebakerd, (in een houding die niet lijkt op de voedingshouding, anders is het verwarrend voor ze) en tegen haar gezegd dat ze mocht huilen. Niet troosten, maar laten uithuilen! Af en toe zeggen dat je er bent, een aai over de bol, een klein kusje en verder gewoon vasthouden en laten huilen: als je zelf overstuur bent of verdrietig, dan is het toch ook heerlijk als iemand je vasthoudt en laat weten dat je mag huilen in een stevige omhelzing? De eerste keer heeft Linde 40 minuten gehuild, dit werd al snel minder. Dit uithuilen en verwerken van de dag heeft ze een paar maanden nodig gehad, de laatste 2 maanden is dit niet meer gebeurd. Linde is nu een baby die geen “inslaaphuiltje” nodig heeft; als ze in bed ligt en niet meteen gaat slapen, dan ligt ze te babbelen, spelen met de deken en valt zelf in slaap met of zonder speentje. Natuurlijk huilt ze wel in bed, maar ik of mijn man gaat dan naar haar toe om te kijken waarom ze huilt; er is bij haar bijna altijd een reden voor. Een baby die huilt, roept eigenlijk om hulp, is mijn mening. Zeker als ze jonger zijn dan 6 maanden: je kunt ze dan nl. nog niet verwennen! Sommigen zeggen dat je ze aanleert dat je komt als ze huilen, maar dat is toch ook de bedoeling? Ik wil dat onze dochter leert dat we er voor haar zijn als ze ons nodig heeft, want dan voelt ze zich veilig en geborgen. Door te reageren op haar huilen, geef je haar dit gevoel en zal ze zich veilig voelen en daardoor juist minder huilen… nou, een heel verhaal. Eigenlijk is het allerbelangrijkste dat jij als moeder op je gevoel afgaat: als elke vezel in je lijf schreeuwt dat je kindje je nodig heeft, luister naar dat gevoel.
Verder ga ik nog steeds het liefst met Linde wandelen in de wagen als ik weet dat ze moe is, nu kun je dit niet altijd plannen, maar als het wel kan, dan doen we dat.
Heel veel succes met je kleintje, groeten, erica

Hoi Dineke,

Ik heb niet op al je vragen een antwoord…Wij hebben Eva vanaf 3 weken ingebakerd omdat ze veel huilde. Achteraf had dat ook te maken met nekklachten overigens…Maar zodra we haar in de doeken legden, werd het een ander kind. Veel rustiger. Ze huilde echt nauwelijks meer. Als ze toch huilde, lieten we haar even 5 minuten huilen en dan deden we de speen in. Inmiddels is ze uit de doeken, met 6 maanden pas en toen werd ze wel wat onrustiger. Nu gaat het alleen slapen goed, maar ze is wel wat minder rustig en huilt soms wat…Inbakeren is voor de meeste babies een feest. Eva vond het heerlijk!

NIET je baby overal inbakeren! Dan belemmer je ze helemaal in hun ontwikkeling. ZE MOETEN ECHT OOIT LOS LIGGEN OM HUN BEENTJES EN ARMPJES TE TRAINEN! Echt niet doen hoor! Werd mij door het cb afgeraden en eigenlijk is dat ook logisch toch. Als ze altijd vast liggen, leren ze niet goed bewegen! Gebruik de doek gewoon alleen in bed. Dan weet je kindje ook: doek=bed=slapen. Ik zou nu inderdaad misschien nog niet naar de verjaardag gaan. Dat is wat druk. Als het inbakeren goed gaat, kun je je baby altijd gewoon bij mensen midden op het bed leggen, in de doek.

Ik ga zo slapen, maar wil je wel graag helpen met je vragen! Als je iets wilt weten, vraag het dan even! Ik kan niks zeggen over borstvoeding, want die kreeg Eva niet, maar ik ben hier wel een van de in- en uitbaker deskundige mama’s hier! Misschien kun je ze dan onder elkaar zetten, dat leest en antwoord wat makkelijker. Ok?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoi Dineke,

Ik heb mijn zoontje vanaf ongeveer 6 weken ingebakerd en hij zit nu nog half in de doeken (ben bezig met uitbakeren). Heb dus een beetje ervaring met de doeken en misschien kan ik antwoord geven op je vragen. Wij zijn overigens begonnen met inbakeren omdat Dani heel onrustig is en niet goed zelf in slaap kon komen.

Ik hield voor mezelf altijd 10 minuten aan. Ik had toen nog een babyfoon in de woonkamer staan en hield deze in de gaten. Als de lampjes even uitgingen (dus als hij even stil was) gingen voor mij de 10 minuten weer in. Zo kon hij wel eens 50 minuten bezig zijn voordat hij echt sliep, maar hij huilde dan dus nooit langer dan 10 minuten achter elkaar. Als hij echt overstuur was haalde ik hem wel uit bed. Dit tijd werd steeds korter en uiteindelijk sliep hij meestal binnen 10 minuten.

Met wandelen hadden wij hem niet in de doeken, maar hij had wel een soort skipakje (hij is in november geboren, dus wintertijd) waar hij meestal in ging als we gingen wandelen en dat gaf ook een beetje geborgenheid. Als hij nog sliep in de wagen als we thuis kwamen dan lieten we hem in het begin gewoon lekker in de wagenbak liggen. Zijn bedje en de wagenbak waren ook de 2 plekken waar hij sliep. Box was bij ons echt om te spelen.

Ik zou als je op visite gaat de wagenbak gebruiken om in te liggen. Die is bekender voor hem en kleiner, zodat hij zich niet zo hulpeloos voelt.

BV heb ik niet lang gegeven, maar hij komt vanzelf als hij honger heeft en stopt vanzelf als hij genoeg heeft. Zolang hij prima groeit enzo zou ik me er geen zorgen om maken. Een bepaalt ritme invoeren is trouwens er goed. dus bijvoorbeeld nadat hij wakker wordt verschonen, eten geven, even spelen en weer naar bed zodra hij moe is…hierdoor weet je kleintje precies waar hij aan toe is.

En veel slapen is alleen maar gezond en goed voor een kleintje, dus dat is prima. En geniet er ook maar lekker van dat hij zo lekker kan slapen. Heeft hij later ook alleen maar profijt van en jullie ook!

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen en is voor mij heel herkenbaar. Goed regelmaat en rust blijven houden, en in dit geval ook de inbakerdoek. Dan zal je merken dat het steeds beter gaat en je zelf ook een zekerder gevoel krijgt!!

Heel veel plezier en succes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Jesse heeft vanaf 6 weken ingebakerd gelegen… Eerst in de Bubble daarna in de puckababy…
Bij de Puckababy kunnen ze nog wel hun armpjes bewegen maar niet bij hun gezicht komen… Werkte hier uitstekend
Ik zou hem persoonlijk ook alleen maar in bed inbakeren en niet in het autostoeltje ofzo.
En een baby van vijf weken heeft nog heeell veel slaap nodig dus als hij moe is lekker in bed leggen…

Wij nemen Jesse overal mee naar toe! (waar het kan natuurlijk) Hij gaat altijd overal lief slapen…Lekker in het midden van een groot bed in de Puckababy… Nu slaapt hij er niet meer in hoor! Nu gewoon in een slaapzak in het grote bed of camping bedje…

Liefs

[img]http://b1.lilypie.com/Ujjyp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Hoi,
Hier ook goede inbaker-ervaringen. Eerst Puckababy en toen Pacco Comodo. Minke hebben we van 5 weken tot 5-6 maanden ingebakerd en dat langzaam afgebouwd. Inmiddels slaapt ze al maanden overdag en 's nachts prima in een slaapzak (combisleeper.)
Ik heb Minke nooit ingebakerd in de wandelwagen of ergens anders dan in bed. In de wandelwagen sliep ze altijd super, dus ik me sufgewandeld tijdens mijn verlof
! Wij hadden als "regel"dat we als Minke naar bed ging we elke 5 minuten ( tot ze sliep) naar boven liepen voor een aai en evt speentje teruggeven ( was soms uitgespuugd). Dit werd steeds minder en nu slaapt ze zonder inslaaphuiltje. Als het echt bedtijd was haalden we haar er iig niet meer uit.
Ze ligt tegenwoordig wat te “zingen” en valt in slaap. Volgens mij is het prima om ze alleen in bed in te bakeren, uiteindelijk is dat de vaste slaapplek. Verder vind ik dat je een baby prima kan meenemen naar een verjaardag hoor, mits je weet dat er geen keiharde muziek is en/of gerookt wordt. Ik heb Minke ook altijd meegenomen, maar liet haar niet van arm tot arm gaan en ik hield het op kortere bezoekjes. Of ik legde Minke in de wandelwagenbak slapen boven. En als je het toch te druk vindt kan je altijd weg gaan.
Verder denk ik dat ookal is je baby 5 weken het wel heel snel is om ze na een kwartier weer in bed te leggen. Een kwartier of drie- een uur ( incl. voeden!) staat in Ria Blom als richtlijn voor die leeftijd.
Maar, wat iedereen ook adviseert, probeer echt vooral je eigen gevoel te volgen! Ik kon Minke ook niet laten huilen en als jij je gelukkiger voelt door te troosten… lekker doen! Geniet er ook vooral van!

groetjes

Hoi

Nou ik heb gewacht met inbakeren met jamie,wou eerst echt kijken of het anders kon.
De meeste mensen om me heen zeiden je mag hem best laten huilen nou dat werkte bij Jamie echt niet!Hij werd hystirisch dan dus ik ging als hij beetje kreunde toch naar hem toe , ik aaide over zijn oogje heen en vaak na 2 min viel hij inslaap(of speentje erin) Ik heb echt een drift kikkertje dus nee ik wou het erge huilen voor zijn nu nog hoor!Hij wil overdag nog moeilijk slapen dus ik ga wel naar hem toe maar echt je gaat hem echt leren kennen (het is mij ook gelukt)
1 tip doe wat jezelf goed lijkt!Luister na je gevoel!

Lilypie Kids birthday Ticker